ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення обласної ради
від „____”_________ 2019 року №___
(___ сесія VIІ скликання)
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок передачі в оренду майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст області
РОЗДІЛ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Положення про порядок передачі в оренду майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст області (далі – Положення) розроблено відповідно до Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про оренду державного та комунального майна», Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», інших нормативно-правових актів України.
1.2. Це Положення регламентує порядок передачі в оренду й укладання договорів оренди цілісних майнових комплексів комунальних підприємств, що перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, нерухомого майна комунальних підприємств, установ (закладів), що є об’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області (далі по тексту – комунальне майно), а також встановлює порядок і умови надання дозволів комунальним підприємствам, установам та закладам на укладання договорів оренди та суборенди нерухомого майна (будівлі, споруди, приміщення, асфальтове покриття тощо) та іншого окремого індивідуально визначеного майна.
1.3. Відносини оренди об'єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності, регулюються Законом України «Про оренду державного та комунального майна», з урахуванням особливостей, передбачених Законом України «Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів централізованого водо-, теплопостачання і водовідведення, що перебувають у комунальній власності».
1.4. Відносини користування приватним партнером комунальним майном, створеним або придбаним цим приватним партнером на виконання договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства, після переходу права власності на таке майно до територіальної громади, регулюються Законом України «Про державно-приватне партнерство».
1.5. Орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідне орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.
Правові засади оренди комунального майна регулюються договором оренди, цим Положенням та Законом України «Про оренду державного та комунального майна».
1.6. Відповідно до цього Положення об'єктами оренди є майно, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, а саме:
- цілісні майнові комплекси комунальних підприємств, установ (закладів);
- нерухоме майно (будівлі, споруди, нежитлові приміщення, асфальтове покриття тощо) та інше окреме індивідуально визначене майно;
- майно, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації).
Окреме індивідуально визначене майно із складу цілісного майнового комплексу підприємства, установи (закладу) його структурного підрозділу, забороненого до оренди, може бути об’єктом оренди (без права приватизації та суборенди), якщо воно не заборонене до оренди законами України, не задіяне у процесі основного виробництва та за висновком органу, уповноваженого управляти цим майном, його оренда не порушить цілісності майнового комплексу.
Перелік об’єктів, що не можуть бути об’єктами оренди визначається та може бути доповнено окремими рішення Харківської обласної ради.
1.7. Суб’єктами орендних відносин відповідно до цього Положення є:
- обласна рада;
- комунальні підприємства, установи (заклади) – щодо іншого окремого індивідуально визначеного або нерухомого майна, загальна площа якого не перевищує 200 кв. м на одне комунальне підприємство, установу (заклад);
- орендарі.
Укладання договорів оренди цілісних майнових комплексів та нерухомого майна загальною площею понад 200 кв.м. здійснюється головою обласної ради.
1.8. Щороку, строком до 01 грудня поточного року, балансоутримувачі майна – комунальні підприємства, установи (заклади) подають до Харківської обласної ради інформацію про наявність майна, що може бути передане в оренду, на підставі якої формуються та оприлюднюються в строк до 31 грудня поточного року на офіційному веб-сайті обласної ради та в друкованому засобі масової інформації відповідні переліки. У випадку отримання від балансоутримувачів майна – підприємств, установ (закладів) додаткової інформації до вказаних переліків вносяться відповідні зміни.
1.9. Ініціатива щодо оренди майна може виходити від фізичних та юридичних осіб, які можуть бути орендарями відповідно до Закону України «Про оренду державного та комунального майна». Також пропозиція може надходити від Харківської обласної ради, балансоутримувачів майна - комунальних підприємств, установ (закладів).
РОЗДІЛ II
ПОРЯДОК ПЕРЕДАЧІ В ОРЕНДУ ЦІЛІСНИХ МАЙНОВИХ КОМПЛЕКСІВ , ЩО ПЕРЕБУВАЮТЬ У СПІЛЬНІЙ ВЛАСНОСТІ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД СІЛ, СЕЛИЩ, МІСТ ОБЛАСТІ.
2.1. Юридичні або фізичні особи, які мають намір отримати в оренду цілісний майновий комплекс комунального підприємства, подають до Харківської обласної ради заяву, в якій вказується найменування заявника (найменування юридичної особи або прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - підприємця), юридична та фактична адреса юридичної особи, місце реєстрації та місце фактичного проживання фізичної особи, контактний телефон, зазначається ідентифікаційний код за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України для юридичних осіб/реєстраційний номер облікової картки платника податків для фізичних осіб (крім тих, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті), визначається цілісний майновий комплекс, який особа бажає одержати в оренду, мета його використання та бажаний термін оренди.
