Інформація про виконання Програми раціонального використання та охорони земель в Харківській області

на 2011-2015 роки, затверджена рішенням обласної ради від 21 квітня 2011 року  № 117-VI

 

 

Обласна Програма раціонального використання та охорони земель в Харківській області на 2011-2015 роки, затверджена рішенням обласної ради від 21 квітня 2011 року № 117-VI діє з 2011 року, передбачалось виконання заходів направлених на раціональне використання та охорону земель.

З метою реалізації в області основних засад соціально-економічної політики держави на найближчий період, для подолання кризового стану у сфері використання та охорони земель, зокрема земель сільськогосподарського призначення, необхідно вжити превентивні заходи. Ця проблема потребує комплексного вирішення, що можливо лише на основі впровадження програмно-цільового методу, який передбачає використання передових технологій, а також системного підходу до еколого-економічного обґрунтування та механізму його реалізації, узгодження обсягів наявних земельних ресурсів з їх потребою для розвитку економіки, максимально ефективне використання коштів на потреби охорони земель.

 

МЕТА ТА ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ

 

Метою Програми є:

раціональне використання та охорона земель, їх захист від виснаження, деградації та забруднення; підвищення врожаїв сільськогосподарських культур;

збільшення обсягів виробництва високоякісної та екологічно чистої продукції та забезпечення продовольчої безпеки держави: збереження ландшафтного і біологічного різноманіття та створення екологічно безпечних умов проживання населення і провадження господарської діяльності;

реалізація державної політики, спрямованої на збалансоване забезпечення потреб населення і галузей економіки в земельних ресурсах.

 

Основними стратегічними завданнями Програми є:

 

забезпечення пріоритету вимог екобезпеки в процесі використання земель;

раціональне розміщення та оптимальне забезпечення земельними ресурсами виробничих сил;

гармонійне поєднання господарської діяльності з охороною довкілля;

підвищення родючості ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення, захист ґрунтів від ерозії та створення на цій основі умов для зростання обсягів виробництва сільськогосподарської продукції;

зміцнення продовольчої безпеки країни.

 

Виконання передбачених Програмою заходів і завдань дасть змогу:

·   Призупинити грунтово-деградаційні процеси, зокрема зниження вмісту гумусу, і досягти його бездефіцитного балансу;

·   збільшити врожаї сільськогосподарських культур, забезпечити стабільний прибуток сільськогосподарських підприємств, зміцнити їх фінансово-економічний стан, підвищити добробут сільського населення;

·   збільшити надходження коштів до бюджетів усіх рівнів за рахунок проведення нормативної грошової оцінки земель;

·   оптимізувати структуру земельних угідь;

·   розробити моделі сталого землекористування для окремих регіонів області;

·   створити єдину завершену систему лісомеліоративних насаджень у долинах річок;

·   збільшити площі земель з природними ландшафтами до рівня, достатнього для збереження ландшафтного і біологічного різноманіття;

·   здійснити консервацію деградованих, малопродуктивних земель;

·   створити та упорядкувати водоохоронні зони і прибережні захисні смуги на водних об'єктах.

 

МЕХАНІЗМ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ

 

Програма розрахована на 2011 – 2015 роки реалізована шляхом проведення основних заходів і робіт.

Виконавцями заходів Програми є Департамент агропромислового розвитку Харківської обласної державної адміністрації, Головне управління Держкомзему у Харківській області, Харківське обласне управління лісового та мисливського господарства.

 

ФІНАСУВАННЯ ПРОГРАМИ

 

Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, становить 679071 тис. грн. (таблиця №1).

Джерелами фінансування Програми є кошти державного, обласного, місцевих бюджетів та надходження з інших джерел фінансування не заборонених чинним законодавством України, у тому числі кошти, що надходять в порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які знаходяться на спецрахунках обласної, районних, селищних, сільських та міських рад.

            Розрахунок вартості робіт, передбачених Програмою, проведений на підставі розцінок, що існували в 2010 році, тому в процесі реалізації Програми вони можуть бути уточнені.

