ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення обласної ради
від ___ грудня 2017 року № ______
(____ сесія VII скликання)
Програма
розвитку дорожнього
господарства
Харківської області
на 2018 – 2020 роки
м. Харків
2017 рік
ПАСПОРТ
Програми розвитку дорожнього господарства
Харківської області на 2018 - 2020 роки
1. Ініціатор розроблення Програми – Департамент капітального будівництва Харківської обласної державної адміністрації.
2. Правові підстави розроблення Програми – Закон України «Про автомобільні дороги», Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України» щодо удосконалення механізму фінансування дорожньої галузі», Бюджетний кодекс України, Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо механізму фінансування дорожньої галузі», Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо реформування системи управління автомобільними дорогами загального користування», Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні».
3. Розробник Програми – Департамент капітального будівництва Харківської обласної державної адміністрації.
4. Відповідальний виконавець Програми – Департамент капітального будівництва Харківської обласної державної адміністрації.
5. Співвиконавці Програми – районні державні адміністрації Харківської області.
6. Термін реалізації Програми – 2018 – 2020 роки.
7. Фінансування заходів Програми – за рахунок коштів цільового Дорожнього фонду Харківської області, у тому числі фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах Харківської області за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на зазначені цілі за роками орієнтовно:
2018 рік – 721,367 млн грн;
2019 рік – 1159,661 млн грн;
2020 рік – 1581,582 млн грн.
ЗМІСТ
12 сторінок
ПАСПОРТ Програми розвитку дорожнього господарства Харківської області на 2018 – 2020 роки
1. Визначення стану дорожньої інфраструктури та автомобільних доріг загального користування у Харківській області 4
2. Мета Програми 7
3. Основні заходи Програми 7
4. Відповідальні виконавці Програми 8
5. Фінансування Програми 9
6. Координація, контроль за виконанням Програми 11
7. Очікувані результати виконання Програми 11
1. Визначення стану дорожньої інфраструктури та автомобільних доріг загального користування місцевого значення у Харківській області
Закон України «Про автомобільні дороги» регулює відносини, пов’язані з функціонуванням та розвитком автомобільних доріг. Цим законом визначено, що автомобільні дороги поділяються на:
автомобільні дороги загального користування державного значення;
автомобільні дороги загального користування місцевого значення;
автомобільні дороги міст та інших населених пунктів;
відомчі (технологічні) автомобільні дороги;
автомобільні дороги на приватних територіях.
Державне управління автомобільними дорогами загального користування здійснює Державне агентство автомобільних доріг України (Укравтодор), яке має органи управління на місцях – служби автомобільних доріг.
З 01.01.2018 року автомобільні дороги загального користування місцевого значення Харківської області передаються до сфери управління обласної державної адміністрації.
Управління функціонуванням та розвитком вулиць і доріг міст, інших населених пунктів здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у віданні яких вони знаходяться.
Автомобільні дороги загального користування, мости і шляхопроводи мають особливе значення у розвитку економіки області. Від їх наявності та стану залежить ефективність роботи промисловості, сільськогосподарського виробництва, забезпечення належного життєвого рівня людей. Недостатній розвиток дорожньої мережі зводить нанівець вигоди унікального географічного розташування області, знижує її інвестиційну привабливість.
Понад 80% доріг області побудовані піввіку тому та вже не відповідають вимогам сучасного автомобільного руху. Зросли осьові навантаження автотранспортних засобів. Тонкошарові дорожні покриття не витримують навантажень автомобілів великої вантажопідйомності. Різко збільшилася інтенсивність руху, знос проїзної частини доріг збільшився у 8 – 9 разів. З причини недостатнього фінансування не витримуються міжремонтні терміни.
Територія області становить 31,4 тис. км². Забезпеченість автомобільними дорогами на 1000 км² території складає 386,1 км (по Україні – 285,6 км). На 1000 чоловік населення – 3,5 км (по Україні – 4,1 км).
Мережа доріг загального користування в Харківській області складає 9627,2 км, у тому числі:
дороги державного значення – 2298,3 км, із них:
міжнародні – 571,9 км;
регіональні – 747,2 км;
територіальні – 979,2 км;
дороги місцевого значення – 7328,9 км, із них:
обласні – 1275,9 км;
районні – 6053,0 км.
Із загальної мережі 9385,4 км – автодороги з удосконаленими типами та з перехідними типами покриття (біле шосе, бруківка), що складає 97,5%. Перехідні типи покриття потребують удосконалення.
Наявність доріг I та II категорій складає 684,5 км або 7,1% мережі доріг області. Із них лише 180,6 км побудовані за параметрами I категорії.