Фізична особа, яка бажає укласти договір оренди цілісного майнового комплексу з метою використання його для підприємницької діяльності, до укладення договору зобов’язана зареєструватись як суб’єкт підприємницької діяльності.
2.2. Разом із заявою про оренду цілісного майнового комплексу комунального підприємства подаються такі документи:
- належним чином завірені копії установчих документів заявника (рішення про його утворення та засновницький договір, статут (положення) – для юридичних осіб;
- виписка чи витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;
- річний або квартальний баланс господарської діяльності з формами річної звітності № 2, № 3;
- відомості про заявника, з обов’язковим зазначенням засобу зв’язку з ним;
- довідка підприємства-балансоутримувача про наявність у нього на балансі майна, що передається в оренду, та про відсутність (наявність) на підприємстві боргу перед бюджетом або податкової застави об’єкта оренди;
В окремих випадках, передбачених чинним законодавством, подаються:
- рішення трудового колективу комунального підприємства про оренду цілісного майнового комплексу та щодо створення господарського товариства;
- копія ліцензії заявника на провадження певного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню (у разі якщо на об’єкті оренди передбачається здійснення діяльності, що підлягає ліцензуванню).
Юридичні та фізичні особи несуть відповідальність за достовірність поданих документів.
2.3. При наявності ініціативи щодо оренди цілісного майнового комплексу комунального підприємства, Харківська обласна рада в триденний термін сповіщає про це трудовий колектив цього підприємства. Трудовий колектив протягом 15 днів, враховуючи день отримання повідомлення про наявність заяви (ініціативи) щодо оренди цілісного майнового комплексу підприємства, має право прийняти рішення про оренду цілісного майнового комплексу підприємства у встановленому Законом України «Про оренду державного та комунального майна» порядку.
2.4. З моменту надходження до обласної ради заяви про оренду цілісного майнового комплексу підприємства щодо такого майна підприємству забороняється здійснювати купівлю, продаж, передачу, обмін, надання в безоплатне користування, списання майна, придбання цінних паперів, одержання кредитів у розмірах, що перевищують середньорічний рівень за останні три роки. У разі якщо зазначені дії необхідні для ефективного функціонування підприємства вони вчиняються з дозволу обласної ради.
2.5. Питання про передачу в оренду цілісного майнового комплексу комунального підприємства узгоджується з профільною комісією обласної ради та, у випадках, передбачених чинним законодавством, - з органом культурної спадщини, Харківським територіальним відділенням Антимонопольного комітету України.
2.6. Про результат розгляду заяви та наданих документів обласна рада повідомляє заявника письмово у встановлений чинним законодавством України термін.
2.7. Після прийняття обласною радою відповідного рішення протягом 15 робочих днів у друкованому засобі масової інформації та на офіційному веб-сайті обласної ради розміщується оголошення про намір передати цілісний майновий комплекс комунального підприємства, установи (закладу) в оренду.
2.8. Протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення Харківська обласна рада приймає заяви про оренду цілісного майнового комплексу.
2.9. На підставі службової записки відділу документообігу та контролю управління з організаційних питань діяльності ради виконавчого апарату обласної ради щодо отриманих заяв, поданої не пізніше наступного дня після спливу строку подання заяв про оренду майна, Управлінням протягом трьох робочих днів надається доповідна на ім’я голови обласної ради про результати вивчення попиту на об’єкт оренди. На підставі доповідної головою обласної ради видається розпорядження про визначення процедури укладання договору оренди:
- у разі, якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться. З заявником укладається договір оренди;
- у разі надходження двох і більше заяв - щодо оголошення конкурсу на право оренди.
2.10. У разі надходження двох і більш заяв, конкурс на право оренди цілісного майнового комплексу проводиться відповідно до розділу IV цього Положення.
РОЗДІЛ III
ПОРЯДОК ПЕРЕДАЧІ В ОРЕНДУ ІНШОГО КОМУНАЛЬНОГО МАЙНА, ЩО ПЕРЕБУВАЄ У СПІЛЬНІЙ ВЛАСНОСТІ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД СІЛ, СЕЛИЩ, МІСТ ОБЛАСТІ.
