СХВАЛЕНО
рішенням обласної ради
від 29 листопада 2007 року № 488-V (488-5-рр)
(ХХІ сесія V скликання)
про порядок проведення земельних торгів
несільськогосподарського призначення та права їх оренди на конкурентних засадах на території Харківської області
Розділ І.
Загальні положення.
1.1 Положення про порядок проведення земельних торгів по продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення та права їх оренди на конкурентних засадах (далі – Положення) розроблено відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, Цивільного кодексу України, Бюджетного кодексу України, Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації», «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність», «Про оренду землі», постанови Кабінету Міністрів України від 16 травня 2002 року № 648 «Про затвердження Положення про технічний паспорт земельної ділянки, яка виставляється на земельні торги», наказу Держкомзему України від 16.03.1999 року № 25 «Про затвердження Положення про технічний паспорт земельної ділянки несільськогосподарського призначення», інших нормативно-правових актів з питань регулювання земельних відносин в Україні.
1.2 Положення визначає організаційно-правові засади і порядок проведення земельних торгів з продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності та прав їх оренди.
1.3 Об'єктами земельних торгів є земельні ділянки державної і комунальної власності, розпорядження якими здійснюють відповідні органи місцевого самоврядування та місцеві державні адміністрації, а саме - земельні ділянки, вільні від капітальної забудови, не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам, та на використання яких, відповідно до законодавства, не встановлені обмеження (обтяження), що можуть бути перепонами для їх відчуження;
земельні ділянки, зайнятті об’єктами комунальної власності територіальних громад відповідних рад, що підлягають приватизації, не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам, та на використання яких, відповідно до законодавства, не встановлені обмеження (обтяження), що можуть бути перепонами для їх відчуження.
1.4 Дія цього Положення не поширюється на проведення земельних торгів у разі:
- приватизації об'єктів незавершеного будівництва разом із земельними ділянками;
- відчуження земельних ділянок права приватної власності громадян та юридичних осіб шляхом проведення аукціону за рішенням суду;
- придбання земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомості, що перебувають у власності фізичних і юридичних осіб;
- придбання громадянами земельних ділянок для будівництва і обслуговування житлового будинку, ведення особистого селянського господарства, дачного і гаражного будівництва та садівництва;
- придбання у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
1.5 Земельні ділянки державної та комунальної форми власності, призначені для продажу суб'єктам підприємницької діяльності під забудову, відповідно до чинного законодавства підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
1.6 Земельні торги можуть проводитися у формі земельного аукціону або земельного конкурсу у порядку, встановленому законодавством та цим Положенням.
Форма проведення земельних торгів щодо окремої земельної ділянки визначається рішенням відповідної ради, розпорядженням голови місцевої державної адміністрації при затвердженні переліків земельних ділянок, що пропонуються для продажу на конкурентних засадах.
1.7 3емельний аукціон – форма земельних торгів, відповідно до якої право власності на земельну ділянку набуває той учасник земельних торгів, який запропонує найбільшу ціну за земельну ділянку відповідно до її цільового призначення.
Умови продажу, оголошені перед проведенням земельного аукціону, при укладанні договору купівлі-продажу земельної ділянки зміні не підлягають.
1.8 Земельні ділянки, призначені для продажу на земельному аукціоні, не повинні мати будь-яких правових обмежень і мають бути вільними від прав третіх осіб на цю земельну ділянку.
Якщо земельна ділянка чи її частина, що належить юридичним або фізичним особам на праві постійного користування чи оренди, призначається відповідно до планувальної документації для забудови, то така ділянка чи її частина може бути продана через аукціон, якщо землекористувач чи орендар добровільно відмовляється від придбання такої ділянки у власність і в установленому законом порядку проведена процедура вилучення такої ділянки чи її частини або сплив строк оренди земельної ділянки.
1.9 3емельний конкурс - форма проведення земельних торгів, за якою право власності на земельну ділянку набуває той учасник земельних торгів, який запропонує найкраще поєднання ціни придбання та плану інвестицій та інших умов подальшого використання земельної ділянки відповідно до критеріїв, оголошених до початку земельного конкурсу, або за рівних умов - найвищу ціну.
Умови продажу, оголошені перед проведенням земельного конкурсу, не можуть змінюватися при укладанні договору купівлі-продажу земельної ділянки.
1.10 Суб’єктами земельних торгів є: Продавці, Покупці, Організатори, Виконавці.
1.11 Продавцем земельних ділянок та права оренди на них за цим Положенням виступають відповідні сільські, селищні, міські ради та місцеві державні адміністрації, що діють в межах тих повноважень, що визначені Конституцією України, Земельним кодексом та законами України.
1.12 Покупцями земельних ділянок на земельному аукціоні можуть бути:
- громадяни України, які зареєстровані у встановленому законом порядку як суб'єкти підприємницької діяльності;
- юридичні особи України всіх організаційно-правових форм, засновані громадянами і юридичними особами України;
- іноземні юридичні особи у випадках, передбачених чинним законодавством.
1.13 Організатор земельних торгів (далі - Організатор) - визначений продавцем його виконавчий орган, або структурний підрозділ, на який покладено координацію (організацію), забезпечення виконання та контроль за виконанням всього комплексу робіт з підготовки та проведення Виконавцем земельних торгів.
1.14 Виконавець земельних торгів (далі - Виконавець) - суб'єкт підприємницької діяльності, який відповідно до законодавства має право займатися діяльністю на ринку земель та залучений Організатором до підготовки земельних торгів. Виконавець визначається за конкурсом, за результатами якого між ним та Організатором укладається відповідна угода. Виконавець земельних торгів, у тому числі ліцитатор, повинен відповідати кваліфікаційним та іншим умовам (вимогам), що встановлюються чинним законодавством до такого виду діяльності.
1.15 Земельні ділянки, що виставлені на продаж на земельних торгах, до закінчення земельних торгів не можуть передаватися в оренду під забудову, а також для інших цілей, якщо це може призвести до обтяження земельної ділянки чи іншого обмеження прав Покупця.
Розділ II.
Порядок підготовки земельних лотів для продажу на земельних торгах.
2.1 Підготовка та організація земельних торгів проводиться в декілька етапів:
- формування переліку земельних ділянок, які виносяться на земельні торги;
- підготовка технічного паспорта земельної ділянки;
- публікація офіційного інформаційного повідомлення про проведення земельних торгів;
- подання заяв на участь у земельних торгах та укладення угоди про умови участі в земельних торгах фізичними та юридичними особами;
- розгляд заяв фізичних та юридичних осіб та перевірка надходження від них коштів для участі в земельних торгах;
- проведення земельних торгів;
- підбиття підсумків торгів (визначення переможця);
- проведення розрахунків;
- оформлення права власності на земельну ділянку.
2.2 Вибір земельних ділянок, що пропонуються для продажу на земельних торгах або на право оренди на них. Формування такого переліку земельних ділянок здійснює Організатор з урахуванням планування використання земель, організації землеустрою, наявної земельно-кадастрової, містобудівної документації та державних будівельних норм, державних та громадських інтересів, а також на основі маркетингу ринку земель, обґрунтування зацікавленості потенційних інвесторів щодо конкретних земельних ділянок.
2.3 До затвердження відповідною радою, місцевою державною адміністрацією переліку земельних ділянок має бути проведено попереднє погодження місця розташування об'єкта з визначенням містобудівних, екологічних, санітарних та інших вимог до використання земельної ділянки, що підлягає продажу на земельних торгах, або продажу права їх оренди.
2.4 Замовником розробки проектів відведення земельних ділянок, технічних паспортів та іншої землевпорядної документації виступає Організатор торгів, що діє від імені Продавця, за рахунок Виконавця.
2.5 Розробка проектів відведення земельних ділянок, інших проектів землеустрою, в тому числі технічної документації по перенесенню меж земельних ділянок в натуру (на місцевість) та звітів про експертну грошову оцінку земельних ділянок, здійснюється проектними організаціями, які мають ліцензії на виконання відповідних робіт.
