А н а л і з
регуляторного впливу проекту рішення обласної ради «Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст області та визнання рішення обласної ради від 16 червня 2011 року № 188-VI таким, що втратило чинність»
Даний аналіз регуляторного впливу розроблений на виконання та з дотриманням вимог Законів України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про оренду державного та комунального майна», «Про місцеве самоврядування в Україні», Цивільного, Господарського кодексів, Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 та визначає правові і організаційні засади реалізації проекту рішення харківської обласної ради «Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст області».
I. Визначення проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом державного регулювання
Згідно Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» органи місцевого самоврядування переглядають свої регуляторні акти та приводять їх у відповідність з вимогами чинного законодавства.
Передача в оренду комунального майна є ефективним і перспективним управлінським рішенням, що не лише дає змогу зберегти майно територіальної громади області, а і сприяє розвитку підприємництва і є джерелом наповнення обласного бюджету.
На сьогоднішній день орендні відносини регулюються рішенням VI сесії Харківської обласної ради VI скликання від 16 червня 2011 року №188-VI. У зв'язку із змінами чинного законодавства щодо оренди комунального майна виникла необхідність проаналізувати та переглянути діюче рішення обласної ради. Існуючий регуляторний акт не захищає в повному обсязі інтереси громади в частині недопущення зростання заборгованості з орендної плати. Основними проблемами, які планується розв'язати шляхом запровадження нового Положення про порядок передачі в оренду майна, що є спільною власністю територіальної громади сіл, селищ, міст області є необхідність удосконалення договірно-майнових відносин та врегулювання їх на законодавчому рівні між орендодавцем та орендарями. Єдиним шляхом ліквідації вищевказаних проблем є запровадження в практику роботи органів місцевого самоврядування чітких, прозорих і зрозумілих процедур управління процесом ефективного використання комунального майна суб'єктами підприємницької діяльності на умовах оренди.
Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив
Групи (підгрупи) |
Так |
Ні |
Громадяни |
+ |
- |
Держава – орган місцевого самоврядування |
+ |
- |
Суб’єкти господарювання – організатори аукціонів |
+ |
- |
у тому числі суб’єкти малого підприємництва |
+ |
- |
II. Цілі регулювання
Метою прийняття рішення є затвердження Положення про порядок передачі в оренду майна, що є спільною власністю територіальної громади сіл, селищ, міст області, у новій редакції, що дозволить найбільш ефективно та раціонально використовувати комунальне майно територіальної громади області та належно його утримувати.
Впровадження нового Положення забезпечити досягнення наступних цілей:
- збільшити ефективність використання комунального майна територіальної громади області;
- збільшити надходження від оренди майна до обласного бюджету;
- уникнення зростання заборгованості зі сплати за оренду;
- забезпечити прозорість та передбачуваність процедури набуття права на оренду комунального майна на конкурентній основі, виключення можливості тіньових процесів та зловживань з боку місцевих посадовців.
III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей
1. Визначення альтернативних способів
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива №1: Прийняття регуляторного акту |
- Прийняття такого регуляторного акту забезпечить вдосконалення проведення процедури конкурсного відбору на право укладання договору оренди та уникнення появи заборгованості зі сплати за оренду об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області; - Дане альтернативне рішення збільшить надходження до обласного бюджету, забезпечить ефективне використання майна комунальної власності. |
Альтернатива №2: Збереження існуючого регулювання |
- Ця альтернатива є неприйнятною насамперед через те, що залишає прогалини у сфері правового регулювання орендних відносин. |
Альтернатива №3: Відсутність регулювання |
- Ця альтернатива є неприйнятною у зв’язку з тим, що цілей правового регулювання не буде досягнуто. |
2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів держави (органу місцевого самоврядування – Харківської обласної ради)
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива №1: Прийняття регуляторного акту |
- Встановлення чіткого прозорого механізму процедури проведення конкурсу передачі в оренду об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області через аукціон; - Збільшення надходжень до обласного бюджету; - Зменшення заборгованості з орендної плати |
Не потребує додаткових витрат |
Альтернатива №2: Збереження існуючого регулювання |
Відсутні
|
Не потребує додаткових витрат |
Альтернатива №3: Відсутність регулювання |
Відсутні |
Не потребує додаткових витрат |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива №1: Прийняття регуляторного акта |
Прозорість дій влади |
Не потребує додаткових витрат |
Альтернатива №2: Збереження існуючого регулювання |
Відсутні |
Не потребує додаткових витрат |
Альтернатива №3: Відсутність регулювання |
Відсутні |
