ЗАТВЕРДЖЕНО

рішенням обласної ради

від 26  грудня 20006 року № 151-V  (151-5-рр)

(X сесія V  скликання)

 

 

 

 

 

 

О Б Л А С Н А   П Р О Г Р А М А

 

“На шляху до доброчесності”

на 2006 -2010 роки

 

 

 


Вступ

 

Обласна програма "На шляху до доброчесності" на 2006-2010 роки (далі – Програма) розроблена відповідно до законів України: "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР), "Про місцеві  державні адміністрації" (586-14), "Про Державну податкову службу в Україні" (509-12), Постанови Верховної Ради України від 15 грудня 2005 року № 3227-IV "Про рекомендації парламентських слухань  "Децентралізація влади в Україні. Розширення прав місцевого самоврядування" та для більш якісної реалізації Комплексної програми профілактики злочинності у Харківській області на 2006-2010 роки.

Протягом останніх років працівники податкової служби Харківської області проводили певну роботу щодо запобігання економічним злочинам, навмисному ухиленню від сплати податків.

Однак на даний час  підвищення якості роботи податкової служби  щодо сприяння зростанню економічної активності суб’єктів господарювання залежить від плідної співпраці з місцевими органами самоврядування та громадськістю. Існуюча система формування місцевих доходів віддзеркалює стан перехідної економіки,  сформованої в умовах високих соціальних зобов’язань, а тому вимагає як від органів податкової служби, так і суб’єктів господарювання підвищення рівня взаємовідносин щодо переходу від фіскальних методів до добровільної сплати податків.

Зростання податкових надходжень до місцевих бюджетів у 2005 й 2006 роках при зростанні номінального ВВП, на жаль, не стало початком позитивних змін в економіці.

Постійні зміни фіскальної ефективності окремих податків (ПДВ і податку на прибуток підприємств) призвели до ряду негативних наслідків. У першу чергу, недостатність джерел податкової інформації, соціального захисту населення, недостатній рівень податкових знань суб’єктів господарювання, особливо малого бізнесу, сприяли  ухиленню від сплати податків та нерівномірному податковому навантаженню.

В європейських країнах розвиток оподаткування, у тому числі фіскальної ефективності окремих податків і загального рівня оподаткування економіки та населення, відбувався більш плавно і поступово, що створювало стабільні умови для бізнесу та соціального захисту населення, і тому цей досвід потребує вивчення та доведення до громадськості з метою підвищення свідомості та попередження наслідків порушення вимог діючого законодавства щодо оформлення трудових відносин та сплати податків.

Численні зміни, що проводяться  перманентно і спрямовані на вдосконалення податкової системи, потребують своєчасного доведення до органів самоврядування та суб’єктів господарювання. Зокрема, застосування в Україні спрощеного режиму оподаткування суб’єктів малого бізнесу поряд з позитивними наслідками (активізація підприємницької діяльності, створення нових робочих місць, стимулювання раціонального використання ресурсів, зменшення витрат на адміністрування податків)  сприяло появі низки проблем, а саме:

-        викривлення мотивації підприємницької діяльності, зокрема незацікавленість суб’єктів  господарювання  у зміні свого статусу як суб’єктів, які мають право використовувати спрощені системи оподаткування, що гальмує їх розвиток та зростання обсягів діяльності, призводить до дроблення деяких середніх підприємств;

-        створення умов для побудови схем ухилення від оподаткування внаслідок нечіткого законодавчого регулювання спрощеної системи оподаткування;

-        використання суб’єктів малого підприємництва, що застосовують спеціальний режим оподаткування, у схемах мінімізації податкових зобов’язань підприємств, які працюють у загальному режимі оподаткування;

-        виплата заробітної плати в "конвертах", ухилення від сплати податків (наповнення місцевих бюджетів та соціальних фондів).

Недостатньо врегульовано питання оподаткування доходів від торговельної діяльності, сфери послуг та незалежної професійної діяльності, що призводить до втрат об’єкта (бази) оподаткування в частині податку з доходів  фізичних осіб.

Недостатньо врегульовано питання обліку використання земельних ресурсів області та повноти сплати земельного податку за неї чи орендної плати.

