З В Е Р Н Е Н Н Я

Харківської обласної ради до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо вдосконалення законодавства з питань зайнятості

та пенсійного забезпечення населення

 

Харківська обласна рада, підтримуючи звернення депутатів Чернівецької обласної ради до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо вдосконалення законодавства з питань зайнятості та пенсійного забезпечення населення, затвердженого рішенням від 20 грудня 2007 року № 313-16/07, вважає за необхідне порушити питання щодо вдосконалення законодавства України для забезпечення соціальної стабільності в державі.

Забезпечення зайнятості населення є основою соціальної стабільності у суспільстві. Визначаючи важливість і значимість цього питання, в країні одним із перших законів було прийнято Закон України «Про зайнятість населення» (803-12), створено систему соціального захисту від безробіття.

Проте, внаслідок розвитку ринкових відношень та реформування економіки у сфері зайнятості населення накопичився комплекс проблем, які ускладнюють діяльність органів виконавчої влади, викликають стурбованість органів місцевого самоврядування та потребують вирішення на державному рівні, а саме:

 

1. Недостатній  розвиток трудового потенціалу та рівень професіоналізму та конкурентоспроможності робочої сили, дисбаланс на ринку праці між попитом та пропозицією робочої сили.

Ці проблеми обумовлені як економічними факторами (необхідністю виробництва конкурентоспроможної продукції, впровадження інноваційних рішень), так і соціальними (старінням робочих кадрів, низькою престижністю робітничих професій у молоді, невідповідністю між напрямами професійної підготовки в системі професійно-технічного навчання та потребою роботодавців).

Основними шляхами вирішення даної проблеми є розвиток системи професійної підготовки кадрів на виробництві, забезпечення скоординованості ринку освітянських послуг та ринку праці, реформування системи професійно-технічної освіти та розвиток профорієнтаційної роботи серед учнівської молоді.

З цією метою вважаємо за необхідне:

- розробити та впровадити систему освітньо-професійного маркетингу ринку праці, довгострокового і поточного прогнозування потреби в робочій силі, що сприяло б максимальному зниженню професійного дисбалансу на ринку праці;

- підвищити роль місцевих органів праці та соціального захисту населення в частині формування державного замовлення на підготовку кадрів;

- розробити механізм економічного стимулювання роботодавців до розвитку системи профнавчання власних кадрів;

- прискорити вирішення питання створення власного навчального центру обласної служби зайнятості, що дозволить максимально наблизити навчальний процес до умов виробництва, підвищити якість організації навчального процесу, здійснювати оперативні зміні напрямів та обсягів навчання, забезпечити збільшення обсягів продуктивного працевлаштування.

 

2. Повільні темпи розвитку сфери застосування праці, особливо в малих містах та в сільській місцевості.

Для вирішення даної проблеми вважаємо за необхідне:

- на законодавчому рівні визначити статус зайнятості осіб, які мають у приватній власності або користуванні земельну ділянку (пай) і займаються особистим селянським господарством, та врегулювати питання їх соціального та пенсійного страхування;

- розробити державну програму підтримки особистих селянських господарств та їх перетворення у підприємницькі структури;

- поновити дію механізму надання безвідсоткових позик за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття для безробітних селян, які бажають зареєструвати своє господарство як підприємницьку структуру;

- запровадити періодичні обстеження сільських домогосподарств з питань економічної активності з метою більш детального вивчення стану зайнятості  сільського населення;

 

3. Тінізація доходів та трудових відносин, насамперед у сфері малого бізнесу, зниження у роботодавців мотивації до легальної продуктивної зайнятості, недосконалість методики обліку створення робочих місць.

Останнім часом набули розвитку нестандартні, в тому числі незареєстровані, форми найму робочої сили, які лежать поза межами державного контролю та дозволяють роботодавцям уникати довгострокової відповідальності за працівника, використовуючи його працю як товар.

У сфері малого підприємництва досить поширеною практикою є заниження реального обсягу доходів та рівня заробітної плати за рахунок сплати її частини в “конвертах”. Зберігається низькою участь у соціальному страхуванні підприємців з числа фізичних осіб, що використовують найману робочу силу.

У звітності, яка стосується зайнятості населення, відсутнє розподілення понять "нове робоче місце" та "працевлаштування". Проведення аналізу щомісячного моніторингу створення робочих місць виявило недосконалість обрахування робочих місць, що створюються юридичними та фізичними особами.

Для вирішення цієї проблеми вважаємо за необхідне:

- прийняти Трудовий кодекс України та в новій редакції Закон України "Про зайнятість населення";

- прийняти законодавчі акти щодо посилення відповідальності роботодавців за використання найманої робочої сили та правового визначення статусу територіальних комісій з легалізації робочих місць;

- впровадити механізм пільгового кредитування та оподаткування для підприємств, які створюють робочі місця, враховуючи  пріоритетність напрямів розвитку галузей економіки для кожного регіону країни;

-          внести зміни до Методики моніторингу створення робочих місць, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2006 року № 512 «Деякі питання моніторингу створення робочих місць» (512-2006-п), стосовно:

        чіткого визначення поняття «нове робоче місце», що створюється  юридичною або фізичною особою;

        розробки механізму обрахування робочих місць при реорганізації, зміні форми власності підприємства чи організації, перереєстрації та в інших випадках;

        віднесення до обліку нових робочих місць, які створюються фізичними особами, лише тих трудових договорів, які укладаються вперше між громадянами та підприємцями з числа фізичних осіб.

 

Вважаємо, що вирішення вищезазначених проблем сприятиме підвищенню ролі державних органів влади у регулюванні ринку праці, сфери зайнятості населення та соціально-трудових відносин та забезпечить соціальну стабільність в державі.

 

 

Схвалено

рішенням обласної ради

від 17 квітня 2008 року № 696-V (696-5рр)

(ХХVІ сесія V скликання)

 

 

 

Голова обласної ради                                                                                           В.Салигін