            Головним розпорядником коштів обласного бюджету, передбачених на виконання заходів Програми, є Департамент агропромислового розвитку Харківської обласної державної адміністрації. Таблиця №1

Обсяги фінансових ресурсів, необхідних

для реалізації заходів Програми

тис. грн.

Джерела

фінансування

Обсяги фінансу-

вання

у тому числі по роках

2011

прогнозовані

2012

2013

2014

2015

Державний бюджет України

192777

23370

40422

44141

38196

46648

Обласний бюджет

(в порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва)

11070

7980

870

800

740

680

Місцеві бюджети області

268720

35158

68216

67836

47472

50038

Інші джерела, не заборонені чинним законодавством України

206504

24844

53057

52761

36923

38919

Всього

679071

91352

162565

165538

123331

136285

 

ОСНОВНІ ЗАХОДИ ПРОГРАМИ

 

Основними заходами Програми є:

1.                 Проведення інвентаризації земель.

2.                 Проведення нормативної грошової оцінки земель.

3.                 Встановлення та зміна меж населених пунктів.

4.                 Проведення розмежування земель державної та комунальної власності.

5.                 Охорона земель.

6.                 Запобігання деградаційним процесам ґрунтового покриву та мінімізації їх наслідків, зокрема на землях сільськогосподарського призначення, шляхом впровадження ґрунтозахисних технологій та інших заходів щодо охорони родючості ґрунтів.

7.                 Призупинення процесів деградації земель і підвищення родючості ґрунтів.

8.                 Проведення хімічної меліорації ґрунтів.

9.                 Проведення агролісомеліоративних заходів.

10.             Створення сучасних систем ґрунтозахисного землеробства.

11.             Проведення аналізу стану використання та охорони земель з урахуванням використання ресурсів біосфери, які забезпечують їх відтворення, функціональну рівновагу та еволюцію як бази соціально-економічного розвитку суспільства.


ВИКОНАННЯ ОСНОВНИХ ЗАХОДІВ ПРОГРАМИ

1. ПРОВЕДЕННЯ ІНВЕНТАРИЗАЦІЇ ЗЕМЕЛЬ

Інвентаризація земель є базовою основою для проведення їх грошової оцінки, ведення державного земельного кадастру, розмежування земель державної та комунальної власності.

Достовірні дані про площі, межі, склад угідь та конфігурацію земельних ділянок надають можливість прогнозувати використання земель, передбачати надходження коштів до бюджетів різних рівнів, обґрунтовано нараховувати земельний податок, сприяти здійсненню раціональної політики у сфері формування ринку землі. Важливо знати, які земельні ділянки не використовуються або використовуються нераціонально, не за цільовим призначенням, всупереч вимогам земельного та природоохоронного законодавства.

За результатами проведення інвентаризації буде створена інформаційна база для ведення державного земельного кадастру, регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земельних ресурсів, оподаткування земель, їх розмежування. Відбудеться кардинальне покращення якості та зниження вартості зазначених робіт.

Програмою передбачається проведення протягом 2011 – 2015 років інвентаризації земель несільськогосподарського призначення в межах населених пунктів та за їх межами. Відповідно до Програми вартість робіт з проведення інвентаризації земель в межах населених пунктів та земель несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів було заплановано на загальну суму 158 млн. 839,80 тис. грн. (таблиця № 2).

У 2012 році виконано роботи за рахунок місцевих бюджетів:

 – з інвентаризації земель: 14 населених пунктів Валківського, Коломацького та Краснокутського районів на загальну суму 2963,15 тис. грн.;

 –  з інвентаризації земель за межами населених пунктів у Валківському та Печенізькому районах на загальну суму 679,8 тис. грн.

У 2013 році Головним управлінням Держземагентства у Харківській області за рахунок коштів виділених з обласного бюджету на суму 300,0 тис. грн. проведено інвентаризацію земель несільськогосподарського призначення (лісові ділянки) державної власності на площі 1500 га за межами населених пунктів на території Богодухівського, Вовчанського та Харківського районів.

