ЗВЕРНЕННЯ

до Верховної Ради України, Президента України

 та Кабінету Міністрів України

щодо недоцільності створення єдиного суб’єкта господарювання, який здійснюватиме управління всіма державними лісогосподарськими підприємствами України

 

 

Протягом останніх п’яти років активно обговорюється питання реформування та розвитку лісового господарства. Тож, сьогодні від виваженої спільної позиції центральних і місцевих органів державної влади, фахівців галузі, природоохоронних організацій, громадськості та інших зацікавлених сторін залежить майбутнє лісового господарства й екологічна стабільність держави.

Особливо гостро ця проблема постає перед лісовим господарством Харківської області, яка внаслідок свого географічного розташування та кліматичних особливостей є одним із малолісних регіонів держави. Державні лісогосподарські підприємства – це основа розвитку лісового сектору області. Важливе соціальне значення підприємства лісової галузі полягає, зокрема, і в тому, що вони переважно розташовані в сільській місцевості і є основними роботодавцями та бюджетоутворюючими суб’єктами на місцях.

Сьогодні при координації Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів напрацьовується Державна стратегія управління лісами до 2035 року. У проєкті Стратегії передбачено, зокрема, здійснення реформи інституційної структури лісового господарства. Під приводом необхідності розділення функцій управління та господарювання пропонується створити єдиний суб’єкт господарювання, який здійснюватиме управління всіма державними лісогосподарськими підприємствами країни.

Зазначимо, що у 2017 році, завдяки спільним зусиллям, вдалося уникнути запровадження механізму реформування лісового господарства, який передбачав створення єдиного в державі господарського органу управління і ліквідацію державних лісогосподарських підприємств як юридичних осіб.

Пропозиція щодо створення єдиного суб’єкта господарювання є вкрай шкідливою, реалізація якої може призвести до багатьох непередбачуваних негативних наслідків. Вона суперечить ініціативі Президента України про децентралізацію. Створення такого суб’єкта господарювання ускладнить взаємодію між органами місцевого самоврядування та державними підприємствами лісового господарства в області, ускладнить прийняття відповідних управлінських рішень стосовно ведення господарства та оперативне вжиття заходів у разі виникнення надзвичайних ситуацій. Тож наслідком створення такого єдиного суб’єкта господарювання стане утворення «підприємства-монополіста» не тільки в сфері лісового господарства, а й на ринку деревини, що може призвести до згортання діяльності деревообробних підприємств області та посилення соціальної напруги.

Доцільно наголосити, що ведення лісового господарства, зокрема на Харківщині, де ліси мають обмежене експлуатаційне значення і виконують важливі еколого-захисні, соціальні та рекреаційно-оздоровчі функції, потребує фінансового та матеріально-технічного забезпечення. В загальній площі природно-заповідного фонду області близько 70 % є ліси. За 50 років лісистість Харківщини зросла з 8,9 до 12,1 %. Проте для досягнення оптимального рівня лісистості необхідно додатково створити близько 100 тис. га нових лісів. У зв’язку зі зміною клімату гостро постають проблеми, пов’язані із запровадженням природозбережувальних технологій, спрямованих на посилення екологічних функцій лісів, із оперативним здійсненням системи заходів щодо охорони лісів від пожеж, підвищенням стійкості лісових насаджень до шкідливого впливу комах і хвороб.

Для вирішення нагальних проблем лісового господарства країни необхідна консолідація зусиль як центральних, так і місцевих владних інституцій. А створення єдиного суб’єкта господарювання в лісовій галузі України, на наше переконання, не сприятиме вирішенню таких проблем.

З огляду на зазначене, Харківська обласна рада звертається з проханням урахувати думку науковців, фахівців та європейський досвід при реформуванні лісової галузі. Ця робота має відбуватися в тісній взаємодії Верховної Ради України із органами державного управління в регіонах, органами місцевого самоврядування, профільними бізнесовими асоціаціями, профспілками і громадськістю.

 

 

 

СХВАЛЕНО

Рішення обласної ради

від 15 жовтня 2020 року № 1386-VII

(XXVI сесія VII скликання)