Рішення обласної ради
від 25 травня 2017 року № 472-VІI
(ХІ сесія VІI скликання)
ПОЛОЖЕННЯ
про тимчасову контрольну комісію Харківської обласної ради
з питань моніторингу ефективного й раціонального використання природних
ресурсів та здійснення контролю за використанням
та охороною надр, дотриманням законодавства про охорону
навколишнього природного середовища на території Харківської області
1. Правові засади діяльності Комісії
1.1. Тимчасова контрольна комісія Харківської обласної ради з питань моніторингу ефективного й раціонального використання природних ресурсів та здійснення контролю за використанням та охороною надр, за дотриманням законодавства про охорону навколишнього природного середовища на території Харківської області (далі – тимчасова контрольна комісія, Комісія) створюється відповідно статті 15 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», статті 9-1 Кодексу України Про надра, статей 43, 44, 48 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні" та статті 66 Регламенту Харківської обласної ради.
1.2. Порядок діяльності тимчасової контрольної комісії, її основні та делеговані повноваження визначаються Конституцією України, Земельним кодексом України, Водним кодексом України, Лісовим кодексом України, Кодексом України про надра, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про статус депутатів місцевих рад», Законом України «Про охорону земель», Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», Законом України «Про відходи», Законом України «Про питну воду та питне водопостачання», Законом України «Про мисливське господарство та полювання», регламентом ради та іншими законами та підзаконними нормативно-правовими актами.
1.3. Під природними ресурсами у даному Положенні розуміється сукупність об'єктів та систем живої та неживої природи, компоненти природного середовища, що оточують людину, які використовуються в процесі суспільного виробництва для задоволення матеріальних і культурних потреб людини та суспільства, зокрема: земельні ресурси, ґрунт, надра, води та водне середовище, ліси та інша рослинність, ландшафти та природні комплекси, атмосферне повітря, фауна, флора тощо.
2. Мета та предмет діяльності Комісії
2.1. Тимчасова контрольна комісія створюється з метою моніторування стану навколишнього природного середовища, виявлення порушень при використанні природних, земельних ресурсів, надр на території Харківської області, збору та аналізу відповідної інформації, здійснення заходів щодо запобігання і ліквідації негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, розробки відповідних регіональних програм.
2.2. Предметом діяльності Комісії є: захист прав та інтересів територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області у сфері користування надрами, земельними та іншими природними ресурсами; вжиття заходів у межах визначених законодавством повноважень щодо усунення виявлених порушень, причин, що їх породжують, та їх наслідків; підготовка пропозицій, висновків, рекомендацій, проектів рішень ради та інших ініціатив з приводу використання природних ресурсів на території Харківської області; проведення консультацій щодо вирішення практичних питань у сфері ефективного та раціонального використання природних ресурсів; участь у розробці проектів регіональних програм щодо охорони, раціонального використання земельних ресурсів, надр, лісів тощо.
3. Порядок створення Комісії
3.1. Тимчасова контрольна комісія обласної ради з питань моніторингу ефективного й раціонального використання природних ресурсів, здійснення контролю за використанням та охороною надр, за дотриманням законодавства про охорону навколишнього природного середовища на території Харківської області є органом ради, який обирається з числа її депутатів та персональний склад якого затверджується рішенням ради, для виконання покладених на неї функцій та реалізації наданих повноважень відповідно до мети та предмету її діяльності.
3.2. До персонального складу Комісії входить 9 членів, які є депутатами ради, не менше як по одному депутату від кожної депутатської фракції чи групи, окрім випадків, якщо депутатська фракція або група не надала кандидатуру для роботи в тимчасовій контрольній комісії. У такому випадку Комісія створюється без участі представників відповідних фракції або груп.
3.3. Голова, заступник голови, секретар тимчасової контрольної комісії обираються обласною радою. Голова, заступник голови та секретар комісії не можуть бути членами однієї депутатської фракції.
