Пояснювальна записка
до проекту рішення обласної ради
«Про затвердження комплексної Програми соціального захисту населення Харківської області на 2016-2020 роки»
Проект Програми розроблено з метою підтримки найбільш незахищених верств населення, створення належних умов проживання у будинках-інтернатах системи соціального захисту населення, облаштування безбар’єрного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення, збереження сімейних цінностей, попередження насильства в сім’ї, впровадження гендерних підходів у всі сфери життєдіяльності суспільства, протидії дискримінації за ознакою статі, забезпечення захисту прав осіб, які постраждали від торгівлі людьми, надання їм допомоги, реалізації державної політики щодо забезпечення здорових і безпечних умов праці на виробництві, запобігання виробничого травматизму та професійних захворювань, збереження життя і здоров’я людини в процесі праці, впровадження заходів, спрямованих на усунення шкідливих та небезпечних умов праці.
Одним із завдань, передбачених Програмою, є проведення за рахунок коштів обласного бюджету додаткових заходів з протидії торгівлі людьми, гендерній дискримінації та попередження домашнього насильства.
Останнім часом стрімко зросла кількість звернень від громадян області, які потребують надання грошової допомоги на коштовні операції, довготривале лікування, у тому числі на лікування учасників антитерористичної операції, що потребує значних обсягів фінансових ресурсів.
Так, у 2012 році за наданням грошової допомоги до обласної ради та обласної державної адміністрації звернулося 845 осіб, із яких матеріальну допомогу надано 281 особі на суму 1,7 млн. грн; у 2013 році – 760 осіб, допомогу отримали 323 особи на суму 2,3 млн. грн; у 2014 році – 954 особи, матеріальну допомогу виділено 382 особи на суму 3,1 млн. грн. Станом на 01 грудня 2015 року звернулося 1696 особа, матеріальну допомогу надано 766 особам на суму 5,9 млн. грн.
В області налічується 22 482 громадянина, які користуються пільгами відповідно до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», із них:
учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС – 11 692 чол. (у т. ч. 5658 інвалідів);
переселенців із зони забруднення – 5555 чол. (у т. ч. 934 інваліда);
учасників інших ядерних аварій – 252 чол. (у т. ч. 67 інвалідів);
потерпілих дітей – 3 466 чол., із них: 19 дітей-інвалідів, інвалідність яких пов’язана з Чорнобильською катастрофою;
1517 дружин померлих громадян, смерть яких пов’язана з аварією на ЧАЕС.
Негативний вплив соціально-економічних та екологічних факторів призводить до погіршення стану здоров’я громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема до зростання чисельності інвалідів Чорнобиля, та підвищення рівня смертності серед даної категорії громадян.
Надання матеріальної допомоги дозволяє підтримати найнужденіших громадян у складний для них час та зменшити соціальну напругу.
Не менш актуальною проблемою залишається оздоровлення інвалідів загального захворювання та інвалідів з дитинства.
На обліку в органах соціального захисту населення для забезпечення санаторно-курортним лікуванням перебуває більш ніж 10 тисяч інвалідів. З року в рік забезпеченість санаторно-курортним лікуванням складає близько 25%. За станом здоров’я багатьом з них важко долати великі відстані транспортними засобами, а також шкодить здоров’ю зміна кліматичної зони, тому більшості з них рекомендовано санаторно-курортне лікування у санаторіях місцевої кліматичної зони. На сьогодні, відповідно до чинного законодавства, інваліди забезпечуються путівками, які закуповуються Міністерством соціальної політики України за рахунок коштів державного бюджету. Протягом останніх 7 років путівки для забезпечення інвалідів санаторно-курортним лікуванням у санаторіях місцевої кліматичної зони до області не надходили. Придбання путівок до місцевих санаторіїв для забезпечення інвалідів санаторно-курортним лікуванням дозволить щороку оздоровлювати близько 2 тисяч інвалідів загального захворювання та з дитинства без шкоди для здоров’я у зв’язку зі зміною кліматичної зони.
Одним із завдань, передбачених Програмою, є проведення за рахунок коштів обласного бюджету додаткових заходів з протидії торгівлі людьми, гендерній дискримінації та попередження домашнього насильства.
