Звернення Харківської обласної ради

до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України

та Державного комітету рибного господарства України

щодо внесення змін до деяких законодавчих актів

з метою вдосконалення нормативної бази, що регулює

природоохоронну, рибогосподарську та іншу діяльність

на водних об’єктах

 

Харківська обласна рада занепокоєна ситуацією, що склалася на водоймах області. Неврегульованість деяких питань щодо ведення природоохоронної,  рибогосподарської та іншої діяльності на водних об’єктах та недосконалість і неузгодженість водного, земельного та природоохоронного законодавства заважають здійсненню чіткого контролю за охороною водних живих ресурсів, підтриманню екологічного балансу на водоймах та мають  наслідком  неефективне використання природних ресурсів.

Для забезпечення раціонального використання водних живих ресурсів, регулювання прав і обов’язків суб’єктів промислового рибальства та дотримання інтересів територіальних громад необхідно розробити  та прийняти закон України «Про рибне господарство», який дозволить врегулювати все коло питань по використанню водних живих ресурсів та передбачити механізм контролю за організацією діяльності у сфері охорони, відтворення та використання водних живих ресурсів на території області з боку органів місцевого самоврядування.

Разом з тим, до прийняття такого акта життєво необхідно внести деякі зміни до чинних нормативно-правових актів.

Пропонуємо Водний кодекс України доповнити статтею такого змісту «Збори за оренду водойм, розташованих на річках загальнодержавного значення, зараховуються до Державного бюджету України в розмірі 30 відсотків, до бюджетів областей - в розмірі 70 відсотків. Усі зазначені збори спрямовуються на здійснення заходів щодо охорони вод, відтворення водних ресурсів, водних живих ресурсів і підтримання гідроспоруд водних об’єктів у належному стані.».

Такі надходження до спеціального фонду місцевих бюджетів дозволять здійснювати заходи по відтворенню водних живих ресурсів, по очищенню водойм, їх охороні, благоустрою прибережних захисних смуг тощо.

Відповідно до статей 11, 14, 15 Закону України  «Про тваринний світ» представники    місцевих   органів   самоврядування   та   виконавчої   влади відповідають    за    реалізацію    державної    політики    у    галузі    охорони,використання і відтворення тваринного світу, але їм не надано засобів для реалізації  таких функцій.

Для налагодження дієвого контролю з боку органів місцевого самоврядування за рибогосподарською діяльністю, відповідно до вимог Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про тваринний світ» необхідно внести зміни до Тимчасового порядку ведення рибного господарства і здійснення рибальства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.09.1996 року № 1192,  та до Інструкції про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах, затвердженої  наказом голови Державного комітету рибного господарства України від 15.01.2008року № 4, щодо необхідності погодження Режиму рибогосподарської експлуатації водойми з відповідним органом місцевого самоврядування, що дозволить встановити дієвий громадський контроль за використанням та дотриманням Режиму.

Такі ж зміни необхідно внести й до Інструкції про порядок спеціального використання риби та інших водних живих ресурсів, затвердженої спільним наказом Міністерства аграрної політики України та   Міністерства охорони навколишнього природного  середовища від 11.11.2005 року № 623/404.

Надання функцій контролю за встановленням та дотриманням лімітів використання рибних запасів та інших об’єктів водного промислу є необхідним з огляду на потребу врахування думки територіальних громад, членам яких надано право загального користування водними об’єктами та природними ресурсами.

Вважаємо за доцільне внести зміни до Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» стосовно обов’язкового ліцензування діяльності по розробці Режимів рибогосподарської експлуатації водойм,  здійснення  рибогосподарської діяльності (незалежно від розміру водойми), виготовлення та продажу активних знарядь лову, сіток.

Слід зауважити, що тривалий час не переглядається розмір штрафів за порушення правил рибальства. Ефективного регулювання правовідносин у сфері  охорони, використання та відтворення водних живих ресурсів можна досягти шляхом внесення змін до  статей  50,   85,   85-1,    88-1,   91-2,    164,    188-5  Кодексу   України  про адміністративні правопорушення, збільшивши розмір штрафів у десять  разів.

На державному рівні необхідно розробити механізм передачі в користування на умовах оренди водних об’єктів з метою ведення рибогосподарської діяльності. У зв’язку з тим, що на сьогодні такий механізм відсутній, доцільно спростити існуючий порядок передачі земель водного фонду в користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб.

 Необхідним, на нашу думку, є спрощення механізму передачі земельних ділянок у користування на умовах оренди для створення риболовних баз (стоянок). Вирішення зазначеного питання можливе шляхом внесення змін у  деякі статті Земельного кодексу України.

Внесення зазначених змін до законодавчої бази сприятиме ефективному використанню водних об’єктів, водних ресурсів, водних живих ресурсів,  поповненню місцевих бюджетів коштами від оренди, вирішенню питання зайнятості населення та забезпечення громадян продуктами харчування рибної галузі.

Зважаючи на викладене, обласна рада звертається з проханням до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та Державного комітету рибного господарства України вжити заходів щодо вирішення зазначених вище питань та, в свою чергу, висловлює готовність разом із фахівцями відповідних територіальних управлінь взяти участь у детальній розробці змін до нормативно-правових актів. Заздалегідь дякуємо та сподіваємося на плідну співпрацю.

 

 

 

Схвалено

рішенням Харківської обласної ради

від 27 березня 2009 року № 1195-V (1195-5-рр)

(ХL сесія V скликання)