ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення обласної ради
від __________ 20__ року № ___-___
(___сесія ___ скликання)
Регіональна цільова Програма
розвитку цивільного захисту Харківської області
на 2021 – 2023 роки
м. Харків
2020
1. Загальна частина
Харківська область є одним із найбільших промислових центрів України. На території області розміщено 3332 потенційно небезпечних об’єктів, із яких: 377 віднесено до об’єктів підвищеної небезпеки, 64 хімічно-небезпечних об’єктів, 2 арсенали (склади) зберігання озброєння та боєприпасів.
Безпека людини, її життя і здоров’я визначено у Конституції України найвищими соціальними цінностями. Кожний громадянин України має конституційне право на безпечне життя і здоров’я. Забезпечення безпеки та захисту населення є невід’ємною частиною державної політики національної безпеки та однією із найважливіших функцій центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.
До повноважень органів виконавчої влади та місцевого самоврядування належить створення територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення та проведення її реконструкції. Існуюча система централізованого оповіщення в Харківській області не відповідає сучасним вимогам та потребує значних витрат на підтримання її у належному стані, обладнання та апаратура системи відпрацювали встановлені експлуатаційні терміни. З упровадженням сучасних цифрових телекомунікаційних систем використання застарілих зразків апаратури оповіщення за аналоговим принципом стає неможливим.
Однією із проблем в області у сфері цивільного захисту є недостатній рівень забезпечення аварійно-рятувальних підрозділів сучасними матеріально-технічними засобами для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків.
Накопичення матеріальних засобів у регіональному матеріальному резерві складає 42 % від передбачених номенклатурою матеріальних резервів.
Щороку на водних об’єктах області гине від 50 до 70 осіб, у тому числі від 5 до 8 дітей. Найбільша кількість загиблих зафіксована у літній період (травень – серпень), вона складає близько 90 % від загальної кількості загиблих на водних об’єктах за рік. Усі випадки загибелі людей сталися за межами місць, організованих для відпочинку на воді.
2. Мета та основні завдання Програми
Метою Програми є реалізація державної політики у сфері цивільного захисту.
Основними завданнями Програми є:
підвищення ефективності здійснення заходів щодо захисту населення і територій області від надзвичайних ситуацій та досягнення гарантованого рівня захисту населення і територій від їх наслідків;
забезпечення ефективного управління територіальною підсистемою єдиної державної системи цивільного захисту Харківської області;
забезпечення готовності органів управління та сил до дій, спрямованих на запобігання надзвичайним ситуаціям та реагування на них;
удосконалення системи зв’язку і оповіщення населення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій та своєчасне і достовірне інформування його про наявну обстановку і вжиті заходи;
придбання засобів для здійснення запобіжних заходів у разі загрози виникнення надзвичайної ситуації, ліквідації її наслідків, проведення невідкладних відновлювальних робіт згідно з Номенклатурою та обсягами регіонального матеріального резерву;
забезпечення спеціальним обладнанням підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області;
створення умов щодо утримання у постійній готовності Харківської обласної комунальної аварійно-рятувальної водолазної служби (далі – ХОКАРВС) до дій за призначенням;
забезпечення проведення пошукових водолазних робіт, пов’язаних із виявленням та підняттям з води тіл загиблих, водолазного обстеження дна акваторій пляжів, проведення водолазно-технічних робіт на гідроспорудах;
забезпечення пожежної безпеки сільських населених пунктів.
