ЗАКОН УКРАЇНИ

Про Раду національної безпеки і оборони України

( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1998, № 35, ст.237 )
( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) , ВВР, 2015, № 4, ст.14 № 2469-VIII від 21.06.2018 (2469-19) , ВВР, 2018, № 31, ст.241 № 2646-VIII від 06.12.2018 (2646-19) , ВВР, 2019, № 4, ст.32 )
Цей Закон визначає правові засади організації та діяльності Ради національної безпеки і оборони України, її склад, структуру, компетенцію і функції.

РОЗДІЛ I

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Стаття 1. Рада національної безпеки і оборони України

Рада національної безпеки і оборони України відповідно до Конституції України (254к/96-ВР) є координаційним органом з питань національної безпеки і оборони при Президентові України.

Стаття 2. Правова основа діяльності Ради національної безпеки і оборони України

Рада національної безпеки і оборони України керується в своїй діяльності Конституцією (254к/96-ВР) та законами України, міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, актами Президента України.
Рада національної безпеки і оборони України відповідно до цього Закону своїм рішенням, що вводиться в дію указом Президента України, затверджує Регламент Ради національної безпеки і оборони України.
( Статтю 2 доповнено частиною другою згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
Порядок роботи Ради національної безпеки і оборони України встановлюється цим Законом та Регламентом Ради національної безпеки і оборони України.
( Статтю 2 доповнено частиною третьою згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )

РОЗДІЛ II

ФУНКЦІЇ І КОМПЕТЕНЦІЯ РАДИ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ

Стаття 3. Функції Ради національної безпеки і оборони України

Функціями Ради національної безпеки і оборони України є:
1) внесення пропозицій Президентові України щодо реалізації засад внутрішньої і зовнішньої політики у сфері національної безпеки і оборони;
2) координація та здійснення контролю за діяльністю органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони у мирний час;
3) координація та здійснення контролю за діяльністю органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони в умовах воєнного або надзвичайного стану та при виникненні кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці України.