2.6 Підготовка землевпорядної, містобудівної та проектної документації, пов'язаної із набуттям прав на землю на конкурентних засадах, підприємствами та організаціями, що мають відповідні ліцензії (дозволи) на проведення відповідних робіт.
2.7 Внесені до Переліку земельні ділянки можуть бути виставлені на земельні торги лише після того, як будуть визначені межі таких ділянок у натурі (на місцевості) та закріплені межовими знаками, а також виготовлений технічний паспорт земельної ділянки.
2.8 З метою оперативного вирішення питань, які виникають під час підготовки і проведення торгів, відповідна рада (місцева державна адміністрація) утворює комісію, до складу якої входять: представник від ради чи державної адміністрації, начальник відділу (управління) земельних ресурсів, начальник відділу (управління) архітектури та містобудування, інші уповноважені особи.
Комісія здійснює контроль за підготовкою і проведенням торгів та має такі повноваження:
- знімати з торгів ділянку в разі виявлення порушень встановленого цим Положенням порядку підготовки і проведення аукціону;
- ставити перед відповідною радою (місцевою державною адміністрацією) питання про визнання у встановленому порядку недійсними результатів аукціону по тому лоту, при продажу якого були виявлені порушення;
- здійснювати перевірку документів, поданих учасниками аукціону.
2.9 В технічному паспорті земельної ділянки містяться відомості про:
- розмір земельної ділянки;
- місце розташування (адресу);
- грошову оцінку земельної ділянки та її стартову ціну;
- природний і господарський стан земельної ділянки;
- цільове призначення земельної ділянки.
2.10 До технічного паспорта додається відповідна технічна документація.
Технічна документація, що додається до технічного паспорту складається з чотирьох книг:
- книга 1: 1) кадастровий план земельної ділянки; 2) акт погодження суміжних меж; 3) копії інших документів, використаних для складання технічного паспорта;
- книга 2: 1) експертні висновки та розрахунки; 2) відомості про обчислення площ та абриси прив'язки межових знаків до пунктів геодезичної мережі; 3) журнали геодезичних вимірювань; 4) каталоги координат поворотних точок зовнішньої межі тощо;
- книга 3: 1) проект відведення земельної ділянки; 2) технічний звіт про перенесення меж земельної ділянки в натуру;
- книга 4: 1) звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки.
2.11 Вимоги до змісту, а також порядок складання технічного паспорта, вимоги до складу технічної документації, що додається до технічного паспорта, визначається Положенням про технічний паспорт земельної ділянки, яка виставляється на земельні торги, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2002 № 648, наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 10.07.2002 № 114 «Про затвердження Інструкції про загальні вимоги до оформлення технічного паспорта земельної ділянки, яка виставляється на земельні торги», іншими нормативно-правовими актами.
2.12 Визначення стартової ціни земельного лоту здійснюється шляхом проведення його експертної грошової оцінки відповідно до закону. Стартова ціна земельного лоту не може бути нижчою від її експертної грошової оцінки.
2.13 Приймаючи рішення про затвердження проектів відведення земельних ділянок та технічних паспортів земельних ділянок, відповідна рада, державна адміністрація також:
- затверджує стартові ціни на кожну земельну ділянку (земельний лот);
- встановлює розмір кроку для земельного аукціону;
- дає доручення Організатору забезпечити їх проведення відповідно до цього Положення;
- визначає за необхідності умови здійснення розрахунків за придбання земельної ділянки на земельних торгах з розстроченням платежу;
- доручає голові відповідної ради, державної адміністрації укласти за результатами земельних торгів договір купівлі-продажу земельної ділянки або права оренди земельної ділянки.
2.14 На підставі рішення відповідної ради (розпорядження голови місцевої державної адміністрації) про затвердження переліку земельних ділянок (затвердження технічних паспортів на земельні ділянки). Виконавець земельних торгів не пізніше як за 30 днів до проведення аукціону публікує в засобах масової інформації офіційне повідомлення про проведення земельних торгів.
Офіційна інформація про виставлення земельних ділянок на земельні торги має включати такі відомості:
- розмір та місце знаходження земельних ділянок;
- цільове призначення земельних ділянок;
- стартову ціну;
- умови участі в земельних торгах;
- розмір реєстраційного та гарантійного внесків, що сплачується Покупцями, та порядок їх сплати;
- час та місце проведення земельних торгів;
- назву, адресу установи, прізвище та посаду, номер телефону особи, яка може ознайомити з технічним паспортом земельної ділянки та отримати іншу необхідну інформацію.
2.15 Не пізніше як за 30 днів до початку аукціону Виконавець має розмістити на тих земельних ділянках, які пропонуються для продажу, продажу права оренди, щити з інформацією про те, що земельні ділянки або право їх оренди запропоновані для продажу на земельних торгах.
2.16 З моменту опублікування повідомлення Виконавець надає Покупцям, після сплати реєстраційного внеску, інформаційний пакет учасника земельних торгів та надає безплатні консультації з питань проведення земельних торгів.
2.17 Інформаційний пакет учасника земельних торгів має включати:
- інформацію про: місце знаходження, площу та межі земельної ділянки; цільове призначення земельної ділянки; умови використання земельної ділянки; початкову ціну об'єкта аукціону; згоду попереднього землекористувача (за необхідності); умови продажу земельної ділянки;
- викопіювання з генплану, схему розміщення земельної ділянки;
- копії висновків спеціально уповноважених органів;
- копію Положення про проведення земельних торгів;
- проект договору купівлі-продажу земельної ділянки;
- інші інформаційні матеріали і документи (за необхідності).
2.18 Організатор компенсує Виконавцю видатки на виготовлення землевпорядних та землеоціночних матеріалів за рахунок коштів, отриманих від продажу земельних ділянок та права їх оренди, в порядку, визначеному договором.
2.19 Розмір винагороди Виконавцю визначається Організатором. При цьому розмір винагороди Виконавцю повинен становити не більше 15 відсотків суми коштів, одержаних від продажу кожної земельної ділянки. Винагорода Виконавцю на право оренди на земельні ділянки розраховується з сукупної суми орендної плати за період оренди, з моменту продажу такого права оренди, та складає не більше 15 відсотків суми коштів, одержаних від продажу права оренди на земельні ділянки.
Винагорода сплачується у строки, передбачені цим Положенням та умовами договору.
Критерії визначення винагороди Виконавця встановлюються договором між Організатором та Виконавцем, з урахуванням початкової ціни земельної ділянки.
Якщо земельна ділянка не продана, Організатор відшкодовує Виконавцю, за наявності відповідного положення у договорі з Виконавцем, витрати, пов'язані з організацією та проведенням земельного аукціону, у розмірі та порядку, передбачених зазначеним договором.
2.20 Організатор має право відмовитися від їх проведення не пізніше ніж за 10 днів до їх проведення з обов'язковою публікацією офіційної інформації про скасування земельних торгів, із зазначенням причини скасування.
2.21 Організатор забезпечує рівні умови участі всіх заявників в земельних торгах та дотримання конфіденційності інформації, що міститься в заяві.
Розділ ІІІ.
Порядок підготовки аукціону.
3.1 Для участі в аукціоні заявник – фізична особа (або її представник) чи уповноважена особа заявника – юридичної особи заповнює заяву (клопотання) друкованими літерами чорним шрифтом, без будь-яких виправлень відповідно до чинного законодавства.
3.2 Заява (клопотання) подається у 3-х примірниках.
3.3 Заява фізичної особи засвідчується підписом фізичної особи (або її представника). Клопотання юридичної особи засвідчується підписом керівника та печаткою юридичної особи.
3.4 При поданні заяви Виконавець присвоює заяві спеціальний номер, який містить інформацію про дату, коли було подано заяву, номер аукціону, на який вона подається, а також порядковий номер заяви.