На мережі доріг розташовані 799 мостів та шляхопроводів загальною довжиною 25282,0 метрів, із яких: 689 мостів залізобетонних і 110 мостів металевих. Із загальної кількості мостів 561 не відповідають сучасним потребам.
Вулично-дорожня мережа, штучні споруди (мости і шляхопроводи) міст та селищ Харківської області мають велике значення для підтримки належного рівня благоустрою та економічного розвитку кожного населеного пункту. Від них залежить ефективність роботи промисловості, забезпечення належного життєвого рівня людей, якість надання послуг з перевезень міським (селищним) транспортом.
Через значний ріст інтенсивності руху транспорту знос проїзної частини вулично-шляхової мережі збільшився у 7 – 8 разів, тому близько 70% вулично-дорожньої мережі міст і селищ області не відповідають вимогам організації сучасного автомобільного руху. Через недостатність фінансування міжремонтні терміни не витримуються, тому в переважній більшості міст і селищ області здійснюється, в основному, лише поточний ремонт проїзної частини вулично-шляхової мережі. Значна кількість моделей вітчизняної дорожньо-будівельної техніки застаріла і не відповідає сучасним техніко-економічним вимогам, парк дорожньої ремонтної техніки та техніки для утримання і благоустрою вулично-дорожньої мережі практично не поповнюється.
Аналогічна ситуація склалася зі станом штучних споруд (мостів та шляхопроводів).
Усього по області в комунальній власності знаходиться 14,44 тис. км вулично-дорожньої мережі загальною площею 82,7 млн м2, у тому числі в м. Харкові – 1,681 тис. км загальною площею 15,5 млн м2, 636 одиниць мостів та шляхопроводів. Дороги з твердим покриттям складають до 66% від загальної протяжності вулично-дорожньої мережі, а з удосконаленим – до 24%.
Щорічне зростання кількості автотранспортних засобів у населення значно збільшує навантаження на вулично-шляхову мережу міст і селищ області, що спричиняє руйнацію шляхового покриття. Недосконала система організації транспортного руху сприяє цьому явищу. Недостатність коштів у місцевих бюджетах при зростанні цін на будівельні матеріали унеможливлює здійснення робіт з ремонту та утримання вулично-шляхової мережі відповідно до вимог організації транспортного руху та нормативних вимог.
Основними завданнями розвитку вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах є:
збереження вулично-дорожньої мережі населених пунктів області;
доведення транспортно-експлуатаційних показників вулично-дорожньої мережі та штучних споруд до нормативних вимог;
забезпечення безперебійного, безпечного та зручного руху транспортних засобів і пасажирів з розрахунковими швидкостями, навантаженнями;
ліквідація недоліків на ділянках концентрації дорожньо-транспортних пригод;
збільшення пропускної здатності вулично-дорожньої мережі;
підвищення рівня благоустрою міст і селищ області.
Критеріями стратегії розвитку автомобільних доріг області до 2020 року, враховуючи їх незадовільний експлуатаційний стан, є:
збереження мережі автомобільних доріг;
забезпечення ефективного функціонування і безпеки дорожнього руху;
забезпечення транспортної доступності центр – периферія;
реконструкція та розбудова мережі автомобільних доріг із урахуванням соціально-економічного і адміністративно-територіального розвитку області;
запровадження механізму державно-приватного партнерства для реалізації інфраструктурних проектів, у тому числі для розвитку прикордонних територій;
співпраця з міжнародними фінансовими організаціями;
упровадження новітніх систем організації будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг на засадах вільної конкуренції приватних і державних підрядників, створення ринку відповідних робіт та послуг на умовах довгострокових контрактів.
Законом України «Про Державний бюджет України» визначається обсяг фінансових ресурсів, який спрямовується з державного бюджету обласному бюджету Харківської області на фінансування будівництва, реконструкції, ремонту і експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах Харківської області, Службі автомобільних доріг Харківської області для фінансування робіт із будівництва, реконструкції, ремонтів та утримання мережі доріг загального користування державного значення.
Основними заходами Програми, на які передбачається використати кошти в 2018 році в обсязі 721,613 млн. грн, є:
здійснення поточних середніх ремонтів на автомобільних дорогах загального користування місцевого значення;
проведення робіт, пов’язаних із експлуатаційним утриманням автомобільних доріг загального користування місцевого значення (у тому числі: зимове утримання, встановлення дорожніх знаків, нанесення дорожньої розмітки, установка/ремонт бар’єрної огорожі, вирубка порослі та сухих дерев на небезпечних ділянках доріг тощо);
проектно-вишукувальні роботи та виготовлення проектно-кошторисної документації для проведення ремонтів автомобільних доріг загального користування місцевого значення наступних періодів.
