ІНФОРМАЦІЯ

 

стан законності, боротьби із злочинністю, охорони громадського порядку та результати діяльності підрозділів поліції у сфері охорони та захисту прав і свобод людини, протидії злочинності, забезпечення публічної безпеки і порядку в січні-червні 2017 року (за інформаційними даними ГУНП)

 

 

З урахуванням динаміки та структури правопорушень на території Харківської області,  заяв громадян робота підрозділів Головного управління Національної поліції в Харківській області у 2017 році спрямована на:

­    підвищення ефективності роботи з розкриття та розслідування кримінальних правопорушень корисливо-насильницької спрямованості, у першу чергу розбійних нападів, крадіжок, пограбувань, незаконних заволодінь транспортними засобами;

­    протидію незаконному обігу вогнепальної зброї, боєприпасів та вибухових речовин;

­    забезпечення публічної безпеки і порядку з метою зниження рівня вуличної злочинності, зменшення аварійності дорожнього руху;

­    протидію організованій злочинності;

­    припинення незаконного розповсюдження наркотичних речовин; виявлення наркозлочинів, у першу чергу фактів  збуту, ліквідація каналів надходження їх в Україну, нарколаболаторій;

­    припинення злочинів у сфері торгівлі людьми;

­    формування професійного кадрового ядра Національної поліції України, здатного надавати якісний правоохоронний сервіс відповідно до вимог суспільства.

З метою ефективного виконання покладених на поліцію завдань продовжуються заходи щодо запровадження новітніх технологій:

­  організації роботи єдиного для області Центру координації поліції та інформаційної підтримки, що дозволить управляти силами та засобами з одного центру, направляти на місце найближчий наряд поліції, у тому числі із суміжних районів;

­  запровадження системи керування нарядами з використанням планшетів та систем гео-позиціювання;

­  використання програмного забезпечення для електронного інтелектуального аналізу, у тому числі в реальному часі, динаміки та структури злочинності, прогнозування можливого розвитку криміногенної обстановки та визначення превентивних заходів;

­  удосконалення структури та штатів підрозділів поліції, скорочення чисельності управлінського апарату та підрозділів, які виконують функції обслуговування та безпосередньо не задіяні в заходах із забезпечення публічної безпеки та порядку; впровадження нової функціональної штатної структури для забезпечення найвищої ефективності службової діяльності з надання поліцейських послуг.

Відповідно до Закону України «Про Національну поліцію» запроваджено нові принципи планування роботи підрозділів поліції:

-                   кожний громадянин, підприємство, установа, організації мають право подати до поліції в письмовому або електронному вигляді власні пропозиції щодо проведення заходів, спрямованих на поліпшення правопорядку; зазначені заходи включаються поліцією до своїх планів роботи з метою задоволення потреб громади у правоохоронних заходах;

-                   громадяни та установи мають право на безпосередню участь в оцінці роботи поліції, шляхом висловлення своєї думки за критеріями: оцінка роботи поліції бізнес-середовищем; оцінка почуття власної безпеки людини в місці мешкання; оцінка рівня корупції в поліції; рівень задоволеності потерпілих і свідків злочинів роботою поліції під час виклику та первинного контакту на місці події; оцінка оперативності реагування поліції на повідомлення про злочини, ефективності роботи з протидії злочинності.

З метою формування якісного кадрового ядра здійснюються заходи щодо:

­    відбору на службу до поліції на конкурсних засадах за участю громадськості;

­    очищення кадрів від корумпованих працівників, порушників дисципліни та законності;

­    загальної та індивідуальної профілактики правопорушень серед працівників поліції;

­    документування з використанням оперативних можливостей корупційних діянь, інших службових зловживань працівників поліції;

­    у співпраці зі ЗМІ проведено пресконференції та брифінги профорієнтаційного характеру з метою відбору кандидатів для роботи в підрозділах реагування патрульної поліції, дорожньої поліції, тактичних груп, у тому числі шляхом сповіщення про вакансії центрів зайнятості населення.

З метою удосконалення роботи поліції:

-     керівниками підрозділів поліції разом з  головами районних державних адміністрацій, головами місцевих рад проводяться спільні прийоми громадян, зустрічі з територіальними громадами та громадськими об’єднаннями;

-     вивчається інформація населення щодо якості роботи поліції, проблемні питання з питань забезпечення публічної безпеки та порядку; визначаються заходи щодо їх вирішення з метою надання населенню якісних поліцейських послуг;

-     готуються спільні проекти поліції та громади, регіональні програми профілактики злочинності, спрямовані на усунення причин і умов, що сприяють правопорушенням;

-     запроваджено принцип відкритості та прозорості в роботі підрозділів поліції: територіальні громади інформуються підрозділами поліції про стан правопорядку на території відповідних населених пунктів, ефективність роботи поліції, у тому числі шляхом виступів на сесіях місцевих рад, розміщення інформації у ЗМІ та на офіційному веб-сайті в мережі Інтернет та ЗМІ.

 

В рамках реалізації обраного Україною курсу Євроінтеграції здійснюється постійне вивчення та впровадження в діяльність підрозділів поліції міжнародного досвіду та передових технології.

З міжнародними організаціями проведено 56 міжнародних зустрічей з представниками зарубіжних делегацій, а також  впроваджено декілька проектів за підтримки міжнародних організацій, серед них:

-          патрульна поліція в м. Харкові (з вересні 2015 року);

-          «кущовий» принцип роботи територіальних відділів і відділень поліції (з листопада 2015 року), що дозволяє сконцентрувати у «кущовому» підрозділі організацію матеріально-технічного забезпечення, кадрове ядро, навчальну та методичну бази, забезпечити збільшення штатної чисельності підрозділів превенції для безпосереднього виконання функцій захисту населення;

-          нові форми і методи роботи у відділах та відділеннях поліції, що обслуговують райони області (з лютого 2016 року), апробовані у 2015 році на базі Нововодолазького відділу поліції, що полягають в запровадженні функціональної штатної структури підрозділів, що передбачає  87 штатних груп реагування патрульної поліції (ГРПП), які цілодобово патрулюють територію та реагують на звернення громадян, розглядають звернення громадян, які не містять ознак кримінального правопорушення, або матеріали за злочинами невеликої тяжкості;

-          тренінги для керівників та працівників майже всіх категорій підрозділів з вивчення методів роботи поліції Європейських країн. Пройшли навчання 330 працівників за різними напрямками роботи поліції (дільничні офіцери поліції, слідчі, криміналісти, працівники карного розшуку, патрульної поліції); окремо пройшли навчання для 30 керівників з питань лідерства, мотивації, менеджменту, етики та корупції; відбулися спільні семінари керівників поліції та прокуратури з питань координації дій та взаємодії;

-          проект з поширення правових знань серед населення шляхом вручення пам’яток про права людей, у тому числі потерпілих, підозрюваних, свідків та інших категорій осіб;

-          скандинавська модель попередження правопорушень під час проведення заходів за участі значної кількості громадян, що передбачає роботу груп комунікації  для проведення поліцейськими бесід та роз’яснювальної роботи серед населення, попередження застосування сили учасниками акцій. доведення законодавства щодо порядку проведення масових заходів, а також  передбаченої законом відповідальності за їх порушення та інш.