3.5 В заяві заявника – фізичної особи вказується:
- прізвище, ім'я та по батькові, реквізити документа, що посвідчує особу заявника, адреса заявника;
- назва, місце знаходження, розмір та цільове призначення земельної ділянки, яку хоче придбати заявник;
- згода заявника виконувати умови участі в аукціоні, визначені інформаційним пакетом учасника аукціону, з якими повинен ознайомитись заявник;
- інформація про представника заявника у випадку, якщо заяву подає представник.
При поданні заяви фізична особа пред'являє паспорт або документ, що його замінює, а також довідку про сплату реєстраційного та гарантійного внесків на рахунок Виконавця, відкритий для обслуговування аукціону, а в разі потреби, і Свідоцтво про реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності.
3.6 У клопотанні юридичної особи вказується:
- повна назва, місцезнаходження та реквізити заявника;
- назва, місцезнаходження, розмір та цільове призначення земельної ділянки, яку хоче придбати заявник;
- згода заявника виконувати умови аукціону, визначені інформаційним пакетом учасника аукціону, з якими повинен ознайомитись заявник.
Разом з клопотанням юридична особа подає такі документи:
- нотаріально завірені копії установчих документів;
- свідоцтво про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності (нотаріально завірена копія);
- копія довідки про включення до єдиного державного реєстру підприємств та організацій України;
- документ, що посвідчує право уповноваженої особи на виконання дій, передбачених цим Положенням;
- довідку про оплату реєстраційного та гарантійного внесків на рахунок Виконавця, відкритий для обслуговування аукціону;
- довідку банку про реквізити рахунків
- довідку спеціально уповноваженого органу про відсутність у провадженні господарських судів справи про банкрутство юридичної особи;
- довідку ДПІ не більше ніж двотижневої давнини на момент подання заяви (клопотання) про відсутність заборгованості по сплаті обов'язкових податків та зборів.
При поданні заяви уповноважена особа заявника – юридичної особи пред'являє паспорт.
3.7 Всі дії, пов'язані із заповненням заяви на участь в аукціоні, виконуються безпосередньо заявником – фізичною особою або її представником.
3.8 Всі дії щодо подання клопотання юридичною особою на участь в аукціоні виконує уповноважена особа заявника – юридичної особи.
3.9 Представником заявника – фізичної особи вважається фізична особа, яка є її законним представником та виконує від імені заявника дії, пов'язані з участю в аукціоні, за її довіреністю. Представник заявника подає з заявою паспорт або документ, що його замінює, довіреність від заявника на подання заяви.
3.10 Заява від заявників, що мають фізичні вади, може бути заповнена на їх прохання іншою особою, в тому числі працівниками Організатора аукціону, які приймають заяву, за умови особистого подання заявником цієї заяви та засвідчення заяви його власноручним підписом.
3.11 Довіреність від заявника повинна бути засвідчена в нотаріальному порядку.
3.12 Уповноваженою особою заявника – юридичної особи є фізична особа, яка на підставі службових повноважень або довіреності від юридичної особи-заявника безпосередньо виконує всі дії, передбачені цим Положенням, від імені заявника.
3.13 Працівник Виконавця, який приймає заяви (клопотання), перевіряє:
- правильність оформлення заяви (клопотання);
- особу заявника (за документами, поданими заявником або його представником) на відповідність відомостей, указаних у заяві.
3.14 Якщо під час перевірок поданих документів не виявлено помилок та порушень, то працівник Виконавця аукціону:
- приймає оформлену заяву й документи, представлені заявником;
- в присутності заявника (його представника або уповноваженої особи) реєструє заяву в книзі реєстрації заяв окремо по кожній ділянці. В книгу реєстрації заяв заноситься порядковий номер заяви, дата, прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи або уповноваженого юридичної особи, назва юридичної особи;
- засвідчує заяву підписом та відповідним штампом Виконавця аукціону.
3.15 Заява не приймається та повертається заявнику разом з поданими документами для переоформлення у випадках:
- виявлення помилок;
- відсутності на момент подання заяви документів, передбачених цим Положенням;
- подання заяви неналежною особою.
Приймання заяв для участі в аукціоні завершується за три робочих дні до дати проведення аукціону.
Після реєстрації заяви (клопотання) заявник набуває статусу учасника аукціону.
Фізичні та юридичні особи, які зареєстровані як учасники аукціону, укладають з Організатором аукціону Угоду про умови участі в аукціоні з продажу земельної ділянки.
Зареєстрована заява (клопотання) та укладена і належним чином оформлена Угода є необхідними підставами для участі в аукціоні.
3.16 При подачі заяви подаються документи, які підтверджують сплату гарантійного та реєстраційного внесків в розмірах, передбачених цим Положенням.
3.17 Учасник аукціону вправі придбати на аукціоні лише ті об'єкти, на які подані заяви та за які внесено гарантійний внесок і оплачено реєстраційний збір.
3.18 Розмір реєстраційного та гарантійного внеску визначається Виконавцем за погодженням із Організатором. Розмір гарантійного внеску не може перевищувати 10 % від стартової ціни кожного окремого лоту, виставленого на земельні торги. Розмір реєстраційного внеску не може перевищувати 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Розділ ІV.
Порядок та умови проведення аукціону.
4.1 Земельний аукціон проводиться лише за наявності не менше двох учасників на кожний лот. За наявності лише одного учасника лот з аукціону знімається, а аукціон по цьому лоту визнається таким, що не відбувся.
4.2 Для участі в аукціоні учасники одержують квитки учасників аукціону, які повинні містити такі відомості:
- номер, під яким особа бере участь в аукціоні;
- реквізити учасника аукціону;
- адресу земельної ділянки, на яку подано заяву (клопотання).
4.3 Аукціон проводить ліцитатор - працівник або особа, уповноважена Виконавцем земельних торгів, який має відповідні кваліфікаційні свідоцтва, сертифікати тощо.
4.4 У день проведення аукціону здійснюється реєстрація явки учасників аукціону. Кожен учасник зобов'язаний пред'явити паспорт, квиток учасника аукціону, що одночасно є табличкою з аукціонним номером Покупця і має бути повернений після закінчення аукціону для повернення суми гарантійного внеску. Реєстрація починається за одну годину та закінчується за 20 хвилин до початку аукціону. Незареєстровані особи до аукціону не допускаються.
4.5 Аукціон починається з оголошення ліцитатором правил проведення аукціону.
4.6 По кожній земельній ділянці, що виставляється на земельний аукціон, ліцитатор оголошує її номер, місце знаходження, розмір, цільове призначення земельної ділянки, можливе її використання, стартову ціну земельної ділянки, крок аукціону.
4.7 Якщо в ході аукціону протягом трьох хвилин після оголошення стартової ціни учасники не виявили бажання придбати лот, ліцитатор знімає об'єкт з аукціону.
4.8 Учасникам, які не виявили згоди придбати об'єкт за стартовою ціною, сума гарантійного внеску не повертається.
4.9 У процесі аукціону ліцитатор має право збільшувати ціну лише на крок, визначений Організатором аукціону.
4.10 Кожен з Покупців має право сповіщати про готовність купити лот двома рівноцінними способами, тобто підняти табличку з аукціонним номером, що засвідчує прийняття ціни, запропонованої ліцитатором (прийняття пропозиції ціни без голосу), або без додаткових оголошень підняти табличку і одночасно оголосити свою пропозицію стосовно ціни об'єкта, яка мусить бути більшою, ніж ціна, названа ліцитатором, мінімум на один крок аукціону, але обов'язково кратною кроку (пропозиція ціни з голосу).
4.11 Аукціон починається з оголошення ліцитатором початкової ціни лота з одночасним ударом аукціонного молотка (гонга) і, якщо хоча б один з Покупців сповіщає одним з можливих способів про готовність придбати лот, ліцитатор збільшує початкову ціну або ціну, запропоновану учасником аукціону, на розмір кроку аукціону, з подальшим послідовним збільшенням ціни.
4.12 Якщо ціна, запропонована з голосу одним із учасників аукціону, більша за ціну, оголошену ліцитатором, то ліцитатор називає номер цього Покупця і запропоновану цим покупцем ціну. Потім ліцитатор оголошує ціну, що дорівнює запропонованій покупцем ціні, збільшеній на крок аукціону.
