Пояснювальна записка

до проекту рішення обласної ради «Про затвердження

обласної програми розвитку освіти «Новий освітній простір Харківщини» на 2019-2023 роки»

 

1. Обґрунтування необхідності прийняття рішення

Відповідно до завдань, передбачених актами Президента України, Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, Стратегією сталого розвитку Харківської області до 2020 року, затвердженою рішенням обласної ради від 23 грудня 2010 року № 27-VI (із змінами), розпорядженнями та дорученнями голови Харківської обласної державної адміністрації, у Програмі визначено основні заходи щодо розвитку галузей «Освіта» і «Наука» на 2019-2023 роки, спрямовані на реалізацію стратегічних напрямів розвитку освіти, забезпечення економічних і соціальних гарантій для реалізації конституційного права на освіту кожного громадянина України, системного підвищення якості освіти на інноваційній основі, зміцнення матеріально-технічної бази закладів освіти області, ефективної системи національного виховання, формування соціально зрілої творчої особистості, підготовку молоді до подальшого свідомого вибору сфери життєдіяльності.

2. Мета і завдання прийняття рішення

Метою Програми є забезпечення стабільного розвитку системи освіти регіону відповідно до вимог суспільства, економіки; забезпечення особистісного розвитку дітей та молоді згідно з їх індивідуальними здібностями, потребами.

Основними завданнями розвитку системи освіти Харківської області є:

- розвиток і оптимізація мережі навчальних закладів з урахуванням демографічних, економічних, соціальних перспектив розвитку регіону, потреб громадян та суспільства;

- забезпечення конституційних прав і державних гарантій щодо доступності здобуття загальної середньої освіти;

- розвиток мережі електронних бібліотек на всіх рівнях освіти;

- створення системи дистанційного навчання, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами та дітей, які перебувають на довготривалому лікуванні;

- створення системи інформаційно-технологічного забезпечення проведення моніторингу освіти;

- створення сприятливих умов для пошуку, підтримки та розвитку обдарованих дітей і молоді;

- збільшення показника охоплення відпочинком та оздоровленням дітей у літній період;

- удосконалення механізму формування державного замовлення відповідно до потреб регіонального ринку праці;

- розроблення та впровадження державних стандартів професійно-технічної освіти;

- сприяння створенню системи соціальної підтримки студентів, які найбільше відзначились у науковій та навчальній роботі;

- будівництво, завершення будівництва, реконструкція, капітальний ремонт будівель, приміщень та систем життєзабезпечення навчальних закладів області;

- забезпечення підвезення учнів і вчителів до місця навчання, роботи та у зворотному напрямі;

- оснащення закладів загальної середньої освіти комп’ютерною технікою та мультимедійним обладнанням; сучасним обладнанням навчальних кабінетів хімії, біології, фізики, географії та математики.

3. Загальна характеристика та основні положення проекту рішення

Затвердження обласної програми розвитку освіти «Новий освітній простір Харківщини» на 2019-2023 роки.

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання.

Цей проект рішення ґрунтується на нормах:

Конституції України;

Законів України «Про освіту» (зі змінами), «Про дошкільну освіту» (зі змінами), «Про загальну середню освіту» (зі змінами), «Про позашкільну освіту» (зі змінами), «Про професійно-технічну освіту» (зі змінами), «Про охорону дитинства» (зі змінами), «Про оздоровлення та відпочинок дітей» (зі змінами), «Про наукову і науково-технічну діяльність» (зі змінами), «Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні» (зі змінами), «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (зі змінами), «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» (зі змінами), «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» (зі змінами), «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» (зі змінами);

Указів Президента України від 25.06.2013 № 344/2013 «Про Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року», від 14.04.2000 № 599/2000 «Про стратегію реформування системи державної служби в Україні», від 09.11.2000 № 1212/2000 «Про Комплексну програму підготовки державних службовців», від 20.02.2006 № 140/2006 «Про Концепцію розвитку законодавства про державну службу в Україні», від 20.09.2007 № 900/2007 «Про заходи щодо реформування державної служби в Україні та забезпечення захисту конституційних прав державних службовців», від 01.02.2012 № 45/2012 «Про Стратегію державної кадрової політики на 2012 – 2020 роки», від 19.05.2011 №588/2011 «Про заходи щодо розв'язання актуальних проблем осіб з обмеженими фізичними можливостями», від 01.06.2013 № 312/2013 «Про додаткові заходи із забезпечення гарантій реалізації прав та законних інтересів дітей», від 13.12.2016 № 553/2016 «Про заходи, спрямовані на забезпечення додержання прав осіб з інвалідністю»;

