ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення обласної ради
від ___ _________ 2017 року № ____
( ___ сесія ____ скликання)
Регіональна цільова Програма
розвитку цивільного захисту Харківської області
на 2018 – 2020 роки
м. Харків
2017
ПАСПОРТ
регіональної цільової Програми розвитку цивільного захисту Харківської області на 2018 – 2020 роки
1. Ініціатори розроблення Програми – Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації.
2. Правові підстави розроблення Програми – Кодекс цивільного захисту України, розпорядження Президента України від 14 липня 2001 року № 190/2001-рп «Про невідкладні заходи щодо запобігання загибелі людей на водних об’єктах», постанова Кабінету Міністрів України від 06 березня 2002 року № 264 «Про затвердження Порядку обліку місць масового відпочинку населення на водних об’єктах», постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 року № 775 «Про затвердження Порядку створення та використання матеріальних резервів для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій»; Положення про організацію оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та зв’язку у сфері цивільного захисту, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2017 року № 733; Інструкція про порядок експлуатаційно-технічного обслуговування апаратури та інших технічних засобів оповіщення і зв’язку цивільної оборони підприємствами електрозв’язку України, затверджена спільним наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи і Державного комітету зв’язку та інформатизації України від 16 серпня 2000 року № 210/119, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07 березня 2001 року за № 207/5398; Інструкція з експлуатації запасних пунктів управління в мирний час, затверджена наказом Міністерства оборони України, Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерства транспорту та зв’язку України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства з питань житлово-комунального господарства України, Міністерства аграрної політики України, Міністерства регіонального розвитку та будівництва України, Міністерства палива та енергетики України, Державного комітету України з державного матеріального резерву, Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, Служби безпеки України, Державного комітету телебачення і радіомовлення від 19 березня 2008 року № 01/1т/1т/01/85т/14п-т/20т/39т/0180/015/012/8т, Правила охорони життя людей на водних об’єктах України, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 10 квітня 2017 року № 301, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04 травня 2017 року за № 566/30434.
3. Розробник Програми – Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації.
4. Співрозробники Програми – Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, Харківська обласна комунальна аварійно-рятувальна водолазна служба.
5. Відповідальний виконавець Програми – Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації.
6. Учасники Програми – Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації, Управління масових комунікацій Харківської обласної державної адміністрації, районні державні адміністрації, органи місцевого самоврядування, об’єднані територіальні громади, Харківська обласна комунальна аварійно-рятувальна водолазна служба.
7. Термін реалізації Програми – 2018 – 2020 роки.
8. Фінансування заходів Програми – за рахунок коштів обласного бюджету Харківської області у межах фінансових можливостей.
9. Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації заходів Програми, усього становить 27286,1 тис. грн, а саме:
за рахунок коштів обласного бюджету – 23606,1 тис. грн, у тому числі за роками: 2018 рік – 5569,3 тис. грн; 2019 рік – 9011,3 тис. грн; 2020 рік – 9025,5 тис. грн;
за рахунок коштів місцевих бюджетів – 3680 тис. грн, у тому числі за роками: 2018 рік – 80 тис. грн; 2019 рік – 1600 тис. грн; 2020 рік – 2000 тис. грн.
1. Загальна частина
Харківська область є одним із найбільших промислових центрів України. На території області розміщено 3460 потенційно-небезпечних об’єктів, із яких 381 віднесені до об’єктів підвищеної небезпеки, 67 хімічно-небезпечних об’єктів, 3 арсенали (склади) зберігання озброєння та боєприпасів.
Безпека людини, її життя і здоров’я визнані Конституцією України найвищими соціальними цінностями. Кожний громадянин України має конституційне право на безпечне життя і здоров’я. Забезпечення безпеки та захисту населення є невід’ємною частиною державної політики національної безпеки та однією з найважливіших функцій центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.
До повноважень органів виконавчої влади та місцевого самоврядування належить створення територіальної системи централізованого оповіщення, проведення її модернізації, а також забезпечення оповіщення та інформування населення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій. Існуюча система централізованого оповіщення в Харківській області не відповідає сучасним вимогам та потребує значних витрат на підтримання її у готовності, обладнання та апаратура системи відпрацювали встановлені експлуатаційні терміни. З упровадженням сучасних цифрових телекомунікаційних систем використання застарілих зразків апаратури оповіщення за аналоговим принципом стає неможливим.
Однією із проблем в області у сфері цивільного захисту є недостатній рівень забезпечення аварійно-рятувальних підрозділів сучасними матеріально-технічними засобами для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків.
Накопичення матеріальних засобів у регіональному матеріальному резерві складає 42 відсотки від передбачених номенклатурою матеріальних резервів.
Щороку на водних об’єктах області гине від 50 до 70 осіб, у тому числі від 5 до 8 дітей. Найбільша кількість загиблих зафіксована у літній період (травень – серпень), вона складає близько 90 % від загальної кількості загиблих на водних об’єктах за рік. Усі випадки загибелі людей сталися за межами місць, організованих для відпочинку на воді.
2. Мета та основні завдання Програми
Метою Програми є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту.