4.13 Якщо ціна, запропонована з голосу одним із учасників аукціону, більша за ціну, оголошену ліцитатором, але не кратна відповідному кроку, то ліцитатор трактує цю пропозицію як згоду Покупця збільшити ціну на відповідну кількість кроків аукціону, називає номер цього Покупця і запропоновану цим покупцем ціну, кратну кроку аукціону.
4.14 Якщо Покупець підняв табличку та оголосив ціну, меншу за оголошену ліцитатором або попереднім покупцем, то ліцитатор повторює свою ціну або ціну попереднього Покупця, вважаючи піднесення таблички покупцем, що запропонував меншу ціну, як згоду прийняти ціну, яку назвав ліцитатор або попередній Покупець. Потім ліцитатор оголошує наступну ціну, збільшену на відповідний крок аукціону.
4.15 Мовчання Покупця, що першим підніс табличку з номером після оголошення ліцитатором ціни, трактується як згода Покупця на запропоновану ліцитатором ціну. Після цього ліцитатор називає номер Покупця, що першим підніс табличку, і оголошує наступну ціну відповідно до кроку аукціону.
4.16 Якщо виникає ситуація, коли після запропонованої ліцитатором ціни одночасно декілька Покупців підіймають свої таблички з номерами (без голосу), то ліцитатор називає нову ціну, збільшену на крок аукціону, не оголошуючи номерів Покупців доти, поки будь-який з Покупців не оголосить свою ціну, або ліцитатор не визначить, який з Покупців підняв табличку першим при черговому збільшенні оголошеної ліцитатором ціни.
4.17 Якщо при послідовному збільшенні ціни ліцитатором одночасно декілька Покупців залишають свої таблички піднятими, ліцитатор у будь-який момент, на свій розсуд, може запропонувати Покупцям оголосити свої ціни і після першого оголошення одним з Покупців своєї пропозиції назвати номер Покупця, що оголосив цю пропозицію, а також ціну, запропоновану цим покупцем, а потім оголосити наступну ціну, збільшену на відповідний крок аукціону.
4.18 Аукціон по лоту закінчується з ударом молотка (гонгу) і проголошенням ліцитатором слова «продано», коли ліцитатор після триразового, з інтервалом в одну хвилину, оголошення чергової ціни не буде запропоновано вищу ціну. Переможцем аукціону визнається Покупець, аукціонний номер якого ліцитатор назвав останнім, і який запропонував найвищу ціну за лот.
4.19 Після закінчення аукціону по лоту ліцитатор оголошує про продаж лота, називає адресу земельної ділянки, ціну продажу, аукціонний номер переможця і викликає переможця для підписання протоколу, який ведеться під час аукціону. В протокол заноситься назва лоту, початкова ціна, пропозиції учасників аукціону, результат аукціону (остаточна ціна продажу, реквізити переможця), номери рахунків, на які Покупець повинен внести кошти за придбаний земельний лот.
У разі потреби до протоколу може були внесена інша необхідна інформація.
Протокол підписується також уповноваженим представником Організатора аукціону.
4.20 Учасник аукціону, який відмовився від підписання протоколу аукціону, позбавляється права на подальшу участь в аукціоні. Сума гарантійного внеску йому не повертається. За рішенням ліцитатора проведення аукціону по цьому об'єкту може бути поновлено в день проведення аукціону.
4.21 Не пізніше трьох робочих днів після підписання протоколу, Продавець і учасник-переможець земельного аукціону укладають Договір купівлі-продажу земельної ділянки (права її оренди), який посвідчується нотаріально.
4.22 Сума гарантійного внеску повертається учасникам аукціону протягом 10 банківських днів після закінчення аукціону. Переможцю аукціону сума гарантійного внеску не повертається, а зараховується при подальших розрахунках.
4.23 При поверненні коштів заявникам кошти перераховуються на власний поточний рахунок заявника, вказаного в заяві, або виплачуються фізичній особі банківською установою.
4.24 Реєстраційні внески поверненню не підлягають.
4.25 Витяг з протоколу аукціону та Угода про умови участі в аукціоні є підставою для внесення коштів за придбану земельну ділянку. Вартість придбаної земельної ділянки оплачується покупцем в порядку, передбаченому Договором купівлі-продажу земельної ділянки та чинним законодавством. У випадку невнесення коштів результати аукціону по конкретному лоту анулюються, а сума гарантійного внеску не повертається особі, яка стала переможцем аукціону.
4.26 За рішенням ліцитатора під час аукціону по певному лоту в залі можуть бути присутні учасники аукціону, які не беруть участі в аукціоні по цьому лоту, а також запрошені Організатором особи, які не є учасниками аукціону.
4.27 Після закінчення аукціону по кожному лоту ліцитатор має право оголосити перерву до 15 хвилин.
4.28 Всі дискусії та суперечки з ведення аукціону ліцитатор розв'язує безпосередньо в процесі аукціону.
4.29 Ліцитатор для усунення порушень та поновлення порядку має право:
- усно попередити учасника аукціону чи запрошену особу про усунення порушень;
- вимагати від учасника аукціону чи запрошеної особи покинути зал за неодноразове порушення порядку аукціону;
- не допустити проведення аукціону по конкретному лоту за порушення, несумісні з подальшим веденням аукціону по лоту.
Розділ V.
Порядок підготовки та проведення земельних конкурсів.
5.1 Підготовка земельного конкурсу здійснюється відповідно до порядку підготовки аукціону, визначеного цим Положенням, з урахуванням особливостей, визначених цим розділом.
5.2 Продавець затверджує за поданням Організатора торгів перелік земельних ділянок, які пропонуються для продажу або оренди на земельному конкурсі.
5.3 Рішення Продавця про затвердження Переліку є згодою на складання відповідних проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
5.4 Після розробки та погодження в установленому порядку відповідних проектів землеустрою розробляється технічна документація по перенесенню меж земельних ділянок на місцевість (в натурі) та технічні звіти про експертну грошову оцінку земельних ділянок.
5.5 Для проведення земельних конкурсів Продавець створює комісію по проведенню конкурсів з продажу земельних ділянок та прав оренди на них (далі конкурсна комісія), яка бере участь в розкритті конвертів із конкурсними пропозиціями, разом з Виконавцем розглядає ці пропозиції та колегіально визначає переможця конкурсу.
5.6 Продавець встановлює вимоги до Покупців щодо використання земельної ділянки, яка виставляється на земельні торги у формі земельного конкурсу, визначає критерії відбору Покупців земельної ділянки.
5.7 Продавець оголошує відкриті земельні конкурси для участі всіх Покупців.
5.8 Покупець, який бере участь у земельному конкурсі, повинен бути спроможним сплатити ціну земельної ділянки та виконувати інші вимоги, викладені в оголошенні про земельний конкурс.
Організатор та Виконавець вправі вимагати від Покупця надання їм до початку проведення земельного конкурсу інформації про правовий статус Покупця, його фінансове становище та відповідність іншим умовам, зазначеним при оголошенні земельного конкурсу.
У випадку встановлення невідповідності представлених Покупцем відомостей умовам земельного конкурсу, а також у випадку встановлення неточності або невичерпності таких відомостей, Виконавець надсилає Покупцеві повідомлення про призупинення його участі у земельному конкурсі.
Якщо Покупець протягом 5 днів після отримання повідомлення про призупинення участі у земельному конкурсі не надішле Виконавцю додаткові відомості, які відповідатимуть умовам земельного конкурсу, або ж якщо надіслані відомості не відповідатимуть умовам земельного конкурсу, то Виконавець приймає рішення про зняття Покупця з участі у земельному конкурсі.
5.9 Організатор має право відхилити конкурсну заявку Покупця, якщо Покупець допустив дії, які містять в собі порушення чинного законодавства України та які мають на меті вплинути на Організатора, Замовника або Виконавця з тим, щоб добитися сприятливого ставлення до Покупця.
