ЗВЕРНЕННЯ
депутатів Харківської обласної ради до Кабінету Міністрів України
щодо виходу з кризової ситуації у системі державних закупівель
Ми, депутати Харківської обласної ради, стурбовані ситуацією у зв'язку з набуттям чинності з 11 березня 2007 року Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти ".
Вже сьогодні в області склалася вкрай напружена ситуація з реалізацією положень чинного законодавства у сфері закупівель за державні кошти, що може призвести до негативних наслідків та значно ускладнити замовникам організацію проведення торгів.
Харківська обласна рада стурбована кризою у системі державних закупівель, а також тим, що складність і фінансова обтяжливість механізму здійснення закупівель, визначеного Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти" унеможливлює їх своєчасне й оперативне проведення, зумовлює значне послаблення конкуренції, призводить до перевитрат бюджетних коштів, а в окремих випадках – фактично унеможливлює проведення конкурентних процедур закупівлі.
Законодавче встановлення необґрунтованих вимог щодо інформаційних систем в мережі Інтернет, де має розміщуватися інформація щодо державних закупівель та самого порядку її розміщення, призвело до монополізації цієї сфери Товариством з обмеженою відповідальністю "Європейське консалтингове агентство", яке є власником інформаційної системи "Портал "Державні закупівлі України".
Обов`язковість укладання договору на консультаційне та інформаційне обслуговування для всіх замовників з ТОВ "Європейське консалтингове агентство" призводить до значного збільшення витрат як розпорядників державних коштів, так і учасників торгів. Лише вартість однієї хвилини розмови під час надання консультацій коштує чотири гривні. Вартість тендерної документації для учасників закупівель складає від п`ятисот гривень до декількох тисяч гривень. Користування послугами інформаційної системи "Портал "Державні закупівлі України" також є платним і недоступним для більшості замовників.
Наслідком протистояння щодо виконання вимог ТОВ „Європейське консалтингове агентство” є ненадання замовникам документів, що підтверджують розміщення необхідної інформації в інформаційній системі та у відповідних друкованих інформаційних бюлетенях, що, в свою чергу, призводить до неможливості завершення процедури закупівлі, укладення договору та здійснення оплати.
Можливість оскарження дій замовника торгів особою, яка навіть не виявила бажання брати участь у торгах, фактично дає право сторонньому учаснику ринку або фізичній особі маніпулювати ходом проведення торгів, що викликає затримку у проведенні торгів і, як наслідок, у постачанні життєво необхідної продукції.
Надання неурядовій організації, а саме: спілці громадських організацій Тендерна палата України, – владно-адміністративних повноважень у сфері державних закупівель суперечить нормам та принципам міжнародного законодавства.
Розширення функцій Тендерної палати України, відсутність механізму контролю з боку держави за її діяльністю та відсутність відповідальності у випадку надання помилкового висновку з питань державних закупівель або хибності його окремих положень збільшить кількість оскаржень щодо застосування процедур закупівель та відміни торгів.
Враховуючи викладене, Харківська обласна рада звертається до Кабінету Міністрів України з проханням розглянути можливість виходу з кризової ситуації у системі державних закупівель шляхом вжиття заходів, спрямованих на декомерціалізацію і спрощення процесу державних закупівель, та внесення відповідних змін до статей 4-1, 4-2 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти", зокрема: щодо вимог до інформаційних систем в мережі Інтернет та можливості розміщення інформації стосовно закупівель на офіційних сайтах місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування та відновлення єдиного координуючого органу у сфері державних закупівель на рівні центрального органу виконавчої влади.
рішенням обласної ради
від 03 квітня 2007 року № 228-V (228-5-рр)
(ХІІ сесія V скликання)