 

Крім зазначених проблем існують проблеми системного характеру, серед них - податкова заборгованість платників перед місцевими бюджетами.

Ця проблема породжена низкою причин.

Недостатній рівень взаємодії органів податкової служби та  органів місцевого самоврядування, правоохоронних органів і суб’єктів господарювання через організацію спільних дій, семінарів, оголошень, рейдів, перевірок та інших заходів.

Відсутність ефективних механізмів, що забезпечують відповідальність суб’єктів господарювання за виконання своїх фінансових зобов’язань перед місцевими та обласним бюджетами.

Значні ухилення від оподаткування  податком з доходів фізичних осіб, плати за землю, ресурсних платежів, інших податків і зборів, які зараховуються до місцевих бюджетів.

Ця проблема є однією з найгостріших в області. На масштаби ухилення  від сплати податків впливає, крім рівня податкових ставок, викривлення умов конкурентної боротьби внаслідок нерівномірного розподілу податкового навантаження; порушення принципу  рівності платників перед законом; загальне недотримання норм законів.

Серед викритих фактів ухилення від сплати податків  понад 78% складає несплата податків в особливо великих розмірах. Пильної уваги потребує робота щодо запобігання виплати заробітної плати  в "конвертах" на підприємствах області.

Слід зазначити, що у кожному випадку проведення фінансових махінацій  "тіньовики" використовують "фіктивні" фірми. Такі фірми є також невід’ємною ланкою так званих "конвертаційних центрів", через які легалізуються "брудні" кошти.

В своїй роботі економічні злочинці постійно використовують новітні технології та науково-технічні засоби.

На жаль, на даний час  відсутня можливість у повному обсязі укомплектувати всім необхідним структурні підрозділи органів ДПС області.

Враховуючи стан справ, що склався у сфері боротьби з економічною злочинністю, навмисним ухиленням від сплати податків, з метою більш ефективного забезпечення захисту населення від злочинних посягань, запобігання втратам суспільства від дій правопорушників, які гальмують розвиток економіки області, необхідне подальше удосконалення спільної діяльності органів місцевого самоврядування і податкової служби, всебічний розвиток правового виховання населення.

Постійної уваги потребує виявлення та протидія проявам корупції в області та найпоширенішому виду корупційних діянь -  хабарництву.

Значного поширення набули підкуп осіб, уповноважених на виконання функцій Держави, а також виконання державними службовцями незаконних, корупційних за змістом  посередницьких функцій.

Високої ефективності у виявленні корупційних правопорушень можна досягти лише за умови тісної взаємодії органів податкової служби із органами державної влади, інститутами громадського суспільства, а також вжиття відповідних антикорупційних заходів.

Крім того, для реалізації антикорупційних заходів необхідна наявність дієвого  механізму.

Недостатній рівень інформаційно-роз’яснювальної роботи як серед населення, так і серед суб’єктів господарювання.

 

Мета Програми

 

Метою Програми є забезпечення активної наступальної протидії економічним злочинам. Програма дасть можливість створити належну інформаційно-аналітичну  мережу, з урахуванням останніх науково-технічних досягнень. Мережа забезпечить постійний зв’язок з органами виконавчої влади, місцевого самоврядування.

Спільна робота дозволить підвищити контроль бази оподаткування, уникнути ухилення окремих структур  від сплати податків. У той же час дасть можливість місцевій владі постійно контролювати хід сплати податків, стан погашення бюджетної заборгованості.

Особливим напрямком роботи є спільна діяльність з органами місцевого самоврядування по:

- забезпеченню виплати працівникам області заробітної плати в повному обсязі;

- створенню умов щодо працевлаштування працівників малих підприємств (юридичне оформлення на роботу);

 - виявленню спільними зусиллями земельних ресурсів області, підвищенню рівня контролю за сплатою податку на землю.

Метою програми також є протидія корупції у сфері податкової служби  на основі чітко визначених пріоритетів, об’єднання зусиль органів державної влади, податкової служби, громадськості у напрямку протидії корупційним проявам, які негативно впливають на рівень захисту конституційних прав і свобод громадян.