Україна з країни походження та транзиту, дедалі більше стає країною призначення. Тому зусилля органів державної влади повинні спрямовуватися на ліквідацію торгівлі людьми, а саме: проведення інформаційно-просвітницької роботи, виявлення постраждалих осіб та надання їм необхідних послуг.
Щороку в області фіксується близько 6 тисяч повідомлень про вчинення насильства в сім’ї. Проте, статистика не відображає дійсні масштаби цього негативного явища, яке досі має латентний характер.
Низький рівень культури суспільства спостерігається і з питань забезпечення гендерної рівності та протидії дискримінації за ознакою статі. Тож одним із завдань Програми є формування культури суспільства шляхом здійснення просвітницької діяльності та створення системи надання якісних соціальних послуг особам, які постраждали від торгівлі людьми та насильства в сім’ї.
Не втрачає своєї актуальності питання створення належних умов проживання підопічних в будинках-інтернатах системи соціального захисту населення.
В області діє розгорнута мережа інтернатних установ, яка розрахована на проживання 3,6 тис. підопічних, а саме:
- 5 геріатричних пансіонатів на 1164 ліжко-місць;
- 9 психоневрологічних інтернатів на 1616 ліжко-місць;
- 3 дитячих будинків - інтернатів на 675 ліжко-місць;
- 1 спеціальний будинок-інтернат на 162 ліжко-місця.
Більша частина цих установ потребує капітальних ремонтів, кошти на які не виділялися протягом останніх десятиріч.
Для створення безбар’єрного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення необхідно обладнати інтернатні установи пандусами та забезпечити роботу спеціалізованого автотранспорту, обладнаного підйомниками, для перевезення малорухомих інвалідів.
Заходи, передбачені Програмою, спрямовані також на вирішення одного із пріоритетів держави – соціальну захищеність людини в процесі її трудової діяльності. Особлива увага приділяється соціальному захисту працюючих, зайнятих на роботах із шкідливими та небезпечними умовами праці. Програмою охоплено всі вікові категорії працездатного населення.
Відповідно до законів України «Про охорону праці», «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» в області протягом 2012-2015 років реалізовувалися заходи щодо поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища в Харківській області на 2012 – 2015 роки, які входили окремим розділом до комплексної Програми соціального захисту населення Харківської області на 2011–2015 роки. Це дало змогу істотно покращити стан охорони та умов праці на підприємствах області. За чотири роки рівень виробничого травматизму та професійних захворювань знизився майже вдвічі (протягом 10 місяців 2015 року сталося 131 нещасний випадок проти 263 нещасних випадків за аналогічний період 2012 року), протягом 10 місяців 2015 року зафіксовано 40 випадків професійних захворювань проти 88 випадків за аналогічний період 2012 року).
Однак складна економічна ситуація більшості підприємств не дає змогу вивести стан охорони праці на належний рівень, тому дані заходи не втрачають актуальності для впровадження їх в майбутньому.
Реалізація Програми дозволить:
матеріально підтримати найбільш незахищені верстви населення;
оздоровити у санаторно-курортних закладах місцевої кліматичної зони інвалідів загального захворювання та інвалідів з дитинства;
створити в будинках-інтернатах системи соціального захисту населення комфортні умови проживання одиноких осіб, що потребують постійного стороннього догляду, в тому числі переселених із соціальних закладів, розташованих в зоні АТО;
надати комплекс соціальних послуг особам, які постраждали від насильства в сім’ї, або стали жертвами торгівлі людьми;
поліпшити стан промислової безпеки та охорони праці, знизити рівень виробничого травматизму та професійної захворюваності, зменшити соціальні та економічні втрати від цих подій;
підвищити рівень соціальної захищеності працюючих, перш за все зайнятих у шкідливих умовах праці;
забезпечити реалізацію конституційного права громадян на належні, безпечні і здорові умови праці, збереження трудового потенціалу Харківської області.
Комплексну Програму планується реалізувати за п’ять років.
Перший заступник директора
Департаменту соціального
захисту населення Харківської
обласної державної адміністрації Т.Б. Бабенко