ЗВЕРНЕННЯ

Харківської обласної ради до

Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України

щодо угод про розподіл продукції

 

Розробка нафтових і газових ресурсів України має важливе значення з точки зору зміцнення енергетичної безпеки України шляхом зменшення залежності України від імпорту нафти і газу. Харківська обласна рада в межах повноважень сприяла й надалі сприятиме розвитку нафтогазової галузі України.

Так Урядом України у 2018 році було підтримано ініціативу Харківської обласної ради стосовно перерозподілу надходжень від рентної плати за користування надрами. Дана ініціатива сприяла збільшенню надходжень до місцевих бюджетів внаслідок зарахування 5% рентної плати від видобування газу, нафти та газового конденсату.

Реалізація обласною радою повноважень у сфері надрокористування, наданих Конституцією України, Кодексом України про надра, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про угоди про розподіл продукції»,відбувається на засадах поєднання інтересів держави та територіальних громад Харківської області.

Згідно зі статтею 13 Конституції України земля, її надра та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключно (морської) економічної зони, є об’єктами права власності народу України.

Відповідно до статті 4 Кодексу України про надра виключною власністю українського народу є надра, які надаються тільки в користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності українського народу на надра, є недійсними.

Окремі повноваження щодо розпорядження надрами визначено у Законі України «Про угоди про розподіл продукції» (далі – Закон).

У зазначеному Законі передбачено умови укладання угод про розподіл продукції. Однією із таких умов є затвердження Верховною Радою України Переліку ділянок надр, що становлять особливу наукову, культурну або природно-заповідну цінність і не можуть надаватися у користування на умовах угод про розподіл продукції. Згодом такі повноваження відповідно до статті 8 Кодексу України про надра було надано Кабінету Міністрів України. Але до сьогодні зазначений Перелік ділянок надр не затверджено.

Депутати Харківської обласної ради висловлюють своє занепокоєння стосовно відсутності зазначеного нормативного акта, оскільки як до цього, так і на даний час при розгляді направлених на погодження проектів угод про розподіл продукції відбувається надання ділянок надр, які можуть становити природоохоронну цінність.

До того ж, згідно зі статтею 11 Закону проект угоди про розподіл продукції має бути узгоджений з органами місцевого самоврядування, на території якого розташована ділянка надр, що відповідно до угоди передається в користування. Положеннями даної статті не визначено, який саме орган місцевого самоврядування (сільські, селищні, міські, районні, обласні ради) мають узгоджувати проекти угод про розподіл продукції. Зазначений розподіл повноважень між органами місцевого самоврядування не врегульовано і Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», який є базовим у сфері місцевого самоврядування.

Також, вважаємо за доцільне порушити питання стосовно включення представника Харківської обласної ради до складу Міжвідомчої комісії з організації укладання та виконання угод про розподіл продукції, як це передбачено постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2013 року № 644 «Про утворення Міжвідомчої комісії з організації укладання та виконання угод про розподіл продукції».

Переконані, що включення до складу Міжвідомчої комісії представника від обласної ради надасть можливість створити сприятливі умови для залучення інвесторів, оскільки представник буде брати участь у підготовці рішень щодо визначення переліку родовищ, які надаватимуться на умовах Угоди, висловлювати думку територіальних громад стосовно включення до програми конкретних заходів щодо захисту інтересів громад, здійснювати моніторинг за належним виконанням передбачених у програмі обов’язкових робіт.

Крім того, діяльність із пошуку та видобування корисних копалин суттєво впливає на регіональний розвиток. На даний час згідно з Бюджетним кодексом України до обласного бюджету повинні зараховуватися 5 % від (реалізації) частини виробленої продукції, що залишається у власності держави відповідно до угод  про розподіл продукції.

У Верховній Раді України зареєстровано законопроект (реєстраційний номер № 7058 від 04 вересня 2017 року), яким пропонується внесення змін до статті 29 Бюджетного кодексу України в частині зменшення з 90 до 30 відсотків зарахування коштів від використання (реалізації) частини виробленої продукції, що залишається у власності держави відповідно до угод  про розподіл продукції, до доходів загального фонду Державного бюджету України. Водночас, згідно зі статтею 71 Бюджетного кодексу України збільшити надходження до Бюджету розвитку місцевих бюджетів за рахунок 70 відсотків коштів від використання (реалізації) частини виробленої продукції, що залишається у власності держави відповідно до угод про розподіл продукції, та/або коштів у вигляді грошового еквівалента такої державної частини продукції (крім коштів від державної частини продукції, виробленої на ділянці надр у межах континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони України),  що розподіляється між місцевими бюджетами адміністративно-територіальних одиниць, на території яких знаходиться відповідна ділянка надр, у такому співвідношенні: 35 відсотків – до обласного бюджету, 17,5 відсотка – до районного бюджету, 17,5 відсотка – до сільського, селищного або міського бюджету.

Прискорення прийняття цього законопроекту сприятиме створенню додаткових можливостей для реалізації важливих для області соціально-економічних проектів.

Сподіваємося, що пропозиції,висловлені у нашому зверненні,будуть підставою для подальшого удосконалення законодавства України у сфері надрокористування, зокрема щодо захисту інтересів територіальних громад.

 

 

СХВАЛЕНО

 

Рішення обласної ради

від 28 лютого 2019 року № 954-VIІ

(ХІХ сесія VІI скликання)