ЗАТВЕРДЖЕНО

                                                 Рішення обласної ради 

                                                                   від __  _______ 2015 року № ____

                                                                  ( ___ сесія __________ скликання)    

 

 

Регіональна Програма

щодо реалізації засад державної антикорупційної політики в Україні

(Антикорупційна стратегія) на 2016 – 2017 роки

 

 

м. Харків

Паспорт
регіональної Програми щодо реалізації засад державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційн
а стратегія) на 2016 – 2017 роки

 1. Ініціатор розроблення регіональної Програми щодо реалізації засад державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія) на 2016 – 2017 роки: Харківська обласна державна адміністрація.

2. Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення Програми:

Програма розроблена відповідно до Закону України  від 09 квітня 1999 року     

№ 586-Х IV «Про місцеві державні адміністрації», Закону України від 13 січня  2011 року № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації», Закону України  від  14 жовтня 2014 року № 1699-VII «Про засади державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія) на 2014 – 2017 роки», Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII «Про запобігання корупції».  

 

3. Розробник Програми:  відділ з питань запобігання та виявлення корупції апарату обласної державної адміністрації.

4. Співрозробники Програми: громадська рада при обласній державній адміністрації, структурні підрозділи обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації.

5. Відповідальний виконавець Програми: відділ з питань запобігання та виявлення корупції апарату обласної державної адміністрації.

6. Виконавці заходів Програми: апарат та структурні підрозділи обласної державної адміністрації, обласна рада, районні державні адміністрації, Територіальне управління державної судової адміністрації України у Харківській області, прокуратура Харківської області, Управління Служби безпеки України в Харківській області, Головне управління Міністерства внутрішніх справ України в Харківській області, громадські організації.

7. Термін реалізації Програми : 2016 2017 роки.

8. Фінансування заходів Програми: фінансування Програми планується здійснювати за рахунок обласного бюджету, виходячи з його можливостей, та за рахунок інших джерел фінансування, не забороненних чиним законодавством України.

9. Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації заходів Програми: 120 тис.грн,  у тому числі за роками:

 

2016 рік – 65 тис. грн;  2017 рік – 55 тис. грн.

З М І С Т

 

 

 

1.

Визначення проблеми, на розв’язання  якої спрямована Програма

3

2.

Мета Програми

4

3.

Основні завдання Програми

4

4.

Шляхи і засоби розв’язання проблеми, обсяги та джерела фінансування, строки та етапи виконання Програми                                          

6

5.

Якісні показники виконання Програми                                                     

6

6.

Очікувані результати  Програми

7

7.

Координація та контроль за ходом виконання Програми

8

8.

Напрями діяльності та заходи Програми

9

 

 

 

           

1.      Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма

2.       

Корупція в Україні поширює свій негативний вплив на всі сфери суспільного життя, все глибше укорінюючись у повсякденному житті як основний, швидкий та найбільш дієвий протиправний засіб вирішення питань і досягнення певних цілей. Масштаби поширення корупції загрожують національній безпеці України. Такий стан справ потребує негайного вжиття системних та послідовних заходів, що мають комплексний характер.

Необхідно зазначити, що багато питань, які стосуються запобігання та протидії корупції, потребують законодавчого врегулювання. Поряд із низкою вжитих заходів реформування вітчизняного антикорупційного законодавства є незавершеним, що є однією з причин неефективного реагування держави та суспільства на загрозу корупції, рівень якої зростав протягом останніх років.

В умовах соціально-економічних реформ, які наразі здійснюються в державі, пріоритетними напрямами антикорупційної політики мають стати виявлення причин та усунення умов, що сприяють або можуть сприяти виникненню корупції, а також запобігання спробам їх створити.

Аналіз досвіду боротьби з корупцією свідчить про те, що за сучасних умов прояви корупції стали тими чинниками, що створюють реальну загрозу національній безпеці та демократичному розвитку нашої країни, негативно впливають на всі сторони суспільного життя.

Проблема корупції в нашій державі відчувається дуже гостро і вирішити її можливо лише реалізувавши комплекс антикорупційних заходів, які необхідно послідовно здійснювати в кожній із сфер суспільних відносин. Такий комплекс заходів повинен бути спрямований не лише на викорінення корупції як явища, а й запобігати умовам, що можуть сприяти її виникненню.

            Серед основних факторів, що можуть сприяти виникненню корупції, насамперед є:

          - недостатній рівень доброчесності окремих осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;

          - недосконалість адміністративних процедур (їх відсутність або нечіткість);

          - наявність у органів державної влади та осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, широкого спектра дискреційних повноважень;

          - недотримання суб’єктами владних повноважень принципів прозорості та відкритості при здійсненні ними своїх функцій, а також відсутність вільного отримання фізичними та юридичними особами інформації у порядку, встановленому чинним законодавством України;

         - толерантність та відсутність критичного ставлення суспільства до проявів корупції;

         - сприйняття населенням корупції як одного із засобів досягнення бажаного результату.