У 2014 році рішеннями Харківської обласної ради від 10.07.2014 № 993 та № 997 внесені зміни до обласної Програми раціонального використання та охорони земель в Харківській області на 2011-2015 роки та затверджено виділення коштів на проведення інвентаризації земель несільськогосподарського призначення (лісові ділянки) за межами населених пунктів на загальну суму 4,0 млн. грн.


Таблиця № 2

 

ІНФОРМАЦІЯ

щодо обсягів фінансування заходу з проведення інвентаризації земель населених пунктів та земель несільськогосподарського призначення

тис. грн.

Роки

прогноз

Фактично надійшло

У % до прогнозу

Державний

За рахунок місцевих бюджетів

Обласний бюджет

Всього

2011

15744,47

 

 

 

 

0,0

2012

45640,95

 

3642,95

 

3642,95

8,0

2013

42928,59

 

 

300,0

300,0

0,7

2014

28619,07

 

 

4000,0

4000,0

14,0

2015

25906,72

 

 

 

 

 

Всього

158839,80

 

3642,95

4300,0

7942,95

5,0

 

Фактично використано коштів на проведення інвентаризації земель населених пунктів та земель несільськогосподарського призначення за кошти обласного та місцевих бюджетів на загальну суму: 7 млн.942,95 тис. грн. або 5% до прогнозу.

2. ПРОВЕДЕННЯ НОРМАТИВНОЇ ГРОШОВОЇ ОЦІНКИ ЗЕМЕЛЬ

При формуванні регіонального та місцевих бюджетів особлива увага приділяється пошуку додаткових джерел їх наповнення та максимальному уникненню бюджетних втрат від використання найбільш стабільних джерел надходжень, серед яких значне місце займають надходження від плати за використання основного національного багатства – землі.

Плата за землю визначається у вигляді земельного податку або орендної плати в залежності від нормативної грошової оцінки земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробленні показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

На проведення робіт з первинної та повторної нормативної грошової

оцінки земель населених пунктів Програмою передбачалося фінансування коштів на загальну суму 23 млн. 921,57 тис. грн. (таблиця № 3).


Таблиця № 3

ІНФОРМАЦІЯ

щодо фактичного використання коштів на проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів за кошти обласного та місцевих бюджетів на виконання робіт

тис. грн.

Роки

прогноз

Фактично надійшло

У % до прогнозу

Державний

Обласний бюджет

За рахунок місцевих бюджетів

Всього

2011

9095,0

 

 

1506,96

1506,96

16,0

2012

11000,0

 

6199,65

964,5

7972,45

72,0

2013

9000,0

 

2913,64

290,19

3203,83

35,0

2014

1505,0

 

1504,7

 

1504,7

99,0

2015

2304,0

 

2224,37

770,76

2995,13

129,0

Всього

23921,57

 

12842,36

3532,41

17182,77

71,0

%

 

 

53,7

14,8

71,0

 

                  32904

Фактично використано коштів на проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів за кошти обласного та місцевих бюджетів на загальну суму: 17 млн.182,77 тис. грн., із них: 

у 2011 році – 1 млн. 506,96 тис. грн.;

у 2012 році – 7млн.972,15 тис. грн.;

у 2013 році – 3 млн. 203,83 тис. грн.;

у 2014 році  1 млн. 504,7 тис. грн.;

у 2015 році – 2 млн. 995,13 тис. грн.

Нормативну грошову оцінку земель у Харківській області проведено у всіх 1755 населених пунктах.

Рішеннями Харківської обласної ради від 01.03.2012 № 336, від 25.07.2012 № 472, від 30.08.2012 № 488, від 05.03.2013 № 658, від 10.07.2014  № 997 та від 29.10.2015 № 1342 виділено кошти на проведення робіт з первинної та повторної нормативної грошової оцінки земель населених пунктів на загальну суму 13729,64 тис. грн., із них: Головному управлінню Держземагентства у Харківській області 2499,650 тис. грн., районним бюджетам з обласного бюджету у вигляді субвенції на суму 11229,99 тис. грн., в тому числі на погашення заборгованості за виконані роботи 808,0 тис. грн.