Ряд проектів знаходяться на стадії реалізації:

-          реформа Ізоляторів тимчасового тримання: закрито всі ІТТ, які за санітарними умовами або з інших причин не відповідали міжнародним стандартам; із 19 ІТТ залишено 8; проводиться робота щодо приведення їх у відповідність до міжнародних стандартів з дотримання прав людини та санітарних вимог; створено реєстр осіб, які утримуються в ІТТ; розпочато реконструкцію цих закладів; впроваджено систему модульного харчування затриманих осіб;

-          реформа конвойних підрозділів: підрозділи виділено в окремий батальйон, штатну чисельність збільшено до 266 од, покращено їх матеріально технічне забезпечення; виділено транспорт, пальне, засоби зв’язку та індивідуального захисту;

-          створення Центру координації поліції та інформаційної підтримки, що дозволить управляти силами та засобами з одного центру, направляти на місце найближчий наряд поліції, у тому числі із суміжних районів; запровадження системи керування нарядами з використанням планшетів та систем гео-позиціювання; використання програмного забезпечення, що дозволяє здійснювати електронний інтелектуальний аналіз, у тому числі в реальному часі, динаміки та структури злочинності, прогнозування можливого розвитку криміногенної ситуації та визначення превентивних заходів;

-          проект модернізації Тренінгового центру з метою вдосконалення системи навчання поліцейських, впровадження європейських методик їх підготовки;

-          проект «Детективи»на базі Чугуївського відділу поліції та Печенізького відділення поліції (створення підрозділу,  працівники якого наділені одночасно повноваженнями проведення процесуальних слідчих дій та оперативно-розшукових заходів (тобто одночасно повноваженнями слідчих та оперативних підрозділів); проект впроваджено у 6 ГУНП в областях та ГУНП в  м. Бориспіль; після апробації планується поширити його в інших ГУНП в областях;

-          проект «Ком'юнітіполісінг» (Communitypolicing) /спільні проекти поліції та громади), в рамках якого органами влади та  правоохоронними органами області за підтримки Консультативної місії Євросоюзу  здійснюється  розробка проекту програми в галузі цивільної безпеки в Харківській області у 2018 році; розроблюється також спільна програма безпеки Харківського ВП ГУНП в Харківській області та  Харківської районної ради; на етапі розробки  програми вивчається громадська думка, пропозиції громадян, запити територіальних громад,  проводяться виїзні прийоми громадян в населених пунктах за місцем їх мешкання;

-          проект створення сучасних підрозділів поліції в 7 районах Харківської області (в рамках проекту країн Євросоюзу "Підтримка реформи поліції України"): повна реконструкція Балаклійського, Валківського, Дергачівського, Ізюмського, Нововодолазького, Харківського, Чугуївського відділів поліції, організація їх роботи за схемою сервісних центрів, де кожна людини зможе отримати необхідну допомогу з будь-якого необхідного для неї питання. передбачені: технічна модернізація підрозділів поліції; створення сучасних поліцейських станцій, умов для прийому громадян; забезпечення відкритості в роботі поліції.

 

Заходи щодо реагування поліції на звернення громадян

З початку року підрозділами поліції забезпечено реагування на 209,8 тис. (торік 201,4 тис., +4%) заяв та повідомлень про правопорушення та інші події, з них 33,4 тис. (торік 40,2 тис.) з ознаками кримінальних правопорушень.

Найбільша кількість звернень до поліції з ознаками кримінальних правопорушень спостерігається у Холодногірському (105), Основ’янському (88), Московському (79) районах міста Харків, а також по області - на території обслуговування Лозівського (85), Ізюмського (75), Борівського (74), Куп’янського (71) відділів поліції. Найменша у Немишлянському (41), Індустріальному (48), Київському (56) районах м. Харків, у Печенізькому (4), Харківському (31), Великобурлуцькому (33) районах області.

Зростання кількості звернень громадян до поліції є наслідком збільшення кількості правопорушень майнової спрямованості, що пов’язано зі зростанням споживчих цін, проблемами безробіття, зниження реальних доходів населення, близькості до зони АТО, перебування на території області значної кількості «внутрішніх переселенців» з Донецької, Луганської областей, інших регіонів держави, а також є результатом запровадження системи контролю повноти реєстрації заяв і повідомлень громадян, налагодження взаємодії поліції з громадськістю, запровадження принципів відкритості та прозорості в діяльності поліції, створення можливостей направлення звернень до поліції через мережу Інтернет, «гарячі телефонні лінії» Уряду, Національної поліції та державних установ.

З метою удосконалення порядку приймання телефонних повідомлень громадян про правопорушення та інші події продовжуються заходи щодо забезпечення технічної можливості надходження повідомлень до служби 102 з усіх районів м. Харків та області.

З 01.06.2017 впроваджено проект «Моя поліція» та мобільний додаток «Моя поліція», який дозволяє приймати sms-повідомлення  громадян, має можливості електронної системи фіксації поліцейськими результатів реагування на події з метою  покращення комунікації між органами поліції та громадськістю, поліпшення якості реагування поліції на звернення громадян.

 

Заходи щодо виявлення кримінальних, адміністративних

правопорушень та їх припинення

Зареєстровано до Єдиного реєстру досудових розслідувань 19 тис. (торік 31 тис., -39%) повідомлень про події з ознаками кримінальних правопорушень, у т.ч. 7232 (торік 9083, -20%) – тяжких та особливо тяжких. Рівень злочинності на 10 тис. населення склав 71 злочин, у т.ч. тяжких та особливо тяжких 27.

Найбільша кількість кримінальних правопорушень у розрахунку на 10 тис. населення зареєстрована у Холодногірському (121), Основ’янському (108), Московському (88) районах міста Харків, а також по області - на території обслуговування Лозівського (89), Люботинського (89), Борівського (86), Золочівського (79), Ізюмського (78) відділів поліції. Найменша у Немишлянському (49), Індустріальному (58), Київському (61) районах м. Харків, у Печенізькому (4), Харківському (36), Зміївському (38), Дергачівському (39) районах області.

Найбільший рівень тяжких та особливо тяжких кримінальних правопорушень спостерігається в Холодногірському (35), Новобаварському (31) районах м. Харків та у Золочівському (40), Лозівському (38), Ізюмському (38), Чугуївському (35) районах області та м. Люботин (55). Найменший – у Немишлянському (20), Індустріальному (20), Шевченківському (21) районах міста Харків, а також у Печенізькому (4), Великобурлуцькому (14), Шевченківському (16) районах області.

Структура  кримінальних правопорушень: зареєстровано 61 подію з ознаками очевидного умисного вбивства, 80 умисних тяжких тілесних ушкодження; 17 статевих злочинів; 11 фактів незаконного позбавлення волі, 17 фактів торгівлі людьми; 148 розбійних нападів, 699 грабежів, 11,1 тис. крадіжок усіх видів, 484 кишенькових крадіжки, 802 крадіжки з квартир, 714 крадіжок з транспортних засобів, 1589 шахрайств; 146 фактів незаконного поводження зі зброєю, у т.ч. 126 – з вогнепальною; 295 ДТП з потерпілими, у т.ч. 54 зі смертю потерпілих; 238 фактів незаконного заволодіння транспортом, у т.ч. 158 - автомобілями; 156 хуліганств; 33 факти розповсюдження порнографії; 45 фактів створення місць розпусти та звідництва; 26 фактів сутенерства; 5 фактів втягнення неповнолітніх у протиправну діяльність; 30 порушень правил адміністративного нагляду (ст. 395 КК).

У структурі кримінальних правопорушень проти життя та здоров’я особи менше зареєстровано:

подій з ознаками очевидного умисного убивства (61, торік 74, -18%), умисних тяжких тілесних ушкоджень (80, торік 99, -19%);

злочинів проти статевої недоторканості, у тому числі зґвалтувань (3 проти 23, -87%);

кримінальних правопорушень проти власності, у тому числі розбоїв (148 проти 177, -16%), грабежів (699 проти 952, -27%), крадіжок усіх видів (11,1 тис. проти 17,9 тис., -38%), крадіжок з квартир (802 проти 1004, -20%), крадіжок з транспортних засобів (714 проти 1003, -29%), кишенькових крадіжок (484 проти 505, -4%), шахрайств (1589 проти 2663, -40%). Разом з цим зросла кількість.

злочинів, учинених у громадських місцях (2781, торік 4583), що становить 15% (проти 15% у 2016 році) від загальної кількості облікованих кримінальних правопорушень, у тому числі 1672 (проти 2729) правопорушення, скоєних на вулицях, парках і скверах.

Найбільша питома вага кримінальних правопорушень, скоєних у громадських місцях, має місце в Індустріальному (30%), Новобаварському (26%), Московському (23%), Основ’янському (20%), Немишлянському (20%), Великобурлуцькому (16%) районах.

Із 7,3 тис (торік 5,9 тис.) розслідуваних кримінальних правопорушень:

3979 (торік 2246) – скоєно особами, які раніше вчиняли кримінальні правопорушення (54%, торік 38%, в Україні 35%).

 

Найбільша питома вага у Слобідському (80%), Московському (76%), Основ’янському (73%), Індустріальному (71%) районах міста, Красноградському (77%), Борівському (72%), Сахновщинському (71%) районах області.

2831 (1433) – особами, у яких судимість не знята та не погашена (39%, торік 24%, в Україні 20%).

Найбільша питома вага у Слобідському (67%), Основ’янському (60%), Московському (54%) районах міста; Красноградському (55%), Борівському (53%), Золочівському (52%) районах області, на території обслуговування Липецького ВП (56%).