3. Шляхи вирішення проблеми
Виконання заходів Програми сприятиме:
проведенню реконструкції територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення (далі – ТАСЦО) шляхом заміни застарілої апаратури оповіщення та зв’язку на сучасну апаратуру, що мінімізує витрати на її експлуатаційно-технічне обслуговування (далі – ЕТО ) та дозволить виконувати поставлені завдання з питань цивільного захисту;
приведенню матеріально-технічного стану диспетчерського пункту Департаменту цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації (пункт управління ТАСЦО) у відповідність зі встановленими вимогами;
забезпеченню ЕТО існуючої ТАСЦО;
покращенню оперативно-службової діяльності аварійно-рятувальних підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області;
придбанню засобів для здійснення запобіжних заходів у разі загрози виникнення надзвичайної ситуації, ліквідації її наслідків, проведення невідкладних відновлювальних робіт;
створенню місць безпечного відпочинку громадян, що відповідатимуть існуючим вимогам та нормам;
забезпеченню оперативного реагування у разі виникнення надзвичайних ситуацій (подій) на водних об’єктах та ліквідації їх наслідків;
створенню умов для утримання в постійній готовності ХОКАРВС;
забезпеченню проведення пошукових водолазних робіт, пов’язаних із виявленням та підняттям із води тіл загиблих;
забезпеченню проведення водолазного обстеження та очищення дна акваторій пляжів з метою запобігання виникненню надзвичайних ситуацій (подій), нещасних випадків та створення умов для безпечного відпочинку громадян;
забезпеченню проведення водолазно-технічних робіт на гідроспорудах (дамбах, греблях) і трубопроводах, які перетинають водні об’єкти;
проведенню робіт, пов’язаних із рятуванням людей на кризі, на відірваних від берега льодовиках та під час повені;
ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та нещасних випадків, сталися з людьми на водних об’єктах області;
визначенню перспектив розвитку та удосконалення роботи ХОКАРВС, з урахуванням перспективи збільшення кількості та розвитку місць відпочинку населення біля водоймищ;
проведенню інформаційно-роз’яснювальної роботи серед населення щодо правил поведінки на воді й кризі та надання першої медичної допомоги.
4. Очікувані результати реалізації заходів Програми
Реалізація заходів Програми надасть можливість:
створити сучасну територіальну автоматизовану систему централізованого оповіщення населення та забезпечить ефективне функціонування і виконання завдань цивільного захисту;
своєчасно проводити оповіщення та доведення необхідних сигналів і повідомлень до керівного складу органів управління і сил цивільного захисту територіальної підсистеми єдиної державної системи цивільного захисту Харківської області, суб’єктів господарювання та населення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій;
забезпечити надійне та стале управління спеціалізованими службами цивільного захисту;
оперативно залучити необхідні людські, фінансові, матеріальні та інші ресурси для вирішення завдань із попередження і ліквідації надзвичайних ситуацій;
оперативно реагувати аварійно-рятувальним підрозділам спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області на можливі надзвичайні ситуації та нестандартні резонансні й небезпечні події;
оперативно реагувати у випадку виникнення надзвичайних ситуацій (подій) на водних об’єктах, своєчасно забезпечувати проведення аварійно-рятувальних заходів;
підвищити рівень забезпечення безпечного відпочинку населення;
зменшити вірогідність виникнення техногенних надзвичайних ситуацій на гідроспорудах (дамбах, греблях) і трубопроводах, які перетинають водні об’єкти;
зняти соціальну напругу серед населення; збільшити інформаційний вплив на мешканців Харківської області щодо правил поведінки на водних об’єктах.
5. Обсяги та джерела фінансування Програми
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, становить 1055202 тис. грн, з них:
за рахунок коштів обласного бюджету – 153885 тис. грн, у тому числі за роками: 2021 рік – 48405,5 тис. грн; 2022 рік – 52067 тис. грн; 2023 рік – 53412,5тис. грн;
за рахунок коштів державного бюджету – 901317 тис. грн, у тому числі за роками: 2021 рік – 272304 тис. грн; 2022 рік – 299532 тис. грн; 2023 рік – 329481 тис. грн.
Фінансування заходів Програми здійснюється за рахунок коштів обласного бюджету виходячи з його реальних можливостей.
6. Координація дій та контроль за ходом виконання Програми
Контроль за виконанням Програми здійснює Харківська обласна рада.
Дії щодо виконання заходів Програми координує Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації.