Рішення Організатора про відхилення конкурсної заявки Покупця протягом 5-ти днів з моменту її прийняття надсилається Покупцеві та фіксується у звіті про проведення змін до конкурсу.
5.10 Організатор земельного конкурсу зобов'язаний до початку проведення земельних торгів надати Виконавцю пакет конкурсних документів, в яких містяться конкурсні вимоги до Покупців.
До пакету конкурсних документів, що містять конкурсні вимоги до Покупців, входять:
- технічний паспорт земельної ділянки;
- характеристика земельної ділянки;
- інформація про цільове призначення земельної ділянки;
- інформація про критерії оцінки пропозицій Покупців;
- проект договору купівлі-продажу земельної ділянки;
- інформація щодо того, чи дозволяється пропонувати інші, крім передбачених конкурсними документами, умови договору купівлі-продажу земельної ділянки або висувати інші вимоги, а також інформація щодо того, як будуть оцінюватися альтернативні пропозиції Покупців;
- інформація про те, як повинна бути обчислена і виражена ціна, що вказується в заявці;
- інформація про учасників, які запрошуються для участі в конкурсі (для закритих конкурсів);
- вимоги до гаранта виконання договору купівлі-продажу земельної ділянки, якщо такі висуваються;
- остаточний строк, місце і спосіб представлення заявок;
- інформація щодо способу звернення Покупців за роз’ясненням конкурсних вимог, висунутих Організатором;
- термін дійсності конкурсних заявок;
- місце, дата, час і порядок розкриття конвертів з конкурсними заявками, що надійшли від Покупців;
- імена, прізвища й адреси посадових або уповноважених осіб Організатора, які уповноважені вирішувати питання, пов’язані з проведенням земельних торгів;
- інші вимоги Організатора щодо підготовки і представлення конкурсних заявок.
5.11 Конкурсні документи Покупцям надає Виконавець.
За надання конкурсних документів може стягуватися плата, що складає витрати на підготовку конкурсних документів та їх надання Покупцям. Розмір плати та порядок її внесення встановлюються Виконавцем.
5.12 Покупець має право звернутися до Виконавця за наданням роз'яснень щодо змісту конкурсних документів не пізніше ніж за 15 днів до закінчення терміну представлення конкурсних заявок.
Роз'яснення має бути надано покупцеві протягом терміну, який дасть покупцеві змогу представити свою конкурсну заявку до закінчення встановленого терміну подачі конкурсних заявок, але не пізніше 5 днів з моменту надходження запиту.
До закінчення строку подання конкурсних заявок Організатор має право внести в конкурсні документи уточнення або доповнення та повідомити про це всіх Покупців, яким вручені конкурсні документи.
У випадку виникнення необхідності проведення Організатором зустрічі з Покупцями та у разі її проведення, складається протокол, в якому фіксуються всі представлені під час цієї зустрічі запити щодо роз'яснення конкурсних документів без зазначення осіб, від яких вони надійшли, і відповіді на них. Копії протоколів надаються всім Покупцям, що беруть участь у земельному конкурсі, на їх вимогу.
5.13 Виконавець встановлює дату, до якої Покупці повинні подати конкурсні заявки. Строк подачі конкурсних заявок не може бути меншим 30 днів з моменту оголошення земельного конкурсу.
Якщо Організатор вносить до конкурсних документів зміни, то строк подачі конкурсних заявок підлягає збільшенню з тим, щоб надати Покупцям можливість подати конкурсні заявки з урахуванням таких змін.
Виконавець має право збільшити строк подачі конкурсних заявок, якщо один чи більше Покупців не можуть до закінчення строку їх подання представити свої конкурсні заявки з не залежних від них причин.
Повідомлення про перенесення остаточного терміну представлення конкурсних заявок повинні бути негайно вислані всім Покупцям, які виявили бажання взяти участь у земельному конкурсі.
5.14 Конкурсна заявка має бути складена у письмовій формі, підписана Покупцем або уповноваженою ним особою, подана (надіслана) у заклеєному та скріпленому печаткою (для юридичної особи) конверті (пакеті) .
У випадку надходження конкурсної заявки після завершення строку подання конкурсних заявок, Організатор торгів повинен повернути заявку без розкриття конверту, в якому вона була надіслана.
5.15 Конкурсні заявки є дійсними протягом строку, зазначеного в конкурсних документах.
До закінчення строку дії конкурсних заявок власник земельної ділянки може звернутися до Покупців з проханням про подовження строку дії поданих ними конкурсних заявок. Покупець може відхилити таке прохання, не втрачаючи право на гарантію своєї конкурсної заявки.
Покупці, що погодились подовжити строк дії своїх конкурсних заявок і повідомили про це в письмовій формі Виконавця конкурсу, подовжують строк гарантування заявок чи надають нові гарантії дії заявок.
Якщо Покупець не дає відповідь на прохання Виконавця конкурсу про подовження терміну дії конкурсних заявок, не подовжує їх або не надає нові гарантії конкурсних заявок, вважається, що він відхилив прохання про подовження терміну дії своєї конкурсної заявки.
Конкурсними документами може бути передбачено, що до закінчення строку подання конкурсних заявок Покупець має право змінити чи відкликати свою конкурсну заявку, не втрачаючи право на її гарантію. Така зміна або повідомлення про відкликання конкурсної заявки визнаються дійсними у випадку їх одержання Виконавцем конкурсу до закінчення строку подання конкурсних заявок.
5.16 Розкриття конвертів з конкурсними заявками проводиться в зазначених у конкурсних документах місці, день і час.
Ця дата повинна збігатися з датою завершення подання конкурсних заявок. При їх зміні відповідно повинна бути змінена і дата розкриття конвертів з конкурсними заявками.
Конверти розкриваються Виконавцем у присутності уповноваженого представника Організатора. Всі конверти з конкурсними заявками, що надійшли до закінчення терміну їхнього подання, повинні бути розкриті у встановлений строк. Під час процедури розкриття конвертів мають право бути присутніми всі Покупці, що представили конкурсні заявки, або їх уповноважені представники.
При розкритті конвертів із конкурсними заявками, оголошуються найменування, адреса Покупця, що представив конкурсну заявку, і зазначена в заявці ціна, інвестиційні та інші пропозиції. Ця інформація фіксується у протоколі про земельний конкурс, що складається відповідно до цього Положення.
5.17 До розгляду приймаються конкурсні заявки, які відповідають всім перерахованим у конкурсних документах вимогам, або наявні в них відхилення від викладених у конкурсних документах умов є несуттєвими, а помилки та неточності можуть бути усунуті без зміни суті заявки.
Організатор має право вимагати надання Покупцями роз'яснень щодо змісту поданих ними конкурсних заявок. Зміна суті конкурсної заявки при їх роз'ясненні не допускається.
Виконавець торгів має право самостійно виправити виявлені в конкурсній заявці під час її розгляду арифметичні та технічні помилки. В такому випадку повідомляється Покупець, що представив конкурсну заявку, про такі виправлення.
Виконавець має право відхилити конкурсну заявку, якщо:
- Покупець, що представив конкурсну заявку, не відповідає кваліфікаційним вимогам, викладеним у конкурсних документах;
- представлена конкурсна заявка не відповідає вимогам, зазначеним у конкурсних документах;
- наявні порушення Покупцем законодавства про недобросовісну конкуренцію.
5.18 Виконавець проводить конкурс у присутності конкурсної комісії.
Виконавець оцінює і порівнює тільки конкурсні заявки, які відповідають викладеним у конкурсних документах вимогам, і визначає Покупця, який є переможцем у земельному конкурсі. При порівнянні та оцінці конкурсних документів можуть застосовуватися тільки критерії оцінки, визначені в конкурсних документах.
Переможцем земельного конкурсу визнається Покупець, в конкурсній заявці якого запропоновані найкращі інвестиційні та інші, в тому числі цінові, пропозиції, які при оцінці відповідно до критеріїв, встановлених конкурсними документами, визнаються найприйнятнішими.