3. 1. Юридичні або фізичні особи, які мають намір отримати в оренду нерухоме майно або інше індивідуально визначене майно, подають до Харківської обласної ради заяву, в якій вказується найменування заявника (найменування юридичної особи або прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - підприємця), юридична та фактична адреса юридичної особи, місце реєстрації та місце фактичного проживання фізичної особи - підприємця, контактний телефон, зазначається ідентифікаційний код за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України для юридичних осіб/реєстраційний номер облікової картки платника податків для фізичних осіб - підприємців (крім тих, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку у паспорті), визначається майно, яке особа бажає одержати в оренду (назва, адреса, характеристика об’єкту, у разі оренди нерухомого майна - площа приміщення та місце його розташування в будівлі), а також мета його використання та бажаний термін оренди.
Фізична особа, яка бажає укласти договір оренди комунального майна з метою використання його для підприємницької діяльності, до укладення договору зобов’язана зареєструватись як суб’єкт підприємницької діяльності.
3. 2. Разом із заявою про намір отримати в оренду нерухоме майно подаються такі документи:
- належним чином завірені копії установчих документів орендаря (рішення про його утворення та засновницький договір, статут (положення) – для юридичних осіб;
- виписка чи витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань;
- відомості про заявника, з обов’язковим зазначенням засобу зв’язку з ним;
- копія ліцензії заявника на провадження певного виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню (у разі якщо на об’єкті оренди передбачається здійснення діяльності, що підлягає ліцензуванню).
В окремих випадках, передбачених законодавством, подається інформація про заявника, зареєстрованого згідно з вимогами законодавства та внесеного органами державної податкової служби в установленому порядку до Реєстру неприбуткових організацій та установ.
Юридичні та фізичні особи несуть відповідальність за достовірність поданих документів.
3. 3. Орендодавцями за договорами оренди іншого окремого індивідуально визначеного майна виступають комунальні підприємства, установи (заклади). Порядок їх укладання визначається пунктом 4 статті 9 Закону України «Про оренду державного та комунального майна».
Один примірник такого договору, а також копії відповідних матеріалів, що стали підставою для його укладання, сторони направляють із супровідним листом до обласної ради протягом місяця з дати підписання уповноваженими особами.
3. 4. Після надходження заяви від потенційного орендаря про намір взяти в оренду та/або інформації підприємства–балансоутримувача щодо можливості передачі в оренду об’єкта Управлінням перевіряються надані документи.
3. 5. У разі надходження до балансоутримувача майна - підприємства, установи, організації заяви про оренду майна, він у 5-денний термін після дати її реєстрації надсилає до обласної ради на розгляд копію заяви та додані до неї документи, технічну характеристику об’єкта оренди.
3. 6. Управління перевіряє надані документи та готує відповідний проект рішення, який розглядається профільними постійними комісіями.
3. 7. При наявності у потенційного орендаря заборгованості перед Орендодавцем чи Балансоутримувачем за попередніми або діючими договорами оренди (навіть якщо строк такого договору сплив) новий договір оренди з таким заявником не укладається, а заява з відповідним пакетом документів залишається без розгляду.
3. 8. Про результат розгляду заяви та наданих документів обласна рада повідомляє заявника письмово у встановлений чинним законодавством термін.
3. 9. Після прийняття обласною радою відповідного рішення протягом 15 календарних днів у друкованому засобі масової інформації та на офіційному веб-сайті обласної ради розміщується оголошення про намір передати майно в оренду.
3. 10. Протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення Харківська обласна рада приймає заяви про оренду відповідного майна.
3. 11. На підставі службової записки відділу документообігу та контролю управління з організаційних питань діяльності ради виконавчого апарату обласної ради щодо отриманих заяв, поданої не пізніше наступного дня після спливу строку подання заяв про оренду майна, Управлінням протягом трьох робочих днів надається доповідна на ім’я голови обласної ради про результати вивчення попиту на об’єкт оренди. На підставі доповідної головою обласної ради видається розпорядження про визначення процедури укладання договору оренди:
- у разі, якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться. З заявником укладається договір оренди;
- у разі надходження двох і більше заяв - щодо оголошення конкурсу на право оренди.
3. 12. У разі надходження двох і більш заяв, конкурс на право оренди комунального майна проводиться відповідно до розділу IV цього Положення.
