ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту рішення обласної ради

 

«Про запровадження обласного конкурсу журналістських робіт

"Історії успіху громад"»

 

1.      Обґрунтування необхідності прийняття рішення

В Україні започатковано широкомасштабну реформу місцевого самоврядування та децентралізації влади, цілі і пріоритети якої закладено в Стратегії сталого розвитку «Україна – 2020» та Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні від 1 квітня 2014 року.

Сьогодні триває активний процес формування спроможних територіальних громад, які мають стати базовою ланкою і необхідним фундаментом для формування нової моделі місцевого самоврядування, закладеної Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Моделі, яка відповідатиме вимогам Європейської хартії місцевого самоврядування.

У той самий час досвід реалізації муніципальних реформ в різних країнах світу свідчить, що успіх залежить не тільки від реалізації реформи, але й вельми значним чином від сприйняття та підтримки реформи населенням, яка в свою чергу збільшується від поінформованості населення про її мету, завдання та зміст реформаторської діяльності.

Дослідження рівня обізнаності населення про результати реформи свідчить, що люди мало поінформовані щодо правового та економічного регулювання діяльності державних органів влади та органів місцевого самоврядування. Більшість не уявляє, як взаємодіють між собою різні гілки влади, не бачать різниці між органами державної виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, тобто існує неналежний рівень усвідомлення мети, завдань, інструментів реформи, переваг та здобутків, які мають з’явитися від її реалізації, новаторських та результативних ініціатив громад та органів місцевого самоврядування, які стали можливими завдяки реформі. Як результат - дефіцит довіри до влади і до реформи, що знайоме усім державам і що значно уповільнює рух реформ.

Зрозуміло, що брак порозуміння між владою та суспільством зумовлюється цілим комплексом чинників, але не останню роль тут відіграє відсутність належного інформаційного супроводження діяльності органів місцевого самоврядування та проведення реформ. Нерозуміння всієї складності механізму управління справами громад та їх об'єднань призводить також до невірного розуміння суті та завдань діяльності органів місцевого самоврядування і сприяє поширенню інформації, яка, здебільшого, абсолютно не відповідної дійсності, що негативно відбивається на місцевому та регіональному розвитку (економічному, культурному, політичному тощо) загалом.

Отже, одним з головних завдань сучасного етапу реформування  місцевого самоврядування та децентралізації влади має стати сприяння демократичним змінам в Україні через підвищення обізнаності і прихильності населення, зокрема на місцевому і регіональному рівні, до реформи місцевого самоврядування та децентралізації влади.

Ефективним інструментом підвищення сприйняття населенням реформи є створення обласною радою умов та попиту на значене збільшення в медійному просторі на місцевому і регіональному рівні інформації про здобутки громад й органів місцевого самоврядування та позитивні результати реалізації реформи, зокрема за допомогою започаткування обласного конкурсу журналістських робіт «Історії успіху громад».

Запровадження зазначеного конкурсу на базі методології Ради Європи та у співпраці на початкових етапах з Радою Європи у рамках Програми «Децентралізація і територіальна консолідація в Україні» дозволить створити сталий демократичний механізм публічного замовлення з боку обласної ради на медійні матеріали з тематики реформи місцевого самоврядування, децентралізації влади й кращих практик громад.

  

2.      Попередній досвід

Важливим напрямком роботи Харківської обласної ради є організація якісної ефективної взаємодії з громадськістю, забезпечення прозорості та відкритості своєї діяльності. Депутатський корпус завжди готовий дослухатися до неупередженої і конструктивної оцінки діяльності обласної ради та органів місцевого самоврядування Харківщини.

Обласною радою засновано та щороку проводиться декілька конкурсів (як обласного, так і міжнародного рівня) з питань, що відносяться до компетенції органів місцевого самоврядування, насамперед, це обласний конкурс міні-проектів розвитку територіальних громад «Разом в майбутнє», обласний конкурс для дітей та молоді "Місцеве самоврядування – це ми!" та відповідна спеціальна номінація Міжнародного дитячого телевізійного фестивалю "Дитятко", обласний конкурс «Кращий працівник місцевого самоврядування» тощо.

 

3.      Мета конкурсу

Обласна рада ставить собі за мету забезпечити підвищення поінформованості та обізнаності населення Харківської області стосовно реалізації реформи місцевого самоврядування і децентралізації влади, конкретних прикладів розвитку громад та кращих практик, збільшити прихильність населення до реформи, сприяти утвердженню принципів народовладдя, верховенства права, прав людини і демократії, відповідальності кожного громадянина за майбутнє свого села, міста, регіону, держави.

 

4.      Завдання конкурсу

Завдання Конкурсу:

4.1. Створення демократичного сталого механізму суспільно-політичного замовлення на висвітлення у засобах масової інформації здобутків місцевих громад.

             4.2. Поширення позитивного досвіду впровадження реформи місцевого самоврядування та децентралізації влади, кращих практик громад та органів місцевого самоврядування області, спрямованих на збільшення ефективності місцевої влади, розбудову спроможності громад та покращення добробуту населення.

4.3. Збільшення кількості і якості інформаційних матеріалів у ЗМІ щодо переваг та здобутків реформи місцевого самоврядування та підсилення інтересу представників обласних і місцевих ЗМІ до висвітлення інформації про кращі практики та результати вдосконалення системи місцевого самоврядування в громадах області.

            4.4. Привернення уваги населення області, ініціативних груп та громадських організацій, представників малого та середнього бізнесу до широкого спектру позитивних аспектів та прикладів розвитку громад області.

 

5.      Цільова аудиторія

Конкурс проводиться серед журналістських робіт, розміщених у  регіональних та місцевих ЗМІ усіх типів (теле- та радіокомпанії, друковані та онлайн-медіа) та форм власності (державної, комунальної, приватної).

 

6.      Номінації конкурсу

У Конкурсі передбачено наступні номінації:

- «Краща публікація у друкованому ЗМІ»;

- «Краща онлайн-публікація»;

- «Кращий радіоматеріал»;

- «Кращий відеоматеріал»;

- «Краща публікація у шкільному ЗМІ».

 

7.      Фінансове забезпечення конкурсу

Джерело фінансування конкурсу – обласний бюджет, джерела фінансування, не заборонені чинним законодавством.

 

 

 

Керуючий справами

виконавчого апарату

обласної ради                                                                                   С.Клименко