ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проекту рішення Харківської обласної ради «Про внесення змін до рішення обласної ради від 17 грудня 2015 року № 30-VІІ зі змінами «Про затвердження Регламенту Харківської

Обласної ради»»

 

     

В діючому Регламенті Харківської обласної ради, що затверджений рішенням обласної ради від 17 грудня 2015 року № 30-VІІ зі змінами, містяться норми, які суперечать чинному законодавству.

 

1)      А саме, частиною 3 статті 4 Регламенту обмежено права громадян:

- Необхідно подавати  Заявки не пізніше як за добу до засідання. Ця норма омежує права громадян, які вирішили бути присутніми на сесії обласної ради в день проведення пленарного засідання.

- Кількість громадян, присутніх на пленарних засіданнях сесій ради, обумовлюється виконавчим апаратом ради виходячи тільки із вмісту зали засідань (окремо з кожного питання порядку денного сесії). Ця норма суперечить положенням законодавства України. Всупереч Закону – наділяє виконавчий апарат ради повноваженнями обмежувати право громадян бути присутніми на пленарних засідання сесії ради.

2)      Частиною 4 статті 58 Регламенту передбачено, що рішення про дострокове припинення повноважень голови обласної ради вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало дві третини депутатів від загального складу ради.

 

Норми щодо обмеження доступу громадян прямо суперечать Конституції України, Законам України та судовій практиці.

Зокрема, Згідно з ч. 17 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про доступ до публічної інформації» право на доступ до публічної інформації гарантується: доступом до засідань колегіальних суб`єктів владних повноважень, крім випадків, передбачених законодавством.

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до публічної інформації відповідно до цього Закону здійснюється на принципах: рівноправності, незалежно від ознак раси, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак.

Отже, доступ до засідань сесії ради є формою реалізації права громадян на доступ до публічної інформації та має бути забезпечений для кожного на рівних умовах.

Відповідно до ст. 34 Конституції України кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір. Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

Згідно зі ст. 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбаченістаттями 242527282940475152555657585960616263 цієї Конституції.

 

Отже, обмеження доступу до засідань колегіальних органів місцевого самоврядування, з урахуванням приписів статті 64 Конституції України, можливе лише у випадках, передбачених Законами України «Про правовий режим надзвичайного стану» та «Про правовий режим воєнного стану», якими допускається обмеження прав громадян на перебування у громадських місцях з метою усунення реальної загрози безпеці громадян або конституційному ладові.

При цьому законодавством не передбачено можливість обмеження права бути присутнім на пленарному засіданні у зв`язку з відсутністю вільних місць у залі, не встановлено пріоритетності права тих чи інших осіб на присутність на пленарному засіданні ради.

До подібних висновків також прийшов Верховний Суд у постанові від 31.01.2020 по справі № 461/2034/17.

Норма щодо дострокового припинення повноважень суперечить статті 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

 

Таким чином,

1)      ч. 3 статті 4 Регламенту Харківської обласної ради прийнятого рішенням обласної ради  від 17 грудня 2015 року № 30-VІІ зі змінами:

-          підлягає скасуванню  з підстав невідповідності Конституції та законам України,

-          підлягає прийняттю в новій редакції, що не суперечить закону, а саме частину 3 статті 4 Регламенту необхідно викласти в наступній редакції; «Пленарні засідання  сесії рад проводяться гласно із забезпеченням права кожного громадянина бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством.»

2)      ч. 4 статті 58 Регламенту Харківської обласної ради прийнятого рішенням обласної ради  від 17 грудня 2015 року № 30-VІІ зі змінами підлягає вилученню.

 

 

 

З повагою,

розробник проекту                                                                                                  

Депутат обласної ради                                                                   Булах Дмитро