Інформація, пов'язана з розглядом, роз'ясненням, оцінкою і порівнянням конкурсних заявок, може бути доступна тільки тим особам, що офіційно беруть участь у розгляді, оцінці та порівнянні конкурсних заявок і прийнятті рішення за результатами їх розгляду.
Якщо до встановленого Виконавцем строку подання конкурсних заявок надходить тільки одна заявка, земельний конкурс вважається таким, що не відбувся.
5.19 Не пізніше ніж протягом 5-ти днів після завершення земельного конкурсу Виконавець надсилає Покупцеві, який став переможцем земельного конкурсу, повідомлення про визнання його переможцем, а іншим Покупцям - повідомлення про Покупця, який став переможцем конкурсу.
Якщо Покупець, якому надіслано повідомлення про визнання його переможцем земельного конкурсу, відмовиться від підписання договору оренди або купівлі-продажу земельної ділянки, Виконавець має право визнати переможцем конкурсу іншого Покупця у порядку, встановленому цим Положенням.
5.20 Виконавець протягом 10 днів з моменту його завершення складає звіт про результати конкурсу та надає його Організатору земельного конкурсу.
У звіті про результати земельного конкурсу:
- дається короткий опис земельної ділянки;
- викладається зміст заяв Покупців на участь у земельному конкурсі, зазначаються найменування й адреси Покупців, які подали заяви на участь у земельному конкурсі;
- зазначаються відомості про правовий та фінансовий стан Покупців, їх здатність задовольнити умови земельного конкурсу;
- зазначаються запропонована кожним Покупцем ціна земельної ділянки, а також конкурсні пропозиції;
- дається оцінка та порівняльна характеристика конкурсних заяв та пропозицій;
- зазначається Покупець – переможець земельного конкурсу, підстави визнання його переможцем;
- зазначаються причини відхилення заяв Покупців.
Інформація щодо опису земельних ділянок, змісту заяв й адрес Покупців та причини відхилення заяв Покупців надається всім Покупцям, які брали участь у земельному конкурсі, на їх письмовий запит.
Решта інформації може надаватися лише судовим органам та органам прокуратури на їх запит.
Організатор та Виконавець не мають права розголошувати інформацію, пов'язану з проведенням земельного конкурсу, якщо розголошення такої інформації може завдати шкоди законним інтересам Покупців або суперечить вимогам законодавства про недобросовісну конкуренцію.
5.21 Земельний конкурс вважається завершеним з моменту укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки.
Розділ VІ.
Результати земельних торгів.
6.1 Протягом З0 днів після проведення земельних торгів (аукціону або конкурсу) Виконавець земельних торгів публікує в засобах масової інформації результати торгів по кожній земельній ділянці (земельному лоту) із зазначенням:
- місця розташування та розміру земельної ділянки (земельний лот);
- ціни, за якою земельна ділянка (земельний лот) продана на торгах;
- цільового призначення земельної ділянки;
- інвестиційних та інших зобов'язань Покупця, якщо такі були передбачені умовами земельних торгів.
6.2 Продавець у триденний строк з дня укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки сповіщає про це Організатора, для публікації оголошення про результати торгів.
Оголошення про результати земельних торгів публікується у засобах масової інформації, в яких було надруковано оголошення про земельні торги, у п'ятиденний термін з дня отримання інформації.
6.3 Інформація про Покупців, їх кількісний та персональний склад, інформація, що міститься в поданих ними заявках на участь у земельних торгах, та інформація про результати розгляду заявок, оцінки конкурсних пропозицій є конфіденційною та не підлягає розголошенню до публікування оголошення про результати земельних торгів, окрім випадків, установлених законом. Зазначене правило не поширюється на випадки, коли така інформація вимагається Організатором для розгляду поданої на його адресу скарги щодо порядку здійснення процедури торгів.
Проектні та інші матеріали, розроблені Покупцями та подані ними для участі у земельному конкурсі, є власністю Покупця та можуть використовуватися іншими особами тільки під час та у зв'язку з проведенням земельних торгів, для участі в яких вони подавалися. Будь-яке інше їх використання можливе лише з письмового дозволу Покупця.
6.4 3а наявності поважних причин Організатор вправі відмовитися від їх проведення з дотриманням вимог цього Положення.
Рішення про скасування земельних торгів надається особі, що проводить земельні торги, для відповідного повідомлення у засобах масової інформації та особисто Покупцям у триденний термін з дня отримання такого рішення.
Публікація повідомлення про скасування земельних торгів має бути здійснена не пізніше ніж за 10 днів до визначеної дати їх проведення.
Рішення про скасування земельних торгів може бути оскаржено у судовому порядку.
6.5 Результати земельних торгів анулюються Організатором земельних торгів у п'ятиденний термін з моменту проведення у випадках:
- відмови переможця земельних торгів укласти договір купівлі-продажу земельної ділянки або включити до договору умови, визначені у цьому Положенні та пакеті документації про земельні торги;
- відмови переможця земельного аукціону підписати протокол про результати земельного аукціону.
Рішення про анулювання результатів земельних торгів може бути оскаржене у судовому порядку.
6.6 Земельні торги визнаються такими, що не відбулися, у разі:
- відсутності Покупців або наявності тільки одного Покупця;
- якщо жоден із Покупців не запропонував ціну, вищу за стартову ціну земельної ділянки;
- відмови Кабінету Міністрів України надати згоду на продаж земельної ділянки на земельних торгах іноземному громадянину, іноземній юридичній особі, спільному підприємствам, заснованому за участю іноземних юридичних та фізичних осіб, підприємству з іноземними інвестиціями;
- несплати в установлений термін переможцем земельних торгів належної суми за придбану земельну ділянку.
6.7 Виконавець у триденний строк з моменту виникнення підстави для визнання земельних торгів такими, що не відбулися, повідомляє про це Організатора.
Рішення про визнання земельних торгів такими, що не відбулися, приймається Організатором у триденний строк з моменту надходження такого повідомлення.
6.8 Продавець має право скасувати своє рішення про продаж земельної ділянки (земельного лоту) на земельних торгах до початку їх проведення та повідомити Покупців про причини відмови.
Повідомлення про скасування земельних торгів надсилається Виконавцем торгів всім Покупцям, які подали заяви на участь у земельних торгах, не пізніше ніж протягом семи днів після прийняття рішення про скасування земельних торгів.
У разі скасування земельних торгів Виконавець повертає Покупцям реєстраційні та гарантійні внески, сплачені ними у зв'язку з подання заяв на участь у торгах.
За наявності поважних причин Продавець вправі відмовитися від проведення земельних торгів в будь-який час з обов'язковою публікацією інформації про скасування земельних торгів у засобах масової інформації.
Рішення про скасування видається (надсилається) Виконавцю торгів для публікації відповідного повідомлення у засобах масової інформації та особисто Покупцям у триденний строк з моменту надходження такого рішення.
Повідомлення про скасування земельних торгів має бути опубліковано не пізніше ніж за 10 днів до визначеної дати їх проведення.
Рішення про скасування земельних торгів може бути оскаржено у судовому порядку.
6.9 Результати земельних торгів, проведених з порушенням вимог цього Положення та пакету документації про земельні торги, які вплинули на їх визначення, можуть бути визнані недійсними у судовому порядку.
Визнання результатів земельних торгів недійсними тягне недійсність договору, укладеного з переможцем земельних торгів, з наслідками, передбаченими законодавством України.
6.10 У випадку прийняття рішення про визнання земельних торгів такими, що не відбулися, скасування земельних торгів або анулювання їх результатів, Організатор має право протягом шести календарних місяців з дня його прийняття, прийняти рішення про повторне проведення земельних торгів.
У разі повторного проведення земельних торгів можлива зміна умов продажу, включаючи зміну стартової ціни земельної ділянки, але не більш як на 30 відсотків, з дотриманням правил, встановлених цим Положенням, а також зміна критеріїв визначення переможця та інших умов проведення земельних торгів.