227 (торік 160) – неповнолітніми (3%, торік 3%, в Україні 3%).

Найбільша питома вага в Індустріальному (6%), Немишлянському (4%), Слобідському (4%) районах міста, Кегичівському (16%), Близнюківському (9%), Богодухівському (8%), Первомайському (8%) районах області.

632 (торік 540) – у складі групи (8,6%, торік 9%, в Україні 8%).

Найбільша питома вага в Індустріальному (12%), Зміївському (20%), Близнюківському (18%), Ізюмському (18%), Лозівському (17%) районах.

811 (торік 805) – у стані сп’яніння (11%, торік 13%, в Україні 6%).

Найбільша питома вага в Індустріальному (14%), Московському (10%), Новобаварському (10%); Барвінківському (46%), Шевченківському (41%), Великобурлуцькому (40%), Кегичівському (39%) районах.

 

Потерпіло від кримінальних правопорушень13,9 тис. осіб, що на 7 тис. менше, ніж за аналогічний період минулого року (21,1 тис.), з них 161 (132) загинула. Серед загиблих: 23 (13) – пенсіонери, 8 (3) – діти, 2 (1) – іноземці.

Із 13,9 тис. осіб, які потерпіли від злочинів: 187 (торік 305) неповнолітніх, 1 (2) депутат, 2 (5) працівники ЗМІ, 1 (3) працівник пошти, 53 (86) лікарі, 1791 (1,6 тис.) пенсіонер, 8 інвалідів.

Від злочинних дій постраждало: 40 (65) – громадян іноземних країн, 151 (235) – керівник підприємств, 4 (9) працівники фінансово-кредитної сфери, 7 (10) – органів місцевого самоврядування; 59 (28) працівників силових відомств, 13 (26) військовослужбовців. В числі постраждалих: 538 (1379) – учні та студенти, з них: 183 (340) – середніх навчальних закладів, 66 (118) – ПТУ, 289 (921) – вищих навчальних закладів.

Встановлення осіб, які вчинили кримінальні правопорушення.

В ході досудового розслідування встановлено 4,6 тис. (торік 4,2 тис.) осіб, які підозрюються в учиненні кримінальних правопорушень. З них 187 (152) – в учиненні особливо тяжких злочинів, 1,6 тис. (1,4 тис.) – тяжких, 65 (65) – очевидних убивств та замахів, 86 (73) – ТТУ, 10 (4) – торгівлі людьми, 3 (14) – зґвалтувань, 2,1 тис. (1,9 тис.) – крадіжок, 104 (107) – розбоїв, 302 (313) – грабежів, 8 (10) – вимагань, 195 (177) – шахрайств, 112 (82) – фактів незаконного поводження зі зброєю, 215 (206) – ДТП, 102 (89) – угонів АМТ, 113 (113) – хуліганств, 5 (9) – втягнень неповнолітніх у злочинну діяльність, 28 (33) – порушень правил адміннагляду, 77 (111) – привласнень майна, 17 (4) – кримінальних правопорушень у сфері господарської діяльності, 118 (90) – у сфері службової діяльності, 41 (35) – одержання неправомірної вигоди, 405 (284) – наркозлочинів, 46 (6) – збутів наркотичних речовин, 33 (37) – утримання наркопритонів.

 

Причини негативних змін у динаміці та структурі злочинності:

­  політичні, соціальні, економічні, фінансові, демографічні та інші чинники, такі як безробіття, низький рівень доходів громадян, інфляція;

­  обмежені можливості бюджетів щодо надання допомоги в соціальній адаптації раніше судимим особам (яких мешкає на території області 8,1 тис. осіб), а також внутрішньо переміщеним особам (193,4 тис. осіб);

­  загострення проблем алкоголізму, наркоманії.

 

Заходи щодо забезпечення публічної безпеки та порядку в області

З урахуванням аналізу динаміки та структури правопорушень на території області робота підрозділів поліції акцентована на превенцію, профілактику та попередження правопорушень:

здійснюється цілодобовий моніторинг ситуації в регіоні, виявляються негативні зміни криміногенної обстановки;

коригуються маршрути патрулювання території обласного центру – мобільними та пішими нарядами поліції Управління патрульної поліції Департаменту патрульної поліції Національної поліції в м. Харкові, в районах області – групами реагування патрульної поліції територіальних відділів та відділень поліції; до патрулювання залучаються також спецпідрозділи поліції, підрозділи Національної Гвардії, що дислокуються на території області;

проводяться профілактичні заходи, у тому числі за участю представників інших правоохоронних органів, органів влади, громадськості, спрямовані на стабілізацію криміногенної обстановки та зниження рівня злочинності.

У 2017 році на території області проведені профілактичні заходи у зв’язку зі встановленням в області рівня терористичної загрози «жовтий (імовірна загроза)»; із забезпечення публічної безпеки та порядку під час масових заходів (спортивних, культурних, політичних, соціальних, релігійних та інших), під час шкільних канікул з попередження втягування неповнолітніх у протиправну діяльність; з виявлення та вилучення з незаконного обігу зброї, боєприпасів та вибухівки «Зброя та вибухівка»; із безпечного відпочинку дітей, попередження вчинення ними і стосовно них кримінальних та адміністративних правопорушень, профілактики бездоглядності «Літо-2017», з виявлення і знищення незаконних посівів нарковмісних рослин маку і конопель «МАК», з виявлення та перекриття каналів контрабандного переміщення вогнепальної зброї, боєприпасів, вибухівки, радіоактивних, хімічних, біологічних, ядерних матеріалів, а також наркотичних засобів і прекурсорів через державний кордон; з протидії кримінальним правопорушенням у сферах: грального бізнесу, обігу спирту та лікеро-горілчаних виробів; майновим злочинам; рецидивній злочинності; відпрацювання осіб, звільнених з місць позбавлення волі; заходи з недопущення розповсюдження на території області збудника африканської чуми свиней; заходи із забезпечення безпеки дорожнього руху, з розшуку водіїв, що зникли з місць скоєння ДТП; оперативно-профілактичні відпрацювання населених пунктів з метою стабілізації криміногенної обстановки; місячник добровільної здачі зброї.

У січні-червні  цього року, з урахуванням звернень громадян,  відпрацьовано 41 населений пункт, у тому числі із залученням спецпідрозділів, нарядів Управління патрульної поліції в місті Харків, Національної гвардії за спільне проведення профілактичних заходів, що дозволило стабілізувати обстановку та не допустити зростання злочинності.

 

 

Заходи щодо встановлення осіб, які вчиняють правопорушення, та припинення їх злочинної діяльності

 

В ході досудового розслідування особам повідомлено про підозру в 7358 кримінальних правопорушеннях.

Розкрито (повідомлено про підозру)  (із зареєстрованих у 2017 році):

5888 із 19 тис. кримінальних правопорушень;

137 із 419 категорії особливо тяжких кримінальних правопорушень;

1,9 тис. із 6,8 тис. тяжких кримінальних правопорушень;

55 із 61 убивства;

73 із 80 фактів нанесення тяжких тілесних ушкоджень;

у т.ч. 13 із 13 зі смертельними наслідками;

92 із 148 розбоїв (або 62%);

275 із 699 грабежів (або 39%);

3,4 тис. із 11,1 тис. крадіжок (або 30%);

204 із 802 крадіжок з квартир (або 25%);

220 із 1,6 тис. шахрайств (або 14%);

74 із 238 фактів незаконного заволодіння АМТ (або 31%);

75 із 156 хуліганств (або 48%).

Досудове розслідування закінчено у 7302 (торік 5967) кримінальних правопорушеннях (без закритих), з них 6869 (5541) направлено до суду з обвинувальним актом.

Встановлена сума збитків за розслідуваними кримінальними провадженнями склала 108,5 млн. грн, реально відшкодовано 70,3 млн. грн, або 65%. Забезпечено відшкодування 116,6 млн. грн завданих злочинами збитків шляхом накладання арешту на рахунки та вилучення майна.

 

Розшук осіб, які переховуються від органів досудового розслідування, слідчого судді, суду, ухиляються від виконання кримінального покарання, пропали безвісти, та інших осіб

Перебувало в розшуку 1668 осіб, які переховуються від суду та органів досудового розслідування. Розшукано 367 таких осіб, залишок нерозшуканих осіб склав 1301 і з початку року зменшився на 107 осіб.