7. Завдання і заходи Програми
Найменування завдання |
Найменування заходу |
Виконавець заходів |
Джерела фінансування |
Орієнтовні обсяги фінансу вання, тис. грн |
У тому числі за роками (вартість), тис. грн: |
Очікуваний результат |
||
2021 |
2022 |
2023 |
||||||
1. Проведення реконструкції територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення населення
|
1.1. Розробка проєктно-кошторисної та робочої документації реконструкції територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення
1.2. Реконструкція територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення |
Департамент цивільного захисту Харківської обласної державної адміністрації (далі – ДЦЗ ХОДА)
ДЦЗ ХОДА
|
Обласний бюджет
Обласний бюджет
|
800
8000 |
800
- |
-
4000
|
-
4000 |
Підвищення ефектив-ності та готовності системи оповіщення населення |
Всього на проведення реконструкції територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення населення |
8800 |
800 |
4000 |
4000 |
|
|||
2. Забезпечення готовності територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення населення |
2.1. Експлуатаційно-технічне обслуговування територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення населення |
ДЦЗ ХОДА |
Обласний бюджет |
5176 |
1562 |
1721 |
1893 |
Підтримання технічної готовності обладнання системи для оповіщення та інформуван-ня населення |
Всього на забезпечення готовності територіальної автоматизованої системи централізованого оповіщення населення |
5176 |
1562 |
1721 |
|
||||
3. Приведення диспетчерського пункту у відповідність до встановлених вимог та готовності до роботи за призначенням
|
3.1. Придбання, монтаж телефонного кабелю (оптоволоконного) від АТС до приміщень диспетчерського пункту
3.2. Придбання, монтаж насосів для відкачки ґрунтових вод та каналізації
3.3.Проведення обслуговування системи вентиляції
3.4.Проведення обслуговування затворів
3.5. Проведення ремонту приміщень
3.6. Проведення герметизації диспетчерського пункту
3.7. Придбання трансивера, роутера, вогнегасників, меблі, фільтрів поглиначів |
ДЦЗ ХОДА
ДЦЗ ХОДА
ДЦЗ ХОДА
ДЦЗ ХОДА
ДЦЗ ХОДА
ДЦЗ ХОДА
ДЦЗ ХОДА |
Обласний бюджет
Обласний бюджет
Обласний бюджет
Обласний бюджет
Обласний бюджет
Обласний бюджет
Обласний бюджет |
35,0
85
45
5
300
50
730 |
35,0
85
-
-
-
-
- |
-
-
45
5
-
-
- |
-
-
-
-
300
50
730 |
Підтримання готовності диспетчер-ського пункту до виконання завдань за призначен-ням |
Всього на приведення диспетчерського пункту у відповідність до встановлених вимог та готовності до роботи за призначенням |
1250 |
120 |
50 |
1080 |
|
|||
4. Запобігання загибелі людей на водних об’єктах |
4.1. Забезпечення готовності Харківської обласної комунальної аварійно-рятувальної водолазної служби (далі – ХОКАРВС) до реагування на надзвичайні ситуації (події) та проведення водолазних робіт на водних об’єктах
4.2. Обладнання місць масового відпочинку людей на водних об’єктах
4.3. Забезпечення безпеки людей під час проведення масових заходів на водних об’єктах (свято Івана Купала, свято Водохреща)
4.4. Забезпечення інформування населення через засоби масової інформації про дотримання правил безпеки на водних об’єктах та надання першої медичної допомоги
4.5. Друкування плакатів, буклетів, листівок і розповсюдження серед населення |
ДЦЗ ХОДА
РДА, органи місцевого самоврядування, власники пляжів
РДА, органи місцевого самоврядування, ДЦЗ ХОДА, ХОКАРВС
РДА, органи місцевого самоврядування, Департамент масових комунікацій та забезпечення доступу до публічної інформації ХОДА
ДЦЗ ХОДА
|
Обласний бюджет
Обласний бюджет
|
9199
30 |
2858,5
10
|
3136
10
|
3204,5
10
|
Забезпечен-ня готовності ХОКАРВС до дій за призначен-ням, підвищення рівня забезпечен-ня безпечного відпочинку населення на водних об’єктах
|
Всього на запобігання загибелі людей на водних об’єктах |