3. 13. У разі надходження заяви про оренду майна на короткий строк (не більше п'яти днів та без права продовження строку дії договору оренди) або заяви від комунального підприємства, установи (закладу), що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, бюджетної установи, музею, підприємства чи громадської організації у сфері культури і мистецтв (у тому числі національної творчої спілки або її члена під творчі майстерні), релігійної організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній, громадської організації ветеранів або інвалідів, реабілітаційних установ для інвалідів та дітей-інвалідів, державних та комунальних спеціалізованих підприємств, установ та закладів соціального обслуговування, що надають соціальні послуги відповідно до Закону України «Про соціальні послуги», Пенсійного фонду України та його органів, державних видавництв і підприємств книгорозповсюдження, вітчизняних видавництв та підприємств книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 відсотків книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру), оголошення про намір передати майно в оренду не розміщується і договір оренди укладається з таким заявником без проведення конкурсу.
Харківською обласною радою можуть бути визначені інші випадки передачі комунального майна в оренду без проведення конкурсу.
Порядок визначення обсягу книжкової продукції державною мовою затверджується Кабінетом Міністрів України.
У договорі оренди приміщень, укладеному з державним видавництвом, підприємством книгорозповсюдження, вітчизняним видавництвом, підприємством книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (чи) розповсюдження не менш як 50 відсотків книжкової продукції
державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру), передбачається умова стосовно того, що недотримання орендарем вимоги щодо підготовки, випуску та (чи) розповсюдження книжкової продукції державною мовою в обсязі не менш як 50 відсотків є підставою для розірвання договору оренди в установленому законодавством порядку.
3. 14. У разі надходження заяви від дипломатичного представництва чи консульської установи іноземної держави, представництва міжнародної міжурядової організації в Україні про оренду майна комунального підприємства із забезпечення функціонування дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних міжурядових організацій в Україні Державного управління справами оголошення про намір передати майно в оренду не розміщується.
Надання в оренду дипломатичним представництвам та консульським установам іноземних держав, представництвам міжнародних міжурядових організацій в Україні нерухомого майна та іншого окремого індивідуально визначеного майна комунального підприємства із забезпечення функціонування дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних міжурядових організацій в Україні Державного управління справами здійснюється без проведення конкурсу.
3. 15. Укладення договору оренди із суб'єктами виборчого процесу з метою проведення публічних заходів (зборів, дебатів, дискусій) під час та на період виборчої кампанії здійснюється без проведення конкурсу в порядку черговості надходження відповідних заяв до орендодавця.
3. 16. Обласна рада відмовляє в укладенні договору оренди в разі, якщо:
- прийнято рішення про приватизацію або передприватизаційну підготовку цих об'єктів;
- об'єкт включено до переліку підприємств, що потребують залучення іноземних інвестицій, згідно з рішенням Харківської обласної ради;
- орган Антимонопольного комітету України не дає згоди (у разі необхідності такої згоди);
- або з інших підстав, передбачених чинним законодавством України.
3. 17. У разі відмови в укладенні договору оренди, а також неодержання відповіді у встановлений термін заінтересовані особи мають право звернутися за захистом своїх інтересів до суду.
РОЗДІЛ IV
ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ КОНКУРСУ НА ПРАВО УКЛАДАННЯ ДОГОВОРУ ОРЕНДИ ЦІЛІСНОГО МАЙНОВОГО КОМПЛЕКСУ ТА ІНШОГО КОМУНАЛЬНОГО МАЙНА, ЩО ПЕРЕБУВАЄ У СПІЛЬНІЙ ВЛАСНОСТІ ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ГРОМАД СІЛ, СЕЛИЩ, МІСТ ОБЛАСТІ.
4.1. Порядок регулює відносини, пов'язані з набуттям права на оренду об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області на конкурсних засадах.
4.2. Реалізація права на оренду комунального майна на конкурсних засадах здійснюється шляхом проведення конкурсів на право укладання договорів оренди цілісних майнових комплексів комунальних підприємств, нерухомого майна та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що належить до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області.
4.3. Конкурс на право укладання договору оренди цілісних майнових комплексів та іншого комунального майна полягає у визначенні орендаря, який запропонував найбільшу орендну ставку (тариф) при забезпеченні виконання інших умов договору.
4.4. Конкурс оголошується на підставі відповідного розпорядження голови обласної ради за результатами вивчення попиту на об’єкти оренди в разі надходження до обласної ради двох і більше заяв.