Особлива увага приділена розшуку безвісно зниклих осіб.З метою їх ефективного розшуку, особливо дітей, пошукові заходи розгортаються одразу після отримання повідомлення про зникнення особи. На місце останнього знаходження розшукуваної особи направляється група реагування патрульної поліції та слідчо-оперативна група, проводиться огляд місця події, вилучається слідова інформація (фотозображення, відбитки пальців рук, волосся, предмети одягу тощо). Організовуються заходи щодо встановлення зниклих осіб (передусім дітей) по «гарячих слідах», відпрацьовуються місця їх можливого перебування. При розшуку дітей, відпрацьовується інформація з соціальних мереж. Інформація про розшук особи невідкладно поміщується до рубрики «Увага! Розшук» на веб–сайті ГУНП в області та розміщується в засобах масової інформації, на інформаційних стендах в підрозділах поліції, а також у місцях найбільшої кількості громадян – зупинках громадського транспорту, станціях метрополітену тощо.

У 2017 році (за розшуковими справами) розшукувалося 370 безвісно зниклих осіб. Встановлено місце знаходження 95. Залишок невстановлених безвісно зниклих становить 275 осіб та з початку року зменшився на 13 осіб.

Розшук дітей. З початку 2017 року надійшли заяви про зникнення 125 дітей, з них 111 розшукано протягом доби. Станом на 01.07.2017 залишилися у розшуку 3 дитини (з них: 1 зникла у 2017 році, 1 – у 2016 році, 1 - у 2015 році).

 

Вилучення з незаконного обігу зброї та вибухівки

З метою недопущення потрапляння зброї у кримінальне середовище постійно проводяться заходи, спрямовані на протидію її незаконному обігу, перекриття каналів постачання зброї, передусім із зони АТО. У березні поточного року проведено профілактичні заходи на території Харківської області «Зброя та вибухівка», у квітні – місячник добровільної здачі зброї. У квітні-червні проведені  цільові оперативно-профілактичні заходи з перекриття міжнародних каналів поставки зброї.

В ході проведення вищезазначених заходів: з незаконного обігу вилучено 163 (141) одиниці озброєння, з них 31 пістолет, 1 револьвер, 26 рушниць, 6 карабінів, 3 гвинтівки, 11 обрізів, 4 автомати, 5 гранатометів, 4 одиниці пневматичної зброї, 13 одиниць саморобної зброї; та 11,9 тис. боєприпасів, з них 11,6 тис. патронів, 123 гранати, 23 снаряди та міни, 163 інші боєприпаси; 8 кг пороху.

З початку року задокументовано 146 кримінальних правопорушень за ознаками ст. 263 КК України (незаконне поводження зі зброєю), встановлено 112 осіб, причетних до цих злочинів. 105 кримінальних проваджень відносно 95 осіб розслідувано та направлено до суду.

Населенням добровільно здано 321 одиницю зброї, з них 13 пістолетів, 3 револьвери, 200 рушниць, 15 карабінів, 5 гвинтівок, 1 обріз, 83 спеціальних засоби (газова зброя); та 356 різних видів боєприпасів, з них 353 патрони, 1 снаряд, 2 інших боєприпаси.

 

Протидія організованим формам

кримінальних правопорушень та корупції

 

Направлено до суду кримінальні провадження відносно 5 угруповань з ознаками організованості загальнокримінальної спрямованості (бандитизм, вбивства декількох осіб, розбійні напади, крадіжка, незаконне проникнення до житла, злочини у сфері суспільної моралі). Викрито 20 учасників злочинного угруповання, встановлена їх причетність до 38 злочинів, з них 17 тяжкі та особливо тяжкі (2 бандитизму, 5 розбоїв, 4 факти привласнення майна, 1 крадіжка, 1 легалізація майна, одержаного злочинним шляхом), 4 привласнення майна, 7 у сфері службової діяльності, 2 у сфері господарської діяльності, у т.ч. 1 фіктивне підприємництво.

З початку року за матеріалами правоохоронних органів задокументовано та направлено до суду 133кримінальних правопорушенняз ознаками корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією, з них 118 категорії тяжких та особливо тяжких. Викриті корупційні правопорушення вчинялися у сферах: фінансово-кредитній (73), ПЕК (1), АПК (1), охорони здоров’я (1), оборонно-промислового комплексу (2), бюджетній (3), земельних відносин (3).

Встановлено 56 осіб, які вчинили корупційні кримінальні правопорушення, у т.ч. 4 – держслужбовці (1 – 4 категорії, 3 - 5-7 категорії), 3 – посадові особи місцевого самоврядування, 5 – Національної поліції, 5 – посадові особи державної фіскальної служби, 3 – посадові особи митної служби, 5 – посадові особи інших органів державної влади, 2 – особи, що надають публічні послуги, 2 – посадові особи юридичної особи публічного права, 13 – особи, які виконують організаційно-розпорядчі чи адміністративні функції в юридичних особах приватного права, 17 – посадових, юридичних та фізичних осіб, від яких одержано неправомірну вигоду.

Протидія адміністративним формам корупції. Підрозділами поліції направлено до суду 159 адміністративних матеріалів про порушення антикорупційного законодавства, з них: 1 – обмеження щодо одержання дарунка, 1 – порушення обмежень щодо сумісництва, 44 – вимог фінансового контролю, 110 – випадків конфлікту інтересів, 3 – невжиття заходів щодо протидії корупції. Протоколи складені відносно 157 осіб, у т.ч. 7 державних службовців (1- 3 категорії, 2 - 4 категорії, 4 - 5-7 категорії), 49 депутатів сільських, селищних, міських, районних рад, 51 посадова особа місцевого самоврядування (3 – 3 категорії, 30 - 4 категорії, 18 – 5-7 категорій), 2 посадові особи держадміністрацій, 9 посадових осіб інших органів державної влади, 10 суддів, 3 працівники державної фіскальної служби, 1 працівник державної кримінально-виконавчої служби, 6 службових осіб Збройних Сил України. Розглянуто судами 53 протоколи. Судами 23 винні особи притягнуто до сплати штрафу на суму 94,5 тис. грн.

 

Захист економіки, протидія кримінальним правопорушенням у бюджетній сфері, сферах господарської та службової діяльності

Розслідувано та направлено до суду в сферах: службової діяльності – 71 кримінальне провадження відносно 89 осіб; привласнення майна шляхом зловживання службовим становищем (ст. 191 КК) – 138 відносно 69 осіб; у бюджетній сфері – 63 відносно 74 осіб; у сфері земельних відносин – 5 проваджень відносно 6 осіб.

 

Протидія наркотизації населення

На обліку перебуває 2935 (торік 2995) осіб, які допускають немедичне вживання наркотиків, з якими проводиться профілактична робота.

Відкрито 717 (торік 771) кримінальних проваджень за злочинами у сфері незаконного обігу наркотиків, з них 110 (торік 23) – за фактами збуту наркотичних речовин; 6 (3) – у сфері легального обігу наркотиків. Припинено діяльність 38 (45) наркопритонів, з них 8 (13) - для виробництва чи виготовлення наркотиків.

З незаконного обігу (за розслідуваними кримінальними провадженнями) вилучено 69,4 кг (торік 22,5 кг) наркотичних речовин та 74 г (торік 21 г) психотропних речовин.

Розслідувано та направлено до суду 461 кримінальне правопорушення відносно 377 осіб. З числа розслідуваних: 179 – вчинено особами, які раніше вчиняли кримінальні правопорушення, 101 – особами, у яких судимість не знята та не погашена, 9 – у складі групи осіб.

 

Заходи щодо захисту прав дітей.

 

Соціальний патронаж щодо дітей, які відбували покарання у виді позбавлення волі.

На виконання вимог Закону України «Про Національну поліцію» проводиться індивідуальна профілактична робота з 196 (торік 295) дітьми, які перебувають на профілактичних обліках у підрозділах превентивної діяльності, з них 107 (154) схильні до вчинення правопорушень та бродяжництва, а також із 57 (61) дорослими особами, які негативно впливають на поведінку дітей. У 2017 році поставлено на облік: 103 неповнолітніх, 15 дорослих осіб.

Стан контролю за дотриманням вимог законів щодо опіки, піклування над дітьми-сиротами, дітьми, позбавленими батьківського піклування.

