ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту рішення сесії Харківської обласної ради «Про створення цільового Дорожнього фонду Харківської області».
1. Обґрунтування необхідності прийняття рішення
На даний час основними джерелами фінансування дорожнього господарства є надходження від акцизного збору та ввізного мита на нафтопродукти, акцизного збору та ввізного мита з імпортованих на митну територію України транспортних засобів та шин до них, які акумулюються в Державному бюджеті України.
Відповідно до Закону України від 17 листопада 2016 року № 1762-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України» щодо удосконалення механізму фінансування дорожньої галузі» та Закону України від 17 листопада 2016 року № 1763-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення механізму фінансового забезпечення дорожньої галузі» джерела фінансування дорожнього господарства акумулюються в Державному дорожньому фонді, який формується в складі спеціального фонду Державного бюджету.
У цьому зв’язку постало нагальне питання забезпечення чіткого обліку коштів, що направляються на фінансування дорожнього господарства.
Відокремлення джерел фінансування дорожнього господарства в окремий обласний цільовий фонд допоможе забезпечити стабільне фінансування дорожнього господарства області і дозволить запобігти направленню джерел фінансування дорожнього господарства на інші цілі.
Рівень фінансування дорожніх робіт за останні 10 років становив 14-34% від науково обґрунтованої мінімально необхідної потреби.
За міцністю та рівністю існуючі дороги Харківської області не відповідають сучасним технічним вимогам на 40-50% загальної протяжності мережі, яка є найбільшою в Україні і складає 9634,4 кілометрів.
Разом з цим, фінансування, що виділяється для дорожньої галузі в Україні та приведене до 1 км автодороги загального користування, менше в кілька разів порівняно з країнами Європи. Це призводить до недофінансування навіть першочергових робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг всіх регіонів країни, в тому числі і Харківської області. За останні 7 років, фінансування таких робіт склало близько 18-36% від нормативно необхідного. Як наслідок, обсяг руйнувань та деформацій на автодорогах загального користування збільшився на 50% від загальної їх протяжності. На цей час органами місцевого самоврядування майже не реалізуються положення ст. ст. 19, 20, 21 Закону України «Про автомобільні дороги» через відсутність можливостей забезпечити на належному рівні утримання та розвиток вулиць і доріг комунальної власності.
Через постійне недофінансування, дорожня галузь має наразі наступні негативні наслідки:
- істотне погіршення технічного стану автомобільних доріг та рівня безпеки дорожнього руху;
- відсутність можливості розвитку (будівництва та реконструкції) існуючої мережі автомобільних доріг відповідно до темпів зростання економіки області та інтенсивності руху транспортних засобів і вантажних перевезень;
- відсутність можливості повного використання транзитного потенціалу Харківської області;
- відсутність можливості здійснювати технічне переоснащення дорожньої галузі, широко впроваджувати нові технології, машини, механізми, матеріали, конструкції, інформаційно-аналітичні системи управління транспортними потоками та дорожнім господарством;
- незворотні руйнування і небезпека втрати стратегічної мережі автомобільних доріг;
- зниження темпів соціально-економічного розвитку Харківської області.
2. Мета та шляхи її досягнення
Метою прийняття проекту рішення є забезпечення фінансування ремонтно-будівельних робіт на автомобільних дорогах загального користування та комунальної власності відповідно до науково-обґрунтованих потреб шляхом відокремлення джерел фінансування дорожнього господарства в окремий дорожній фонд у складі спеціального фонду обласного бюджету і створення додаткових джерел фінансування дорожнього господарства.
Проект передбачає джерела формування фонду, напрямки використання коштів, механізм управління коштами та контроль за їх використанням
3. Правові аспекти
Проект рішення Харківської обласної ради підготовлено на підставі нормативно-правових актів:
Бюджетний кодекс України;
Закон України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України»;
Закон України «Про автомобільні дороги»;
Закон України «Про дорожній рух»;
Закон України «Про автомобільний транспорт»;
Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні”.
4. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація проекту рішення дозволить вирішити питання системності фінансування дорожнього господарства області, ініціювати додаткове фінансування із державного бюджету, збільшить фінансування за рахунок залучення інвестицій.
5. Позиція заінтересованих органів
Проект рішення обласної ради не потребує погодження з іншими органами.
6. Регіональний аспект
Прийняття проекту рішення доповнить обласний бюджет додатковими джерелами фінансування дорожнього господарства та забезпечить фінансування ремонтно-будівельних робіт на автомобільних дорогах загального користування та комунальної власності у Харківській області відповідно до науково обґрунтованих потреб.
7. Громадське обговорення
Прийняття рішення обласної ради не потребує консультацій з громадськістю.
8. Прогноз результатів
Реалізація проекту рішення дозволить:
- забезпечити належне утримання та своєчасний ремонт автодоріг загального користування та комунальної власності і покращити їх технічний стан;
- виконати ремонт і реконструкцію існуючих мостів і шляхопроводів для доведення їх характеристик до нормативних параметрів;
- покращити безпеку і організацію руху (дорожні знаки, освітлення, розмітка, огородження і т.д.);
- мінімізувати шкоду навколишньому середовищу від викидів шкідливих газів;
- покращити дорожню інфраструктуру (придорожній сервіс) та підняти її рівень до європейських стандартів;
- збільшити темпи соціально-економічного розвитку Харківської області.
Директор Департаменту капітального
будівництва Харківської обласної
державної адміністрації С.Є. Жуков
«____» ____________ 2017 року