9229 |
2868,5 |
3146 |
3214,5 |
|
|||
5. Сприяння у забезпеченні пожежної та техногенної безпеки |
5.1. Придбання для підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області спеціального обладнання, апаратів захисту органів дихання, запасних частин до них, пожежних рукавів, стволів, ручного гідравлічного інструменту, стаціонарних радіостанцій, запасних частин для пожежних автомобілів, бойового одягу, костюмів хімічного захисту, протичумних костюмів, пневматичних палаток
5.2. Придбання піноутворювача та хімічного поглинача для підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області з метою оперативного реагування на надзвичайні ситуації та нестандартні резонансні і небезпечні події та ліквідації їх наслідків
5.3. Придбання паливно-мастильних матеріалів для підрозділів спеціалізованої протипожежної служби цивільного захисту області з метою оперативного реагування на надзвичайні ситуації, небезпечні події та ліквідації їх наслідків
5.4. Придбання паливно-мастильних матеріалів для забезпечення заходів гуманітарного розмінування, які проводяться піротехнічними підрозділами Міжрегіонального центру гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій на території області
5.5. Придбання запасних частин для важкої інженерної техніки Міжрегіонального центру гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій, яка залучається для запобігання виникнення надзвичайних ситуацій у пожежонебезпечний та зимовий період
5.5. Забезпечення функціонування підрозділів місцевої пожежної охорони, створення Центрів безпеки громадян |
ДЦЗ ХОДА, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (далі – ГУ ДСНС України у Харківській області)
ДЦЗ ХОДА, ГУ ДСНС України у Харківській області
ДЦЗ ХОДА, ГУ ДСНС України у Харківській області
ДЦЗ ХОДА, Міжрегіональ-ний центр гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій
ДЦЗ ХОДА, Міжрегіональ-ний центр гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій
РДА, органи місцевого самоврядування |
Обласний бюджет
Державний бюджет
Обласний бюджет
Державний бюджет
Обласний бюджет
Державний бюджет
Обласний бюджет
Державний бюджет
Обласний бюджет
Державний бюджет
Місцеві бюджети
|
111435
598175
1080
10502
12000
291620
1135
660
1980
360
|
37145
180718
360
3173
4000
88103
350
200
600
110
|
37145
198789
360
3490
4000
96913
385
220
660
120
|
37145
218668
360
3839
4000
106604
400
240
720
130 |
Забезпечен-ня оператив-ного реагування аварійно-рятувальних підрозділів спеціалізо-ваної проти- пожежної служби цивільного захисту області на можливі надзвичайні ситуації, нестандартні резонансні і небезпечні події та підвищення захисту особового складу та рівня пожежної безпеки сільських населених пунктів |
Всього на сприяння у забезпеченні пожежної та техногенної безпеки |
127630 |
42455 |
42550 |
42625 |
|
|||
6. Удосконалення системи реагування на надзвичайні ситуації |
6.1. Придбання матеріальних цінностей для регіонального матеріального резерву з метою здійснення запобіжних заходів у разі загрози виникнення надзвичайних ситуацій, ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру та їх наслідків, проведення невідкладних відновлювальних робіт згідно із Номенклатурою та обсягами матеріального резерву |
ДЦЗ ХОДА
|
Обласний бюджет
|
1800 |
600 |
600 |
600 |
Накопи-чення матеріаль-них засобів у регіональ-ному матеріаль-ному резерві для здійснення запобіжних заходів у разі загрози виникнення надзвичай-ної ситуації, ліквідації її наслідків |
Всього на удосконалення системи реагування на надзвичайні ситуації |
1800 |
600 |
600 |
600 |
|
|||
Обласний бюджет |
153885 |
48405,5 |
52067 |
53412,5 |
|
|||
Державний бюджет |
901317 |
272304 |
299532 |
329481 |
|
|||
Всього за розділом 7 Програми |
1055202 |
320709,5 |
351599 |
382893,5 |
|
Заступник голови обласної ради Володимир СКОРОБАГАЧ