Не потребує додаткових витрат |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання
Показник |
Великі |
Середні |
Малі |
Мікро |
Разом |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць |
необмежене |
необмежене |
необмежене |
необмежене |
необмежене |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків |
- |
- |
100 |
100 |
100 |
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива №1: Прийняття регуляторного акта |
- Нове регулювання забезпечує в повній мірі послідовність процедури підготовки та проведення конкурсу на право укладання договору оренди майна через аукціон. - Врегульоване питання щодо запобігання зростання заборгованості за оренду майна об’єктів комунальної власності територіальної громади сіл, селищ, міст області шляхом продажу на аукціоні |
Не потребує додаткових витрат |
Альтернатива №2: Збереження існуючого регулювання |
Відсутні |
Відсутні |
Альтернатива №3: Відсутність регулювання |
Відсутні
|
Відсутні |
IV. Вибір найбільш альтернативного способу досягнення цілей
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
Альтернатива №1: Прийняття регуляторного акта |
4 |
У разі прийняття акта буде забезпечено вирішення проблемних питань у повному обсязі. |
Альтернатива №2: Збереження існуючого регулювання |
2 |
Залишаються прогалини у сфері правового регулювання орендних відносин. |
Альтернатива №3: Відсутність регулювання |
1 |
Невідповідність чинному законодавству |
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
|
Прийняття регуляторного акту |
У разі прийняття проекту акта: - для Харківської обласної ради вигода полягає в
реалізації прозорого проведення конкурсу на право оренди через аукціон та
запобігання зростання заборгованості за оренду об’єктів спільної
власності територіальних громад сіл, селищ, міст області; - збільшення надходжень до обласного бюджету, - забезпечення ефективного використання майна комунальної власності.
|
- процедура розробки регуляторних актів (витрати робочого часу та витрати на підготовку регуляторних актів і на публікацію в ЗМІ); - витрати коштів, відповідно до законодавства та нормативних актів.
|
У разі прийняття акта поставлені цілі будуть досягнуті повною мірою, що забезпечить регулювання, та зникне неврегульованість проблеми. |
|
Збереження існуючого регуляторного акту |
Відсутні |
Відсутні |
У разі залишення ситуації без змін неможливе досягнення визначених цілей |
|
Не прийняття регуляторного акту |
Відсутні |
Відсутні
|
Вплив на визначену проблему відсутній |
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи / причини відмови від альтернативи |
Оцінка чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива №1: Прийняття регуляторного акта |
Прийняття даного регуляторного акта забезпечить досягнення поставлених цілей |
На дію запропонованого регуляторного акта як позитивний, так і негативний вплив можуть мати зміни в діючому законодавстві Негативно може вплинути економічна криза та/або значні темпи інфляції, що спричинить зниження попиту на об’єкти оренди |
Альтернатива №2: Збереження існуючого регулювання |
Аргументи для переваги відсутні |
Х |
Альтернатива №3: Відсутність регулювання |
Аргументи для переваги відсутні. |
Х |
V. Опис механізмів і заходів для розв’язанням проблеми
1. Механізм дії, що забезпечить розв’язання проблеми.
Для розв’язання проблеми пропонується прийняття рішення «Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст області».
Цей регуляторний акт визначає чіткий механізм передачі в оренду об’єктів комунальної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області.
Розв’язання проблеми шляхом прийняття регуляторного акта відповідатиме принципам державної регуляторної політики: доцільності, ефективності, збалансованості, передбачуваності, принципу прозорості.
Основним завданням запропонованого проекту регуляторного акту є забезпечення процесу дій органу, уповноваженого управляти майном, фізичних осіб та суб’єктів господарювання при вирішенні питань, пов’язаних з наданням в оренду об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області.
З метою реалізації поставленого завдання пропонується проведення наступних заходів:
а) покладання на орган, уповноваженого управляти майном, обов’язків щодо дотримання Положення про порядок передачі в оренду майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст області;
б) ознайомлення фізичних осіб та суб’єктів господарювання з даним Положенням.
2. Організаційні заходи для впровадження регулювання.
а) розробка проекту «Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду майна, що є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст області»;
б) оприлюднення регуляторного акта у засобах масової інформації та на сайті Харківської обласної ради;
в) затвердження регуляторного акту на сесії Харківської обласної ради.
VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
Кількості суб’єктів господарювання, на яких поширюється регулювання, необмежена, у зв’язку з чим здійснено розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва (додаток 1 до аналізу впливу регуляторного акта (Тест малого підприємництва).
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Термін дії регуляторного акта необмежений у часі. Зміна терміну дії акту можлива у разі зміни нормативно-правових актів, на вимогах яких базується проект.
