П О Я С Н Ю В А Л Ь Н А З А П И С К А
до проекту рішення обласної ради
«Про затвердження комплексної регіональної Програми забезпечення публічної безпеки і порядку та протидії злочинності на території Харківської області на 2020-2022 роки»
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Підставою для створення комплексної регіональної Програми забезпечення публічної безпеки і порядку та протидії злочинності на території Харківської області на 2020 – 2022 роки (далі – Програма) є подальше забезпечення публічної безпеки і порядку, охорона прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави, протидія злочинності на території Харківської області.
2. Ціль і завдання прийняття акта
Ціль прийняття акта – удосконалення системи забезпечення публічної безпеки та порядку в Харківській області, реалізація заходів із попередження та припинення злочинів та інших правопорушень, організація взаємодії та налагодження координації із зазначених питань місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, територіальних правоохоронних та контролюючих органів, громадських інститутів та населення з метою захисту конституційних прав і свобод фізичних та юридичних осіб, зниження тиску злочинного середовища на громадян, недопущення загострення криміногенної ситуації в регіоні, підвищення захищеності об’єктів інфраструктури області, проведення інформаційно-просвітницьких заходів серед населення регіону, підвищення його правової свідомості та заохочення до участі у заходах із забезпечення публічної безпеки і порядку, налагодження дієвої комунікації в правоохоронній сфері із інститутами громадянського суспільства, створення умов для продуктивного та ефективного розвитку економічного, культурного, науково-технічного потенціалу Харківщини.
Завданнями Програми є вжиття додаткових заходів, спрямованих на:
– здійснення моніторингу криміногенної ситуації в області, в т.ч. за рахунок соціологічних технологій та забезпечення своєчасного реагування на негативні зміни;
– забезпечення пріоритезації актуальних напрямів роботи правоохоронних органів відповідно до потреб місцевих громад та соціально-економічної ситуації в державі;
– аналіз соціальних та економічних проблем, інших чинників, що впливають на криміногенну ситуацію, визначення заходів щодо мінімізації їх негативних наслідків;
– вивчення міжнародного досвіду забезпечення публічної безпеки та порядку, протидії злочинності, організації діяльності правоохоронних органів та впровадження його у практичну діяльність правоохоронних органів;
– удосконалення взаємодії органів державної влади, місцевого самоврядування та правоохоронних органів області з питань забезпечення публічної безпеки та порядку, протидії злочинам та іншим правопорушенням, налагодженню дієвого контакту із мешканцями регіону;
– удосконалення науково-методичного, матеріально-технічного та інформаційного забезпечення діяльності правоохоронних та інших суб’єктів забезпечення публічної безпеки та порядку;
– підвищення швидкості реагування правоохоронних органів на вчинення злочинів та інших правопорушень виникнення надзвичайних подій; збільшення кількості затриманих на місці події правопорушників як результату оптимізації процесу реагування;
– залучення до організації системи забезпечення публічної безпеки та публічного порядку науковців, представників громадських інститутів, підтримання ініціатив громадян з питань забезпечення безпеки території області;
– проведення профілактичної роботи з керівниками та членами об’єднань громадян з метою попередження радикальних та екстремістських проявів, усунення причин і умов, що сприяють екстремізму, роз’яснення руйнівних та негативних наслідків цих проявів;
– запобігання кримінальним правопорушенням, які вчиняються на ґрунті расової, національної, релігійної та іншої нетерпимості;
– системна реалізація заходів, спрямованих на виявлення та вилучення зброї, боєприпасів, вибухових речовин, що перебувають у незаконному обігу;
– протидія незаконному обігу наркотичних, психотропних, сильнодіючих речовин, їх аналогів та прекурсорів;
– вжиття системних заходів із попередження незаконного виробництва алкогольних напоїв, попередження дитячого алкоголізму та порушення правил торгівлі тютюновими виробами та алкогольними напоями;
– удосконалення системи контролю міграційних процесів з метою зниження рівня нелегальної міграції в регіоні, а також забезпечення прав іноземців та осіб без громадянства;
– здійснення заходів поліцейського піклування, запобігання домашньому насильству, превенція правопорушень на побутовому ґрунті, на ґрунті зловживання алкогольними напоями;
– запровадження системних заходів захисту дітей від протиправних посягань, попередження втягнення підлітків у протиправну діяльність, попередження бездоглядності, безпритульності, жебракування серед дітей;
– здійснення посиленого контролю за ситуацією у публічних місцях, передусім при проведенні масових заходів за участю значної кількості громадян;
– запобігання правопорушенням, що вчиняються з використанням телекомунікаційних мереж та мережі Інтернет;
– створення дієвої регіональної системи централізованого оповіщення населення про виникнення надзвичайних ситуацій та подій, підвищення рівня підготовки населення регіону щодо дій в умовах загрози або виникнення надзвичайних подій;
– системна реалізація заходів щодо патріотичного, культурного, морального, духовного, спортивного виховання громадян, передусім дітей, підлітків та молоді, залучення до процесів виховання представників громадськості, державних та правоохоронних органів;
– підвищення рівня залучення громадськості до практичних заходів із забезпечення публічної безпеки і порядку в області;
– підвищення правової культури населення, рівня обізнаності щодо особистої безпеки, зниження рівня віктимності та правил поведінки у надзвичайних ситуаціях;
– запровадження комплексних заходів, спрямованих на формування довіри населення до органів державної влади, правоохоронних органів, у тому числі з питань побудови правового суспільства та розбудови Харківщини як безпечного місця для життя людей.