У 2011 році нормативну грошову оцінку земель 151 населеного пункту проведено за кошти місцевих бюджетів на загальну суму 1 млн. 506,96 тис. грн.

У 2012 році проведено нормативну грошову оцінку земель 511 населених пунктів, із них первинної – 30 населених пунктів, повторної – 481 населеного пункту за кошти з обласного бюджету на загальну суму 6 млн. 199,65 тис. грн.

За кошти місцевих бюджетів проведено нормативну грошову оцінку земель у 649 населених пунктах на суму 964,5 тис. грн.

У 2013 році проведено нормативну грошову оцінку земель 226 населених пунктів за кошти обласного бюджету на суму 2 млн. 913,64 тис. грн.

За кошти місцевих бюджетів виконано роботи з нормативної грошової оцінки земель по 34 населеним пунктам на суму 290,19 тис. грн.

У 2014 році проведено нормативну грошову оцінку земель 32 населених пунктів за кошти обласного бюджету на суму 1 млн. 504,7 тис. грн.

У 2015 році проведено нормативну грошову оцінку земель 85 населених пунктів за кошти обласного бюджету на суму 2 млн. 224,37 тис. грн., за кошти місцевих бюджетів на суму 770,76 тис. грн. – 27 населених пунктів.

3. ВСТАНОВЛЕННЯ ТА ЗМІНА МЕЖ НАСЕЛЕНИХ ПУНКТІВ

Нові форми земельних відносин зумовлюють необхідність зміни  територіального землеустрою, який у сучасних умовах повинен забезпечити  функціонування усіх галузей економіки, удосконалення раціональної системи сталого землекористування, достовірності встановлення в натурі  (на місцевості) меж адміністративно-територіальних утворень.

Відповідно до обласної Програми передбачалося фінансування робіт по встановленню меж населених пунктів на загальну суму 71 млн. 052 тис. грн. (таблиця № 4).

 

Таблиця № 4

ІНФОРМАЦІЯ

щодо фактичного фінансування робіт по встановленню та зміні меж населених пунктів за кошти обласного та місцевих бюджетів

тис. грн.

Роки

прогноз

Фактично надійшло

У % до прогнозу

Державний

Обласний бюджет

За рахунок місцевих бюджетів

Всього

2011

13362,0

 

 

 

 

 

2012

17307,0

 

 

2034,931

2034,931

11,8

2013

17307,0

 

 

 

 

 

2014

11538,0

 

 

66,672

66,672

0,6

2015

11538,0

 

 

 

 

 

Всього

71052,0

 

 

2101,608

2101,608

3,0

%

 

 

 

3,0

3,0

 

 

Фактично профінансовано робіт по встановленню меж населених пунктів за кошти місцевих бюджетів на загальну суму 2 млн. 101,608 тис. грн.

Станом на 01.01.2016 на території Харківської області поновлено межі 34 населених пунктів у Барвінківському, Близнюківському, Вовчанському, Дергачівському, Зміївському, Лозівському, Нововодолазькому, Печенізькому, Харківському, Чугуївському районах та у місті Харкові.

За період з 01.01.2012 по 01.01.2016 знято з обліку 6 населених пунктів області.

За зазначений період на території області встановлено і поновлено межі         12 населених пунктів, а саме:

у 2012 році встановлені межі 3 населених пунктів на  площі 37,73 тис. га та вартістю робіт 2 млн. 34 931 грн.

у 2013 році рішення про встановлення і зміну меж населених пунктів не видавались.

у 2014 році встановлені межі 5 населених пунктів на площі 2472,63 га та вартістю робіт 66,672 тис. грн.

у 2015 році встановлені межі 4 населених пунктів на площі 1503,27 га.

Роботи із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно-територіальних одиниць, на землях комунальної власності, фінансуються за рахунок коштів місцевих бюджетів.