2. Мета Програми
Зважаючи на незадовільний техніко-експлуатаційний стан більшості
автомобільних доріг, основною метою Програми є збереження у 2018 році існуючої мережі автомобільних доріг загального користування державного та місцевого значення та забезпечення задовільних умов руху автотранспорту й безпеки дорожнього руху.
До пріоритетних напрямів під час визначення об’єктів ремонту та утримання доріг віднесено:
забезпечення доступності сільських територій до обласного центру та міст обласного і районного значення;
забезпечення під’їзду до опорних навчальних та медичних закладів;
забезпечення під’їзду до соціальних і культурних об’єктів, соціально важливих та туристичних об’єктів загальнодержавного значення;
забезпечення співфінансування з місцевих бюджетів та інших джерел не заборонених законодавством;
підвищення ролі місцевих громад у плануванні ремонтних робіт на дорогах загального користування державного та місцевого значення, контроль за ефективністю використаних коштів та якістю робіт.
3. Основні заходи Програми
3.1. Будівництво, реконструкція, ремонт і експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення Харківської області.
Таблиця 1.
Перелік напрямів використання коштів для здійснення заходів упродовж 2018 року
№ п/п |
Напрями використання коштів |
Обсяг коштів, тис. гривень |
1 |
Будівництво, реконструкція, капітальний ремонт автомобільних доріг загального користування місцевого значення (проектно-вишукувальні роботи) |
1 800,00 |
2 |
Поточний середній ремонт автомобільних доріг загального користування місцевого значення |
0 |
3 |
Поточний дрібний ремонт та експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення |
576 636,82 |
|
Разом |
578436,82 |
3.2. Будівництво, реконструкція, ремонт і утримання вулиць і доріг у населених пунктах, що належать до комунальної власності.
Таблиця 2.
Перелік напрямів використання коштів для здійснення заходів упродовж 2018 року
№ п/п |
Напрями використання коштів |
Обсяг коштів, тис. гривень |
1 |
Будівництво, реконструкція, капітальний ремонт вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах |
96098,00 |
2 |
Поточний середній ремонт вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах |
46832,18 |
3 |
Поточний дрібний ремонт та експлуатаційне утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах |
0 |
|
УСЬОГО |
142930,18 |
4. Відповідальні виконавці Програми
4.1. Відповідальним виконавцем Програми є Департамент капітального будівництва Харківської обласної державної адміністрації.
4.2. У частині визначення об’єктів і моніторингу за ходом виконання і дотримання графіка робіт ремонту та утримання доріг загального користування:
місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності – Департамент капітального будівництва Харківської обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування;
5. Фінансування Програми
5.1. Фінансування Програми в частині забезпечення проведення будівництва, реконструкції, ремонту і експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності, а також на потреби дорожнього господарства здійснюватиметься за рахунок коштів цільового Дорожнього фонду Харківської області.
5.2. Будівництво, реконструкція, ремонт і утримання автомобільних доріг загального користування державного значення здійснюється за рахунок передбачених на такі цілі коштів державного бюджету.
Обсяг фінансових ресурсів на реалізацію Програми наведено у таблиці 3, визначається при затвердженні (уточненні) показників бюджетів і протягом року, у разі потреби, може уточнюватися.
Таблиця 3.
Ресурсне забезпечення Програми розвитку дорожньої інфраструктури і
фінансування робіт, пов’язаних із будівництвом, реконструкцією, ремонтом та експлуатаційним утриманням автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг у населених пунктах, що належать до комунальної власності Харківської області на 2018 - 2020 роки
Орієнтовний обсяг коштів, які передбачається залучити на виконання Програми |
2018 рік |
2019 рік |
2020 рік |
(млн грн) |
(млн грн) |
(млн грн) |
|
Разом |
721,613 |
1159,661 |
1581,582 |
у тому числі: |
|
|
|
Субвенція з державного бюджету до бюджету Харківської області на фінансове забезпечення, будівництва, реконструкції, ремонту і експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах |
721,367 |
1159,661 |
1581,582 |
обласний бюджет |
0,246 |
- |
- |
інші джерела, не заборонені чинним законодавством України |
- |
|
|
5.2. Кошти цільового Дорожнього фонду Харківської області, передбачені на реалізацію заходів Програми, спрямовуються, відповідно до вимог чинного законодавства, на:
будівництво, реконструкцію, ремонт та експлуатаційне утримання доріг загального користування місцевого значення, а також вулиць і доріг у населених пунктах, що належать до комунальної власності, у тому числі у вигляді субвенції з обласного бюджету місцевим бюджетам, та на потреби дорожнього господарства.
