МІНІСТЕРСТВО ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
08.05.2013 № 291
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 травня 2013 р.
за № 807/23339

Про затвердження Порядку надання послуг з регулювання руху суден

( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства інфраструктури № 278 від 16.08.2016 (z1234-16) № 354 від 06.08.2018 (z0972-18) )
Відповідно до частини четвертої статті 19 Закону України "Про морські порти України" (4709-17) НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок надання послуг з регулювання руху суден, що додається.
2. Департаменту державної політики в галузі морського та річкового транспорту забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та його оприлюднення на офіційному сайті Міністерства інфраструктури України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня набрання чинності Законом України "Про морські порти України" (4709-17) , але не раніше дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Демидовича Д.О.
Міністр
В. Козак
ПОГОДЖЕНО:
Голова Державної служби України
з питань регуляторної політики
та розвитку підприємництва
Голова Державної інспекції України
з безпеки на морському
та річковому транспорті
М.Ю. Бродський
Г. Соболевський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
інфраструктури України
08.05.2013 № 291
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 травня 2013 р.
за № 807/23339

ПОРЯДОК

надання послуг з регулювання руху суден

І. Загальні положення

1.1. Цей Порядок розроблено відповідно до глави 4 Кодексу торговельного мореплавства України (176/95-ВР) , частини четвертої статті 19 Закону України "Про морські порти України" (4709-17) , з метою дотримання норм та правил, встановлених міжнародними договорами України, з урахуванням резолюції Міжнародної морської організації А.857 (20) "Керівництво для служб руху суден" від 27 листопада 1997 року.
1.2. Цей Порядок визначає механізм замовлення та надання послуг з регулювання руху суден суднам, які перебувають у зоні дії служб регулювання руху суден.
1.3. У цьому Порядку терміни вживаються у таких значеннях:
зона дії центру/поста регулювання руху суден - район, у межах якого центр/пост регулювання руху суден виконує закріплені за ним функції згідно з правилами плавання у цій зоні;
служба регулювання руху суден (далі - СРРС) - це сукупність підрозділів (центрів регулювання руху суден/постів регулювання руху суден) державного підприємства, що належить до сфери управління Міністерства інфраструктури України, на які серед інших функцій покладено функції щодо надання послуг з регулювання руху суден;
центр регулювання руху суден/пост регулювання руху суден (далі - ЦРРС/ПРРС) - основний структурний підрозділ СРРС, забезпечений приміщенням (будівлею, спорудою), де розміщуються технічні засоби та персонал, що їх обслуговує, організовується діяльність лоцманів-операторів та забезпечується виконання функцій СРРС.

ІІ. Послуги з регулювання руху суден

2.1. У районах інтенсивного судноплавства (портові та узбережні води, вузькості, перетин морських шляхів) рішенням Міністерства інфраструктури України створюються ЦРРС/ПРРС, що здійснюють радіолокаційне обслуговування суден.
До радіолокаційного обслуговування належать такі послуги СРРС: радіолокаційний контроль за безпекою судноплавства, регулювання руху суден, радіолокаційне проведення (навігаційна допомога), інформаційні послуги - інформування про рух суден, стан засобів навігаційного облаштування, гідрометеорологічні умови та інші фактори, що впливають на безпеку плавання.
2.2. Зона дії ЦРРС або ПРРС, порядок руху суден у ній, перелік послуг, які надаються конкретним ЦРРС/ПРРС, встановлюються правилами плавання у цій зоні, що визначаються Міністерством інфраструктури України.
2.3. Послуги з регулювання руху суден надаються суднам шляхом:
планування безпечного руху суден у зоні дії ЦРРС/ПРРС на підставі отриманих від морських агентів або капітанів суден заявок на рух;
установлення режиму руху суден;
надання суднам вказівок, що стосуються почерговості руху, часу початку руху, маршруту, швидкості та інтервалів руху, місця якірної стоянки;
надання попереджень суднам щодо порушення ними правил плавання у відповідній зоні;
надання попереджень суднам у разі виникнення (розвитку) ситуації небезпечного зближення з іншими суднами та надання рекомендацій щодо уникнення небезпеки зіткнення;
надання попереджень суднам у разі їхнього відхилення від безпечного маршруту плавання та надання рекомендацій щодо повернення до зазначеного маршруту.

ІІІ. Надання послуг з регулювання руху суден

3.1. Послуги з регулювання руху суден надаються СРРС для суден, які здійснюють закордонне плавання, на підставі заявки капітана судна і/або морського агента, уповноваженого судновласником.
Заявка на послуги з регулювання руху суден може бути поєднана із заявкою на лоцманські послуги.
3.2. Для суден каботажного плавання та суден місцевого базування заявка на послуги з регулювання руху суден надається капітаном судна у зоні дії ЦРРС/ПРРС через засоби радіозв'язку. Вихід капітана судна на радіозв'язок з відповідним ЦРРС/ПРРС вважається поданням заявки на надання послуг з регулювання руху суден.
3.3. ЦРРС/ПРРС у межах своєї зони дії надають, а судна користуються послугами з регулювання руху суден. Ступінь обов'язковості окремих видів послуг СРРС, що надаються відповідним ЦРРС/ПРРС, повідомляються у правилах плавання у відповідній зоні та в обов'язкових постановах по порту.
3.4. Особливості надання послуг з регулювання руху суден можуть визначатись правилами плавання у відповідній зоні.