 

4. НА ПРОВЕДЕННЯ РОБІТ З РОЗМЕЖУВАННЯ ЗЕМЕЛЬ ДЕРЖАВНОЇ ТА КОМУНАЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ

 

Одним із актуальних питань у сфері земельних відносин є проведення розмежування земель державної та комунальної власності. Адже саме комунальна власність на землю надасть можливість органам місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання щодо використання зазначених земель, отримувати додаткові надходження до місцевих бюджетів та використовувати їх для потреб громади. При розмежуванні земель сформується комунальна форма власності на землю. Це забезпечить рівні права власності на землю територіальних громад та держави, буде сприяти раціональному використанню наявних земельних ресурсів, надходженню додаткових коштів до державного та місцевих бюджетів.

На проведення робіт з розмежування земель державної та комунальної власності на площі 1299,542 тис. га Програмою було заплановано кошти на загальну суму 258 млн. 482,0 тис. грн.

У 2012 році органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади прийнято 18 рішень щодо виділення коштів в розмірі 2 млн. 378,1 тис. грн. на розмежування земель державної та комунальної власності на площу 33,7 тис. га., але в зв’язку з відсутністю фінансування зазначені роботи не проводились.

Однак, згідно Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 №5245-VI розмежування земель державної та комунальної власності в Україні проведено без витрачання коштів.

 

5. ОХОРОНА ЗЕМЕЛЬ

Надмірне розширення площі ріллі, у тому числі на схилових землях, призвело до порушення екологічно збалансованого співвідношення сільськогосподарських угідь, лісів та водойм, що негативно позначилося на стійкості агроландшафтів і зумовило значне техногенне навантаження на екосферу.

Істотним фактором зниження продуктивності земельних ресурсів через зростання деградації агроландшафтів є водна ерозія ґрунтів. Досить інтенсивно розвиваються процеси лінійного розмиву та яроутворення.

            Значні площі систематично піддаються вітровій ерозії.

У структурі земель області значні площі займають ґрунти з незадовільними властивостями (деградовані та інші малородючі ґрунти).

Таким чином, стан використання та охорони земельних ресурсів характеризується як незадовільний і має тенденцію до погіршення із значними диспропорціями.

            Основна мета охорони земель – це впровадження правових, організаційних та економічних заходів, спрямованих на відтворення та підвищення родючості ґрунтів, захист від шкідливих антропогенних впливів.

Заходи щодо охорони земель передбачають:

            - проведення хімічної меліорації ґрунтів;

            - впровадження агролісомеліоративних заходів;

            - будівництво протиерозійних гідротехнічних споруд та їх ремонт.

Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації заходів Програми, становить 679071 тис. грн.

 

Проведення хімічної меліорації ґрунтів

Хімічна меліорація ґрунтів – це комплекс заходів, які значно покращують фізичні, фізико-хімічні та біологічні властивості ґрунту, утворюючи сприятливі умови для енергійного росту і розвитку рослин.

            В області основними ресурсами для проведення хімічної меліорації ґрунтів є запаси дефекату на цукрових заводах – понад 200 тис. тонн. За даними хімічних аналізів, проведених Харківським центром «Облдержродючість», у перерахунку на суху речовину в чистому дефекаті знаходиться 70-80% вуглекислого кальцію, що свідчить про придатність його до використання як хімічного меліоранту ґрунтів.

Вапнування – один із найбільш тривалих факторів за дією хімічного впливу на ґрунт і його родючість, який  позитивно діє протягом 5 – 7 років. При правильному використанні вапнякових матеріалів (вапно, дефекат) урожайність більшості сільськогосподарських культур підвищується.

 

Проведення хімічної меліорації ґрунтів реально сприятиме відтворенню родючості ґрунтів в Харківській області, одержанню стабільного врожаю сільськогосподарських культур.

У 2012 році планувалося провести вапнування середньо-кислих ґрунтів на загальну суму 2980 тис. грн. та лісорозведення на загальну суму 2500 тис. грн. було виготовлено проекти хімічної меліорації, а також із завершення робіт по виготовленню державних актів на право користування земельними ділянками під заліснення, роботи по вапнуванню заходи не були проведенні.

Фінансування зазначених заходів з обласного бюджету не проводилось.