3. Правові аспекти
У цій сфері правового регулювання діє Конституція України, Закон України «Про Національну поліцію», Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закон України «Про місцеві державні адміністрації» та інші нормативно-правові акти України.
4. Фінансово-економічне обґрунтування
Головним розпорядником коштів за Програмою є Департамент оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації.
Загальні обсяги фінансування заходів Програми складають 25065,0 тис. грн.
Контроль за ходом виконання Програми здійснює Харківська обласна рада.
Програма буде здійснюватись у три етапи: I етап – 2020 рік, II етап – 2021 рік, III – 2022 рік.
Фінансування заходів, передбачених Програмою, буде здійснюватись за рахунок коштів обласного бюджету виходячи з його реальних можливостей та інших джерел, не заборонених законодавством.
5. Громадське обговорення
Реалізація цього проекту рішення не потребує громадського обговорення.
6. Прогноз результатів
У результаті виконання Програми очікується:
– підвищити ефективність взаємодії та координації діяльності суб’єктів забезпечення публічної безпеки та порядку;
– запровадити заходи із мінімізації загроз публічній безпеці і порядку;
– підвищити рівень безпеки громадян, знизити рівень тяжких та особливо тяжких злочинів, що вчиняються у публічних місцях;
– запровадити у правоохоронну діяльність сучасні інформаційні технології та електронні пристрої;
– підвищити рівень захищеності інфраструктурних об’єктів регіону, а також рівень пожежної безпеки в місцях масового перебування людей;
– посилити рівень захисту прав громадян, що перебувають у місцях несвободи;
– знизити рівень злочинів, пов’язаних із незаконним обігом наркотиків, зброї, боєприпасів, вибухових речовин;
– зменшити кількість порушень правил реалізації алкогольної, тютюнової, лікеро-горілчаної продукції, спирту;
– знизити рівень дитячої злочинності та сформувати у дитячому та молодіжному середовищі негативне сприйняття протиправної поведінки та вчинення правопорушень;
– знизити кількість фактів загибелі та травмування дітей внаслідок віктимної та необережної поведінки, підвищити рівень правової освіти неповнолітніх та їх батькові щодо формування навичок правомірної поведінки,
– зменшити питому вагу протиправних діянь, вчинених на ґрунті екстремізму, расизму, ксенофобії та радикальних поглядів;
– знизити кількість випадків розпалювання міжнаціональної, міжрелігійної ворожнечі, дестабілізації соціально-політичної обстановки на території області;
– удосконалити перепускний режим на кордоні Харківської області, знизити кількість порушень міграційного законодавства біженцями, іноземцями та особами без громадянства;
– оптимізувати рівень кібербезпеки регіону, системно протидіяти протиправним діянням, які вчиняються за допомогою сучасних інформаційно-комунікаційних технологій;
– активізувати роботу органів державної влади, місцевого самоврядування правоохоронних органів щодо запобігання домашньому насильству, а також з питань протидії цькуванню (булінгу) в дитячому та підлітковому середовищі;
– підвищити рівень готовності населення регіону до протидії виникненню надзвичайних ситуацій;
– удосконалити науково-методичне, матеріально-технічне та інформаційне забезпечення правоохоронних та інших органів, що беруть участь у забезпеченні публічної безпеки та порядку;
– залучити до організації системи забезпечення публічної безпеки та публічного порядку науковців, представників громадських інститутів, підтримати ініціативи громадян з цих питань;
– підвищити рівень залучення громадськості до практичних заходів із забезпечення публічної безпеки і порядку в області;
– запровадити системні заходи щодо підвищення правової культури населення, рівня обізнаності щодо заходів особистої безпеки та запобігання правопорушенням.
Директор Департаменту оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної |
адміністрації Олексій МАКСИМОВ