У разі надходження однієї заяви про оренду певного об’єкта (цілісного майнового комплексу, будівлі, споруди, групи приміщень, асфальтового покриття тощо), а іншої – про оренду частини цього об’єкта обласна рада повідомляє останнього заявника, що розглядається питання про оренду всього об’єкта.
4.5. Для оголошення конкурсу Управління готує інформаційне повідомлення, яке містить пропозиції щодо умов договору оренди, а також свідоцтво про право власності на об’єкт оренди (у разі оренди будівель, споруд, приміщень строком на три роки і більше), із зазначенням стартової орендної ставки від вартості майна, з урахуванням цілей використання орендованого майна.
4.6. Оголошення про конкурс публікується в друкованих засобах масової інформації та на офіційному веб-сайті обласної ради не пізніше ніж за 10 календарних днів (у разі оренди цілісного майнового комплексу – не пізніше ніж за 40 календарних днів) до дати проведення конкурсу і повинно містити такі відомості:
- інформація про об'єкт (назва; місцезнаходження; у разі оренди цілісного майнового комплексу - також обсяг та основна номенклатура продукції (в тому числі експортної), робіт, послуг, кількість та склад робочих місць, рівень прибутковості об'єкта за останні три роки, розмір дебіторської та кредиторської заборгованості, наявність майна в заставі, податковій заставі, в оренді);
- умови конкурсу;
- дата, час та місце проведення конкурсу;
- кінцевий термін прийняття пропозицій претендентів (заяв про участь у конкурсі та пропозицій щодо умов договору оренди, які відповідають вимогам конкурсу) - не більш як три робочих дні до дати проведення конкурсу;
- перелік документів, що подаються претендентами для участі в конкурсі;
- інша інформація.
4.7. Умовами конкурсу є:
- стартовий розмір орендної ставки;
- ефективне використання об'єкта оренди за цільовим призначенням (у разі оренди цілісного майнового комплексу - відповідно до напряму виробничої діяльності підприємства);
- дотримання вимог щодо експлуатації об'єкта, в т.ч. екологічних, санітарно-епідеміологічних, протипожежних норм;
- компенсація переможцем конкурсу витрат, пов'язаних з проведенням незалежної оцінки об'єкта оренди, опублікуванням оголошення про конкурс у відповідних засобах масової інформації (у разі відсутності бюджетного фінансування таких витрат);
- інші умови, пов'язані із забезпеченням інтересів територіальних громад сіл, селищ, міст області у відношенні саме цього об'єкту.
Умови конкурсу можуть також передбачати зобов'язання щодо: внесення протягом 10 робочих днів від дати укладення договору оренди плати не менш як за шість місяців; виконання певних видів ремонтних робіт; належне утримання об'єктів соціально-культурного призначення, пам'яток культурної спадщини.
Орендодавець не має права змінювати умови проведення конкурсу після опублікування оголошення про конкурс.
4.8. Стартова орендна ставка визначається за Методикою розрахунку орендної плати за майно, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, та пропорції її розподілу, за встановленою орендною ставкою (відсотком) відповідно за цільовим призначенням використання майна.
4.9. Для участі в конкурсі претендент подає на розгляд комісії такі матеріали:
1) заяву про участь у конкурсі та документи, зазначені в оголошенні про конкурс. У разі оренди цілісного майнового комплексу претендент подає також висновок органу Антимонопольного комітету про можливість передачі претенденту в оренду зазначеного майна. Якщо претендент вже подавав заяву про оренду, яка стала підставою для оголошення конкурсу, після оголошення конкурсу він подає нові пропозиції відповідно до умов конкурсу;
- пропозиції щодо виконання умов конкурсу, крім розміру орендної плати, пропозиція стосовно якого вноситься учасником конкурсу в день проведення конкурсу;
- інформацію про засоби зв'язку з ним;
2) відомості про претендента:
для юридичної особи:
- документи, що посвідчують повноваження представника юридичної особи;
- засвідчені в установленому порядку копії установчих документів;
- завірену належним чином копію звіту про фінансові результати претендента з урахуванням дебіторської і кредиторської заборгованостей за останній рік;
- довідку від претендента про те, що стосовно нього не порушено справу про банкрутство;
для фізичної особи:
- копію документа, що посвідчує особу, або належним чином оформлену довіреність;
- завірений належним чином звіт суб'єкта малого підприємництва - фізичної особи - платника єдиного податку.
Інформація про претендентів та зміст поданих документів не підлягає розголошенню до проведення конкурсу.