Основними завданнями Програми є:
підвищення ефективності здійснення заходів щодо захисту населення і територій області від надзвичайних ситуацій та досягнення гарантованого рівня захисту населення і територій від їх наслідків;
забезпечення ефективного управління територіальною підсистемою єдиної державної системи цивільного захисту Харківської області;
забезпечення готовності органів управління та сил до дій, спрямованих на запобігання надзвичайним ситуаціям, та реагування на них;
удосконалення системи зв’язку і оповіщення населення про загрозу та (або) виникнення надзвичайних ситуацій та своєчасне і достовірне інформування його про наявну обстановку і вжиті заходи;
придбання засобів для здійснення запобіжних заходів у разі загрози виникнення надзвичайної ситуації, ліквідації її наслідків, проведення невідкладних відновлювальних робіт згідно з Номенклатурою та обсягами регіонального матеріального резерву;
забезпечення спеціальним обладнанням підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області;
створення умов щодо утримання у постійній готовності Харківської обласної комунальної аварійно-рятувальної водолазної служби (далі – ХОКАРВС) до дій за призначенням;
забезпечення проведення пошукових водолазних робіт, пов’язаних із виявленням та підняттям тіл загиблих з води, водолазного обстеження дна акваторій пляжів, проведення водолазно-технічних робіт на гідроспорудах;
забезпечення пожежної безпеки сільських населених пунктів;
3. Шляхи вирішення проблеми
Виконання заходів Програми сприятиме:
проведенню модернізації територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення (далі – ТАСЦО) шляхом заміни застарілої апаратури оповіщення та зв’язку сучасною апаратурою, яка мінімізує витрати на її експлуатаційно-технічне обслуговування (далі – ЕТО ) та буде спроможна виконувати поставлені завдання з питань цивільного захисту;
приведенню матеріально-технічного стану диспетчерського пункту Департаменту цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації (пункт управління ТАСЦО) до встановлених керівними документами вимог;
забезпеченню ЕТО існуючої ТАСЦО;
створенню в районах області, у містах обласного значення та об’єднаних територіальних громадах місцевих автоматизованих систем оповіщення та підключення їх до ТАСЦО;
покращенню оперативно-службової діяльності аварійно-рятувальних підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області;
придбанню засобів для здійснення запобіжних заходів у разі загрози виникнення надзвичайної ситуації, ліквідації її наслідків, проведення невідкладних відновлювальних робіт;
створенню місць безпечного відпочинку громадян, які відповідатимуть існуючим вимогам та нормам;
забезпеченню оперативного реагування у разі виникнення надзвичайних ситуацій (подій) на водних об’єктах та ліквідації їх наслідків;
створенню умов для утримання в постійній готовності ХОКАРВС;
забезпеченню проведення пошукових водолазних робіт, пов’язаних із виявленням та підняттям із води тіл загиблих;
забезпеченню проведення водолазного обстеження та очищення дна акваторій пляжів з метою запобігання виникненню надзвичайних ситуацій (подій), нещасних випадків та створення умов для безпечного відпочинку громадян;
забезпеченню проведення водолазно-технічних робіт на гідроспорудах (дамбах, греблях) і трубопроводах, які перетинають водні об’єкти;
проведенню робіт, пов’язаних з рятуванням людей на кризі, на відірваних від берега льодовиках та під час повені;
ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та нещасних випадків, що сталися з людьми на водних об’єктах області;
визначенню перспектив розвитку та удосконалення роботи ХОКАРВС, з урахуванням перспективи збільшення кількості та розвитку місць відпочинку населення біля водоймищ;
проведенню інформаційно-роз’яснювальної роботи серед населення щодо правил поведінки на воді й кризі та надання першої медичної допомоги.
4. Очікувані результати реалізації заходів Програми
Реалізація заходів Програми надасть можливість:
створити сучасну автоматизовану систему централізованого оповіщення населення та забезпечить ефективне функціонування і виконання завдань цивільного захисту;
своєчасно проводити оповіщення та доведення необхідних сигналів і повідомлень до керівного складу органів управління і сил цивільного захисту територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту Харківської області, суб’єктів господарювання та населення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій;
забезпечити надійне та стале управління спеціалізованими службами цивільного захисту;
оперативно залучити необхідні людські, фінансові, матеріальні та інші ресурси для вирішення завдань з попередження і ліквідації надзвичайних ситуацій;
оперативне реагування аварійно-рятувальних підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області на можливі надзвичайні ситуації та нестандартні резонансні і небезпечні події;
оперативно реагувати у випадку виникнення надзвичайних ситуацій (подій) на водних об’єктах, своєчасно забезпечувати проведення аварійно-рятувальних заходів;
підвищити рівень забезпечення безпечного відпочинку населення;
зменшити вірогідність виникнення техногенних надзвичайних ситуацій на гідроспорудах (дамбах, греблях) і трубопроводах, які перетинають водні об’єкти;
зняти соціальну напругу серед населення; збільшити інформаційний вплив на мешканців Харківської області щодо правил поведінки на водних об’єктах.
5. Обсяги та джерела фінансування Програми
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, становить 27286,1 тис. грн, з них:
за рахунок коштів обласного бюджету – 23606,1 тис. грн, у тому числі за роками: 2018 рік – 5569,3 тис. грн; 2019 рік – 9011,3 тис. грн; 2020 рік – 9025,5 тис. грн;
за рахунок коштів місцевих бюджетів – 3680 тис. грн, у тому числі за роками: 2018 рік – 80 тис. грн; 2019 рік – 1600 тис. грн; 2020 рік – 2000 тис. грн.
Фінансування заходів, визначених Програмою, проводиться за рахунок коштів обласного бюджету, виходячи з його реальних можливостей.
6. Координація дій та контроль за ходом виконання Програми
Контроль за виконанням Програми здійснює Харківська обласна рада.
Дії щодо виконання заходів Програми координує Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації та щороку надає звіти до обласної ради про хід виконання Програми.