Повторні земельні торги проводяться в порядку, визначеному цим Положенням.
Заявки на участь у земельних торгах, надані Покупцями під час попередніх торгів, вважаються недійсними, якщо Покупець протягом строку, визначеного в оголошенні про земельні торги, не надішле підтвердження їх дійсності у випадку, якщо умови проведення торгів, визначення переможця, ціна та інші умови торгів не змінилися. У випадку зміни зазначених умов заявки є недійсними та підлягають поверненню Покупцям протягом 30 календарних днів після надходження від них відповідної заяви.
У повторних земельних торгах не може брати участь переможець попередніх земельних торгів у разі несплати ним в установлений термін вартості земельної ділянки за договором, відмови від укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки або відмови від підписання протоколу про результати земельного аукціону.
6.11 Покупець, який вважає, що його права порушуються внаслідок порушення Виконавцем порядку їх проведення та правил, установлених цим Положенням та пакетом документації про земельні торги, має право на оскарження дій Виконавця.
6.12 У разі виникнення підстави для оскарження порядку проведення земельних торгів або прийнятих рішень, дій чи бездіяльності до моменту укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки, Покупець протягом 15 календарних днів з дня настання такої підстави має право подати скаргу Виконавцю чи Організатору. У випадку подання скарги останньому, він протягом трьох робочих днів з дня її одержання інформує про неї Виконавця. Подання скарги пізніше встановленого терміну не зобов'язує особу, якій подана скарга, здійснювати її розгляд.
Подання скарги зупиняє процедуру земельних торгів на строк її розгляду, але не більше ніж на 15 календарних днів.
Протягом п'яти календарних днів з дня надходження скарги, Виконавець зобов'язаний повідомити всіх Покупців, яких вона стосується, про її зміст, час і місце розгляду та запросити їх взяти участь у розгляді скарги. Покупець, що не брав участі у розгляді скарги, позбавляється права на подальше звернення з вимогами, аналогічними до тих, що були розглянуті.
У випадку, якщо скаргу не врегульовано шляхом переговорів на підставі взаємної згоди, Виконавець або Організатор протягом 15 календарних днів з дня її отримання приймає обґрунтоване рішення із зазначенням причин про незадоволення скарги або заходів, які вживатимуться для врегулювання конфлікту.
6.13 Виконавець надсилає рішення за скаргою Покупця Організатору протягом трьох робочих днів з дня його прийняття.
У разі виявлення за скаргою Покупця порушень порядку проведення земельних торгів, які впливають на об'єктивність визначення переможця, призводять до дискримінації Покупців або іншим чином порушують їх права, Організатор має право, а при самостійному розгляді скарги - зобов'язаний, визнати результати такої процедури недійсними та зобов'язати Виконавця розпочати нові процедури торгів.
Примірник рішення щодо розгляду скарги надається Покупцям, які подали скаргу, протягом п'яти робочих днів з дня його прийняття.
Рішення органу, що здійснював розгляд скарги, є остаточним, якщо Покупець протягом 15 календарних днів з дня його отримання не звернувся до суду.
Якщо Організатор або Виконавець не приймає рішення у встановлений строк, Покупці, що подали скаргу, вправі звернутися в установленому законом порядку до суду.
Спори, що виникають за результатами земельних торгів, вирішуються у судовому порядку.
6.14 Фінансування проведення земельних торгів здійснюється за рахунок реєстраційних внесків Покупців, за рахунок власних коштів Виконавця та інших, не заборонених законом джерел.
Розмір реєстраційного внеску визначається Організатором та розраховується виходячи з того, що він повинен покривати витрати на організацію земельних торгів.
Максимальний розмір реєстраційного внеску не повинен перевищувати 10 мінімальних заробітних плат на дату публікування оголошення про проведення земельних торгів.
У разі відмови Продавця від проведення земельних торгів у п'ятиденний строк з дня прийняття відповідного рішення сплачені суми реєстраційних внесків, за вирахуванням платежів за банківські перекази, повертаються усім Покупцям у повному обсязі, і витрати, пов'язані з організацією та проведенням земельних торгів, провадяться за рахунок Організатора. В інших випадках суми реєстраційних внесків не повертаються.
Розмір гарантійного внеску визначається Організатором та не може перевищувати 15 відсотків від стартової ціни продажу земельного лоту. Сплачені суми гарантійних внесків, за вирахуванням платежів за банківські перекази, у п'ятиденний термін з дня укладання договору, прийняття рішення про визнання торгів такими, що не відбулися, анулювання їх результатів або скасування повертаються усім Покупцям, які не були визнані як переможці земельних торгів, крім випадків, передбачених цим Положенням.
6.15 Договір купівлі-продажу укладається безпосередньо між Продавцем і Покупцем – переможцем земельних торгів. У випадку придбання Покупцем декількох земельних ділянок, договір укладається окремо на кожну ділянку.
Договір купівлі-продажу земельних ділянок іноземними державами, іноземними юридичними особами та спільними підприємствами, заснованими за участю іноземних юридичних та фізичних осіб, для потреб, визначених Земельним кодексом України, між Продавцем та Покупцем укладається після погодження з Кабінетом Міністрів України чи Верховною Радою України відповідно до повноважень та у порядку, визначеному законом.
При укладанні договору з Покупцем, сума внесеного ним гарантійного внеску зараховується в рахунок виконання грошових зобов'язань за укладеним договором.
Покупець при відмові від укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки на умовах, визначених в проекті договору, або в разі відмови включити до договору умови, визначені у цьому Положенні та пакеті документації про земельні торги, втрачає внесений ним гарантійний внесок.
Організатор, що відмовився від укладання договору, повертає Покупцю суму гарантійного внеску, а також відшкодовує йому прямі збитки, заподіяні участю у земельних торгах, у частині, що перевищує суму гарантійного внеску, яка повертається.
У разі відмови Кабінету Міністрів України або Верховної Ради України надати згоду на продаж земельної ділянки іноземним державам, іноземним юридичним особам та спільним підприємствам, заснованим за участю іноземних юридичних та фізичних осіб, Організатор повертає Покупцю суму гарантійного внеску.
6.16 Договір купівлі-продажу земельної ділянки повинен містити умови, визначені Земельним кодексом України для угод про перехід права власності на земельні ділянки, цільове призначення, зобов'язання сторін, які були визначені умовами конкурсу, відповідальність за їх невиконання, а також інші умови, за угодою сторін.
Примірний договір купівлі-продажу земельної ділянки на земельних торгах затверджується Організатором.
Договір купівлі-продажу земельної ділянки є підставою для внесення коштів до банківської установи як сплата вартості земельної ділянки (земельного лоту).
Крім типових положень, до договору купівлі-продажу земельної ділянки, проданої з розстроченням платежу, включаються умови щодо:
- суми, яку Покупець повинен сплатити власникові земельної ділянки як перший платіж;
- регулярності та розміру наступних платежів, які Покупець повинен сплачувати продавцеві земельної ділянки.
Продавець земельної ділянки (земельного лоту) має право вимагати включення до договору купівлі-продажу умов, які обмежують права Покупця щодо розпорядження земельною ділянкою, до моменту виконання Покупцем інвестиційних та інших зобов'язань, передбачених договором, якщо такі зобов'язання не суперечать цьому Положенню
Відмова Продавця від укладання договору може бути оскаржена Покупцем у судовому порядку.
Договір купівлі-продажу земельної ділянки підлягає нотаріальному посвідченню за рахунок Покупця.
6.17 Договором купівлі-продажу земельної ділянки може бути передбачена оплата її вартості з розстроченням платежу.
Розмір першого платежу, який сплачується при купівлі-продажу земельної ділянки з розстроченням платежу, не може бути меншим 25 відсотків вартості земельної ділянки, за яку вона продана на земельних торгах.
Термін розстрочення оплати вартості земельної ділянки не може перевищувати 1 рік. Умови розстрочення оплати передбачаються в договорі купівлі-продажу земельної ділянки.