Представник відділу ювенальної превенції УПД ГУНП в області включений до складу Комісії з питань захисту прав дитини виконавчого комітету Харківської міської ради. З початку року прийнято участь у 9 засіданнях комісії, комісією прийнято рішення: позбавлення батьківських прав – відносно 186 батьків; визначення місця проживання дитини – відносно 43 дітей; встановлення порядку участі у вихованні дитини – 49 особам; встановлення опіки (піклування), призначення (звільнення) опікуна (піклувальника) – 37; надання статусу «дитина-сирота», «дитина, позбавлена батьківського піклування», встановлення опіки (піклування), призначення (звільнення) опікуна (піклувальника), закріплення права проживання, користування житловою площею та влаштування до закладу для дітей – в інтересах 184 дітей; правочини стосовно майна, житла дітей – в інтересах 152 дітей.

З метою створення належних умов для проживання та виховання дітей у сім’ях та усунення негативного впливу на виховання дітей неблагополучного побутового оточення, забезпечується своєчасне виявлення проблемних сімей, їх облік та постійний моніторинг умов утримання та виховання у них дітей, з метою запобігання негативним проявам серед неповнолітніх.

Здійснюється індивідуальна профілактична робота з 784 сім’ями, які опинилася в складних життєвих обставинах, у яких виховується 1372 дитини, а також з дітьми, які вчинили правопорушення, та їх батьками. 51 така сім’я виявлена та поставлена на профілактичні обліки в 2017 році.

За невиконання обов’язків з виховання дітей до адміністративної відповідальності притягнуто: 1003 (1261) дорослі особи. Складено 69 (102) матеріалів на позбавлення батьківських прав. На даний час судами за результатами розгляду 40 (56) таких матеріалів у відношенні батьків прийнято рішення про позбавлення батьківських прав.

Заходи щодо запобігання дитячій бездоглядності.

З метою запобігання безпритульності та бездоглядності серед дітей, протидії поширенню соціально-негативних явищ у молодіжному середовищі проводяться рейди з виявлення дітей, які жебракують, вчиняють правопорушення або стали жертвами протиправної діяльності дорослих. Під час рейдів виявлено 22 (72) бездоглядні дитини.

Заходи щодо запобігання правопорушенням серед дітей.

У 2017 році проведені профілактичні заходи під час шкільних канікул, перевірки закладів торгівлі, розташованих у місцях масового відпочинку молоді, поблизу навчальних закладів, з метою виявлення та документування фактів продажу неповнолітнім алкогольних напоїв та тютюнових виробів, а також продажу їх без відповідних документів. З травня 2017 року проводяться профілактичні заходи «Літо-2017» із забезпечення безпечного відпочинку дітей, попередження вчинення ними і стосовно них кримінальних та адміністративних правопорушень.

До адміністративної відповідальності притягнуто 92 (184) дитини за вчинення правопорушень. 24 (31) дорослих особи притягнуто до адміністративної відповідальності за продаж дітям алкоголю та тютюну. Відкрито 5 (15) кримінальних проваджень за фактом втягнення дитини в протиправну діяльність (ст. 304 КК України).

Виявлено (за розслідуваними кримінальними провадженнями) 227 (торік 161) кримінальних правопорушень, учинених дітьми (питома вага 3%, в Україні 3%), з них 3 (1) категорії особливо тяжкі, 102 (69) тяжкі, 1 (0) убивство, 2 (2) ТТУ, 5 (7) розбоїв, 38 (11) грабежів, 141 (94) крадіжка, 5 (10) - з квартир, 18 (4) – з транспортних засобів, 3 (1) – кишенькові крадіжки, 7 (7) угонів АМТ, 5 (5) шахрайств, 3 (6) хуліганства.

Найбільша питома вага кримінальних правопорушень, що скоєні дітьми, від загальної кількості розслідуваних кримінальних правопорушень, має місце в Індустріальному (6%), Немишлянському (4%), Слобідському (4%) районах міста, Кегичівському (16%), Богодухівському (9%), Близнюківському (9%), Первомайському (8%) районах області.

23 (25) кримінальних правопорушення вчинено в групі з іншими дітьми, 76 (22) – у групі з дорослими.

Встановлено 133 (торік 137) дитини, які скоїли кримінальні правопорушення, серед них 55 (69) – учні шкіл, 36 (37) – середніх спеціальних навчальних закладів, 8 (5) – студенти ВУЗів; 28 (18), які раніше вчиняли злочини, у т.ч. 11 (11), у яких судимість не знята і не погашена; 10 (5) – перебували в стані алкогольного сп’яніння.

Від кримінальних правопорушень потерпіло 187 (305) дітей. Найчастіше діти потерпають від крадіжок – 61. 43 дитини потерпіли від тяжких та особливо тяжких злочинів, 6 – від убивства, 6 – від статевих злочинів; 3 – від розбоїв, 13 – грабежів, 12 – шахрайств; 17 – ДТП, 5 – втягнення у протиправну діяльність

Найбільше постраждало дітей від кримінальних правопорушень у Московському (42), Індустріальному (22), Шевченківському (м. Харків) (14), Слобідському (12), Холодногірському (11), Немишлянському (8), Лозівському (10), Куп’янському (7) районах.

Заходи щодо запобігання та припинення насильства в сім’ї

На виконання Закону України «Про попередження насильства в сім'ї» здійснюється профілактична робота з 3209 особами, які допустили насильство в сім'ї, з них 1635 поставлено на обліки у 2017 році, з якими проводиться профілактична робота. Виявлено 1573 сімї, у яких допускається насильство до членів родини.

За вчинення насильства в сім’ї 1570 особам винесено офіційні попередження про неприпустимість вчинення насильства в сім’ї, 282 особам – захисні приписи. 87 осіб, які вчинили насильство, направлено до кризового центру для проходження корекційних програм. 2 особи, які стали жертвами насильства в сім’ї, направлено до спеціального центру реабілітації.

Виявлено 27 (61) дорослих осіб, які вчиняли насильство над дітьми.

2,1 тис. осіб притягнуто до адмінвідповідальності за насильство в сім'ї, з них 2079 – дорослих осіб, 6 – неповнолітніх; 414 – вчинили правопорушення повторно (413 – дорослі, 1 – дитина).

Судом за результатами розгляду матеріалів про адміністративні правопорушення 3 осіб притягнуто до сплати штрафу (421 грн.), 26 особам винесено попередження, до 60 застосовано адміністративне покарання у вигляді адміністративного арешту.

31 факт насильства в сім'ї розслідувано та направлено до суду, у т.ч. за ст. 115 КК України (7), ст. 121 КК України (4), ст. 125 КК України (19), ст. 128 КК України (1). Встановлено 25 осіб, які вчинили злочин (20 – чоловіки, 5 – жінки), з них 8 перебували в стані алкогольного сп’яніння, 7 – які раніше вчиняли кримінальні правопорушення. Від насильства в сім’ї потерпіло 25 осіб (7 – чоловіки, 15 – жінки, 3 – дитини).

 

Превентивна та профілактична діяльність, спрямована

на запобігання вчиненню правопорушень

Додаткової уваги з боку органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, соціальних служб та правоохоронних структур потребують питання створення додаткових умов щодо соціальної адаптації осіб, які повернулися з місць позбавлення волі та втратили зв’язки з суспільством. На обліку перебуває 8,1 тис. (торік 14,4 тис.) криміногенних осіб, мешкає 4,7 тис. (торік 4,8 тис.) раніше судимих.

З початку року 43 (торік 109) раніше судимих особи направлено до лікаря-нарколога, 2 (3) – на лікування до тубдиспансеру. Особливої уваги потребують питання працевлаштування таких осіб та їх забезпечення житлом. До центрів зайнятості населення направлено 369 (торік 443) осіб, з яких з початку року працевлаштовано лише 39 (торік 28).

Знаходиться на обліку 2947 (торік 2882) осіб, які формально підпадають під адміннагляд, з них 613 (торік 1030) взято під адміннагляд у 2017 році.

За порушення адміністративного нагляду: 31 (35) особу притягнуто до кримінальної відповідальності, 2370 (2348) – до адміністративної.

Потребує активізації профілактична робота серед осіб, які раніше вчиняли злочини, передусім у районах, де спостерігається високий рівень злочинності серед раніше судимих осіб, а саме у Слобідському (80%), Московському (76%), Основ’янському (73%), Індустріальному (71%) районах міста, Красноградському (77%), Борівському (72%), Сахновщинському (71%) районах області.

Має місце збільшення кількості кримінальних правопорушень, вчинених особами у стані алкогольного сп’яніння (811 проти 805 у 2016 році).

