Затверджено
рішенням обласної ради
від 03 квітня 2007 року № 207-V (207-5-рр)
(ХІІ сесія V скликання)
ПРОГРАМА
розвитку сільськогосподарської дорадчої діяльності
в Харківській області на 2007 рік
Програма
розвитку сільськогосподарської дорадчої діяльності
в Харківській області на 2007 рік
І.Паспорт Програми
1. |
Ініціатор розроблення Програми |
Постійна комісія з питань аграрної політики, земельних відносин та природокористування Харківської обласної ради |
2. |
Розробник Програми |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
3. |
Співрозробники Програми |
Харківський обласний осередок Національної асоціації сільськогосподарських дорадчих служб |
4. |
Відповідальний за виконання Програми |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
5. |
Учасники Програми |
сільськогосподарські дорадчі служби області |
6. |
Термін реалізації Програми |
2007 рік |
7. |
Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні Програми (для комплексних програм) |
обласний бюджет |
8. |
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, з них: |
100 тис. грн. |
8.1. |
коштів місцевого бюджету (обласного) |
100 тис. грн. |
8.2. |
коштів інших джерел |
- |
ІІ. Проблема, на розв'язання якої спрямована Програма
В аграрному секторі області внаслідок реформування відбулися радикальні структурні зміни. На сьогодні практично сформовано принципово нові засади організації сільськогосподарського виробництва та аграрного бізнесу.
Незважаючи на досягнуті за останні роки позитивні зрушення у сільському господарстві, на сьогодні, новостворені підприємства, фермерські та особисті селянські господарства та сільське населення в цілому зіткнулися з певними проблемами в сучасних умовах функціонування в ринковому середовищі. Найбільш характерні з них такі:
§ необхідність самостійного прийняття обґрунтованих управлінських рішень за умов повної відповідальності за кінцеві результати своєї діяльності;
§ відсутність достатнього досвіду практичної роботи в ринкових умовах;
§ недостатня кількість кваліфікованих галузевих спеціалістів сільського господарства;
§ недостатність нових знань і практичних навичок господарювання за умови обмежених ресурсів;
§ відсутність стабільних і недорогих каналів отримання інформації – технологічної, економічної, правової тощо;
§ відсутність досвіду роботи зі створення маркетингових каналів збуту сільськогосподарської продукції;
§ необхідність переорієнтації сільськогосподарського виробництва на нові технології;
§ необхідність диверсифікації сільськогосподарського виробництва;
§ вивільнення робочої сили внаслідок запровадження нових прогресивних технологій господарювання;
§ недоступність кредитних ресурсів для дрібних сільськогосподарських товаровиробників;
§ недоступність отримання допомоги в межах державних цільових програм підтримки АПК власниками особистих підсобних господарств;
§ нерозвиненість ринкової інфраструктури в сільській місцевості.
Недостатньо розвинена ринкова інфраструктура, особливо брак пунктів заготівлі сільськогосподарської продукції, сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, мережі мікрофінансування (кредитних спілок) малого та середнього бізнесу, підприємств сфери комунально-побутового обслуговування не сприяє, а в окремих випадках стримує економічний розвиток сільських територій і підвищення рівня зайнятості та життя сільських жителів області.
Складно вирішуються демографічні проблеми села, у частині сіл відсутнє самовідтворення населення. Повільно відновлюється діяльність підприємств і закладів сфери обслуговування та оновлюється матеріальна база соціальної інфраструктури у сільській місцевості. Потребує покращання інформаційно-консультаційне забезпечення сільського населення.
Назріла реальна необхідність запровадження в Харківській області нових для України інструментів підтримки сільськогосподарських товаровиробників та розвитку сільських територій в цілому. Одним із таких, повсюдно визнаних інструментів розвитку агропромислового виробництва і сільських територій, зростання добробуту та зайнятості сільського населення через підвищення рівня знань і вдосконалення практичних навичок прибуткового ведення господарської діяльності, поширення та впровадження у сільськогосподарське виробництво сучасних технологій, новітніх досягнень науки і техніки, сприяння розвитку несільськогосподарського підприємництва в сільській місцевості, зайнятості сільського населення є сільськогосподарська дорадча діяльність.