5.3. Перелік об'єктів будівництва, реконструкції, ремонту і експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг у населених пунктах, що належать до комунальної власності, фінансування яких здійснюється за рахунок частини коштів цільового Дорожнього фонду Харківської області, яка формується за рахунок субвенції з Державного бюджету України обласному бюджету затверджується обласною державною адміністрацією в установленому законодавством порядку.
5.4. Перелік об'єктів будівництва, реконструкції, ремонту і експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг у населених пунктах, що належать до комунальної власності, а також на потреби дорожнього господарства, фінансування яких здійснюється за рахунок частини коштів цільового Дорожнього фонду Харківської області, яка формується за рахунок коштів обласного бюджету та інших надходжень, визначається обласною радою за поданням обласної державної адміністрації.
5.5.Головним розпорядником коштів цільового Дорожнього фонду Харківської області є Департамент капітального будівництва Харківської обласної державної адміністрації.
5.6. Замовником виконання робіт з будівництва, реконструкції, ремонту і експлуатаційного утримання доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг у населених пунктах, що належать до комунальної власності, а також на потреби дорожнього господарства, які фінансуються за рахунок коштів цільового Дорожнього фонду Харківської області є Департамент капітального будівництва Харківської обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації, міські ради міст обласного значення, ради об'єднаних територіальних громад.
5.7. Департамент фінансів Харківської обласної державної адміністрації здійснює перерахування коштів цільового Дорожнього фонду Харківської області на рахунок головного розпорядника коштів цільового Дорожнього фонду Харківської області відповідно до його заявки, складеної в межах затверджених обсягів видатків на цю мету в обласному бюджеті.
5.8. Складання і подання фінансової звітності про використання коштів здійснюється в установленому законодавством порядку.
5.9. Замовники робіт, які здійснюють будівництво, реконструкцію, ремонт та експлуатаційне утримання вулиць і доріг у населених пунктах, що належать до комунальної власності за рахунок коштів субвенції з обласного бюджету відповідному місцевому бюджету щомісячно в термін до 5 числа, наступного за звітним місяця, надають інформацію про використання коштів та виконані роботи в розрізі об’єктів, (за необхідності з наданням копій підтверджувальних документів,) до Департаменту капітального будівництва Харківської обласної державної адміністрації.
5.10. Департамент капітального будівництва Харківської обласної державної адміністрації подає зведену інформацію, у розрізі об’єктів і районів області, до 15 числа наступного місяця після закінчення звітного кварталу, до Департаменту фінансів Харківської обласної державної адміністрації.
6. Координація, контроль за виконанням Програми
Координація діяльності та систематичний контроль за виконанням передбачених Програмою заходів, ефективним та цільовим використанням коштів її виконавцями, а також залученням до виконання Програми в установленому законодавством порядку підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності та відомчого підпорядкування здійснюється Департаментом капітального будівництва Харківської обласної державної адміністрації.
Контроль за виконанням заходів Програми покладається на Харківську обласну державну адміністрацію.
Виконання заходів Програми здійснює Департамент капітального будівництва Харківської обласної державної адміністрації.
7. Очікувані результати виконання Програми
Виконання Програми дасть змогу забезпечити:
поліпшення транспортно-експлуатаційного стану автомобільних доріг і приведення його у відповідність із вимогами нормативних документів, створення належної дорожньої інфраструктури;
безперебійний, безпечний та зручний рух транспортних засобів та пасажирів із розрахунковими швидкостями, навантаженнями;
зменшення складової транспортних витрат у вартості товарів і послуг;
збереження і розвиток вулично-дорожньої мережі населених пунктів Харківської області;
збереження існуючої мережі доріг загального користування державного та місцевого значення від руйнування, своєчасне виконання робіт з ремонту і експлуатаційного утримання та виконання заходів з безпеки дорожнього руху;
ліквідацію незадовільних умов руху транспорту, у тому числі на маршрутах автодоріг загального користування, на аварійно-небезпечних ділянках доріг загального користування державного та місцевого значення шляхом проведення на них ремонтних робіт;
покращення транспортного, пішохідного сполучення та безпеки дорожнього руху;
створення умов доступності сільських територій до обласного і районних центрів;
проведення ремонтних робіт на об’єктах, віднесених до проектів комплексного інфраструктурного розвитку територій, забезпечення під’їзду до опорних навчальних та медичних закладів, соціальних та культурних об’єктів, соціально важливих проектів, об’єктів природно-заповідного та історико-культурного фонду загальнодержавного та обласного рівнів;
ефективне використання наявних коштів та підвищення якості робіт, що виконуються, у тому числі шляхом упровадження нових матеріалів та технологій;
підвищення рівня благоустрою населених пунктів області.
Перший заступник
голови обласної ради В. Коваленко