 

Заходи щодо забезпечення публічної безпеки і порядку

на вулицях та в інших публічних місцях

Особлива увага приділена протидії терористичним угрупованням з метою недопущення поширення в області збройного протистояння, яке чиниться терористичними угрупованнями в окремих районах Луганської та Донецької областей.

У поточному році у зв’язку із продовженням антитерористичної операції, збереженням небезпеки  терористичних загроз  значна частина особового складу поліції області продовжує виконувати функції забезпечення громадського порядку в зоні АТО, залучається до заходів із забезпечення оборони та охорони області, зокрема до:

­    несення служби на блокпостах, які працюють на кордонах області;

­    до роботи у складі пересувних мобільних груп, які діють у прикордонних регіонах і на територіях між блокпостами, а також у складі мобільних нарядів на автошляхах області з метою виявлення та вилучення з незаконного обігу засобів озброєння, передусім, які вивозиться із зони антитерористичної операції, викриття осіб, які виношують наміри дестабілізації обстановки на Харківщині чи організації масових безладів;

­    до функцій охорони об’єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів, транспортної інфраструктури та інших особливо важливих об'єктів.

У поточному році вживаються заходи щодо удосконалення системи забезпечення публічної безпеки на вулицях та в інших громадських місцях шляхом збільшення нарядів поліції на вулицях, коригування планів їх розстановки, оперативного переміщення до місця вчинення правопорушень та надзвичайних подій.

Щодня в охороні правопорядку задіяно в середньому 1,7 тис. правоохоронців (721 наряд, з них: 126 – мобільні (53 – патрульні, 28 – УПД, 9 – БПОП, 4 – БПСПОП «Харків», 30 – поліція охорони, 2 – Нацгвардія); 298 – піші (175 – відділи та відділення поліції, 65 – патрульні поліцейські, 58 – Нацгвардія), 105 разом з громадськістю, 2 велосипедних та 2 кінних наряди. В м. Харків цілодобово несуть службу 56 мобільних, 56 піших, 2 велосипедних та 2 кінних нарядів поліції. В районах області працює 87 груп патрульної поліції (ГРПП), які цілодобово реагують на повідомлення, з них 6 контролюють стан безпеки дорожнього руху.

Підрозділами поліції значна увага приділяється забезпеченню безпеки під час проведення масових заходів. У 2017 році на території області проведено 6149 (торік 3494) масових заходів за участі 1,6 млн. (торік 1,8 млн.) громадян. Охорону громадського порядку забезпечувало 37 тис. (торік 29,1 тис.) поліцейських. До цих заходів залучалися також працівники інших правоохоронних органів і члени громадських формувань. Грубих порушень громадського порядку під час проведення масових заходів не допущено.

Обліковано 2781 (торік 4583) кримінальне правопорушення, учинене у громадських місцях, з них 1672 на вулицях (торік 2729). Спостерігається зменшення кримінальних правопорушень, скоєних у громадських місцях і на вулицях (2781 проти 4583 у минулому році, питома вага 15%, як і торік), зокрема категорії тяжких та особливо тяжких (620 проти 747), грабежів (382 проти 503), розбоїв (70 проти 73), крадіжок (1517 проти 2696), крадіжок з транспортних засобів (238 проти 416), шахрайств (68 проти 178), угонів транспорту (74 проти 77), хуліганств (97 проти 149). Разом з тим збільшилась кількість вчинених у громадських місцях убивств (10 проти 8), тяжких тілесних ушкоджень (17 проти 12), кишенькових крадіжок (262 проти 259).

Заходи щодо забезпечення публічної безпеки на вулицях потребують удосконалення шляхом упровадження новітніх технологій, обладнання вуличної мережі засобами відеоспостереження, оснащення патрульних нарядів планшетами з метою підключення до електронних баз, залучення до забезпечення публічної безпеки членів громадських формувань, перш за все в населених пунктах, де відсутні штатні працівники поліції (на сьогодні в області 1300 таких населених пунктів), передусім залучення осіб, які отримують дозволи на зброю у якості члена громадського формування.

На сьогодні громадські активісти приймають участь у заходах з публічної безпеки, залучаються до несення служби на блокпостах, патрулювання території спільно з працівниками поліції, у тому числі залізничних та автовокзалів. Щоденно до забезпечення публічної безпеки залучається 105 спільних нарядів поліції за участі представників громадськості.

Викликає занепокоєння тенденція зменшення чисельності громадських формувань, що діють на території області. На цей час у місті та області діє лише 40 (торік 76) громадських формувань із забезпечення публічної безпеки та порядку в складі 787 (торік 1201) осіб. З початку 2017 року припинено діяльність 20 формувань. За участі громадськості виявлено 502 (торік 476) адміністративних правопорушення. Для створення громадських формувань з охорони громадського порядку дільничними інспекторами проведено 1437 (торік 1581) бесід серед населення та виступів у трудових колективах, на підприємствах, установах, у закладах освіти.

У 2008 році у складі громадських формувань перебувало понад 17 тис. осіб проти 787 осіб станом на 01.07.2017, що пов’язане з невиконанням органами місцевого самоврядування вимог Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» в частині підтримки діяльності громадських формувань та виділення коштів на заохочення членів громадських формувань за активну участь у заходах із забезпечення публічної безпеки.

 

Заходи щодо забезпечення безпеки дорожнього руху

З початку року в області зареєстровано 848 (торік 977) дорожньо-транспортних подій з постраждалими, у яких 84 (торік 62) особи загинули, 1110 (торік 1306) травмовано. Відбулося 57 (торік 66) аварій з вини водіїв, які керували транспортним засобом у стані сп’яніння, у цих ДТП 71 (93) особу травмовано, 3 (4) особи загинули. Зареєстровано випадки аварій на пасажирському транспорті. За участі автотранспорту, що задіяний у перевезенні пасажирів, сталось 24 (торік 19) ДТП, у яких 8 (6) осіб загинуло, 65 (40) травмовано.

Із урахуванням цих тенденцій, на виконання вимог Закону України «Про дорожній рух», посилено контроль за дотриманням Правил дорожнього руху його учасниками, проводяться профілактичні заходи, спрямовані на виявлення та притягнення до відповідальності водіїв, які керують транспортними засобами у стані сп’яніння.

В ході здійснення заходів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху виявлено 48,6 тис. порушень ПДР, з них 3,1 тис. фактів керування транспортом у стані алкогольного сп’яніння.

Розшукано 41 водія транспортних засобів, які вчинили ДТП та залишили місце події. На даний час розшукується 23 таких водія.

Вжито заходів щодо притягнення до відповідальності службових осіб, які не виконують обов’язки щодо усунення причин і умов, що призводять до вчинення ДТП. На вулично-дорожній мережі області визначено і взято на облік 134 місця (ділянки) концентрації дорожньо-транспортних подій, в т.ч.: на автомобільних дорогах – 29, на вулицях – 105 (всі в місті Харкові).

Посадовим особам дорожніх, комунальних, залізничних та інших підприємств і організацій направлено 107 приписів поліції на усунення недоліків в утриманні вулично-дорожньої мережі, залізничних переїздів та 684 вимоги поліції на забезпечення безпеки дорожнього руху при утриманні вулично-дорожньої мережі, залізничних переїздів. За незадовільний стан та недоліки в утриманні вулично-дорожньої мережі, залізничних переїздів було складено 116 протоколів (винесено постанов) про адміністративні правопорушення. Направлено 156 інформацій до органів місцевого самоврядування..

 

Незважаючи на вжиті заходи, рівень аварійності на автошляхах області залишається високим, що вимагає:

-        від органів влади та місцевого самоврядування продовження заходів щодо капітального ремонту дорожнього покриття, встановлення технічних засобів регулювання дорожнього руху та інших заходів з метою ліквідації аварійно-небезпечних ділянок, а також проведення з використанням засобів масової інформації широкої роз’яснювальної роботи з учасниками дорожнього руху з питань дотримання Правил дорожнього руху заради власної безпеки;

-        проведення додаткових заходів із залученням представників органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, працівників закладів освіти та громадськості, спрямованих на засвоєння та дотримання дітьми правил поведінки на автошляхах з метою забезпечення особистої безпеки.