Для досягнення цієї мети необхідно:

-        підвищити ефективність спільних дій органів місцевого самоврядування і податкової служби по запобіганню виплаті заробітної плати  в "конвертах";

-        створити атмосферу суспільної  нетерпимості до проявів економічної злочинності;

-        послабити дію криміногенних факторів;

-        підвищити рівень оснащення  органів, які безпосередньо проводять роботу щодо залучення до оподаткування найбільш широкого кола платників;

-        підвищити ефективність інформаційно-просвітницької роботи з населенням, підприємцями.

 

Фінансове забезпечення

 

Фінансове забезпечення Програми здійснюється у межах коштів, передбачених на її виконання в обласному бюджеті. За попередніми розрахунками, для виконання передбачених Програмою заходів необхідно:

У 2006 - 2007 роках  - 800,0 тис. грн.

 

 

                                                                                                        Очікувані результати від реалізації Програми

 

Реалізація Програми дасть можливість:

-        підвищити умови для добровільного виконання вимог податкового законодавства платниками податків щодо повного та своєчасного надходження податків та зборів до місцевих бюджетів усіх рівнів;

-        створити умови для прозорості, компетентності, передбачуваності та неупередженості  діяльності податкової служби;

-        створити мережу обміну інформацією з органами місцевого самоврядування;

-        вдосконалити обслуговування платників податків та підвищити прозорість  діяльності органів державної податкової служби;

-        створити реальну систему правового (податкового) виховання населення;

-        підвищити рівень масово-роз’яснювальної роботи щодо  реального створення робочих місць для населення та їх легалізації;

-        виявляти факти виплат заробітної плати в "конвертах";

-         сприяти скороченню податкової заборгованості до місцевих бюджетів;

-        збільшити базу оподаткування.

 

Контроль за реалізацією Програми

 

Головним виконавцем та координатором Програми є управління взаємодії з правоохоронними органами, оборонної та мобілізаційної роботи Харківської обласної державної адміністрації.

 Харківська обласна рада:

-        контролює хід виконання Програми;

-        здійснює контроль за використанням бюджетних коштів за призначенням;

-        вносить пропозиції щодо змін або подовження терміну виконання заходів, вирішує проблемні питання, що виникають у процесі реалізації Програми.

 

 

Заходи

щодо виконання обласної Програми 

"На шляху до доброчесності"

 

1. Розробити систему постійного інформування населення про прийняті законодавчі акти, постанови Кабінету Міністрів України  та заходи, яких вживають Президент України і Кабінет Міністрів України, щодо зміцнення законності й наведення правопорядку в державі.

Регулярно проводити зустрічі, прес-конференції, брифінги з керівниками податкової служби з питань висвітлення практики боротьби з економічною злочинністю, викриття прибутків, отриманих злочинним шляхом. Інформувати населення про проведену роботу.

 

Харківська обласна державна  адміністрація

                                                                                              Щомісячно

 

2. Узагальнювати позитивну практику реалізації комплексних планів профілактики правопорушень в економічній сфері, з урахуванням стану справ, прогнозів розвитку кримінальної ситуації та позитивного досвіду, своєчасно коригувати роботу з цих питань. 

 

Харківська обласна державна адміністрація

Постійно

 

3. Створити  мережу обміну інформацією з органами місцевого самоврядування з питань формування  бази оподаткування, стану виконання бюджетних завдань.

 

Харківська обласна державна адміністрація

Постійно

 

 

4. Постійно контролювати стан виплати заробітної плати працівникам області. Вести роз’яснювальну роботу щодо запобігання виплати її в “конвертах”.

 

Харківська обласна державна адміністрація

 

Протягом 2007 року

 

 

5. Постійно проводити роботу щодо сприяння легалізації робочих місць на підприємствах малого та середнього бізнесу.

 

Харківська обласна державна адміністрація

                                                                                             

Протягом 2007 року

 

6. Сприяти розробленню механізму взаємодії органів влади щодо обліку інформації з реєстру земельних ресурсів області та фактичного використання землі.