Термін набрання чинності регуляторного акта – відповідно до законодавства після його офіційного оприлюднення.
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Враховуючи цілі регулювання для відстеження результативності регуляторного акта, обрано наступні показники результативності:
1. Кількість укладених договорів оренди об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області (одиниць).
2. Кількість коштів, що надійдуть до обласного бюджету в результаті надання в оренду об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області (тисяч гривень).
3. Кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта (відсотків).
4. Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акта (відсотків).
Прогнозні значення статистичних показників:
№п/п |
Назва показника результативності |
2018 рік |
1 |
Кількість укладених договорів оренди, один. |
60 |
2 |
Кількість коштів, що надійдуть до обласного бюджету в результаті надання в оренду об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, тис.грн. |
4190 |
3 |
Кількість суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта, % |
100 |
4 |
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акту (Регуляторний акт буде опубліковано в офіційному друкованому ЗМІ та на офіційному сайті Харківської обласної ради), % |
100 |
ІХ. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Базове відстеження результативності вищезазначеного проекту регуляторного акта здійснюватиметься до дати набрання чинності шляхом отримання пропозицій і зауважень та їх аналізу.
Повторне відстеження результативності планується здійснити через рік після набуття чинності регуляторного акта.
Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності.
З огляду на показники результативності, визначені в попередньому розділі аналізу регуляторного впливу, відстеження результативності цього регуляторного акта буде здійснюватися статистичним методом шляхом збору та обробки інформації Управління з питань комунальної власності Харківської обласної ради. При проведенні відстеження результативності даного регуляторного акта будуть використовуватися статистичні дані кількості укладання договорів оренди та кількість коштів, що надійдуть до обласного бюджету в результаті надання в оренду об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області.
У разі надходження пропозицій та зауважень, які заслуговують на увагу, або виявлення неврегульованих та проблемних питань, такі питання будуть врегульовуватися шляхом внесення відповідних змін.
Начальник управління з питань
комунальної власності
виконавчого апарату обласної ради М.П.Бур’янова
Додаток 1
до аналізу впливу
регуляторного акта
ТЕСТ
малого підприємництва (М-Тест)
1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо
оцінки впливу регулювання.
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на
суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведені Управлінням з питань комунальної власності виконавчого апарату Харківської обласної ради з 25 по 26 жовтня 2018р.
Порядковий номер |
Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет-консультації прямі (інтернет-форуми, соціальні мережі тощо), запити (до підприємців, експертів, науковців тощо) |
Кількість учасників консультацій, осіб |
Основні результати консультацій (опис) |
1 |
Консультації в телефонному режимі |
10 |
Отримано інформацію від суб’єктів господарювання про витрати часу та коштів при укладанні договорів оренди об’єктів комунальної власності |
2. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі): кількість суб’єктів малого підприємництва (мікропідприємництва), на яких поширюється регулювання: 10 (одиниць).
питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив 100 (відсотків) (відповідно до таблиці “Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання” додатка 1 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта).
3.Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання.
Порядковий номер |
Найменування оцінки |
У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) |
Періодичні (за наступний рік) |
Витрати за п’ять років |
|
Оцінка “прямих” витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання |
|||||
1 |
Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) |
- |
- |
- |
|
2 |
Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування |
- |
- |
- |
|
3 |
Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати - витратні матеріали) |
- |
- |
- |
|
4 |
Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) |
- |
- |
- |
|
5 |
Інші процедури (уточнити) |
- |
- |
- |
|
6 |
Разом, гривень |
- |
- |
- |
|
7 |
Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
10 |
|||
8 |
Сумарно, гривень |
- |
- |
- |
|
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування |
|||||
Розрахунок 1 людино-години: Для розрахунку використовується розмір мінімальної заробітної плати. Кількість робочих годин у 2018 році – 1993 годин (Інтернет ресурс). Мінімальний розмір заробітної плати з 01.01.2018 року встановлений: у місячному розмірі – 3723,00 гривень, у погодинному розмірі – 22,41 гривні (ст. 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік»). |
|||||
9 |
Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання: витрати часу на отримання інформації про регуляторний акт (пошук рішення на інтернет-сторінці обласної ради або в ЗМІ) |
0,5год.* 22,41грн.= 11,21 грн. |
0,5год.* 22,41грн.= 11,21 грн. |
11,21 грн.*5 = 56,05грн. |
|
10 |
Процедури організації виконання вимог регулювання: - збір документів та подання заяви
- ознайомлення з об’єктом оренди
- участь в аукціоні (у разі проведення)
- укладання договору та його нотаріальне посвідчення
Разом:
|
2год. * 22,41грн.= 44,82 грн.