3.4. Рішення про створення тимчасової контрольної комісії вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало не менше однієї третини депутатів від загального складу ради.
3.5. Тимчасова контрольна комісія створюється на визначений у рішенні ради термін або на час виконання покладених завдань. Попередній звіт про виконану роботу надається тимчасовою контрольною комісією не пізніше тримісячного терміну з дня прийняття рішення про її створення та заслуховується на пленарному засіданні сесії ради.
4. Порядок роботи Комісії
4.1. Формою роботи Комісії є засідання. Рішення про проведення засідань та визначення дати, часу та місця проведення приймає голова Комісії. Засідання проводяться у визначених Комісією місцях в адміністративній будівлі Харківської обласної ради по вул. Сумській, 64, каб. № ___ або в режимі виїзних засідань.
4.2. Тимчасова контрольна комісія працює в режимі закритих засідань, які фіксуються за допомогою технічних засобів (аудіо, відеофіксація тощо). У певних випадках тимчасова контрольна комісія може прийняти рішення про проведення відкритого засідання.
4.3. Депутати ради, які входять до персонального складу тимчасової контрольної комісії, та особи, залучені до участі в її роботі, а також запрошені і присутні на засіданні, не повинні розголошувати інформацію, що стала їм відома у зв’язку із її роботою. Члени комісії та кожна особа, яка залучається до її роботи, попереджається та надає письмове зобов’язання (розписку) про нерозголошення отриманої інформації, ходу роботи комісії, прийняті рішення тощо.
Члени тимчасової контрольної комісії зобов`язані утримуватися від проведення прес-конференцій та інших публічних виступів або розміщення даних про Комісію та її діяльність у будь-яких засобах масової інформації до завершення роботи Комісії та оприлюднення офіційних результатів.
4.4. Засідання тимчасової контрольної комісії вважається правомочним за умови участі в ньому не менше 5 членів Комісії від загального складу. Рішення приймаються простою більшістю голосів.
4.5. Роботу Комісії очолює та організовує голова Комісії, а у випадку його відсутності – заступник або секретар Комісії.
Голова Комісії: забезпечує формування плану роботи Комісії; головує на засіданні та керує ходом засідань; забезпечує інформування членів Комісії про час і місце проведення засідання Комісії та його порядок денний; запрошує (у разі потреби) фахівців для участі у роботі Комісії; підписує пропозиції, висновки і рекомендації, ухвалені Комісією, протоколи засідань Комісії, інформаційні запити та звернення, інші документи; має право першого підпису; організовує направлення рекомендацій та висновків Комісії та інформує членів Комісії про хід виконання ухвалених нею актів; організовує підготовку звіту про роботу Комісії та дає відповідні доручення членам Комісії; спрямовує засідання для з`ясування усіх питань порядку денного та тих, що виникають у ході засідання; дає доручення з організаційних питань заступнику (заступникам) голови Комісії, секретарю та членам Комісії; інформує членів Комісії про офіційні документи, листи, відповіді, що надійшли за запитами Комісії, а також робить інші повідомлення, що стосуються діяльності Комісії; інформує відповідні фракції в обласній раді про відсутність їх членів на засіданнях Комісії для з’ясування причин.
Головуючий на засіданні Комісії: відкриває, закриває та неупереджено веде засідання Комісії; вносить на обговорення проекти документів, інформує про матеріали, що надійшли на адресу Комісії; організовує розгляд питань; створює рівні можливості членам Комісії для участі в обговоренні питань; ставить питання на голосування, оголошує його результати; забезпечує дотримання цього Положення всіма присутніми на засіданні Комісії; вживає заходів щодо дотримання порядку на засіданні Комісії; здійснює інші повноваження в межах цього Положення.
Голова тимчасової контрольної комісії вчиняє від імені та в межах компетенції Комісії інші дії, необхідні для виконання завдань, покладених на Комісію.
Розподіл обов'язків між заступником (заступниками) голови Комісії затверджується на засіданні Комісії, за пропозицією голови Комісії, з прийняттям відповідного рішення.
