ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту рішення Харківської обласної ради
«Про зміну типу та перейменування
КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ «ХАРКІВСЬКИЙ ЦЕНТР ДОСЛІДНИЦЬКО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ
«БУДИНОК УЧИТЕЛЯ» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ»
1. Обґрунтування необхідності прийняття рішення
Проект рішення розроблено у зв’язку з необхідністю вдосконалення організаційної структури позашкільної освіти в аспекті координації дослідницько-експериментальної діяльності учнівської молоді в Харківській області.
З 1995 року діє Харківське територіальне відділення Малої академії наук України, створене згідно з наказом Управління освіти Харківського обласного виконавчого комітету від 23.03.1995 № 194. У 1997 році статус Харківського територіального відділення підтверджений рішенням Президії Малої академії наук України. Організаційна структура Харківського територіального відділення Малої академії наук України включає 6 міських і 42 районні відділення, 363 наукові товариства учнів, 5 очно-заочних шкіл, які не мають статусу юридичних осіб.
Науково-методичний супровід дослідницько-експериментальної діяльності учнів навчальних закладів Харківської області здійснюють комунальні заклади «Харківський центр дослідницько-експериментальної діяльності «Будинок учителя» Харківської обласної ради» (9 наукових відділень, 52 секції) та «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради (3 наукові відділення, 15 секцій).
Залученню учнівської молоді до науково-дослідницької, експериментальної та пошукової діяльності сприяє проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України (далі – Конкурс). Закладами також забезпечується участь обдарованої учнівської молоді в інших інтелектуальних конкурсах за дослідницько-експериментальним напрямом позашкільної освіти, організовуються обласні літні профільні школи Харківського територіального відділення Малої академії наук України, здійснюються виїзди до районів і міст області з метою надання методичної допомоги з організаційних питань проведення І (районного, міського) етапу Конкурсу та підготовки до участі у ІІ (обласному) етапі, надаються індивідуальні консультації з питань підготовки та написання науково-дослідницьких робіт учасників Конкурсу. Високий рівень результативності роботи наукових відділень Харківського територіального відділення МАН України забезпечується завдяки співпраці з вищими навчальними закладами та науково-дослідними установами, професіоналізму науково-педагогічних працівників Харківщини.
Водночас такий тип позашкільного навчального закладу, як Мала академія наук учнівської молоді, відсутній на обласному рівні. При цьому розподіл функцій щодо забезпечення діяльності Харківського територіального відділення Малої академії наук України між двома комунальними закладами («Харківський центр дослідницько-експериментальної діяльності «Будинок учителя» Харківської обласної ради» та «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради) ускладнює координацію дослідницько-експериментальної діяльності учнівської молоді в Харківській області, зумовлює часткове дублювання повноважень працівників обох закладів, систематично вимагає додаткового узгодження планів роботи й фінансово-кошторисної документації з питань видавничої діяльності, оплати відряджень тощо.
Ураховуючи вищезазначене, виникає потреба у створенні єдиного регіонального осередку діяльності Харківського територіального відділення Малої академії наук України – Малої академії наук учнівської молоді, основним напрямом діяльності якого є дослідницько-експериментальний, що передбачає залучення вихованців (учнів, слухачів) до науково-дослідницької, експериментальної, конструкторської та винахідницької роботи в різних галузях науки, техніки, культури і мистецтва, а також виявлення, розвиток і підтримку обдарованої молоді, створення умов для її творчої реалізації та розширення наукового світогляду, організацію змістовного дозвілля.
2. Мета і завдання прийняття рішення
Метою цього проекту рішення є створення Малої академії наук учнівської молоді шляхом реорганізації Комунального закладу «Харківський центр дослідницько-експериментальної діяльності «Будинок учителя» Харківської обласної ради» із передачею до повноважень новоствореного профільного позашкільного навчального закладу науково-методичного супроводу діяльності Харківського територіального відділення Малої академії наук України за всіма науковими відділеннями (мовознавства; літературознавства, фольклористики та мистецтвознавства; фізики та астрономії; математики; комп’ютерних наук; технічних наук; економіки; біології та хімії; екології та аграрних наук; наук про Землю; історії; філософії та суспільствознавства).
3. Загальна характеристика та основні положення проекту рішення
Проект рішення передбачає зміну типу та перейменування Комунального закладу «Харківський центр дослідницько-експериментальної діяльності «Будинок учителя» Харківської обласної ради» відповідно до освітніх потреб населення.
4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання
Цей проект рішення ґрунтується на нормах законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації», «Про наукову і науково-технічну діяльність», «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про позашкільну освіту», Господарського та Цивільного кодексів України, Указу Президента України від 30 вересня 2010 року № 927/2010 «Про заходи щодо розвитку системи виявлення та підтримки обдарованих і талановитих дітей та молоді», постанови Кабінету Міністрів України від 06.05.2001 № 433 «Про затвердження переліку типів позашкільних навчальних закладів і Положення про позашкільний навчальний заклад» (зі змінами), Положення про малу академію наук учнівської молоді, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 09.02.2006 № 90, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.02.2006 за № 172/12046, наказу Міністерства освіти і науки України від 01.11.2010 № 1033 «Про заходи щодо розвитку системи виявлення та підтримки обдарованих і талановитих дітей та молоді».
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Кошти на реалізацію цього проекту рішення будуть передбачені за рахунок обласного бюджету, виділених на утримання обласних позашкільних навчальних закладів.
6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття рішення
Прийняття рішення буде сприяти задоволенню освітніх потреб населення Харківської області, виявленню й розвитку здібностей та обдарувань дітей і підлітків, формуванню їх наукового світогляду, популяризації дослідницько-експериментальної діяльності серед учнівської молоді регіону, наданню загальноосвітнім, позашкільним і професійно-технічним навчальним закладам методичної допомоги з питань організації дослідницько-експериментальної діяльності учнівської молоді, удосконаленню умов функціонування Харківського територіального відділення Малої академії наук України.
Заступник директора Департаменту
науки і освіти Харківської обласної
державної адміністрації О.О. Труш