У Харківській області цей процес розпочато 2001 року. Харківський обласний осередок Національної асоціації сільськогосподарських дорадчих служб створено в межах Програми підвищення рівня життя сільського населення в Україні. У зв’язку з обмеженістю фінансових ресурсів діяльність обласного осередку поширена лише в п’яти районах (міжрайонні Ізюмського та Купянського районів, та охоплюють Барвінківській, Борівський, Дворічанський, Шевченківський райони та Чугуївський район).
Тенденції розвитку сільського господарства та сільської місцевості диктували зміни у підходах до сільськогосподарської дорадчої діяльності. Для їх вирішення на державному рівні, Верховна Рада України прийняла Закон України «Про сільськогосподарську дорадчу діяльність», на виконання якого розроблено дану програму.
Програма розвитку сільськогосподарської дорадчої діяльності в Харківській області на 2007 рік (далі – Програма) є одним з механізмів досягнення стратегічних цілей розвитку аграрного сектору, визначеного стратегією економічного і соціального розвитку України на 2004–2015 роки, зокрема:
§ досягнення стабільного економічного зростання шляхом забезпечення умов для розвитку ефективного підприємництва в аграрному секторі;
§ підвищення конкурентоспроможності продукції вітчизняного агропромислового виробництва на внутрішньому і зовнішньому ринках на базі нарощування обсягів інвестицій та їхнього інноваційного спрямування;
§ створення цивілізованих умов для проживання в сільській місцевості як основи припливу працездатного населення та відтворення людського капіталу;
§ підвищення рівня зайнятості сільського населення та розвиток малого підприємництва в сільській місцевості;
§ формування дієздатних сільських територіальних громад.
Вирішення вказаних проблем необхідно здійснювати з урахуванням комплексного підходу до розв’язання проблем агропромислового комплексу та села через поєднання інтересів жителів сільської місцевості, сільських громад, місцевого самоврядування та держави, застосовуючи соціальні і економічні важелі регулювання відповідних відносин в поєднанні з організаційними і правовими.
ІІІ. Мета Програми
Метою Програми розвитку сільськогосподарської дорадчої діяльності в Харківській області на 2007 рік є впровадження державної політики, спрямованої на задоволення потреб особистих селянських і фермерських господарств, господарських товариств, інших сільськогосподарських підприємств усіх форм власності та господарювання, а також сільського населення у підвищенні рівня знань і вдосконаленні практичних навичок прибуткового ведення господарства, комплексного розвитку сільської місцевості шляхом надання соціально спрямованих дорадчих послуг.
Її реалізація дасть змогу сформувати передумови розвитку сільськогосподарського дорадництва в області та сприятиме:
§ створенню умов для прибуткового господарювання в агропромисловому виробництві та формуванню аграрного ринку;
§ розвитку сільських територій і вирішенню соціальних проблем сільського населення;
§ формуванню дієздатної мережі сільськогосподарських дорадчих служб і системи розповсюдження сільськогосподарських знань та інформації.
Проблему надання дорадчих послуг передбачається розв’язувати шляхом:
1. Створення умов для діяльності сільськогосподарських дорадників, експертів-дорадників та дорадчих служб, зокрема:
· професійне навчання та підвищення кваліфікації сільськогосподарських дорадників і експертів-дорадників;
здійснення прикладних наукових досліджень для методичного, інформаційного і програмного забезпечення дорадчої діяльності
2. Підвищення рівня ефективності господарювання на землі через:
§ навчання та надання консультаційної допомоги сільгоспвиробникам і сільському населенню щодо власності на землю і майно та ефективного використання їх у процесі господарської діяльності;
§ інформування про новітні досягнення науки і техніки, поширення та впровадження у виробництво сучасних технологій, передового досвіду господарювання;
§ диверсифікацію виробництва;
§ освоєння виробництва нових видів сільськогосподарської продукції;
§ активну співпрацю із закладами аграрної науки і освіти з цих питань;
§ роз’яснення державної політики та умов участі в державних, обласних, районних програмах економічного і соціального розвитку, програмах розвитку галузей сільськогосподарського виробництва.