4.10. Для проведення конкурсу на право укладання договору оренди розпорядженням голови Харківської обласної ради створюється конкурсна комісія, що діє на підставі Положення про конкурсну комісію з передачі в оренду об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, затвердженого рішенням обласної ради.
Конкурс проводиться з використанням відкритості пропонування розміру орендної плати за принципом аукціону.
4.11. Перед початком конкурсної процедури претенденти реєструються шляхом внесення відповідних відомостей про явку на засідання конкурсної комісії.
Секретар конкурсної комісії реєструє в протоколі засідання конкурсної комісії кожного претендента із зазначенням найменування/прізвища претендента чи уповноваженої ним особи.
4.12. Конкурс проводиться при наявності пропозицій, які відповідають умовам конкурсу. Переможець визначається комісією за критерієм найбільшої запропонованої орендної ставки (тарифу) за рік при обов’язковому забезпеченні виконання всіх умов конкурсу.
У разі надходження заяви від однієї особи конкурсна комісія приймає рішення щодо укладання договору з цією особою, якщо остання погодилася з усіма умовами конкурсу.
У разі відсутності пропозицій, які б відповідали умовам конкурсу, конкурс вважається таким, що не відбувся, про що приймається відповідне протокольне рішення.
У разі надходження після оголошення конкурсу заяви про оренду від особи, яка відповідно до законодавства має право на отримання відповідного об’єкта спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області в оренду поза конкурсом, приймається рішення про укладання договору оренди із зазначенням заявником відповідно до чинного законодавства України. За наявності кількох пропозицій від таких осіб договір оренди укладається з особою, заява якої надійшла раніше.
4.13. Документи (крім пропозиції щодо розміру орендної плати) подаються до обласної ради у конвертах з написом "На конкурс" з відбитком печатки претендента. Зазначені конверти передаються голові комісії перед її засіданням, під час якого конверти розпечатуються.
4.14. Після відкриття конвертів та визначення учасників конкурсу, учасники конкурсу в порядку черговості, визначеної згідно з їх реєстраційними номерами, подають голові конкурсної комісії конверти з конкурсними пропозиціями щодо орендної плати, які запечатані та завірені підписом претендента.
4.15. Розмір орендної плати, зазначений у конкурсній пропозиції, не може бути меншим за розмір стартової орендної плати, зазначеної в оголошенні про проведення конкурсу. Головуючий оголошує пропозиції учасників щодо орендної плати в порядку послідовності реєстраційних номерів. Конкурсні пропозиції, у яких зазначений розмір орендної плати нижчий, ніж визначений в умовах конкурсу, до уваги не беруться, а особи, які їх подали, до подальшої участі в конкурсі не допускаються. Такі конкурсні пропозиції вносяться до протоколу з відміткою «не відповідає умовам конкурсу».
4.16. Після оголошення всіх конкурсних пропозицій щодо орендної плати та умов використання об’єкту конкурс проводиться у формі торгів «з голосу» головуючим.
4.17. Конкурсна комісія до початку конкурсу визначає крок збільшення орендної плати учасниками. Крок не може бути меншим ніж 1 відсоток найбільшого розміру орендної плати, запропонованої учасниками в конкурсних пропозиціях. Початком конкурсу вважається момент оголошення головуючим найбільшого розміру орендної плати, запропонованої учасниками в конкурсних пропозиціях. Голова комісії пропонує учасникам вносити пропозиції.
4.18. У процесі проведення торгів учасники конкурсу піднімають картку із своїм номером, називають свою пропозицію та заповнюють і підписують бланк пропозиції, в якому зазначаються реєстраційний номер учасника і запропонована сума. Забезпечення учасників зазначеними бланками покладається на секретаря конкурсної комісії.
4.19. Збільшення розміру орендної плати здійснюється учасниками з кроком, який установлюється конкурсною комісією. Якщо після того, як голова комісії тричі оголосив останню пропозицію, від учасників конкурсу не надійдуть пропозиції щодо більш високого розміру орендної плати, голова комісії оголошує «Вирішено», називає номер учасника, який запропонував найбільший розмір орендної плати, і оголошує його переможцем конкурсу. Інші учасники підписують бланк про відсутність пропозицій.
4.20. Учасник, який під час конкурсу порушив вимоги цього Порядку, за рішенням комісії видаляється з конкурсу, про що вноситься запис до протоколу.