 

Проведення агролісомеліоративних заходів

Харківська область – лісодефіцитна. Малозаліснені території потребують створення захисних лісонасаджень. Полезахисні лісові смуги та інші захисні лісові насадження є основою надійного захисту земель від ерозії, зменшення стоку води та накопичення вологи в ґрунті.

            Проведення агролісомеліоративних заходів (створення захисних лісових насаджень на невгіддях, реконструкція діючих захисних лісових насаджень, полезахисних і стокорегулюючих лісових смуг) є складовою частиною проекту землеустрою з контурно-меліоративною організацією території.

            Вартість робіт щодо проведення агролісомеліоративних заходів за Програмою становить 19855 тис. грн.

Пріоритетним напрямом розвитку лісогосподарської галузі області на цей час та на перспективу слід вважати поступове нарощування обсягів лісовідновлення, зокрема захисного лісорозведення, усіма користувачами лісового фонду.

Розвиток захисного лісорозведення, цілеспрямована консервація деградованих і малопродуктивних сільгоспугідь – перспективний шлях досягнення взаємодоповнюючих цілей, поступового збільшення лісистості області та збереження природної родючості землі.

Способи лісовідновлення та лісорозведення (садіння і висівання лісу, природне поновлення) необхідно визначати з урахуванням природно-кліматичних умов місцезростання та рекомендацій лісовпорядкування. Програмою передбачено розширення мережі селекційно – насіннєвої бази, збільшення площ зайнятих під тепличне господарство та традиційні лісорозсадники для вирощування садивного матеріалу, забезпечення лісокористувачів області якісним садивним матеріалом.

Нарощування обсягів із захисного лісорозведення слід проводити шляхом заліснення малопродуктивних, змитих, дефльованих та ерозійно – небезпечних земель, визначених Головним управлінням Держкомзему у Харківській області.

Фінансування зазначених заходів з обласного бюджету не проводилось.

Будівництво протиерозійних гідротехнічних споруд та їх ремонт

            На території Харківської області широке розповсюдження має водна ерозія, що проявляється в різних видах. Ґрунт на схилах руйнується поверхневим змивом. При інтенсивній лінійній ерозії на схилових пасовищах спостерігається зростання площі ярів. В області більше 23 тис. га цінних угідь зруйновано ярами, виносами з ярів. Замулюються заплави, річки та ставки.

            У комплексі протиерозійних заходів значне місце займають гідротехнічні споруди: водозатримуючі вали, вали-тераси, водоскидні споруди та протиерозійні ставки.

            В області з 1971 року було побудовано водозатримуючих валів – 518,6 км, гідротехнічних споруд - 109 шт., протиерозійних ставків – 107 шт. Указані споруди потребують ремонту та реконструкції. На цей час виникла необхідність будівництва нових протиерозійних споруд та проведення інших ґрунтозахисних заходів.

            Вартість робіт з будівництва протиерозійних гідротехнічних споруд та проведення їх ремонту становить 36827 тис. грн.

На території Харківської області площа малопродуктивних,  деградованих та техногенно забруднених земель, які підлягають консервації, становила:

- на 01.01.2012 понад 6,2 тис. га (0,2% від загальної площі області),

- на 01.01.2013 - 5,3 тис. га (0,2% від загальної площі області),

- на 01.01.2014 - понад 6,7 тис. га (0,2% від загальної площі області),

- на 01.01.2015 та на 01.01.2016 - понад 6,4 тис. га (0,2% від загальної площі області).

Площа порушених земель, які потребують рекультивації, станом на 01.01.2012 – 01.01.2016 складала - 0,8 тис. га (0,03%, загальної площі області).

Малопродуктивні угіддя, що підлягають поліпшенню, займали:

- станом на 01.01.2012 - 4,3 тис. га -  (0,1% від загальної площі земель області),

- на 01.01.2013 - 01.01.2016 - 3,2 тис. га -  (0,1% від загальної площі земель області).