Поширення корупції у Харківській області завдає значної шкоди всій системі управління та, у разі невжиття відповідних заходів, може привести до таких наслідків:

- погіршення авторитету місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування серед населення;

- затримки модернізації та розвитку економіки регіону, порушення принципу конкуренції;

- зростання цін внаслідок включення хабаря як обов’язкової складової до цінової формули на товари та послуги;

- погіршення інвестиційної привабливості Харківської області;

- дискредитації закону як універсального регулятора суспільних відносин та перетворення його у засіб задоволення приватних і корпоративних інтересів.

У зв’язку із цим, розв’язання проблеми корупції є одним із пріоритетів для українського суспільства на сьогоднішньому етапі розвитку держави.

Президентом України П.О. Порошенком боротьба з корупцією визначена як одна із стратегічних задач для правоохоронних органів та органів державної влади.

У 2014 році та І півріччі 2015 року вищими органами законодавчої та виконавчої влади багато зроблено у цьому напрямі. За цей період в Україні прийнято більше антикорупційних законів ніж за всю історію незалежної України. Особливої уваги заслуговують антикорупційні закони, прийняті Верховною Радою України 14 жовтня 2014 року, які передбачають комплексне реформування системи протидії корупції у відповідності до міжнародних стандартів.

На регіональних рівнях в Україні необхідно  ужити усіх необхідних заходів, що будуть спрямовані на безумовне виконання державної антикорупційної політики. Адже результати проведеної роботи у цьому напрямі засвідчують, що заходи, які здійснювалися у минули роки, виявилися недостатніми для ефективного впливу на стан справ.

Аналіз результатів роботи спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції засвідчує, що корупційні правопорушення систематично вчиняються на території Харківської області.

 

3.      Мета Програми

4.       

Метою Програми є створення в Харківській області ефективної системи запобігання та протидії корупції на основі нових засад формування та реалізації антикорупційної політики, а також формування у суспільстві нетерпимого, негативного ставлення до корупції як суспільно небезпечного явища.

Загальну характеристику Програми відображено у паспорті Програми.

 3. Основні завдання Програми

 

            Регіональна Програма щодо реалізації засад державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія) на 2016 – 2017 роки розроблена відповідно до Законів України «Про місцеві державні адміністрації», «Про доступ до публічної інформації», «Про засади державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія) на 2014 – 2017 роки»,  «Про запобігання корупції»,  «Про державну службу»,  «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю», «Про звернення громадян»; постанови Кабінету Міністрів України від 13 червня 2000 року № 950 «Про затвердження Порядку проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування», Розділу XVII Кримінального кодексу України «Злочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг», Кримінально-процесуального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення. Програма спрямована на реалізацію основних напрямів державної політики у сфері запобігання проявам корупції в Харківській області.

Основними завданнями Програми є:

- ефективне застосування антикорупційного законодавства органами державної влади і органами місцевого самоврядування;

- створення ефективної системи протидії корупції в усіх сферах діяльності органів державної влади і органів місцевого самоврядування;

- забезпечення відкритості та інформованості громадськості про здійснення заходів щодо запобігання і протидії корупції;

- формування у суспільстві нетерпимого, негативного ставлення до корупції як суспільно небезпечного явища;

- посилення взаємодії об’єднань громадян з органами державної влади і органами місцевого самоврядування у сфері реалізації державної антикорупційної політики в Харківській області, забезпечення підтримки громадянським суспільством антикорупційних заходів, що здійснюються суб’єктами владних повноважень;

- визначення причин і умов, що спричиняють виникнення корупції в регіоні, усунення факторів, що призводять до її виникнення та негативних наслідків;

- підвищення рівня довіри громадян до органів державної влади і органів місцевого самоврядування;

- контроль за ефективним розглядом та вирішенням  звернень різного характеру та  термінове повідомлення про результати розгляду звернення та вирішення питання заявника (ефективність зворотного зв’язку);

- створення єдиної бази звернень різного характеру від громадян та накопичення даної інформації в одному місці;

- подолання бюрократичних перепон між владою та громадянами, створення зворотного зв’язку в системі адміністрування, надання якісних адміністративних послуг для забезпечення потреб громадян.

 

4. Шляхи і засоби розв’язання проблеми, обсяги та

джерела фінансування, строки та етапи виконання Програми

 

Досягнення мети Програми можливе шляхом імплементації нових засад державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія) на   2016 2017 роки, а також впровадження нового базового антикорупційного законодавства, зокрема Законів України «Про запобігання корупції» та «Про Національне антикорупційне бюро України».