4.21. Після закінчення засідання комісії, на якому було визначено переможця конкурсу, складається протокол, у якому зазначаються відомості про учасників; стартова орендна плата; пропозиції учасників (підписані бланки з пропозиціями додаються); результати конкурсу. Протокол не пізніше наступного робочого дня після проведення засідання підписується всіма членами комісії, які брали участь у засіданні, і переможцем конкурсу та надається до Управління.
4.22. Протокол про результати конкурсу протягом трьох робочих днів подається на затвердження голові обласної ради.
4.23. Результати конкурсу публікуються у виданнях, в яких було надруковано оголошення про конкурс, та оприлюднюються на офіційному веб-сайті обласної ради протягом п’яти робочих днів з дня затвердження протоколу головою обласної ради.
4.24. У разі відмови переможця конкурсу від укладання договору оренди конкурсна комісія приймає рішення про повторне проведення конкурсу або про передачу об'єкту в оренду особі, яка запропонувала найбільший розмір орендної плати та найкращі умови використання об'єкту після переможця.
4.25. Після отримання протоколу про результати проведення конкурсу Управління готує відповідний проект розпорядження про передачу об'єкта в оренду.
4.26. За результатами конкурсу з переможцем конкурсу голова обласної ради або комунальне підприємство відповідно до п. 1.7. цього Положення укладає договір оренди за формою, що додається до зазначеного Положення, у встановленому порядку. До умов договору оренди включаються орендна ставка (тариф) у розмірі, запропонованому переможцем конкурсу, та інші пропозиції переможця конкурсу.
4.27. У разі коли пропозиція тільки одного претендента відповідає умовам конкурсу, аукціон з визначення розміру орендної плати не проводиться і з таким претендентом укладається договір оренди.
4.28. Конкурс вважається таким, що не відбувся, у разі:
- неподання заяв про участь у конкурсі;
- відсутності пропозицій, які відповідають умовам конкурсу;
- знищення об'єкта оренди або істотної зміни його фізичного стану.
У разі визнання конкурсу таким, що не відбувся, орендодавцем може бути повторно оголошено конкурс щодо передачі в оренду того самого майна, якщо після вивчення попиту виявлено потенційних орендарів.
РОЗДІЛ V
ОЦІНКА ОБЄКТА ОРЕНДИ
5. 1. Оцінка об’єкта оренди здійснюється за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.
Оцінка об’єкту оренди передує укладенню договору оренди. У разі, якщо на момент подовження дії договору оренди остання оцінка об’єкта оренди була зроблена більш як три роки тому, для продовження (поновлення) договору оренди проводиться оцінка об’єкта оренди за рахунок орендаря. Оцінка проводиться суб’єктом оціночної діяльності, який має відповідні документи на право здійснення оціночної діяльності, на підставі договору, укладеного з орендарем.
5. 2. Висновки суб’єкта оціночної діяльності про вартість майна погоджуються з комісією обласної ради з питань спільної власності територіальних громад області та затверджуються головою обласної ради
5. 3. Розмір та порядок оплати робіт з оцінки майна встановлюється між суб’єктом оціночної діяльності та замовником оцінки за домовленістю сторін або за результатами конкурсу, проведеного відповідно до Положення про конкурсну комісію з відбору суб’єктів оціночної діяльності, затвердженого рішенням обласної ради від 08 лютого 2018 року №173-V.
5. 4. Питання оцінки майна, які не врегульовані цим Положенням, регулюються чинним законодавством України з питань оцінки майна.
РОЗДІЛ VI
ПОРЯДОК І УМОВИ НАДАННЯ ПІЛЬГИ ЩОДО ОРЕНДНОЇ ПЛАТИ
6.1. Пільга може надаватися комунальним підприємствам, що є суб’єктами спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст області та мають важливе соціальне значення.
Рішення про надання пільги з орендної плати орендарям майна приймається виключно на сесії обласної ради.
Пільга може бути надана на строк до 2 років.
6.2. Відповідно до цього Положення зазначена пільга надається потенційним орендарям у тому разі, якщо протягом останніх 6 місяців (у агропромисловому комплексі - 12 місяців) комунальне підприємство було збитковим або рівень рентабельності (відношення прибутку до собівартості) був нижчим 25 відсотків від середньої по галузі (підгалузі) та за умови погодження постійною профільною комісією обласної ради з питань спільної власності територіальних громад області.