3. Підтримки несільськогосподарського підприємництва у сільській місцевості, зокрема:
§ проведення навчань для сільських безробітних з питань створення власної справи;
§ надання допомоги в пошуку початкового капіталу для створення власного бізнесу;
§ надання консультацій щодо реєстрації та діяльності малого бізнесу.
4. Ініціювання розроблення й реалізації інноваційних проектів і програм.
5. Допомоги суб’єктам господарювання та сільському населенню в отриманні кредитів, підтримки для розвитку сільських кредитних спілок, зокрема:
§ надання консультацій щодо створення та діяльності кредитних спілок в сільській місцевості;
§ надання консультацій щодо отримання кредитів в кредитних спілках.
6. Проведення досліджень економічних, соціальних, побутових і культурних проблем розвитку сільської місцевості.
7. Розроблення і реалізації програм розвитку сільських громад та сільських територій.
8. Надання консультацій з правових питань.
V. Соціально спрямовані дорадчі послуги. Перелік соціально-спрямованих дорадчих послуг
Соціально спрямовані дорадчі послуги – це послуги, що надаються суб'єктам господарювання, які здійснюють діяльність у сільській місцевості, та сільському населенню за рахунок коштів обласного бюджету.
Право на отримання соціально-спрямованих дорадчих послуг мають фізичні та юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність у сільській місцевості, сільське населення, а також органи місцевого самоврядування та органи виконавчої влади.
Перелік соціально спрямованих дорадчих послуг, що надаються суб'єктам господарювання, які здійснюють діяльність у сільській місцевості, та сільському населенню за рахунок бюджетних коштів, наведено у додатку до цієї Програми.
Оплата за надання соціально спрямованих дорадчих послуг здійснюється у порядку, визначеному законодавством.
Протягом 2007 року планується робота щодо створення мережі сільськогосподарських дорадчих служб відповідно до вимог чинного законодавства для надання соціально спрямованих дорадчих послуг суб’єктам господарювання, що провадять діяльність у сільській місцевості, та сільському населенню у кількості, відповідно до визначених відповідною Державною програмою норм, з урахуванням потреб для області.
В процесі виконання Програми повинні забезпечуватися:
§ підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації сільськогосподарських дорадників і експертів-дорадників;
§ розширення зв'язків і налагодження співпраці з громадськими організаціями у здійсненні інформаційних та просвітницьких заходів;
§ сприяння розвиткові центрів сільськогосподарського дорадництва, наукового, технічного, організаційного та фінансового забезпечення заходів програми;
§ співпраця центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання, сільського населення щодо реалізації заходів Програми на принципах партнерства;
§ підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації сільськогосподарських товаровиробників.
Виконання конкретних заходів Програми здійснюється з урахуванням уже визначених іншими державними цільовими програмами розвитку сільського господарства та сільської місцевості.
VІІ. Заходи Програми
№ п/п |
Найменуван-ня заходу |
Найменування показника |
Строк вико-нання |
Відповідальні виконавці |
Орієнтовний обсяг фінансу-вання, тис. грн |
|
1 |
Підвищення рівня професійних знань і вдосконалення практичних навичок прибуткового ведення сільськогосподарського виробництва |
навчальні курси та семінари |
Забезпечити проведення навчальних курсів та семінарів для суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сільській місцевості з питань прибуткового ведення господарства, застосування інноваційних технологій, отримання стандартів якості і безпеки сільськогосподарської продукції. |
протя-гом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
9,0 |
|
|
демонстраційні семінари, відеофільми |
Сприяти проведенню демонстраційних показів форм і методів господарювання, нових агротехнічних прийомів, сучасних технологій вирощування перспективних сортів і гібридів рослин, порід тварин та інших досягнень аграрної освіти і науки. |
протягом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
9,0 |
|
|
навчальні та демонстраційні семінари, відеофільми, друковані інформаційні видання, веб-сайти |
Забезпечити поширення знань, інформації, досвіду щодо можливих конкурентних переваг суб'єктів господарювання, що провадять діяльність у сільській місцевості, та сільського населення у разі проведення відновлення родючості і захисту ґрунтів, ведення органічного сільськогосподарського виробництва та збереження природних агроландшафтів.