Якщо договором купівлі-продажу земельної ділянки, проданої з розстроченням платежу, передбачений перехід права власності на земельну ділянку від продавця до Покупця в момент сплати першого платежу, то Покупець земельної ділянки не має права здійснювати її відчуження до повної сплати вартості земельної ділянки.
Покупець земельної ділянки, проданої з розстроченням платежу, має право повністю сплатити вартість земельної ділянки достроково.
6.18 У разі коли договором купівлі-продажу земельної ділянки передбачено, що Продавець передає покупцеві право власності на земельну ділянку в момент внесення першого платежу, то договір купівлі-продажу повинен містити положення про одночасне виникнення у Продавця права притримання земельної ділянки.
Право притримання земельної ділянки підлягає державній реєстрації як обтяження права власності на земельну ділянку, придбану Покупцем.
Право притримання, що надається Продавцеві, є гарантією отримання Продавцем повної вартості, проданої ним на земельних торгах та зазначеної у договорі купівлі-продажу земельної ділянки.
Покупець земельної ділянки, щодо якої встановлено право притримання, не має права здійснювати відчуження цієї земельної ділянки чи передачу її в заставу до припинення права притримання земельної ділянки.
Припинення права притримання земельної ділянки припиняється після сплати Покупцем повної вартості земельної ділянки, визначеної договором купівлі-продажу, та скасування органом, що здійснює державну реєстрацію, прав на нерухоме майно, права притримання земельної ділянки.
6.19 У разі коли договором купівлі-продажу земельної ділянки передбачено, що Продавець передає Покупцеві право власності на земельну ділянку після сплати повної вартості земельної ділянки, в договір купівлі-продажу включається положення про встановлення права притримання на користь Покупця земельної ділянки.
Право притримання земельної ділянки підлягає державній реєстрації як обтяження права власності на земельну ділянку, придбану Покупцем.
Право притримання, що надається Покупцеві земельної ділянки, є гарантією отримання Покупцем земельної ділянки після сплати ним повної її вартості, визначеної у договорі купівлі-продажу земельної ділянки.
Продавець земельної ділянки, щодо якої встановлено право притримання, не має права здійснювати відчуження цієї земельної ділянки чи передачу її в заставу до припинення права притримання земельної ділянки.
Припинення права притримання земельної ділянки здійснюється після сплати її Покупцем повної вартості земельної ділянки, визначеної договором купівлі-продажу, та скасування органом, що здійснює державну реєстрацію нерухомого майна, права притримання земельної ділянки.
6.20 Якщо Покупець земельної ділянки, який сплатив перший платіж і набув право власності на земельну ділянку, не сплачує черговий платіж протягом двох місяців після настання строку його сплати, Продавець має право направити Покупцеві вимогу у письмовій формі про сплату платежу протягом місяця. Якщо після отримання такої вимоги Покупець не сплачує платіж, Продавець має право звернутися до суду з вимогою про розірвання договору купівлі-продажу земельної ділянки та виставлення її на земельні торги, а також відшкодування збитків, понесених у зв'язку з розірванням договору купівлі-продажу земельної ділянки.
Якщо Продавець земельної ділянки, проданої з розстроченням платежу та з умовою переходу права власності до Покупця в момент сплати останнього платежу, відмовляється передати земельну ділянку Покупцеві, Покупець має право звернутися до суду з вимогою про передачу йому земельної ділянки та відшкодування збитків, понесених у зв'язку з відмовою Продавця передати земельну ділянку Покупцеві.
6.21 Земельна ділянка може бути придбана за рахунок власних та запозичених коштів, якщо інше не передбачено законодавством.
Іноземні держави, іноземні юридичні особи та спільні підприємства набувають земельні ділянки у власність з оплатою їх вартості в національній валюті на загальних підставах та виключно з банківських рахунків.
6.22 Право власності на земельну ділянку виникає після укладення договору купівлі-продажу його нотаріального посвідчення, видачі державного акта на право власності на земельну ділянку та його державної реєстрації.
Розділ VII.
Набуття права оренди землі на конкурентних засадах.
7.1 Право оренди земельної ділянки набувається на підставі результатів конкурсу або аукціону, проведених за процедурою, визначеною цим Положенням, за умовами, визначеними цим розділом.
7.2. Переліки земельних ділянок, право оренди яких набувається за результатами конкурсу або аукціону, формуються Організатором відповідно до вимог п. п. 2.2, - 2.4. цього Положення та затверджуються відповідною радою, державною адміністрацією.
7.3 У разі находження двох і більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки, що перебуває в комунальній власності, відповідно до частини 7 статті 16 Закону України «Про оренду землі» проводиться конкурс або аукціон на здобуття права оренди конкретної земельної ділянки.
Право оренди конкретної земельної ділянки повинно бути виставлене на конкурс або аукціон за умови надходження другої та наступних заявок (у разі їх наявності) про надання в оренду тієї ж самої земельної ділянки тієї ж календарної дати, що й перша заявка.
У зазначених випадках такі земельні ділянки включаються відповідно до пункту 7.2 цього Положення в загальні Переліки земельних ділянок, право оренди яких набувається на конкурентних засадах.
7.4 При проведені торгів базовим критерієм визначення переможця конкурсу виступає ціна, яку пропонує учасник конкурсу за здобуття права оренди. Ціна пропозиції може бути виражена у твердій сумі або у ставках орендної плати (розмір орендної плати).
7.5 Стартові ціни об'єктів аукціону, об'єктів конкурсу визначаються Продавцем на підставі розроблених та затверджених відповідно до законодавства проектів землеустрою, звітів про експертну грошову оцінку земельних ділянок, з урахуванням розрахунків річної орендної плати за землю відповідного цільового використання.
Стартова ціна права оренди земельної ділянки визначається у розмірі не меншому ніж 10 відсотків від експертної грошової оцінки земельної ділянки та затверджується Продавцем.
7.6 3 учасниками торгів укладається угода про участь в аукціоні або конкурсі.
7.7 Після визначення переможця аукціону або конкурсу необхідними підставами для укладення договору оренди земельної ділянки є: рішення Продавця про продаж права оренди земельних ділянок, угода про участь в аукціоні або конкурсі, протокол торгів та довідка банківської установи про сплату передбачених протоколом торгів коштів.
7.8 У разі несплати Покупцем передбачених угодою про участь в аукціоні або конкурсі коштів Організатор визнає торги такими, що не відбулися.
Сума гарантійного внеску в цьому випадку Покупцю – переможцю торгів не повертається.
7.9 Після сплати Покупцем коштів згідно з протоколом аукціону або конкурсу та угодою про умови участі в торгах він зобов'язаний в десятиденний термін звернутися до Організатора із заявою (клопотанням) щодо укладення договору оренди земельної ділянки. Оформлення договору здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про оренду землі».
7.10 У випадку порушення з вини Покупця терміну звернення щодо укладення договору оренди земельної ділянки або визначеного угодою про участь в аукціоні або конкурсі терміну внесення коштів за здобуття права оренди земельної ділянки, торги можуть бути визнані такими, що не відбулися. В цьому випадку сплачені як гарантійний внесок кошти Покупцеві не повертаються.
7.11 Право оренди земельної ділянки виникає після укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації.
Розділ VIII.
Порядок розподілу та використання коштів
від проведення земельних торгів.
8.1 Кошти, що надходять на рахунок Виконавця як реєстраційні та гарантійні внески, що не були повернуті Покупцям з причин, вказаних у цьому Положенні, використовуються ним на відшкодування частини затрат з підготовки та проведення земельних торгів, на підготовку наступних земельних торгів, виготовлення технічної документації на земельні ділянки, а також на оплату праці ліцитатора.
8.2 Кошти, які надходять від продажу земельних ділянок у власність, розподіляються відповідно до закону України про Державний бюджет на поточний рік.
Кошти, які надходять від продажу права оренди на земельні ділянки, у повному обсязі надходять до відповідного бюджету, якщо законодавством не встановлено інший порядок розподілу цих коштів.
Заступник голови
обласної ради С. Чернов