Секретар Комісії: бере участь у підготовці проекту плану роботи Комісії; веде протоколи засідань Комісії, підписує протоколи засідань Комісії; організовує підготовку засідань та інших заходів, що проводяться Комісією; забезпечує явку членів Комісії та запрошених осіб і отримання ними необхідних матеріалів; веде облік засідань Комісії та присутніх на засіданнях; контролює виконання висновків, рекомендацій та планів роботи Комісії; бере участь у підготовці письмових пропозицій, запитів, звернень, рекомендацій та звітів про роботу Комісії.
Члени Комісії мають право: вносити пропозиції щодо питань для розгляду на засіданнях Комісії, що належать до сфери її повноважень; брати участь в обговоренні висновків, рекомендацій, звернень, запитів тощо, у прийнятті їх чи схваленні; викладати у письмовій формі свою окрему думку як додаток до висновків Комісії; брати участь у підготовці проектів пропозицій, звернень, запитів, висновків, рекомендацій Комісії.
Члени Комісії зобов'язані: брати участь у роботі Комісії; дотримуватися порядку на засіданнях Комісії; виконувати доручення голови та висновки і рекомендації, прийняті Комісією.
Голова, заступник, секретар та члени Комісії, а також особи, присутні на засіданні, зобов`язані дотримуватися цього Положення та встановленого порядку, не допускати його порушення та дотримуватися ухвалених рішень.
4.6. Реєстрацію членів Комісії перед початком засідання проводить секретар Комісії з подальшою відміткою у протоколі. Якщо відкриття засідання Комісії неможливе у зв'язку з відсутністю, за даними реєстрації, необхідної кількості депутатів-членів Комісії, головуючий на засіданні Комісії може оголосити перерву на термін, погоджений із членами Комісії, або встановлює інший день проведення засідання Комісії з обов'язковим дотриманням вимог цього Положення щодо підготовки засідання Комісії.
4.7. Обговорення питання на засіданні Комісії, як правило, включає: доповідь, запитання доповідачу і відповіді на них; співдоповіді, запитання співдоповідачам і відповіді на них; виступи депутатів-членів Комісії з питань, стосовно яких виступали доповідач і співдоповідачі; внесення пропозицій, обговорення і прийняття висновків та рекомендацій щодо обговорених питань чи про неприйнятність прийняття таких висновків (якщо питання не підготовлене або Комісія вважає за доцільне направити його на доопрацювання); заключне слово співдоповідачів і доповідачів; уточнення і оголошення головуючим на засіданні Комісії пропозицій, які надійшли щодо обговорюваного питання і будуть ставитися на голосування; виступи депутатів-членів Комісії з мотивів голосування.
4.8. Рекомендації та висновки щодо проектів актів Комісії з питань, віднесених до компетенції Комісії, вважаються прийнятим, якщо за них проголосувала більшість від загального складу Комісії.
Результати голосування заносяться до протоколу засідання Комісії із зазначенням кількості голосів "за", "проти", "утримались". За рішенням Комісії до протоколу засідання заносяться поіменні результати голосування.
4.9. На кожному засіданні Комісії ведеться протокол засідання. До протоколу додаються прийняті Комісією акти, а також матеріали, що розглядалися під час заслуховування кожного питання. Протокол засідання Комісії підписують головуючий на засіданні та секретар Комісії. Протокол засідання Комісії є офіційним документом, що підтверджує процес обговорення і прийняття рішення, висновку, рекомендації Комісії.
4.10. Завершення роботи тимчасової контрольної комісії оформлюється відповідним рішенням у вигляді Звіту Комісії, в якому зазначаються: реквізити рішення обласної ради про її утворення; мета утворення Комісії; суть проблем, що розглядалися; фактичні матеріали, що стосуються проблем, які були розглянуті Комісією; результати їх розгляду; висновки та рекомендації.