|
протягом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
20,0 |
2
|
Сприяння розвитку і стабільному функціонуванню інфраструктури аграрного ринку |
інфораційні бюлетені, друковані інформаційні видання, веб-сайти |
Забезпечити поширення інформації з питань маркетингу сільськогосподарської продукції, а також про результати державного цінового моніторингу аграрного та продовольчого ринку. |
протягом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
15,7 |
3 |
Інформаційно-дорадче забезпечення інноваційної моделі відтворення сільськогосподарського виробництва |
навчальні та демонстраційні семінари, друковані інформаційні видання, веб-сайти |
Забезпечити організацію надання дорадчих послуг, поширення інформації серед суб’єктів господарювання щодо інноваційних методів, спрямованих на використання ресурсо- і енергозберігаючих технологій, альтернативне використання сільськогосподарських угідь та продукції сільського господарства. |
протягом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
9,0 |
|
|
науково-практичні конференції |
Організувати підготовку та проведення науково-практичних конференцій з актуальних проблем розвитку сільськогосподарського виробництва, сільської місцевості та обміну міжнародним досвідом з цих питань. |
протягом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
5,2 |
|
|
буклети, брошури, інформаційні листки |
Сприяти підготовці, виданню та розповсюдженню книг, брошур, буклетів, інформаційних листків, публікацій у спеціалізованих виданнях, відеоматеріалів для забезпечення суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сільській місцевості, сільського населення, дорадників та експертів-дорадників необхідною інформацією. |
протягом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
15,7 |
|
|
Рекомендації |
Розробити рекомендації для суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сільській місцевості, з питань розвитку виробництва та використання дизельного біопалива, біоетанолу, інших альтернативних видів палива та відновлюваних джерел енергії. |
протягом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
1,2 |
4 |
Сприяння розв’язанню проблем сільського населення та комплексному розвитку сільської місцевості |
індивідуальні дорадчі послуги |
Забезпечити надання дорадчих послуг з питань самоорганізації сільських територіальних громад, розроблення програм соціально-економічного розвитку, проведення моніторингу їх виконання. |
протягом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
5,0 |
|
|
навчальні та демонстраційні семінари |
Підвищити рівень знань та вдосконалення практичних навичок щодо облаштування та надійності функціонування інженерно-технічних комунікацій сільських населених пунктів, благоустрою сіл, охорони довкілля, соціально-культурного обслуговування населення шляхом розвитку мережі сервісних підприємств, зокрема у формі сільськогосподарських кооперативів. |
протягом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
|
|
|
навчальні семінари |
Забезпечити проведення навчальних семінарів з питань несільськогосподарського підприємництва, створення нових робочих місць та розвитку ринку праці в сільській місцевості. |
протягом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
5,4 |
|
|
індивідуальні дорадчі послуги |
Забезпечити надання дорадчих послуг: із захисту прав та законних інтересів сільського населення, зокрема з питань додержання державних соціальних стандартів і соціальних гарантій; із створення сільським населенням, що працює на умовах самозайнятості, малих підприємств у сфері соціально-побутових послуг, сільського зеленого туризму, народних промислів та інших видів несільськогосподарської діяльності; з питань розроблення місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування та виконання програм соціально-економічного розвитку, комплексного розвитку сільських територій та місцевого самоврядування. |
протягом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
4,8 |
|
|
навчальні семінари, індивідуальні дорадчі послуги |
Організувати роботу з надання консультаційної допомоги у створенні інформаційно-навчальних центрів, клубів, груп за інтересами, у тому числі для жінок, дітей і молоді, осіб з обмеженими фізичними можливостями. |
