ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту рішення обласної ради
«Про створення КОМУНАЛЬНОГО НЕКОМЕРЦІЙНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР
ОНКОЛОГІЇ» та
припинення шляхом ліквідації КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я
«ХАРКІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ КЛІНІЧНИЙ ОНКОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР»
(код ЄДРПОУ 02002776)»
З урахуванням сучасних умов розвитку економіки України та завдань, визначених у Стратегії побудови нової системи охорони здоров’я та медичної освіти у Харківській області на період до 2020 року, схваленої рішенням обласної ради від 29 жовтня 2015 року № 1330-V;
з метою реалізації прав громадян на охорону здоров’я, надання медичної допомоги мешканцям області та більш ефективного використання майна територіальних громад сіл, селищ та міст області;
відповідно до законів України «Основи законодавства України про охорону здоров’я», «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань», Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 17.02.2010 № 208 «Деякі питання удосконалення системи охорони здоров’я»;
ураховуючи листи Харківської обласної державної адміністрації від 20.07.2016 № 01-73/5557 та від 10.08.2016 №01-39/6167 стосовно недосконалості існуючої в Україні системи управління і фінансування сфери охорони здоров’я, зокрема значної частки централізованого управління, адміністрування і регулювання; домінування стаціонарних послуг; застаріла модель фінансування медичної допомоги;
поділяючи стурбованість щодо стану матеріального-технічного забезпечення комунального закладу охорони здоров’я «Харківський обласний клінічний онкологічний центр» для надання своєчасної та якісної медичної допомоги жителям Харківської області, що страждають на онкологічні захворювання;
зважаючи на внесення до переліку рідкісних (орфанних) захворювань, затвердженому наказами Міністерства охорони здоров’я України від 27.10.2014 № 778 та від 30.12.2015 № 919, значної частки нозологій онкологічного профілю (серед понад 35 тис. пацієнтів – жителів Харківської області, що відповідно до зазначених наказів МОЗ України мають бути включені до реєстру хворих на орфанні захворювання, більше 30 тис. – це хворі на онкологічну патологію, лікування яких, у відповідності із положеннями постанови Кабінету Міністрів України від 31 березня 2015 року № 160 «Про затвердження Порядку забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання», має здійснюватись за рахунок коштів державного бюджету та місцевих бюджетів з урахуванням їх фінансових можливостей, а також інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги;
беручи до уваги обсяги видатків, які щорічно передбачаються Міністерству охорони здоров’я України в державному бюджеті для Харківській області на виконання бюджетної програми «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» КПКВК 2301400 (централізовані програми), що у попередні бюджетні періоди не забезпечували потребу регіону навіть на 50 %, а в показниках державного бюджету у межах всіх централізованих програм на 2016 рік Харківській області визначена квота в сумі лише 175,2 млн.грн., що є менше, ніж у 2015 році;
зважаючи на те, що реалізація централізованих програм у 2015 році розпочалась лише наприкінці грудня із фактичним надходженням до області лише незначної кількості лікарських засобів та виробів медичного призначення за рахунок квот 2015 року, а виконання централізованих програм 2016 року Міністерством охорони здоров’я України ще не розпочато (що стало чинником певного соціального напруження серед всіх груп пацієнтів, які користуються лікарськими засобами та виробами медичного призначення, що надходять за цими програмами);
ураховуючи, що за рахунок коштів обласного бюджету, у тому числі доведених обсягів медичної субвенції, за ініціативи обласної державної адміністрації відповідними рішеннями Харківської обласної ради на лікування і діагностику онкологічних та онкогематологічних захворювань у дітей та дорослих в поточному році виділено майже 6,0 млн. грн;
беручи до уваги реальні можливості місцевих бюджетів області в умовах незапланованого збільшення рівня заробітної плати працівникам установ бюджетної сфери, а також підвищення тарифів на оплату енергоносіїв та комунальних послуг, які не в змозі забезпечити потребу в лікуванні онкологічної патології у відповідності з вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 31 березня 2015 року № 160 у повному обсязі;
аналізуючи ситуацію, що склалася, та потребу відповідного реагування та прийняття управлінських рішень як з боку органів центральної та місцевої влади, так і з боку органів місцевого самоврядування;
дійшовши висновку, що статус бюджетної установи суттєвим чином звужує набір управлінських інструментів, які керівник закладу може використовувати для успішного виконання поставлених перед закладом охорони здоров’я завдань (наприклад, обмеженим є право керівника закладу охорони здоров’я - бюджетної установи: визначати оптимальну штатну структуру закладу через існування нормативів штатного забезпечення, що розробляються МОЗ України; визначати оптимальний ліжковий фонд для стаціонарних відділень закладу в силу нормативної прив’язки до цього показника чисельності штату; запроваджувати додаткові стимули для персоналу через існування, з одного боку, жорстких тарифних ставок, а, з іншого боку, жорстких нормативних обмежень можливості залучення додаткових фінансових надходжень до бюджету комунального закладу; раціонально використовувати коштовне медичне обладнання через штучне адміністративне розмежування відділень);
керуючись чинним законодавством України, відповідно до якого передбачається можливість існування закладів охорони здоров’я у вигляді комунальних некомерційних підприємств, які функціонують згідно з господарським законодавством і позбавлені багатох із тих обмежень, які властиві бюджетним установам;
зважаючи на переваги, які передбачені для самостійного закладу охорони здоров’я, що зможе функціонувати більш ефективно та надавати більш якісні послуги в сфері охорони здоров’я;
з метою модернізації системи управління комунального закладу охорони здоров’я «Харківський обласний клінічний онкологічний центр», на погляд фахівців, розширення його автономії у фінансовій та управлінській діяльності, оптимізації видатків на утримання закладу, розширення можливостей для залучення додаткових позабюджетних асигнувань, а також коштів з інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі гуманітарної допомоги, із подальшим спрямуванням зазначених фінансових ресурсів на забезпечення статутної діяльності та реалізації основної мети – надання медичної допомоги громадянам, що її потребують;
керуючись пунктом 20 частини першої статті 43, статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», –
підготовлено проект рішення обласної ради «Про створення КОМУНАЛЬНОГО НЕКОМЕРЦІЙНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ОНКОЛОГІЇ» та припинення шляхом ліквідації КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я «ХАРКІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ КЛІНІЧНИЙ ОНКОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» (код ЄДРПОУ 02002776)».
Начальник управління
з питань комунальної власності
виконавчого апарату обласної ради М.П. Бур’янова