ЗВЕРНЕННЯ

Харківської обласної ради до Президента України, Прем’єр-міністра України, Верховної Ради України щодо ситуації, що склалася в медичній галузі Харківської області

 

Депутати Харківської обласної ради висловлюють занепокоєння з приводу ситуації, що склалася в медичній галузі України, у тому числі  Харківської області, і вважають за необхідне привернути увагу органів влади та суспільства до проблем забезпечення державою Конституційних норм та гарантій.

У статті 49 Конституції України, зокрема, містяться норми щодо гарантування права кожного громадянина на охорону здоров’я та медичну допомогу, а також визначено, що охорона здоров’я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм.

Відповідно до Основного Закону України держава зобов’язана  створювати умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування.

Разом з тим, постановою Кабінету Міністрів України від 16 березня 2017 року № 180 «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» (яка мала набути чинності з 01 липня 2017 року) суттєво скорочена кількість медичних препаратів, що включені до Національного переліку основних лікарських засобів (у тому числі таких, що призначались за життєвими показами).

Навіть доопрацьований та частково оновлений вказаний Національний перелік, що набув чинності з 01 січня 2018 року, за висновками фахівців має значні недоліки, що може спричинити погіршення якості надання медичної допомоги населенню.

До цього часу Міністерством охорони здоров’я України не врегульовано питання забезпечення лікування хворих, які страждають на орфанні захворювання, а також не розв’язано  проблеми належного виконання медичних заходів за окремими державними програмами та комплексних заходів програмного характеру, що призводить до несвоєчасного постачання життєво необхідних лікарських засобів та виробів медичного призначення для населення.

Питання щодо забезпечення хворих на орфанні захворювання відповідним лікуванням уже двічі порушувалося перед Кабінетом Міністрів України та Верховною Радою України у зверненнях Харківської обласної ради, схвалених рішеннями від 14 квітня 2016 року № 119-VIІ та від 25 травня 2017 року № 452-VІI.

Враховуючи викладене вище, пропонуємо ще раз зосередити увагу на необхідності на законодавчому рівні врегулювати питання щодо:

- пожиттєвого безперебійного і безоплатного лікування хворих на орфанні захворювання, як це передбачено Порядком забезпечення громадян, які страждають на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 31 березня 2015 року № 160;

- перегляду переліку рідкісних (орфанних) захворювань, зважаючи на реальні можливості державного і місцевих бюджетів, із внесенням відповідних змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 27.10.2014 № 778 щодо певного уточнення та обґрунтованого обмеження вказаного переліку;

- прийняття відповідних законодавчих актів стосовно проведення обов’язкового селективного скринінгу подружніх пар та забезпечення пренатальної діагностики.

Також, впродовж останніх років органи місцевої виконавчої влади та органи місцевого самоврядування Харківської області неодноразово порушували питання щодо врахування чисельності вимушено переміщених осіб з тимчасово окупованих територій та районів проведення антитерористичної операції при обчисленні показників та обсягів медичної субвенції.

Однак, у минулому році навіть при розподілі нерозподілених видатків медичної субвенції для територій Донецької та Луганської областей, на яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють свої повноваження не в повному обсязі, зазначені пропозиції Міністерством охорони здоров’я України враховані не були, що порушує принципи бюджетної системи України, визначені Бюджетним кодексом України.

У той же час, населення саме цих територій щорічно отримує медичну допомогу в закладах охорони здоров’я Харківської області за рахунок коштів місцевих бюджетів Харківщини.

Крім того, є незрозумілим ставлення Міністерства охорони здоров’я України до ситуації, що залишається неврегульованою та пов’язана із практичним зрівнянням заробітної плати некваліфікованих та висококваліфікованих працівників галузі охорони здоров‘я. Це спричиняє певну напруженість у колективах та створює ризики суттєвих кадрових втрат саме висококваліфікованих працівників галузі.

Окремої уваги потребує питання реалізації реформ в галузі охорони здоров’я.

Непокоять новації міністерства щодо реформування екстреної медичної допомоги, прикладом яких було передчасне внесення змін до Національного класифікатора професій без відповідного законодавчого врегулювання трудових правовідносин в закладах галузі, у тому числі служби екстреної медичної допомоги.

Окрім цього, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15 листопада 2017 року № 821-р затверджено План заходів з реалізації Концепції реформи фінансування системи охорони здоров’я на період до 2020 року.

Зазначеним Планом заходів, а також внесеними змінами до Бюджетного кодексу України та до інших законодавчих і нормативних актів держави, вже з другого півріччя 2018 року передбачається переведення закладів охорони здоров’я первинної медико-санітарної допомоги на фінансування з державного бюджету через єдиного національного замовника медичних послуг – Національну службу здоров‘я України.

При цьому, фінансування закладів охорони здоров’я повинне здійснюватися на підставі даних єдиної електронної системи обміну медичною інформацією, яка відповідно до Плану заходів, мала бути створена наприкінці 2017 року.

Разом з тим, утворена постановою Кабінету Міністрів від 27 грудня 2017 року № 1101 Національна служба здоров’я України на сьогодні не розбудована, а робота у єдиній електронній системі обміну медичною інформацією не відпрацьована із закладами охорони здоров’я.

У той же час, доведені місцевим бюджетам видатки медичної субвенції для надання первинної медико-санітарної допомоги населенню заплановані лише на перше півріччя поточного року, а видатки на друге півріччя заплановані Міністерству охорони здоров’я України для подальшого фінансування цього рівня медичної допомоги саме через Національну службу здоров’я України.

За таких умов, виникають суттєві ризики в частині своєчасного виконання Плану заходів з реалізації Концепції реформи фінансування системи охорони здоров’я у 2018 році, а також наявні певні чинники, що можуть призвести до значного погіршення доступності та якості надання медичної допомоги населенню.

Викладене вище свідчить про відсутність спланованих та скоординованих дій з боку Міністерства охорони здоров’я України як галузевого органу центральної виконавчої влади щодо чіткої взаємодії з профільними підрозділами органів місцевої виконавчої влади та закладами охорони здоров’я територій.

Просимо Вас посприяти якнайшвидшому розгляду та вирішенню порушених питань та про результати повідомити Харківську обласну раду.

 

СХВАЛЕНО

рішення обласної ради

від 01 березня № 661-VIІ

(ХV сесія VІI скликання)