6.3. Для отримання пільг потенційний орендар подає до Харківської обласної ради заяву та такі документи:
- аналіз причин збитковості або низької рентабельності;
- бухгалтерський звіт (в обсязі форм річного);
- розшифрування дебіторської та кредиторської заборгованості;
- пропозиції про розмір пільг щодо орендної плати із зазначенням терміну, на який бажано їх одержати.
РОЗДІЛ VІІ
ІСТОТНІ УМОВИ ДОГОВОРУ ОРЕНДИ
7.1. Істотними умовами договору оренди є:
- об'єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації);
- термін, на який укладається договір оренди;
- орендна плата з урахуванням її індексації;
- порядок використання амортизаційних відрахувань, якщо їх нарахування передбачено чинним законодавством України;
- відновлення орендованого майна та умови його повернення;
- виконання зобов'язань;
- забезпечення виконання зобов'язань - неустойка (штраф, пеня), порука, завдаток, гарантія тощо;
- порядок здійснення орендодавцем контролю за станом об'єкта оренди;
- відповідальність сторін;
- страхування орендарем взятого ним в оренду майна;
- обов'язки сторін щодо забезпечення пожежної безпеки орендованого майна.
За згодою сторін у договорі можуть бути передбачені наступні умови:
- сплата всіх належних комунальних платежів;
- обов’язок орендаря своєчасно здійснювати поточний та, за згодою орендодавця, капітальний ремонт орендованого майна;
- сплата платежів за користування земельною ділянкою;
- інші умови, передбачені Типовим договором оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до спільної власності, що додається до цього Положення, та чинним законодавством України.
7.2. Строк дії договору оренди визначається за погодженням сторін. Строк дії договору оренди не може бути меншим, ніж п'ять років, якщо орендар не пропонує менший термін.
7.3. Договір оренди будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) строком на три роки і більше підлягає нотаріальному посвідченню та державній реєстрації.
РОЗДІЛ VIIІ
ПЕРЕДАЧА МАЙНА В СУБОРЕНДУ
8.1. Передача в суборенду майна, що знаходиться в оренді, здійснюється за згодою Орендодавця після надходження звернення Орендаря із зазначеного питання, проекту договору суборенди та документів, визначених у пункті 3.2. цього Положення. До договору суборенди застосовуються положення про договір оренди.
8.2. Передача цілісних майнових комплексів у суборенду забороняється.
8.3. Плата за суборенду майна, яку отримує орендар, не повинна перевищувати орендної плати орендаря за майно, що передається в суборенду. Різниця між нарахованою платою за суборенду і тією її частиною, яку отримує орендар, спрямовується до обласного бюджету. Контроль за визначенням розміру плати за суборенду та її спрямуванням (в частині, що перевищує суму орендної плати за майно, яке передається в суборенду) до відповідного бюджету покладається на орендодавців.
РОЗДІЛ IX
ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ
9.1. Зміни до діючих договорів оренди комунального майна, а також до договорів суборенди майна вносяться в порядку, визначеному чинним законодавством України, цим Положенням і укладеним договором оренди, та оформлюються додатковими угодами.
9.2. Зміни до договорів оренди, що не стосуються збільшення орендованої площі, укладаються від імені обласної ради головою обласної ради в порядку, визначеному чинним законодавством України, цим Положенням і укладеним договором оренди, та оформлюються додатковими угодами.
9.3. Зміни до договорів оренди, за якими орендодавцем майна виступає комунальне підприємство, установа (заклад), та до договорів суборенди майна, що не стосуються збільшення орендованої площі, укладаються сторонами в порядку, визначеному чинним законодавством України, цим Положенням і укладеним договором оренди, та оформлюються додатковими угодами.
Для внесення таких змін сторони направляють із супровідним листом до обласної ради три примірники додаткової угоди, а також копії відповідних матеріалів, що є підставою для її укладання. Додаткова угода до договору оренди (суборенди) набуває чинності після її погодження головою обласної ради.
9.4. Контроль за виконанням умов договорів оренди (суборенди) покладається на сторони договору оренди (суборенди).
9.5. У разі невиконання або неналежного виконання орендарем своїх обов’язків, згідно з договором оренди та з інших підстав, передбачених законодавчими актами України, договір оренди може бути достроково розірвано за рішенням суду.
9.6. Питання, що не врегульовані цим Положенням, регулюються чинним законодавством України з питань орендних відносин.
Заступник
голови обласної ради В. СКОРОБАГАЧ