1год. * 22,41грн.= 22,41грн. 2год.* 22,41грн.= 44,82грн. 1год. * 22,41грн.= 22,41грн.
145,67 грн.
|
2год. * 22,41грн.= 44,82 грн.
1год. * 22,41грн.= 22,41грн. 2год.* 22,41грн.= 44,82грн. 1год. * 22,41грн.= 22,41грн.
145,67 грн. |
44,82*5= 224,10 грн.
22,41*5= 112,05 грн.
44,82*5= 224,10 грн.
22,41*5= 112,05 грн.
728,35 грн |
|
11 |
Процедури офіційного звітування |
- |
- |
- |
|
12 |
Процедури щодо забезпечення процесу перевірок |
- |
- |
- |
|
13 |
Інші процедури (уточнити): - оплата вартості незалежної оцінки об’єкта - витрати при нотаріальному засвідченні договору оренди
Разом: |
800 грн.
1000,00 грн.
1800 грн. |
800 грн.
1000,00 грн.
1800 грн. |
800*5= 4000,00 грн.
1000,00*5= 5000,00 грн.
9000,00 грн. |
|
14 |
Разом
|
1945,67 грн. |
1945,67 грн. |
9728,35 грн. |
|
15 |
Кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
10
|
10
|
50 |
|
16 |
Сумарно, гривень:
|
19456,70 |
19456,70 |
97283,50 |
|
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва.
Розрахунок бюджетних витрат на адміністрування регулювання здійснюється окремо для кожного відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, що залучений до процесу регулювання.
Орган місцевого самоврядування, для якого здійснюється розрахунок вартості адміністрування регулювання: Управління з питань комунальної власності Харківської обласної ради.
Процедура регулювання суб’єктів малого підприємництва (розрахунок на одного типового суб’єкта господарювання малого підприємництва - за потреби окремо для суб’єктів малого та мікро-підприємництв) |
Планові витрати часу на процедуру |
Вартість часу співробітника органу державної влади відповідної категорії (заробітна плата) |
Оцінка кількості процедур за рік, що припадають на одного суб’єкта |
Оцінка кількості суб’єктів, що підпадають під дію процедури регулювання |
Витрати на адміністрування регулювання (за рік), гривень |
1. Облік суб’єкта господарювання, що перебуває у сфері регулювання |
- |
- |
- |
- |
- |
2. Поточний контроль за суб’єктом господарювання, що перебуває у сфері регулювання, у тому числі: камеральні виїзні |
- |
- |
- |
- |
- |
3. Підготовка, затвердження та опрацювання одного окремого акта про порушення вимог регулювання |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Реалізація одного окремого рішення щодо порушення вимог регулювання |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Оскарження одного окремого рішення суб’єктами господарювання |
- |
- |
- |
- |
- |
6. Підготовка звітності за результатами регулювання |
- |
- |
- |
- |
- |
7. Інші адміністративні процедури (уточнити): - підготовка проекту рішення про надання об’єкта в оренду; - підготовка та публікація інформаційного повідомлення; - підготовка; організація та проведення незалежної оцінки об’єкта; - проекту договору оренди. |
8
2
8
1
|
22,41
22,41
22,41
22,41
|
1
1
1
1
|
1
1
1
1
|
179,28
44,82
179,28
22,41
|
Разом за рік
Сумарно за п’ять років |
19
95 |
|
|
|
425,79
2128,95 |
Прийняття цього регуляторного акту не передбачає утворення нового виконавчого органу (або нового структурного підрозділу діючого органу).
Порядковий номер |
Назва державного органу |
Витрати на адміністрування регулювання за рік, гривень |
Сумарні витрати на адміністрування регулювання за п’ять років, гривень |
1 |
Управління з питань комунальної власності Харківської обласної ради |
425,79 |
2128,95 |
4.Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
Порядковий номер |
Показник |
Перший рік регулювання (стартовий) |
За п’ять років |
1 |
Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання |
- |
- |
2 |
Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування |
19456,70 |
97283,50 |
3 |
Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання |
19456,70 |
97283,50 |
4 |
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва |
425,79 |
2128,95 |
5 |
Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання |
19882,49 |
99412,45 |
5. Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання.
Коригуючі (пом’якшувальні) заходи не розроблялись, оскільки запропонованим регуляторним актом не передбачено здійснення особами, додаткових витрат, що не передбачені чинним законодавством України.
Запропонований регуляторний акт в повній мірі забезпечує послідовність та прозорість процесу приватизації під час проведення аукціонних торгів.
Начальник управління з питань
комунальної власності
виконавчого апарату обласної ради М.П.Бур’янова