Стаття 4. Компетенція Ради національної безпеки і оборони України

Відповідно до функцій, визначених Конституцією України (254к/96-ВР) та цим Законом, Рада національної безпеки і оборони України:
( Абзац перший частини першої статті 4 із змінами, внесеними згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
1) розробляє та розглядає на своїх засіданнях питання, які відповідно до Конституції (254к/96-ВР) та законів України, Стратегії національної безпеки України (105/2007) , Воєнної доктрини України (648/2004) належать до сфери національної безпеки і оборони, та подає пропозиції Президентові України, приймає рішення щодо:
( Абзац перший пункту 1 частини першої статті 4 в редакціїЗакону № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
визначення стратегічних національних інтересів України, концептуальних підходів та напрямів забезпечення національної безпеки і оборони у політичній, економічній, соціальній, воєнній, науково-технологічній, екологічній, інформаційній та інших сферах;
проектів державних програм, доктрин, законів України, указів Президента України, директив Верховного Головнокомандувача Збройних Сил України, міжнародних договорів, інших нормативних актів та документів з питань національної безпеки і оборони;
удосконалення системи забезпечення національної безпеки та організації оборони, утворення, реорганізації та ліквідації органів виконавчої влади у цій сфері;
проекту Закону України про Державний бюджет України та пропозицій до Бюджетної декларації по статтях, пов'язаних із забезпеченням національної безпеки і оборони України;
( Абзац п'ятий пункту 1 частини першої статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2646-VIII від 06.12.2018 (2646-19) )
матеріального, фінансового, кадрового, організаційного та іншого забезпечення виконання заходів з питань національної безпеки і оборони;
заходів політичного, економічного, соціального, воєнного, науково-технологічного, екологічного, інформаційного та іншого характеру відповідно до масштабу потенційних та реальних загроз національним інтересам України;
доручень, пов'язаних з вивченням конкретних питань та здійсненням відповідних досліджень у сфері національної безпеки і оборони, органам виконавчої влади та науковим закладам України;
залучення контрольних, інспекційних та наглядових органів, що функціонують у системі виконавчої влади, до здійснення контролю за своєчасністю та якістю виконання прийнятих Радою національної безпеки і оборони України рішень, введених в дію указами Президента України;
забезпечення і контролю надходження та опрацювання необхідної інформації, її збереження, конфіденційності та використання в інтересах національної безпеки України, аналізу на її основі стану і тенденції розвитку подій, що відбуваються в Україні і в світі, визначення потенційних та реальних загроз національним інтересам України;
питань оголошення стану війни, загальної або часткової мобілізації, введення воєнного чи надзвичайного стану в Україні або окремих її місцевостях, оголошення в разі потреби окремих місцевостей України зонами надзвичайної екологічної ситуації;
невідкладних заходів із розв’язання кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці України;
( Пункт 1 частини першої статті 4 доповнено абзацом дванадцятим згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
2) координує виконання прийнятих Радою національної безпеки і оборони України рішень, введених в дію указами Президента України, і здійснює поточний контроль діяльності органів виконавчої влади у сфері національної безпеки і оборони, подає Президентові України відповідні висновки та пропозиції;
( Пункт 2 частини першої статті 4 в редакціїЗакону № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
3) залучає до аналізу інформації посадових осіб та фахівців органів виконавчої влади, державних установ, наукових закладів, підприємств та організацій усіх форм власності;
4) ініціює розроблення нормативних актів та документів з питань національної безпеки і оборони, узагальнює практику їх застосування та результати перевірок їх виконання;
5) координує і контролює переведення центральних і місцевих органів виконавчої влади, а також економіки країни на роботу в умовах воєнного чи надзвичайного стану;
6) координує і контролює діяльність органів місцевого самоврядування в межах наданих повноважень під час введення воєнного чи надзвичайного стану;
7) координує та контролює діяльність органів виконавчої влади по відбиттю збройної агресії, організації захисту населення та забезпеченню його життєдіяльності, охороні життя, здоров'я, конституційних прав, свобод і законних інтересів громадян, підтриманню громадського порядку в умовах воєнного та надзвичайного стану та при виникненні кризових ситуацій, що загрожують національній безпеці України;
8) координує і контролює діяльність органів виконавчої влади з протидії корупції, забезпечення громадської безпеки та боротьби із злочинністю з питань національної безпеки і оборони.
( Частину першу статті 4 доповнено пунктом 8 згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
Примітка. Кризовою ситуацією вважається крайнє загострення протиріч, гостра дестабілізація становища в будь-якій сфері діяльності, регіоні, країні.
( Частину першу статті 4 доповнено абзацом згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )

РОЗДІЛ III

СКЛАД І СТРУКТУРА РАДИ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ

Стаття 5. Голова Ради національної безпеки і оборони України

Головою Ради національної безпеки і оборони України є Президент України.
У разі дострокового припинення повноважень Президента України відповідно до статей 108, 109, 110 і 111 Конституції України (254к/96-ВР) виконання обов'язків Голови Ради національної безпеки і оборони України на період до обрання і вступу на пост нового Президента України покладається на Голову Верховної Ради України.
( Частина друга статті 5 із змінами, внесеними згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )

Стаття 6. Склад Ради національної безпеки і оборони України

Персональний склад Ради національної безпеки і оборони України формує Президент України.
До складу Ради національної безпеки і оборони України за посадою входять Прем'єр-міністр України, Міністр оборони України, Голова Служби безпеки України, Міністр внутрішніх справ України, Міністр закордонних справ України.
Членами Ради національної безпеки і оборони України можуть бути керівники інших центральних органів виконавчої влади, а також інші особи, визначені Президентом України.
( Частина третя статті 6 із змінами, внесеними згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )

Стаття 7. Секретар Ради національної безпеки і оборони України

Секретар Ради національної безпеки і оборони України призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України і безпосередньо йому підпорядковується. Правовий статус Секретаря Ради національної безпеки і оборони України як державного службовця визначається Президентом України відповідно до Закону України "Про державну службу" (3723-12) .
Секретар Ради національної безпеки і оборони України забезпечує організацію роботи і виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України.
Секретар Ради національної безпеки і оборони України має заступників, які за його поданням призначаються на посаду та звільняються з посади Президентом України.
На посади Секретаря Ради національної безпеки і оборони України та його заступників можуть призначатися як цивільні особи, так і військовослужбовці.

