ЗВЕРНЕННЯ

Харківської обласної ради

до Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України,

Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг,  щодо реалізації Закону України
«Про забезпечення комерційного обліку природного газу» у частині здійснення комерційного обліку природного газу для споживачів,
які проживають у квартирах

 

 

Від імені та в інтересах членів територіальних громад сіл, селищ та міст Харківської області Харківська обласна рада висловлює глибоку занепокоєність стосовно ситуації, пов’язаної з необхідністю встановлення приладів комерційного обліку природного газу для потреб населення у квартирах багатоквартирних будинків, що регламентовано Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі –НКРЕКП), від 30 вересня 2015 року № 2494, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 року за № 1379/27824 (далі – Кодекс).

Особливу тривогу членів територіальних громад викликає невідповідність та неузгодженість між приписами Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу», який визначає правові, економічні та організаційні засади забезпечення всіх категорій споживачів вузлами обліку природного газу з метою запровадження повного комерційного (приладового) обліку природного газу та здійснення контролю за використанням ресурсів імпортованого природного газу і природного газу власного видобутку, та вищевказаним Кодексом.

Так, зокрема, відповідно до ч. 4 ст. 1 Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу», споживачами природного газу є фізичні особи (населення), фізичні особи – підприємці та юридичні особи, які відповідно до договору користуються послугами з газопостачання та використовують природний газ для приготування їжі, опалення, підігріву води, а також як паливо або сировину. Водночас, передбачене Кодексом встановлення загальнобудинкових вузлів обліку на багатоквартирні будинки оператором газорозподільних систем, на підставі якого проводяться взаєморозрахунки між споживачами природного газу та суб'єктами господарювання, що здійснюють його постачання, нівелює вищевказане положення Закону в частині визначення споживача, адже споживачем природного газу не може виступати багатоквартирний будинок.

Окрім того, запровадження передбаченої Кодексом системи обліку природного газу, в першу чергу, захищає вузькокомерційні інтереси оператора газорозподільних систем та, водночас, порушує права безпосередніх споживачів, так як не в змозі забезпечити персоніфікованого обліку спожитого газу, і, відповідно, справедливого здійснення за нього розрахунків.

Разом із тим запропонована система обліку не спонукає безпосередніх споживачів до економії при використанні природного газу, бо розрахунки за спожитий ресурс відбуваються за колективним принципом. Навіть при економному використанні природного газу одним чи групою споживачів, зберігається значна імовірність нераціональних витрат іншими споживачами. До того ж запропонована система обліку також демотивує саме газорозподільне підприємство стосовно належного виконання своїх обов’язків у частині контролю за витоками, що можуть мати місце після будинкового вузла обліку, оскільки в цьому випадку за неконтрольовані витоки газу сплачуватимуть мешканці багатоквартирного будинку.

Такий стан справ, на нашу думку, має місце у зв’язку з нівелюванням у Кодексі терміну «споживачі природного газу» у розумінні чинного Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» та призводить до систематичних порушень прав безпосередніх споживачів, перелік яких визначений вищевказаним Законом.

Прийнявши одноособово постанову «Про затвердження Кодексу газорозподільних систем», Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, яка є державним регулятором, наділила газорозподільні підприємства фактично необмеженими можливостями для зловживання монопольним становищем на ринку та відкрито продемонструвала намір щодо маніпулювання обсягами газу газорозподільними мережами, ігноруючи права та законні інтереси споживачів природного газу, так як даний нормативний документ уможливлює припинення газопостачання багатоквартирного будинку в цілому.

Вищезазначені обставини, на нашу думку, є неприпустимими, адже відсутність законодавчого регулювання захисту прав споживачів енергетичних ресурсів, що згідно з Конституцією України є об'єктами права власності Українського народу, викликає значний соціальний резонанс у суспільстві та формує негативне ставлення до Уряду та відповідних міністерств, що є вкрай неприйнятним у особливий період проведення реформ, спрямованих на забезпечення економії у використанні енергоресурсів та формування спроможних територіальних громад.

Таким чином, зважаючи на те, що базовими нормативно-правовими актами, які регулюють правовідносини у галузі комерційного (приладового) обліку природного газу в Україні, є закони України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» та «Про засади функціонування ринку природного газу», беручи до уваги законодавчо встановлену норму щодо відповідності рішень суб’єктів владних повноважень принципам пропорційності, прозорості та недискримінації, керуючись визначальними елементами верховенства права, якими є принципи правової визначеності, ясності і недвозначності правової норми (оскільки інше не може забезпечити її однакове застосування та не виключає необмеженості трактування у правозастосовчій практиці), маємо констатувати, що Кодекс газорозподільних систем містить положення, які мають незавершений механізм правового регулювання, що суперечить вимогам ст. 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, з метою зняття соціальної напруги шляхом забезпечення конституційних прав членів територіальних громад Харківщини, керуючись приписами законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад», звертаємося до вас із клопотанням стосовно приведення положень Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2494, у відповідність із законами України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» та «Про ринок природного газу» у частині, що порушують права споживачів на індивідуальний поквартирний облік спожитого природного газу, а також виключити із нормативно-правових актів НКРЕКП термін «загальнобудинковий вузол обліку на багатоквартирний будинок».

 

 

 

 

 

                                                     

                                                             СХВАЛЕНО

Рішення обласної ради

від 25 травня 2017 року № 450-VIІ

(ХІ сесія VІI скликання)