На  заходи з охорони земель, а саме: створення захисних лісових насаджень; будівництво протиерозійних гідротехнічних споруд та їх ремонт; проведення рекультивації земель; здійснення консервації малопродуктивних,

деградованих і не придатних для сільськогосподарського використання земель; відповідно до обласної Програми було заплановано фінансування на загальну суму 98,83 млн. грн.:

- у 2011 році – 16,22 млн. грн.

- у 2012 році – 17,96 млн. грн.

- у 2013 році – 19,82 млн. грн.

- у 2014 році - 18,21 млн. грн.

- у 2015 році - 26,62 млн. грн.

 

Протягом 2012 року здійснено рекультивацію на площі 16,9 га (з них: по Краснокутському району – 10,5 га, по Нововодолазькому – 3,2 га, по Чугуївському району – 3,2 га), будівництво (реконструкцію) протиерозійної гідротехнічної споруди площею 10,5 га по Кегичівському району.

Протягом 2013 року здійснено заходи з будівництва (реконструкції) протиерозійних гідротехнічних споруд та рекультивації порушених земель , а саме: по Краснокутському району рекультивовано 2,5 га, виконано роботи по реконструкції водоскидної споруди на території Зачепилівського району.

У 2014 року рекультивовано 2,8 га по Краснокутському району.

Протягом 2015 році здійснено рекультивацію 1,5 га по Балаклійському району.

Вищевказані заходи проведені за кошти власників та користувачів земельних ділянок, виділення коштів з державного або місцевих бюджетів не здійснювалося.

 

 

РЕЗУЛЬТАТИ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ

 

Реалізація зазначених у Програмі заходів забезпечила:

          в економічній сфері – підвищення ефективності суспільного виробництва завдяки раціональному використанню природо-ресурсного потенціалу земель, природних, економічних та інших видів ресурсів, зокрема, частково розв'язана проблема підвищення ефективності сільськогосподарського виробництва відповідно до змін в аграрному секторі області;

          в екологічній сфері – раціональне використання та охорону земель, збагачення довкілля природними ландшафтами, забезпечення техногенно-екологічної безпеки життєдіяльності людини шляхом обґрунтування екологічно допустимих рівнів та режимів використання земель;

          у соціальній сфері – створення та підтримання повноцінного життєвого середовища, охорону та раціональне використання історико-культурної спадщини.

 

·                Інвентаризація земель населених пунктів області проведена на площі 156,83 тис. га (51,13%), земель сільськогосподарського призначення на площі 333,02 тис. га (82,8% без урахування земель запасу). Фактично використано кошти на проведення інвентаризації земель населених пунктів та земель несільськогосподарського призначення з обласного та місцевих бюджетів на загальну суму 7 млн. 942,95 тис. грн. або 5% до прогнозу.

 

·                 Проведено первинну нормативну грошову оцінку земель та затверджено місцевими радами по 1755 населеним пунктам області, що складає 100% від їх загальної кількості.

 

·                Встановлення та поновлення меж населених пунктів потребує 1721 населений пункт Харківської області. На території області поновлено межи лише в 34 населених пунктах, фактично профінансовано робіт по встановленню меж населених пунктів за кошти місцевих бюджетів на загальну суму 2 млн. 101,608 тис. грн. або 3% до прогнозу.

 

·                 На заходи з охорони земель планувалось виділити 26,6 млн. грн., кошти не були виділені.

 

 

          Виходячи з того, що не всі завдання Програми були реалізовані у визначені терміни, у зв’язку з обмеженим фінансуванням, обласна Програма раціонального використання та охорони земель в Харківській області на 2011-2015 роки, затверджена рішенням обласної ради від 21 квітня 2011 року  № 117-VI потребує подовження та розроблення Програма раціонального використання та охорони земель в Харківській області на 2016-2020 роки з урахуванням загальної позиції органів влади, місцевого самоврядування та територіальних органів Держгеокадастру.

Вирішення даного питання дасть можливість визначити повноваження органів місцевого самоврядування та виконавчої влади щодо розпорядження землями.

 

 

 

Директор Департаменту

агропромислового розвитку                                                                О.В. Нездюр

 

 

 

Федишина 705 48 61