ЗВЕРНЕННЯ
Харківської обласної ради щодо збільшення оплати праці у сфері охорони здоров’я, збільшення медичної субвенції Державного бюджету на 2017 рік
Головною метою цього звернення є привернення уваги органів влади та суспільства до проблем оплати праці медичних працівників та підвищення престижу професії лікаря!
Наразі оплата праці переважної частини працівників галузей бюджетної сфери, в тому числі сфери охорони здоров’я, здійснюється на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери (далі - ЄТС). Формування схеми посадових окладів працівників здійснюється на основі мінімального посадового окладу (тарифної ставки) працівника І тарифного розряду ЄТС та відповідних тарифних коефіцієнтів за тарифними розрядами ЄТС. Віднесення посад (професій) працівників до відповідного тарифного розряду ЄТС здійснюється на основі таких критеріїв: професійно – кваліфікаційного рівня посади (професії) та складності, відповідальності виконуваної роботи. При віднесенні посад (професій) працівників різних бюджетних галузей (охорони здоров’я, освіти, культури та інших) до відповідних тарифних розрядів ЄТС використані єдині підходи до кваліфікації працівників та складності виконуваних робіт.
Незважаючи на те, що з 1 січня 2017 року Законом України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» встановлено мінімальну заробітну плату в розмірі 3200 грн, посадові оклади працівників бюджетної сфери, включаючи медичних працівників, розраховуються, виходячи з розміру посадового окладу працівника 1 тарифного розряду Єдиної тарифної сітки, встановленого у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня календарного року (1600 грн).
Законом України «Про оплату праці» встановлено, що розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну норму праці не може бути нижчим за розмір мінімальної заробітної плати (3200 грн).
Тому, зважаючи на необхідність дотримання гарантій щодо забезпечення мінімальної заробітної плати, працівники некваліфікованої праці (прибиральники, сторожі, двірники тощо) та висококваліфікований персонал (лікарі, медичні сестри, фельдшери тощо) отримуватимуть з урахуванням доплат і надбавок практично однакову заробітну плату з урахуванням доплат і надбавок.
Саме тому, питання оплати праці медичних працівників є актуальним та потребує комплексного вирішення таких проблем:
1. Незабезпеченість достатнього бюджетного фінансування фонду оплати праці закладів охорони здоров’я, що унеможливлює підвищення заробітної плати та її диференціації згідно єдиної тарифної сітки.
2. «Зрівнялівка» в оплаті праці працівників медичної галузі.
На сьогодні молодший медичний персонал та лікарі мають практично однакову зарплату. Лікар-інтерн має таку ж саму зарплату, як і прибиральниця, допоки не заробить собі три роки стажу. Також мінімальну зарплату має й медсестра – випускниця медичного коледжу.
У зв’язку з недостатнім рівнем фінансування, керівники медичних закладів не в змозі реалізувати на практиці рекомендації Кабінету Міністрів України щодо недопущення «зрівнялівки» в оплаті праці шляхом встановлення спеціалістам і фахівцям галузі доплат, надбавок, премій, що викликає обурення та невдоволення від знецінення їх праці.
3. Економія бюджетних коштів у закладах охорони здоров’я, призначених на виплату заробітної плати, зокрема шляхом скорочення чисельності (штату) працівників, встановлення працівникам неповного робочого часу (0,25, 0,5, 0,75 ставки), систематичне (масове) надання працівникам відпусток без збереження заробітної плати, скасування доплат та надбавок без фактичної зміни істотних умов праці тощо.
Повністю знівельовано підвищення посадових окладів від 15 до 80% працівникам охорони здоров’я за особливі умови праці, обумовлені специфікою діяльності медичної галузі, а саме - за оперативне втручання, за керування санітарним транспортом, у зв'язку зі шкідливими і важкими умовами праці (працівникам інфекційних, психіатричних, наркологічних закладів, станцій (відділень) швидкої медичної допомоги, протитуберкульозних закладів, лабораторій, патологоанатомічних відділень, а також працівникам закладів охорони здоров'я, які працюють з ВІЛ/СНІД тощо.) Забезпечення збалансованого рівня зарплат може вирішити багато проблем у медичній галузі і за відсутності термінового дофінансування призведе до кадрового дефіциту медичної галузі.
Отже, для забезпечення справедливої та гідної заробітної плати Харківська обласна рада звертається до Прем’єр-Міністра, Голови Верховної ради України, народних депутатів України з вимогою:
1. внести зміни до додатку 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002р. № 1298, встановивши більш високі тарифні розряди Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери - працівників сфери охорони здоров’я;
2. провести розрахунки фактичної потреби бюджетного фінансування для забезпечення у повному обсязі фонду заробітної плати працівників закладів охорони здоров’я, підготувати, внести на розгляд та підтримати проект Закону України «Про внесення змін до закону України «Про державний бюджет на 2017 рік» в частині збільшення медичної субвенції.
СХВАЛЕНО
Рішення обласної ради
від «___» _______ 2017 року № ____-VIІ
(____ сесія VІI скликання)