4.11. Повноваження тимчасової контрольної комісії припиняються з моменту прийняття обласною радою остаточного рішення щодо результатів роботи цієї Комісії. Обласна рада може доручити тимчасовій контрольній комісії продовжити роботу із визначенням для цього терміну її діяльності.
4.12. Депутати, які мають суперечність між особистими майновими, немайновими інтересами особи чи близьких їй осіб та службовими повноваженнями, наявність якої може вплинути на об'єктивність або неупередженість прийняття рішень, а також на вчинення чи не вчинення дій під час виконання наданих їй службових повноважень (конфлікт інтересів), не голосують або утримуються від голосування під час прийняття актів Комісією.
4.13. Особа, обрана до складу тимчасової контрольної комісії, яка має конфлікт інтересів (потенційний або реальний), зобов’язана письмово повідомити про це голову Комісії для вжиття необхідних заходів, визначених законом (припинення повноважень, усунення від виконання доручень, голосування тощо). У разі приховування такої інформації або неповідомлення у встановленому цим Положенням порядку, така особа несе відповідальність у встановленому законом порядку.
4.14. Кожна особа, яка обирається до складу тимчасової контрольної Комісії, зобов’язана ознайомитися особисто з цим Положенням та вважається повідомленою про його зміст з дати його затвердження обласною радою.
4.15. Комісія, відповідно до сфери своїх повноважень, має право у встановленому законом порядку отримувати від державних, правоохоронних, контролюючих органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, їх посадових осіб необхідні відомості, матеріали і документи для забезпечення її діяльності.
4.16. Комісія, за результатами своє роботи (засідань), приймає наступні акти: пропозиції, висновки, рекомендації, звернення, запити, скарги тощо, які є обов’язковими для розгляду, реагування та виконання органами державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, незалежно від форм власності, посадовими (службовими) особами, яким вони адресовані.
5.Завдання, права та обов’язки Комісії
5.1. Комісія має наступні завдання:
- моніторування ефективності та раціонального використання природних ресурсів на території Харківської області;
- здійснення контролю за використанням та охороною надр на території Харківської області;
- здійснення контролю за дотриманням законодавства про охорону навколишнього природного середовища на території Харківської області, земельного, лісового законодавства;
- виявлення порушень при використанні природних ресурсів на території області та їх причин;
- визначення заходів, спрямованих на забезпечення ефективного та раціонального використання природних ресурсів на території Харківської області;
- підготовка та реалізація рішень (актів) щодо ефективного та раціонального використання природних ресурсів;
- внесення пропозицій органам державної влади, правоохоронним, контролюючим органам, органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам та організаціям області, спрямованих на поліпшення роботи із ефективного та раціонального використання природних ресурсів;
- сприяння уповноваженим органам виконавчої влади у здійсненні контролю за ефективним та раціональним використанням природних ресурсів;
- збір інформації від органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, незалежно від форми власності, посадових (службових) осіб та суб’єктів користування природними ресурсами з питань використання природних ресурсів;
- забезпечення публічного висвітлення стану справ з ефективного використання природних ресурсів та природоохоронного законодавства на території Харківської області.