Харківська обласна державна адміністрація

                                                                                 

Протягом 2007 року

 

7. З метою недопущення легалізації коштів, одержаних злочинним шляхом, організувати перевірки фінансово-господарської діяльності та дотримання вимог податкового законодавства суб’єктами господарювання, що створені особами, які належать до організованих злочинних формувань або перебувають під впливом таких формувань.

 

Харківська обласна державна адміністрація

                                                                                              Протягом 2007 року

 

8. Здійснити комплекс заходів, спрямованих на виявлення та припинення діяльності "фіктивних" фірм і "конвертаційних центрів", за допомогою яких відбувається незаконна конвертація коштів або переведення безготівкових коштів у готівку, з метою проведення "тіньових" фінансових операцій. 

Харківська обласна державна адміністрація

Постійно

 

 

9. Здійснити комплексні заходи, спрямовані на своєчасне виявлення й руйнування схем ухилення від сплати податку з доходів фізичних осіб, земельного податку, виявлення таких суб’єктів господарювання  та  залучення їх до оподаткування.

 

Харківська обласна державна адміністрація

                                                                                  Протягом 2007 року

 

10. Здійснити заходи щодо визначення причин та умов, які сприяють проявам хабарництва та корупції, забезпечити їх усунення.

Харківська обласна державна адміністрація

                                                                                              Протягом 2007 року

 

11. Вжити заходів, спрямованих на викриття фактів хабарництва та корупційних діянь.

            Регулярно аналізувати стан роботи з протидії корупції та за його результатами, вживати необхідних заходів, спрямованих на викорінення цього явища.

Харківська обласна державна адміністрація

                                                                                              Постійно

 

12.Розрбити систему постійного інформування населення про прийняті законодавчі акти, постанови Кабінету Міністрів України та заходи, які вживають Президент України і Кабінет Міністрів України щодо запобігання корупції в країні. Інформувати населення про наслідки проведеної роботи.

Харківська обласна державна адміністрація

                                                                                              Протягом 2007 року

 

13. Спільно  із громадськістю, засобами  масової  інформації постійно аналізувати стан справ та вживати заходів щодо усунення виявлених недоліків.

Харківська обласна державна адміністрація

Щоквартально 2007  р.

 

14. Провести анкетування  з метою вивчення громадської думки стосовно ставлення до працівників податкової служби Харківської області. Сприяти формуванню  у громадськості позитивного іміджу працівників податкової служби, поглиблення довіри до них як до захисників прав та інтересів громадян.

Харківська обласна державна адміністрація

Протягом  2007 року

 

15. Визначити теми та скласти графік проведення тематичних лекцій, громадських слухань,  засідань «круглого столу»  з суб’єктами малого бізнесу.

Харківська обласна державна адміністрація

Протягом  2007 року

 

16. Здійснити заходи щодо переоснащення матеріально-технічної бази  спеціального підрозділу  податкової служби.

Харківська обласна державна адміністрація

Протягом  2007 року

 

 


Додаток

до обласної програми

“На шляху до доброчесності”

на 2006 -2010 роки, затвердженої

рішенням обласної ради

від 26 грудня 2006 року № 151-V

(X сесія Vскликання)

 

                                                                                 

 

Прогнозні розрахунки видатків,

 що здійснюються з обласного бюджету,

 у 2006-2010 роках на реалізацію обласної

Програми «На шляху до доброчесності»

 

 

№ з/п

Заходи

Орієнтовна вартість запланованих заходів, тис.грн.

2006

2007

2008

2009

2010

1.

Придбання засобів спецзв’язку та спецтехніки

 

50,0

 

 

 

2.

Придбання обладнання

100,0

100,0

 

 

 

3.

Створення інформаційної мережі

50,0

300,0

 

 

 

4.

Матеріальне забезпечення та поточний ремонт будівель та обладнання

 

200,0

 

 

 

5.

Проведення інформаційно-просвітницької роботи

 

 

 

 

 

 

Всього

150,0

650

 

 

 

 

Примітка: Фінансування на наступні роки передбачити за додатково наданими щорічними розрахунками.

 

 

 

 

Заступник голови

обласної ради                                                                                                            С. Чернов