ІV. Оплата послуг з регулювання руху суден

4.1. Із суден, що користуються послугами СРРС з регулювання руху суден, справляється збір, порядок справляння і розмір якого встановлюються відповідно до закону.
4.2. Капітан судна, який звернувся до СРРС за послугами з регулювання руху суден, а потім відмовився від них, зобов'язаний повністю сплатити належний збір за послуги СРРС.

V. Взаємовідносини між ЦРРС/ПРРС та суднами

5.1. ЦРРС/ПРРС здійснюють виявлення суден на підходах до зони їх дії, встановлення радіозв'язку із суднами, отримання та реєстрацію необхідних даних про кожне судно.
5.2. Кожне судно за 30 хвилин до входу в зону дії ЦРРС/ПРРС повинно встановити радіозв'язок з відповідним ЦРРС/ПРРС.
Судно, яке стоїть біля причалу або на якорі, за 30 хвилин до початку руху повинно встановити радіозв'язок з ЦРРС/ПРРС, у зоні дії якого воно перебуває, та дати запит щодо дозволу на рух.
5.3. СРРС обслуговує судна в такій послідовності:
аварійні судна і судна, що прямують для надання допомоги;
пороми й пасажирські судна, що прямують за розкладом;
судна зі швидкопсувним вантажем;
судна з небезпечним вантажем;
лінійні судна;
інші судна - згідно з надходженням заявок та відповідно до встановленого графіка руху.
Особливості обслуговування суден визначаються правилами плавання у відповідній зоні.
5.4. Зв'язок між ЦРРС/ПРРС та суднами здійснюється відповідно до Регламенту радіозв'язку. Усі судна у зоні дії ЦРРС/ПРРС повинні нести постійну радіовахту на робочих каналах ЦРРС/ПРРС, що встановлюються правилами плавання у відповідній зоні.
5.5. Радіозв'язок ЦРРС/ПРРС із суднами в зоні їхньої дії повинен здійснюватися в діапазоні морської рухомої служби зв'язку. ЦРРС/ПРРС повинні забезпечувати надійний зв'язок із суднами, що знаходяться у зоні їхньої дії й на підходах до неї, та мати необхідну кількість каналів зв'язку, які забезпечують виконання функцій СРРС. Кількість закріплених за ЦРРС/ПРРС радіоканалів визначається згідно з об'ємом інформації, що передається, та інтенсивністю судноплавства в цій зоні.
5.6. Радіообмін ЦРРС/ПРРС із суднами, а також поточна судноплавна обстановка в зоні їхньої дії повинні реєструватися на ЦРРС/ПРРС для подальшого зберігання.
5.7. Обмін інформацією між ЦРРС/ПРРС та суднами, а також записи, що стосуються взаємодії СРРС із суднами, безпеки мореплавства та охорони довкілля, здійснюються українською, російською чи англійською мовою.
У всіх випадках робоча мова, що використовується під час надання послуг, повинна забезпечувати чітке взаєморозуміння між ЦРРС/ПРРС і судном.
5.8. Для уніфікації радіопереговорів повинні використовуватися фрази із стандартного морського навігаційного словника-розмовника Міжнародної морської організації (ІМО).
5.9. Під час заходу судна до зони дії ЦРРС/ПРРС капітан цього судна повинен надати ЦРРС/ПРРС відомості про судно. Капітан відповідного судна забезпечує належну організацію зв'язку з ЦРРС/ПРРС та надання достовірних відомостей (інформації) про судно.
5.10. Судно повинно підтвердити через засоби зв'язку те, що ним одержано рекомендації і вказівки ЦРРС/ПРРС, й те, що їх буде дотримано. Якщо капітан судна вважає неможливим дотримуватись рекомендацій і вказівок ЦРРС/ПРРС, він повинен негайно сповістити про це ЦРРС/ПРРС, а також проінформувати про свої подальші дії щодо руху судна.
5.11. Надання судну послуг з регулювання руху суден не знімає з капітана судна відповідальності за безпеку судноплавства й захист довкілля та не звільняє його від обов'язку скористатися послугами морського лоцмана в районі обов'язкового лоцманського проведення, якщо тільки судно не належить до категорії суден, що звільняються від обов'язкового лоцманського проведення. У разі наявності рекомендацій та вказівок, що отримані від СРРС, рішення щодо безпосереднього керування судном та забезпечення безпеки його плавання залишаються за капітаном судна.
5.12. ЦРРС/ПРРС у зоні своєї дії має право здійснювати такі функції:
надавати обов'язкові до виконання суднами вказівки щодо почерговості руху, часу початку руху, маршруту, швидкості та інтервалів руху, місця якірної стоянки;
вимагати усунення суднами порушень правил плавання у відповідній зоні і обов’язкових постанов по порту, повідомляти капітана порту та Державну службу морського та річкового транспорту України про такі порушення;
( Абзац третій пункту 5.12 розділу V із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства інфраструктури № 278 від 16.08.2016 (z1234-16) , № 354 від 06.08.2018 (z0972-18) )
вимагати від суден підтвердження отримання ними вказівок та інформації ЦРРС/ПРРС, а також відомостей про наміри і маневри, що виконуватимуться суднами;
здійснювати збір, обробку, реєстрацію та зберігання інформації про судна.
Директор Департаменту
державної політики
в галузі морського
та річкового транспорту
В. Севрюков