Стаття 8. Апарат Ради національної безпеки і оборони України

Інформаційно-аналітичне та організаційне забезпечення діяльності Ради національної безпеки і оборони України здійснює її апарат, який підпорядковується Секретареві Ради національної безпеки і оборони України.
( Частина перша статті 8 із змінами, внесеними згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
Апарат Ради національної безпеки і оборони України є юридичною особою.
( Статтю 8 доповнено новою частиною згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
Положення про апарат Ради національної безпеки і оборони України (1446/2005) та його структура затверджуються Президентом України за поданням Секретаря Ради національної безпеки і оборони України.
( Частина третя статті 8 в редакціїЗакону № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
Посадові особи апарату Ради національної безпеки і оборони України є державними службовцями.

РОЗДІЛ IV

ПОРЯДОК ФУНКЦІОНУВАННЯ РАДИ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ І ОБОРОНИ УКРАЇНИ

Стаття 9. Засідання Ради національної безпеки і оборони України

Основною організаційною формою діяльності Ради національної безпеки і оборони України є її засідання.
На засіданнях Ради національної безпеки і оборони України її члени голосують особисто. Делегування ними обов'язку бути присутніми на засіданні Ради національної безпеки і оборони України іншим особам не допускається.
У засіданнях Ради національної безпеки і оборони України може брати участь Голова Верховної Ради України.
На запрошення Голови Ради національної безпеки і оборони України у її засіданнях можуть брати участь голови комітетів Верховної Ради України, інші народні депутати України, керівники центральних органів виконавчої влади та інші особи, які не є членами Ради національної безпеки і оборони України.

Стаття 10. Рішення Ради національної безпеки і оборони України

Рішення Ради національної безпеки і оборони України приймаються не менш як двома третинами голосів її членів.
Голова Верховної Ради України може висловлювати думку щодо прийнятих рішень, яка протоколюється.
Прийняті рішення вводяться в дію указами Президента України.
Рішення Ради національної безпеки і оборони України, введені в дію указами Президента України, є обов’язковими до виконання органами виконавчої влади.
( Статтю 10 доповнено частиною четвертою згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )

Стаття 11. Повноваження Голови Ради національної безпеки і оборони України

Голова Ради національної безпеки і оборони України:
1) спрямовує діяльність і здійснює загальне керівництво роботою Ради національної безпеки і оборони України;
2) затверджує перспективні та поточні плани роботи Ради національної безпеки і оборони України, час і порядок проведення її засідань;
3) особисто головує на засіданнях Ради національної безпеки і оборони України;
4) дає доручення членам Ради національної безпеки і оборони України, пов'язані з виконанням покладених на неї функцій;
5) заслуховує поточну інформацію Секретаря Ради національної безпеки і оборони України про хід виконання її рішень, у разі необхідності виносить питання про стан виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України на її засідання;
6) затверджує Положення про апарат Ради національної безпеки і оборони України (1446/2005) , його структуру і штатну чисельність за поданням Секретаря Ради національної безпеки і оборони України;
( Пункт 6 статті 11 в редакціїЗакону № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Стаття 12. Повноваження членів Ради національної безпеки і оборони України

Члени Ради національної безпеки і оборони України:
1) вносять до Ради національної безпеки і оборони України пропозиції щодо розгляду будь-яких питань, що входять до її компетенції;
2) здійснюють попередню підготовку питань та беруть участь у їх розгляді Радою національної безпеки і оборони України;
3) вносять зауваження та пропозиції, голосують з питань, що розглядаються Радою національної безпеки і оборони України;
4) висловлюють у разі потреби свою окрему думку щодо проектів рішень Ради національної безпеки і оборони України;
5) беруть участь у плануванні роботи Ради національної безпеки і оборони України;
6) координують та контролюють у межах своїх посадових повноважень виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України.

