ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проєкту рішення обласної ради «Про розгляд клопотання
Державної служби геології та надр України стосовно погодження надання АКЦІОНЕРНОМУ ТОВАРИСТВУ «УКРГАЗВИДОБУВАННЯ» надр у користування на території Харківської області
(Східно-Харківська площа)»
До обласної ради надійшов лист Державної служби геології та надр України (далі – Держгеонадра) від 28.05.2019 № 9693/03/12-19 (далі – Лист) стосовно погодження АТ «УКРГАЗВИДОБУВАННЯ» спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, із подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), газу природного, конденсату, газу, розчиненого у нафті, супутніх компонентів Східно-Харківської площі, розташованої в межах Харківської області.
Відповідно до підпункту 1 пункту 8 та пункту 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок), надання надр у користування з метою розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення без проведення аукціону погоджується відповідними обласними радами. Для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, надсилає копії заяви товариства і документів, зазначениху додатку 1 до даного Порядку, обласній раді та встановлює строкїх розгляду.
Надані Держгеонадрами документи у цілому відповідають переліку, визначеному в додатку 1 до Порядку, однак містять деякі зауваження.
1. Звіт про оцінку впливу на довкілля, а також інші матеріали у місцях, доступних для жителів населених пунктів, які розташовані в межах Східно-Харківської площі, не розміщувалися. Громадське обговорення планової діяльності, щодо якої здійснюється оцінка впливу на довкілля, проводилося в місті Харкові у готелі Reikartz, тому представники громадськості на громадські слухання не з’явилися.
При цьому варто ураховувати, що відповідно до пункту 1 статті 4 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» (далі – Закон) у процесі оцінки впливу на довкілля забезпечується своєчасне адекватне та ефективне інформування громадськості.
Відповідно до пункту 3 статті 4 даного Закону повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля розміщуються суб’єктом господарювання, зокрема, на дошках оголошень органів місцевого самоврядування або в інших громадських місцях на території, де планується провадити плановану діяльність, або оприлюднюються в інший спосіб, що гарантує доведення інформації до відома мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на території якої планується розміщення об’єкта, чи до відповідної територіальної громади, яка може зазнати впливу планованої діяльності, та інших зацікавлених осіб.
2. До Східно-Харківської площі (433 кв.км) по Харківському району входять три об’єкти природно-заповідного фонду: ентомологічні заказники місцевого значення «Лаптєве» (5,0 га), «Попова дача» (1,5 га) та ботанічний заказник місцевого значення «Альошкина балка». Крім того, по Вовчанському району входить заповідне урочище «Пивне» (142 га) та по Чугуївському району – ландшафтний заказник місцевого значення «Піщаний» (124,7 га). До зарезервованих територій по Харківському району віднесено дві ділянки: під створення ботанічного заказника місцевого значення «Підковоподібний» площею 70,0 га (с. Циркуни), заповідного урочища «Довжик 2» площею 260,0 га (поблизу с. Петрівка) та по Чугуївському району – ділянка площею 481,0 га під розширення існуючого ландшафтного заказника місцевого значення «Піщаний» (с. Піщане).
Однак у Звіту з оцінки впливу на довкілля та у Висновку з оцінки впливу на довкілля, що додані до Листа Держгеонадр, зазначено, що на території Східно-Харківської площі природоохоронні об’єкти відсутні.
Згідно з частинами 3 та 4 статті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів й об’єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням. На землях територій та об’єктів природно-заповідного фонду, які створюються в зоні відчуження та зоні безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, забороняється будь-яка діяльність, що не забезпечує режим радіаційної безпеки. Межі територій та об’єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об’єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проєктів створення територій та об’єктів природно-заповідного фонду.
Зважаючи на зазначене, на підставі статті 91 Кодексу України про надра, статей 43, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» розроблено проєкт рішення обласної ради «Про розгляд клопотання державної служби геології та надр України стосовно погодження надання АКЦІОНЕРНОМУ ТОВАРИСТВУ «УКРГАЗВИДОБУВАННЯ» надр у користування на території Харківської області (Східно-Харківська площа)».
Керуючий справами
виконавчого апарату
обласної ради С. КЛИМЕНКО