 

Взаємодія поліції з органами державної влади

та органами місцевого самоврядування

На виконання вимог Закону України «Про Національну поліцію», Законів України «Про місцеве самоврядування», «Про місцеві державні адміністрації» здійснюються заходи щодо забезпечення співпраці між поліцією, органами влади, громадськістю, спрямованої на:

виявлення та усунення проблем, пов’язаних із здійсненням поліцейської діяльності, впровадження сучасних методів для підвищення результативності та ефективності здійснення поліцейської діяльності;

підготовки та виконання спільних проектів, програм та заходів для задоволення потреб населення та покращення ефективності виконання поліцією покладених на неї завдань.

В рамках здійснення цих заходів затверджені:

Регіональна програма забезпечення публічної безпеки і порядку в Харківській області на 2016 – 2017 роки (рішення Харківської обласної ради VІI скликання № 106-VІI, у 2017 році передбачено виділення 6,8 млн. грн.);

Регіональна Програма щодо реалізації засад державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія) на 2016 – 2017 роки, затверджена рішенням Харківської обласної ради від 29.10.2015 №1332-VІ;

Програма розвитку цивільного захисту міста Харкова на 2014-2017 роки, (рішенням 27 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 20.11.2013 № 1355/13 (в редакції рішення 7 сесії Харківської міської ради 7 скликання «Про внесення змін до комплексної Програми розвитку цивільного захисту міста Харкова на 2014-2017 роки» від 06.07.2016 № 318/16). Розділ V. Забезпечення громадського порядку та безпеки в місті Харкові.

Програма економічного та соціального розвитку м. Харкова на 2017 рік (рішення 10 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 21.12.2016 № 444/16, розділ 10.2 «Зміцнення законності та правопорядку»).

Програма «Безпечне місто Харків» на 2016-2020 роки (рішення Харківської міської ради від 14.09.2016 № 364/16);

На виконання вимог вищезазначених законів місцеві програми з питань забезпечення публічного порядку та безпеки затверджені Богодухівською, Зміївською, Ізюмською, Лозівською, Чугуївською міськими радами, Балаклійською, Барвінківською, Богодухівською, Близнюківською, Борівською, Валківською, Вовчанською, Дергачівською, Зачепилівською, Зміївською, Ізюмською, Кегичівською, Коломацькою, Краснокутською, Лозівською, Нововодолазькою, Первомайською, Харківською, Чугуївською, Шевченківською районними радами.

Зазначені програми не затверджені Люботинською, Красноградською, Куп’янською, Первомайською міськими радами, Нововодолазькою та Липецькою селищними радами, Великобурлуцькою, Дворічанською, Золочівською, Красноградською, Куп’янською, Печенізькою, Сахновщинською районними радами. Зазначене перешкоджає системному проведенню заходів із забезпечення публічної безпеки.

На базі Харківського відділу поліції ГУНП в Харківській області, у взаємодії з Харківською районною радою, Харківською районною державною адміністрацією, громадськістю району впроваджується проект розробки та затвердження спільного проекту поліції, влади та територіальної громади «Річна програма безпеки Харківського району Харківської області»; в ході проекту планується відпрацювати алгоритм розробки таких програм та поширити цей досвід в усіх районах Харківської області та інших областях України.

 

Комунікація з населенням

З метою інформування органів влади та громадськості про діяльність у сфері охорони та захисту прав і свобод людини, протидії злочинності, забезпечення публічної безпеки і порядку з початку року в ЗМІ розміщено 4421 матеріал про роботу правоохоронних органів, з них 1067 – у друкованих ЗМІ, випущено до ефіру 1552 відеосюжети на каналах телебачення, розміщено 1781 інформаційне повідомлення на веб-сайті, проведено 21 прес-конференцію, 372 прямі телефонні лінії керівництва з населенням, 93 рейди за участю керівництва ГУНП, підрозділів, представників ЗМІ та громадськості.

За матеріалами відділу комунікації щотижня виходить в ефір харківських телеканалів інформаційно-аналітична телепередача ГУНП «Вартові правопорядку» (хронометраж 15 хв). Інформація про роботу поліції розміщується в 11 обласних друкованих виданнях та 6 телеканалах місцевого телебачення.

Інформація з профілактики правопорушень розміщується на рекламоносіях (бігборди, сіті-лайти; об’єкти метрополітену та інше).

З метою навчання новим формам і методам комунікації з населенням, а також взаємодії з представниками ЗМІ у висвітленні результатів діяльності поліції, з працівниками підрозділів комунікації, прес-офіцерами відділів поліції на постійній основі запроваджено проведення семінарів із залученням фахівців Консультативної місії Європейського Союзу.

 

Оцінка результатів виконання пріоритетних завдань

За даними соціологічного опитування громадської думки мешканців м. Харкова та Харківської області щодо публічної безпеки та довіри до правоохоронних органів, проведеного в I півріччі 2017 року Харківським національним університетом внутрішніх справ спільно з ГУНП в області та за підтримки Консультативної Місії Європейського Союзу у рамках «Щорічної програми безпеки Харківської області» та «Регіональної програми забезпечення публічної безпеки і порядку в Харківській області на 2016-2017 роки», 21% опитаних повністю довіряють поліції (торік 22%), певною мірою довіряють 45% (торік 36%), певною мірою не довіряють 11% (торік 15%), зовсім не довіряють 8% (торік 9%), не змогли відповісти 15%.

У відповідь на питання «Як Ви в цілому оцінюєте рівень злочинності в районі (місті, селищі), де Ви проживаєте?», рівень злочинності оцінюють як високий мешканці Московського, Київського, Новобаварського, Слобідського та Немишлянського районів м. Харків, Харківського, Ізюмського, Первомайського та Вовчанського районів області. Як низький рівень злочинності оцінюють мешканці Основ’янського району м. Харків, Дергачівського та Сахновщинського районів області.

Мешканці Московського та Київського районів м. Харків, Ізюмського, Красноградського, Куп’янського, Сахновщинського та Чугуївського районів області вважають, що протягом останніх 12 місяців рівень злочинності в районі, де вони проживають, значно зріс. Мешканці Новобаварського та Слобідського районів м. Харків, Дергачівського та Первомайського районів області вважають, що рівень злочинності в їх районах зменшився.

Вважають, що місцева поліція справляється зі своїми завданнями відмінно 36% опитаних мешканців Дергачівського району, 29% - Сахновщинського 26% - Красноградського, Зміївського та Валківського районів області, 24% мешканців Основ’янського району м. Харків при середньообласному рівні 18%. Вважають, що місцева поліція справляється зі своїми завданнями дуже погано 14% мешканців Харківського, 12% Первомайського, 11% Ізюмського районів області, 12% мешканців Київського району м. Харків при середнообласному рівні 7%.

На питання щодо успішності інформування та взаємодії з громадянами з боку поліції відповіли «відмінно» 31% опитаних у Зміївському районі, 27% у Сахновщинському, 25% у Дергачівському та Валківському, 23% у Чугуївському, 22% у Немишлянському, 21% в Індустріальному та Красноградському, 20% у Слобідському при середньому рівні по області 15%. «Дуже погано» відповіли 22% у Харківському, 20% в Основ’янському, 15% у Київському та Ізюмському районах при середньообласному рівні 11%.

З числа громадян, які спілкувалися з поліцією, залишилися повністю або частково задоволеними 46% (торік 54%). Кількість незадоволених або частково незадоволених склала 23% (торік 17%). Незадоволеність від спілкування з поліцією серед мешканців області є нижчою, ніж в обласному центрі.

Жителі Харківщини найбільш занепокоєні: порушеннями публічного порядку; майновими злочинами; корупцією; споживанням алкоголю в публічних місцях.

На питання «Чи знаєте Ви Вашого дільничного інспектора?», 23% опитаних відповіли, що знайомі особисто (як і торік), особисто не знайомі, але бачили його роботу 20% (торік 24%), нічого не чули про дільничного 34% (торік 32%).

Щодо співпраці з поліцією: 40% готові допомагати поліції; можливо, але не завжди – 39%, не готові співпрацювати – 21%.

Найбільше готові співпрацювати з поліцією мешканці в Дергачівському (69%), Сахновщинському (64%), Балаклійському (62%), Основ’янському (47%), Шевченківському (м. Харків) (44%) районах. Найбільше не готові вНемишлянському (37%), Індустріальному (31%), Первомайському (28%), Вовчанському (22%) та Ізюмському (20%) районах.

Причини неповідомлення в поліцію про злочини – пряма мова:

не вважаю за потрібне;

звертався до дільничного;

поліція ніяк не реагує;

вважаю звернення до поліції марною тратою часу;

розібралися самостійно;

скоріш за все, звернення не дало б ніяких результатів.