постанов Кабінету Міністрів України від 28.04.2009 № 422 «Про затвердження Типового положення про дитячий заклад оздоровлення та відпочинку», від 28.04.2009 № 426 «Про затвердження Порядку проведення державної атестації дитячих закладів оздоровлення та відпочинку і присвоєння їм відповідних категорій» (зі змінами), від 15.08.2011 № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах», від 06.05.2001 № 433 «Про затвердження переліку типів позашкільних навчальних закладів і Положення про позашкільний навчальний заклад» (зі змінами), від 21 лютого 2018 року № 87 «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти», від 21 серпня 2013 року №607 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими потребами», від 23.11.2011 № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» (зі змінами), від 22.11.2004 № 1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» (зі змінами), від 23.05.2001 № 559 «Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов'язковим профілактичним медичним оглядам, порядку проведення цих оглядів та видачі особистих медичних книжок» (зі змінами), від 08.12.2009 № 1318 «Про затвердження Порядку здійснення медичного обслуговування учнів загальноосвітніх навчальних закладів» (зі змінами), від 16.01.2003 № 31 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми «Шкільний автобус» (зі змінами), від 05.08.1998 № 1240 «Про затвердження Положення про професійно-технічний навчальний заклад» (із змінами), від 01.08.2012 № 706 «Про затвердження Державної цільової програми «Національний план дій з реалізації Конвенції про права інвалідів» на період до 2020 року» (зі змінами), від 17.10.2007 № 1242 «Про затвердження Державної цільової соціальної програми реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» (зі змінами), від 08.02.1997 № 167 «Про затвердження Положення про систему підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і Положення про єдиний порядок підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації керівників державних підприємств, установ і організацій» (зі змінами), від 14.07.1999 № 1262 «Про фінансове забезпечення підготовки і підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування та органів військового управління Збройних Сил» (зі змінами), від 16.12.2004 № 1681 «Про центри перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій» (зі змінами), від 07.07.2010 № 564 «Про затвердження Положення про систему підготовки, спеціалізації та підвищення кваліфікації державних службовців, голів місцевих державних адміністрацій, їх перших заступників та заступників, посадових осіб місцевого самоврядування» (зі змінами), від 27.08.2010 № 777 «Про затвердження Положення про освітній округ» (зі змінами), від 22.08.2018 № 617 «Про деякі питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних центрів»; 

розпоряджень Кабінету Міністрів України від 09 серпня 2017 року № 526-р «Про Національну стратегію реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017 - 2026 роки та план заходів з реалізації її I етапу», від 13 грудня 2017 року № 903-р «Про затвердження плану заходів на 2017-2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа»(зі змінами);

наказів Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання» (зі змінами), від 30.05.2006 № 419 «Про затвердження Положення про організацію навчально-виробничого процесу в професійно-технічних навчальних закладах» (зі змінами), від 14.05.2013 № 499 «Про затвердження Типових правил прийому до професійно-технічних навчальних закладів України»; Стратегії сталого розвитку Харківської області до 2020 року, затвердженої рішенням обласної ради від 23 грудня 2010 року № 27-VI (зі змінами).

5. Фінансово-економічне обґрунтування

Фінансове забезпечення Програми здійснюється за рахунок коштів обласного бюджету, виходячи з реальних можливостей, субвенцій із державного бюджету, місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених чинним законодавством.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття рішення

Прийняття рішення буде сприяти:

- розвитку мережі закладів освіти відповідно до потреб населення;

- створенню сприятливих умов для здобуття освіти всіма категоріями населення регіону;

- поліпшенню якості всіх ланок системи освіти, забезпеченню їх стійкого розвитку;

- зміцненню навчально-методичної та технічної баз закладів освіти;

- збереженню та зміцненню здоров’я учнів;

- створенню системи виявлення, відбору та підтримки обдарованої молоді;

- узгодженню потреб ринку освітніх послуг і ринку праці, забезпеченню працевлаштування випускників вищих та професійно-технічних навчальних закладів, надання їм першого робочого місця;

- створенню умов для інтеграції вузівської науки в освіту, активізації проведення науково-технічних розробок та фундаментальних наукових досліджень у вищих навчальних закладах, стимулюванню діяльності наукових шкіл, збереженню науково-технічного потенціалу.

 

 

Заступник директора Департаменту

науки і освіти Харківської обласної

державної адміністрації                                                                 В. ІГНАТЬЄВ