Антикорупційна стратегія визначає пріоритети державної антикорупційної політики до 2018 року, реалізація яких створить основу для подальших реформ у цій сфері, зокрема дасть змогу усунути одну із основних причин незадовільного стану справ у сфері антикорупційної політики в Україні, якою є фрагментарність і недосконалість законодавчої та інституційної антикорупційної інфраструктури.

Закон України «Про запобігання корупції» визначає засади формування, моніторингу, координації впровадження антикорупційної політики, залучення інститутів та організацій громадянського суспільства, представників бізнесу до цих процесів, регулює превентивну діяльність державного механізму, спрямовану на усунення можливостей та стимулів для корупційної поведінки як у публічному, так і приватному секторах, а також передбачає утворення Національного агентства з питань запобігання корупції як ключового елемента інституційного забезпечення державної антикорупційної політики.

Закон України «Про Національне антикорупційне бюро України», а також зміни, що вносяться до кримінального законодавства зазначеним Законом та Законом України «Про запобігання корупції», створюють законодавчі підстави для кримінального переслідування найбільш небезпечних проявів корупції.

Таким чином, імплементація цих базових антикорупційних актів дасть можливість сформувати систему запобігання та протидії корупції, що, у свою чергу, суттєво зменшить гостроту проблеми корупції.

Фінансування Програми планується здійснювати за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів у межах видатків, передбачених головному розпорядникові бюджетних коштів, відповідальному за виконання заходів і завдань Програми, а також за рахунок інших джерел, не заборонених чинним законодавством України.

Програма реалізується в один етап. Початок дії Програми – січень 2016 року, закінчення – грудень 2017 року.

 

5. Якісні показники виконання Програми

Виконання Програми забезпечить:

- формування у громади Харківської області негативного ставлення до корупції та корупціонерів, зміну традиційних стереотипів ставлення до корупції як до способу вирішення особистих проблем громадянами та підвищення власного матеріального стану посадовців;

- стимулювання активності громадянського суспільства щодо запобігання та протидії корупції, у тому числі шляхом залучення інститутів громадського суспільства до реалізації антикорупційних заходів;

- підвищення об’єктивності та забезпечення прозорості прийняття органами влади управлінських рішень;

- відновлення довіри бізнесу до влади як одного із факторів забезпечення проведення суб’єктами господарювання Харківської області прозорої та легальної підприємницької діяльності, створення економічного інструменту протидії корупції;

- швидкий та ефективний розгляд звернень громадян, надання їм відповідей та роз’яснень в он-лайн режимі;

- суттєве підвищення контролю за рішеннями, прийнятими владою;

- мінімізацію корупційних ризиків, усунення інших причин, що зумовлюють вчинення корупційних правопорушень;

- покращення професійного рівня та виховання доброчесності у осіб, уповноважених на виконання функцій держави та місцевого самоврядування;

- створення ефективної системи виявлення корупції в усіх сферах життєдіяльності Харківської області, яка забезпечуватиме невідворотність юридичної відповідальності за вчинення корупційного правопорушення.

 

6. Очікувані результати Програми

 

 

Виконання Програми дасть змогу здійснити невідкладні заходи з проведення антикорупційної реформи, зокрема:

-  забезпечити формування та реалізацію державної антикорупційної політики на основі результатів аналізу достовірних даних про корупцію та чинники, які її обумовлюють, впровадити ефективний моніторинг та координацію реалізації антикорупційної політики незалежним спеціалізованим органом із залученням представників громадянського суспільства;

-  зменшити вплив корупціогенних ризиків на діяльність органів законодавчої влади, посилити громадський контроль за їх діяльністю;

-  створити ефективні механізми запобігання корупції, конфлікту інтересів, порушення етичних стандартів поведінки та забезпечити контроль за дотриманням правил щодо доброчесності особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, іншими особами;

-  посилити ефективність діяльності органів судової влади та системи кримінальної юстиції у переслідуванні осіб, які вчинили корупційні правопорушення;

-  сприяти усуненню корупційних передумов ведення бізнесу, сформувати нетолерантне ставлення бізнесу до корупції;

-  розширити можливості для доступу до суспільно важливої інформації;

-  сформувати у суспільстві ідеї нетерпимості до корупції, підвищити рівень довіри населення до влади;

-  забезпечити виконання рекомендацій міжнародних антикорупційних моніторингових механізмів, зокрема в рамках моніторингового механізму Конвенції ООН проти корупції, Групи держав проти корупції (GRECO), Антикорупційної мережі Організації економічної співпраці та розвитку для Східної Європи та Центральної Азії; імплементацію критеріїв у рамках виконання Плану дій з лібералізації візового режиму з Європейським Союзом та Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії.

 

7. Координація та контроль за ходом виконання Програми

 

Загальну координацію і контроль за ходом виконання Програми здійснює заступник голови – керівник апарату обласної державної адміністрації через відділ з питань запобігання та виявлення корупції апарату обласної державної адміністрації.