 

 

Соціально-економічні фактори,

які впливають стан публічної безпеки та порядку в Харківській області

 

суспільно-політичні:

продовження військових дій в окремих районах Луганської та Донецької областей; вивезення із зони АТО до інших областей значної кількості озброєння та його використання у злочинній діяльності; діяльність диверсійних та терористичних угруповань;

діяльність окремих політичних сил, які використовують фінансово-економічні проблеми держави для критики влади з метою формування протестних настроїв серед населення та невдоволення діяльністю урядових структур;

економічні:

недостатні заходи щодо створення сприятливого клімату для розвитку економіки та залучення інвестицій; відсутність надходження інвестицій в економіку області;

збільшення індексу споживчих цін з початку року на 6,7%, в тому числі на продукти харчування та безалкогольні напої на 10,2%, алкогольні напої, тютюнові вироби – на 8,6%, одяг і взуття – на 7,6%, житло, воду, електроенергію, газ та інші види палива – на 4,7%, предмети домашнього вжитку, побутову техніку та поточне утримання житла – на 1,4%, охорону здоров’я – на 3,6%, транспорт – на 2,1%, зв’язок – на 7,4%, відпочинок і культуру – на 2,2%, ресторани та готелі – на 1,6%;

доходи населення:

середньомісячна номінальна заробітна плата штатного працівника становила 5554 грн, що у 1,7 р. вище рівня мінімальної заробітної плати (3200 грн). Реальна заробітна плата відносно 2016 р. збільшилась на 18%, в той же час ціни на товари та послуги зросли у декілька разів, сума заборгованості із виплати заробітної плати досягла 236,3 млн. грн. і упродовж останнього місяця зменшилась на 9%, або на 24 млн. грн.;

на ринку праці:

безробіття: за даними держслужби зайнятості кількість зареєстрованих безробітних на 1 червня 2017 року становила 22,1 тис. осіб (57% жінки), або 1,3% від осіб працездатного віку; з початку року їх кількість зменшилася на 3,8 тис. осіб;

допомогу по безробіттю отримували 78% (17,2 тис.) осіб, які мали статус безробітних; кількість вільних робочих місць становила 3,9 тис. осіб – або 6 безробітних на одне робоче місце; у порівнянні із січнем поточного року кількість працевлаштованих збільшилася на 1154. Протягом місяця працевлаштовано 3,8 тис. безробітних або 13,8% від бажаючих. Однак продовжує існувати тіньовий ринок праці; знижує рівень зайнятості місцевих мешканців також прибуття в область значної кількості громадян з інших держав та регіонів України;

у житлово-комунальному господарстві:

доходи громадян не дозволяють повною мірою розрахуватися за комунальні послуги; заборгованість населення за житлово-комунальні послуги становила за: централізоване опалення та гаряче водопостачання – 1600,0 млн. грн, газопостачання – 1616,3 млн. грн, утримання будинків і споруд та прибудинкових територій – 216,6 млн. грн, централізоване водопостачання та водовідведення – 177,3 млн. грн, вивезення побутових відходів – 66,4 млн. грн;

за субсидіями для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг звернулося 415,5 тис. домогосподарств, що в 2,2 р. більше, ніж у 2016 році; призначено субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг 131,7 тис. домогосподарств (31,7% із числа тих, які звернулися). Порівняно з 2016 роком кількість таких домогосподарств збільшилась на 9,8 тис., або на 8,1%. У тому числі 6,9 тис. домогосподарств області (53,5% із числа тих, які звернулися) було призначено субсидії готівкою на відшкодування витрат для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива;

у демографічній ситуації: чисельність наявного населення в області становила 2683,3 тис. осіб; з них міського – 2181,8 тис. осіб, у тому числі 1425,5 тис. мешкають в обласному центрі; сільського населення – 501,5 тис. осіб; природне скорочення населення спостерігається в усіх населених пунктах області;

активні процеси внутрішньої міграції населення: в області офіційно зареєстровано понад 209 тис. внутрішніх переселенців із зони ведення АТО; вказані громадяни є найменш соціально захищеними, часто стають жертвами вчинення протиправних дій; окремі з цих громадян, не маючи законного фінансового джерела для існування, самі стають на шлях вчинення злочинів;

у культурній сфері: внаслідок низької платоспроможності населення зменшилась кількість відвідувачів театрів, концертів, туристів; а також внутрішніх туристів, екскурсантів; рівень культури та правосвідомості громадян, поряд з іншими факторами, сприяє поширенню алкоголізму, наркоманії, призводить до насильства в сім’ї, побутових конфліктів.

 

З метою  усунення причин та умов, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушеньпропонується:

забезпечити постійну співпрацю керівників підрозділів поліції з керівниками органів влади в питаннях виявлення причин та умов, що сприяють правопорушенням, та спільного проведення заходів щодо їх усунення;

організувати та забезпечити в межах компетенції здійснення заходів, визначених Положенням про єдину державну систему запобігання, реагування і припинення терористичних актів та мінімізації їх наслідків, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.2016 № 92, а також рішенням Антитерористичного центру в Харківській області від 12.08.2016 у зв’язку зі встановленням в області рівня терористичної загрози «жовтий (імовірна загроза)»;

вжити заходів щодо розроблення та затвердження обласної програми безпеки дорожнього руху;

активізувати виконання органами влади вимог Закону України «Про запобігання корупції», налагодитиінформування спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції про виявлені факти корупційних правопорушень з метою запобігання та припинення корупційних діянь; посилити відомчий контроль за дотриманням антикорупційного законодавства працівниками владних структур, інших державних установ, що фінансуються з державного бюджету;

надати допомогу у взаємодії з головами районних та міських рад , головами  райдержадміністрацій відповідно до вимог пункту 3 частини 2 статті 38 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»  у створенні побутових умов для несення служби на блокпостах з метою ефективного проведення заходів щодо виявлення осіб, оголошених у державний розшук, які виношують наміри вчинення терористичних чи диверсійних актів, вилучення з незаконного обігу озброєння, інших небезпечних предметів та речовин, заборонених до вільного обігу;

організувати проведення заходів щодо розробки  проекту програми безпеки в Харківській області у 2018 році з урахуванням потреб громади та реального стану криміногенної ситуації в області;

організувати затвердження обласної програми протидії поширенню наркотиків з реалізації Стратегії державної політики щодо наркотиків на період до 2020 року» (затверджена розпорядженням КМ України від 25.03.2015 № 514-р);

залучити громадські формування до патрулювання території спільно з працівниками поліції з метою забезпечення публічної безпеки людей; вжити заходів щодо виконання вимог Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» в частині підтримки діяльності громадських формувань та виділення коштів на заохочення членів громадських формувань за активну участь у заходах з публічної безпеки;

продовжити проведення заходів  щодо:

реалізації регіональної Програми забезпечення публічної безпеки і порядку в Харківській області на 2016 – 2017 роки;

надання допомоги переселенцям із зони АТО та інших регіонів України в питаннях: забезпеченні житлом, продуктами харчування, працевлаштування, одержання соціальних виплат тощо, передусім пенсіонерам та дітям;

попередження втягування дітей у протиправну діяльність; їх соціального та правового захисту, профілактики бездоглядності та інших негативних явищ у дитячому середовищі;

попередження реалізації недоброякісних продуктів харчування; саморобних алкогольних напоїв, з метою попередження отруєння людей;

створення умов для соціальної реабілітації раніше судимих осіб; надання особам, які звільнені з місць позбавлення волі; створення у містах обласного підпорядкування центрів соціальної адаптації осіб, звільнених із установ виконання покарань, а також спеціальних гуртожитків для бездомних громадян;

бронювання робочих місць для працевлаштування осіб, які повернулися з місць позбавлення волі, передусім тих, які мешкають у сільських населених пунктах; виділення житла для зазначеної категорії осіб; залучення безробітних до оплачуваних громадських та сезонних робіт, інформування громадян про наявність такої роботи.

Реалізація зазначених заходів буде сприяти захисту прав і свобод людини, забезпеченню законності, публічної безпеки, підвищенню ефективності боротьби з кримінальними правопорушеннями в Харківській області.

 

 

Т.в.о. начальника Головного управління

Національної поліції

в Харківській області                                                                        В.А. Пахомов

 

 

04.08.2017