протягом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
|
5 |
Організація професійної підготовки і підвищення кваліфікації дорадників та експертів-дорадників |
навчальні програми, навчальні курси, семінари |
Організувати навчання дорадників та експертів-дорадників з числа спеціалістів, які мають повну вищу освіту і практичний досвід роботи у сільському господарстві чи працюють у науково-дослідних і вищих аграрних навчальних закладах, за програмами дорадчої діяльності. |
відповідно до затверджених програм навчання |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
|
|
|
підвищення кваліфікації сільськогосподарських дорадників |
Забезпечити підвищення кваліфікації дорадників та експертів-дорадників за напрямами, зазначеними у кваліфікаційному свідоцтві |
протягом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
|
6 |
Формування мережі сільськогосподарських дорадчих служб |
збільшення кількості дорадчих служб |
Сприяти формуванню мережі сільськогосподарських дорадчих служб та їх матеріально-технічної бази на рівні адміністративно-територіальних одиниць. |
протягом року |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації |
|
|
|
|
|
|
Всього |
100,0 |
Виконання Програми дасть можливість створити умови для адаптації діяльності суб’єктів господарювання до вимог ринкової економіки, підвищити стандарти якості життя сільського населення та комплексний розвиток сільської місцевості, а саме:
- забезпечить додаткові конкурентні переваги для суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сільській місцевості, та збільшення обсягів залучення інвестицій у розвиток сільського господарства і сільської місцевості;
- сприятиме більш широкому залученню у товарне сільськогосподарське виробництво особистих селянських господарств, перетворенню їх у фермерські господарства, участі у виконанні інших програм підтримки сільськогосподарського виробництва, кооперації, агротехнологічного і сервісного забезпечення виробництва, а також формуванню маркетингової мережі збуту продукції;
- створить передумови для відтворення людського потенціалу, розширення сфери зайнятості сільського населення, наближення рівня оплати праці в сільському господарстві до середнього показника в національній економіці та заохочення молоді до роботи і постійного проживання у сільській місцевості;
- створить умови для ефективного впливу аграрної освіти, науки і дорадництва на сільськогосподарське виробництво з метою переходу галузі на інноваційну модель розвитку;
- сприятиме розвитку сільських територіальних громад, інфраструктури сільських населених пунктів та формуванню середнього класу у сільській місцевості;
- забезпечить підтримання постійного зв’язку місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування із суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сільській місцевості, та сільським населенням з питань реалізації аграрної політики;
- зменшить навантаження на соціальні фонди, сприятиме збільшенню надходжень до місцевих бюджетів для розв’язання проблем сільської місцевості.
ІХ. Обсяги та джерела фінансування
Орієнтовні обсяги фінансового забезпечення Програми на 2007 рік з обласного бюджету складають 100 тис. грн.
Для виконання Програми та розширення сфери дорадчих послуг можуть залучатися кошти міжнародних програм і проектів, гранти, міжнародна технічна допомога, благодійні внески фізичних і юридичних осіб, кошти суб’єктів господарювання, інших джерел, не заборонених чинним законодавством.
Головним розпорядником коштів обласного бюджету є Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації.
Координує виконання Програми та ефективність реалізації її заходів Харківська обласна державна адміністрація та інформує про це обласну раду в термін до 1 лютого 2008 року.
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації забезпечує організацію та виконання заходів Програми.
Контроль за використанням бюджетних коштів, спрямованих на забезпечення виконання Програми, здійснюється у порядку, встановленому бюджетним законодавством.