5.2. Комісія має права в порядку, визначеному чинним законодавством України, зокрема:
- направляти інформаційні запити, звернення до органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, незалежно від форми власності, посадовим (службовим) особам, фермерським господарствам та іншим суб’єктам про витребування інформації, відомостей, даних та документів на їх підтвердження з питань, віднесених до компетенції Комісії;
- знайомитись із документами, матеріалами, архівними даними тощо та одержувати їх копії, фотокопії та іншу необхідну інформацію від органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності, посадових (службових) осіб, фермерських господарств, фізичних осіб та інших суб’єктів з питань, віднесених до компетенції Комісії;
- запрошувати, заслуховувати і розглядати на своїх засіданнях, у т. ч. виїзних, інформацію та документи від органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, посадових (службових) осіб, фермерських господарств, фізичних осіб та інших суб’єктів з питань, віднесених до компетенції Комісії;
- залучати до своєї роботи депутатів обласної ради (за згодою), представників державних, правоохоронних, контролюючих органів, працівників виконавчого апарату обласної ради, представників громадськості, спеціалістів, експертів, науковців та інших осіб (за згодою) та фахівців структурних підрозділів Харківської обласної державної адміністрації (за згодою);
- рекомендувати обласній раді на пленарному засіданні сесії заслуховувати відповідальних працівників органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, керівників підприємств установ та організацій та інших осіб з питань, віднесених до компетенції Комісії;
- ініціювати розгляд обласною радою питань про притягнення до відповідальності керівників підприємств, установ, організацій, у встановленому законом порядку, відповідно до повноважень ради;
- виявляти порушення в сфері використання природних ресурсів та вимагати вжиття заходів щодо припинення таких порушень, а в необхідних випадках звертатися до відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, а також до правоохоронних і контролюючих органів, їх керівників з відповідною вимогою;
- готувати та надавати пропозиції, висновки, рекомендації, проекти рішень ради та інші ініціативи з приводу використання природних ресурсів на території Харківської області;
- проводити консультації з вирішення практичних питань у сфері ефективного та раціонального використання природних ресурсів;
- брати участь у розробці проектів регіональних програм з охорони, раціонального використання земельних ресурсів, надр, лісів тощо;
- вживати заходи щодо забезпечення ефективного та раціонального використання природних ресурсів;
- ініціювати та здійснювати перевірки, у тому числі отриманої інформації, фактів, відомостей тощо, стосовно виконання і дотримання вимог чинного законодавства суб’єктами, що здійснюють діяльність у сфері природокористування (підприємства, установи, організації), а у разі потреби залучати для їх проведення представників органів державної влади, місцевого самоврядування, правоохоронні, фіскальні та інші органи, які мають відповідні повноваження;
- здійснювати аналіз діяльності суб’єктів користування природними ресурсами у частині їх ефективного та раціонального використання;
- вивчати, аналізувати стан виконання укладених правочинів, договорів, угод з приводу користування природними ресурсами;
- ініціювати проведення інвентаризації певних видів природних ресурсів у межах області;
- здійснювати контроль, у межах повноважень та встановленого порядку використання земель, у тому числі орних та особливо цінних, брати участь у розробленні заходів до підвищення їх якості та родючості і охорони;
- вживати заходи щодо ефективного та раціонального використання земель сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення;
- здійснювати самоврядний контроль за ефективним та раціональним використанням природних ресурсів, у тому числі земель, надр, лісів, водних об’єктів тощо на території області, що використовуються або можуть бути використані як засоби виробництва та предмети споживання для задоволення матеріальних та інших потреб суб’єктами використання;
- здійснювати моніторинг та контроль за додержанням законодавства та вимог про охорону навколишнього природного середовища, природних ресурсів, які залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), об’єктів правової охорони та інших природних комплексів, забезпечення екологічної безпеки, запобігання і ліквідації негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, збереження природних ресурсів;
- здійснювати контроль за органами державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, які мають власні та реалізують делеговані повноваження у сфері забезпечення ефективного й раціонального використання природних ресурсів, об’єктів, охорони навколишнього природного середовища у межах повноважень, визначених чинним законодавством;
- вживати заходів для стимулювання суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами;
- забезпечувати координацію діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на території області, у межах компетенції;
- здійснювати контроль за раціональним використанням та безпечним поводженням із відходами на території регіону.
Також Комісія має інші права, визначені чинним законодавством України.
5.3. Обов`язки Комісії та її членів:
- Комісія та її члени керуються інтересами держави та територіальних громад Харківської області, а члени Комісії не використовують членство в Комісії в особистих цілях, дотримуються норм депутатської етики та Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»;
- депутати, які увійшли до складу Комісії, беруть активну участь у її засіданнях особисто, виконують доручення ради та Комісії, беруть участь у підготовці звіту Комісії, підписують його.
Перший заступник
голови обласної ради В. Коваленко