ЗВЕРНЕННЯ

депутатів Харківської обласної ради до

Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо необхідності врегулювання погодження угод про розподіл продукції

 

Розробка нафтових і газових ресурсів України має важливе значення з точки зору зміцнення енергетичної безпеки України шляхом зменшення залежності України від імпорту нафти і газу. Харківська обласна рада в рамках свої повноважень сприяла та надалі сприятиме розвитку нафтогазової галузі України, так за ініціативою Харківської обласної ради Урядом України у 2018 році було підтримано ініціативу стосовно перерозподілу надходжень від рентної плати за користування надрами

Дана ініціатива сприяла збільшенню надходжень до місцевих бюджетів у вигляді зарахування 5% рентної плати від видобування газу, нафти та газового конденсату.

Реалізація обласною радою повноважень у сфері надрокористування, наданих Конституцією України, Кодексом України про надра, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України  «Про угоди про розподіл продукції», здійснюється на основі поєднання інтересів держави та територіальних громад Харківської області.

Відповідно до статті 4 Кодексу України про надра є виключною власністю українського народу й надаються в користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності українського народу на надра, є недійсними. Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади. Разом із тим Кодексом України Про Надра статтею 31 передбачено особливості застосування його норм, якщо законами про користування нафтогазаносними надрами, зокрема законами України «Про угоди про розподіл продукції» (далі –Закон).

Умови укладання угод про розподіл продукції визначено в статті 6 Закону. Такі угоди можуть укладатися щодо окремих ділянок надр, що обмежуються в просторі та координатами, у межах яких знаходяться родовища, частини родовищ корисних копалин загальнодержавного й місцевого значення, включаючи ділянки надр у межах континентального шельфу та виключно (морської) економічної зони України. В зазначеній нормі є посилання на Перелік ділянок надр, що становлять особливу наукову, культурну або природньо-заповідну цінність і не можуть надаватись у користування на умовах угоди про розподіл продукції, який  мав бути затверджений Верховною Радою України відповідно до абзацу 4 ч. 2 ст. 6 Закону.

 Подібна компетенція  пізніше була віднесена до відання Кабінету Міністрів України в галузі геологічного вивчення, використання й охорони надр відповідно до п. 15-1 ч. 1 ст. 8 Кодексом України Про Надра.

На сьогоднішній день, перелік ділянок надр, що становлять особливу наукову, культурну або природно-заповідну цінність і не можуть надаватись в користування на умовах угоди про розподіл продукції залишається не затвердженим.

Депутати Харківської обласної ради висловлюють свою занепокоєння стосовно відсутності зазначеного переліку, бо розгляд направлених на погодження угод про розподіл продукції без зазначеної інформації може призвести до надання ділянок надр, які становлять природоохоронну цінність.

Згідно зі статтею 11 Кодексом України Про Надра проект угоди про розподіл продукції має бути узгоджений з органами місцевого самоврядування, на території якого розташована ділянка надр, що відповідно до угоди передається в користування. Але зазначена норма не вказує який саме орган місцевого самоврядування має узгоджувати проекти угод про розподіл продукції.

Крім того, в Законі України «Про місцеве самоврядування в Україні» відсутні такі повноваження у обласних, сільських, селищних, міських радах.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2013 року № 644 «Про утворення Міжвідомчої комісії з організації укладання та виконання угод про розподіл продукції», до складу комісії повинен бути включений представників органів місцевого самоврядування, на території яких розташована ділянка надр, що передається у користування на умовах угоди про розподіл продукції.

Включення представника від обласний рад до складу Міжвідомчої комісії надасть можливість брати участь у підготовці рішень щодо визначення переліку родовищ, які надаватимуться на умовах Угоди, висловлювати думку територіальних громад стосовно включення до програми робіт пунктів в інтересах громад, а також  з’явиться можливість здійснювати моніторинг за належним виконанням передбачених у програмі обов’язкових робіт.

Крім того, діяльність із пошуку та видобування корисних копалин створює значні навантаження на місцеві громади, в частині відновлення інфраструктури регіону після видобування корисних копалин.

На розгляд Верховної Ради України 4 вересня 2017 року внесено проект № 7058  Закону України «Про внесення змін до статей 29 та 71 Бюджетного кодексу України (щодо розподілу доходів за угодами про розподіл продукції між Державним бюджетом України та місцевими бюджетами)». Прискорення прийняття цього законопроекту сприятиме створенню додаткових можливостей для реалізації важливих соціально-економічних проектів місцевих громад.

 

Сподіваємось на плідну співпрацю задля розвитку нафтогазової галузі з урахуванням раціонального використання й охорони природних об’єктів.

 

 

 

СХВАЛЕНО

Рішення обласної ради

від ________________у № ____-VIІ

(__ сесія VІI скликання)