Заступник голови
обласної ради С. Чернов
Додаток
до Програми розвитку сільськогосподарської дорадчої діяльності
в Харківській області на 2007 рік, затвердженої рішенням обласної
ради від 03 квітня 2007 рік №207-V
(ХІІ сесія V скликання)
соціально спрямованих дорадчих послуг, що надаються
за рахунок коштів обласного бюджету в 2007 році
І. Підвищення рівня професійних знань і вдосконалення практичних навичок прибуткового ведення сільськогосподарського виробництва
· Застосування нових технологій у рослинництві та тваринництві.
· Отримання та розпорядження земельними і майновими паями.
· Організація сільськогосподарського виробництва.
· Агробізнесменеджмент.
· Використання сільськогосподарських культур, сільськогосподарської і лісогосподарської продукції та продуктів їх переробки, органічних відходів для виробництва біогазу, біодизелю і біоетанолу.
· Технології вирощування, сертифікації, моніторингу і збуту органічної та екологічно чистої сільськогосподарської продукції.
ІІ. Сприяння розвитку і стабільному функціонуванню інфраструктури аграрного ринку
· Формування та використання системи ринкової інформації для сільськогосподарських товаровиробників і сільського населення.
· Організація та проведення виставок-ярмарків, в тому числі сільських, сільськогосподарської продукції.
· Організація первинної переробки, пакування та зберігання сільськогосподарської продукції, продуктів харчування.
· Логістика в маркетинговій мережі щодо постачання сільськогосподарської продукції, продуктів харчування.
ІІІ. Інформаційно-дорадче забезпечення інноваційної моделі відтворення сільськогосподарського виробництва
· Застосування інноваційних моделей в землеробстві та рослинництві.
· Застосування інноваційних моделей в тваринництві.
· Застосування інноваційних моделей в кормовиробництві.
· Застосування інноваційних моделей у заготівлі, зберіганні, переробці та збуті сільськогосподарської продукції, продуктів харчування.
· Застосування енергоощадних інноваційних технологій.
· Моніторинг потреб сільськогосподарських товаровиробників і сільського населення в прикладних наукових розробках та інноваційних моделях сільськогосподарського виробництва, результатів їх впровадження.
IV. Сприяння розв’язанню проблем сільського населення та комплексному розвитку сільської місцевості
· Обстеження та інвентаризація об’єктів соціальної інфраструктури села, внесення пропозицій.
· Поширення інформації серед сільського населення з питань соціального забезпечення.
· Розробка програм соціально-економічного розвитку сільських територій.
· Створення інформаційно-навчальних центрів, клубів, груп за інтересами для жінок, дітей та молоді.
· Ініціювання, розробка та реалізація молодіжних програм у сільській місцевості.
· Зайнятість сільського населення через розвиток несільськогосподарського підприємництва в сільській місцевості.
· Розвиток сільського зеленого туризму.
· Організація створення підприємств з надання соціально-побутових послуг сільському населенню.
· Ініціювання організації сільських громад та їх участі у вирішенні соціальних, побутових та екологічних проблем села.
V. Формування мережі сільськогосподарських дорадчих служб
· Поширення навчальної, нормативно-правової, ринкової та офіційної інформації серед дорадників, експертів-дорадників і дорадчих служб, а також користувачів дорадчих послуг через Інтернет- і Web-технології, друковані засоби інформації.
· Підготовка та поширення друкованих навчальних і методичних матеріалів із застосування сучасних технологій у сільськогосподарському виробництві, маркетингу, розвитку сільської місцевості та з підвищення кваліфікації дорадників і експертів-дорадників.
· Формування та підтримка інформаційних банків з сільськогосподарської та дорадчої тематики для надання інформаційно-довідкових дорадчих послуг суб’єктам господарювання, які здійснюють діяльність у сільській місцевості, та сільському населенню, суб’єктам дорадчої діяльності.
* Даний перелік підлягає уточненню після прийняття Державної цільової програми сільськогосподарської дорадчої діяльності та визначення відповідного переліку на державному рівні.
Заступник голови
обласної ради С. Чернов