Стаття 13. Повноваження Секретаря Ради національної безпеки і оборони України та його заступників

Секретар Ради національної безпеки і оборони України:
1) готує пропозиції щодо перспективного і поточного планування діяльності Ради національної безпеки і оборони України;
2) подає на розгляд Президента України проекти актів Президента України про введення в дію рішень Ради національної безпеки і оборони України, в тому числі стосовно пропозицій і рекомендацій по реалізації засад внутрішньої і зовнішньої політики у сфері національної безпеки і оборони;
3) організовує роботу, пов'язану з підготовкою та проведенням засідань Ради національної безпеки і оборони України та контролем за виконанням прийнятих нею рішень;
4) інформує Президента України та членів Ради національної безпеки і оборони України про хід виконання рішень Ради;
5) координує діяльність робочих та консультативних органів Ради національної безпеки і оборони України;
6) за дорученням Голови Ради національної безпеки і оборони України представляє позицію Ради національної безпеки і оборони України у Верховній Раді України, у відносинах з органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, з політичними партіями і громадськими організаціями та засобами масової інформації, з міжнародними організаціями.
7) подає на затвердження Голові Ради національної безпеки і оборони України Положення про апарат Ради національної безпеки і оборони України (1446/2005) , його структуру та штатну чисельність;
( Частину першу статті 13 доповнено пунктом 7 згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
8) здійснює у період між засіданнями Ради національної безпеки і оборони України координацію і контроль за виконанням центральними та місцевими органами виконавчої влади, правоохоронними органами, військовими формуваннями рішень Ради національної безпеки і оборони України, введених в дію указами Президента України;
( Частину першу статті 13 доповнено пунктом 8 згідно із Законом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) ; в редакції Закону № 2469-VIII від 21.06.2018 (2469-19) )
9) організовує роботу Ставки Верховного Головнокомандувача у разі її утворення;
( Частину першу статті 13 доповнено пунктом 9 згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
10) бере участь у розгляді пропозицій щодо кандидатур на посади в органах державної влади, діяльність яких пов’язана з питаннями національної безпеки і оборони України і які призначаються на посаду Президентом України або за погодженням із Президентом України; вносить на розгляд Президента України пропозиції щодо призначення і звільнення керівництва військових формувань, правоохоронних органів у межах повноважень Президента України;
( Частину першу статті 13 доповнено пунктом 10 згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
11) подає пропозиції Президенту України щодо призначення заступників Секретаря Ради національної безпеки і оборони України та розподілу обов’язків між ними;
( Частину першу статті 13 доповнено пунктом 11 згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
12) вносить на розгляд Ради національної безпеки і оборони України пропозиції щодо проекту Закону України про Державний бюджет України та пропозиції до Бюджетної декларації по статтях, пов’язаних із забезпеченням національної безпеки і оборони.
( Частину першу статті 13 доповнено пунктом 12 згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) ; із змінами, внесеними згідно із Законом № 2646-VIII від 06.12.2018 (2646-19) ) ( Частину другу статті 13 виключено на підставіЗакону № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )

Стаття 14. Робочі та консультативні органи Ради національної безпеки і оборони України

Для опрацювання і комплексного вирішення проблем міжгалузевого характеру, забезпечення науково-аналітичного та прогнозного супроводження діяльності Ради національної безпеки і оборони України за її рішенням в рамках коштів, передбачених Державним бюджетом України, можуть утворюватися міжвідомчі комісії, робочі та консультативні органи.
( Частина перша статті 14 із змінами, внесеними згідно ізЗаконом № 43-VIII від 25.12.2014 (43-19) )
Функції та повноваження цих органів визначаються окремими положеннями, які затверджує Президент України.

Стаття 15. Фінансування Ради національної безпеки і оборони України

Фінансування діяльності Ради національної безпеки і оборони України здійснюється за рахунок коштів, передбачених у Державному бюджеті України окремим рядком.
Президент України
Л.КУЧМА
м. Київ
5 березня 1998 року
№ 183/98-ВР