ЗАТВЕРДЖЕНО

Рішення обласної ради

від              2021 року №              -VIІI

(           сесія VIIІ скликання)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма

сприяння ефективності використання та збереження майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області на 2022 2024 роки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Харків


ПАСПОРТ

Програми сприяння ефективності використання та збереження майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області на 2022 - 2024 роки

 

1.

Ініціатор розроблення Програми

 

Харківська обласна рада

2.

Розпорядчі документи, згідно з якими розроблено Програму

 

Конституція України, Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», Європейська хартія місцевого самоврядування

3.

Розробник Програми

 

Харківська обласна рада

4.

Основні виконавці Програми

Харківська обласна рада;
обласні комунальні підприємства, установи, заклади спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст області

 

5.

Фінансове забезпечення Програми

Фінансування Програми здійснюється відповідно до законодавства за рахунок коштів обласного бюджету,
а також з інших джерел, не заборонених чинним законодавством України.

 

6.

Координатор Програми

Голова постійної комісії обласної ради з питань спільної власності територіальних громад області.

 


 І. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Місцеве самоврядування в Україні базується на фундаменті правових, матеріальних, фінансових, соціальних та інші умовах, що створюють можливість діяльності територіальних громад, органів і посадових осіб місцевого самоврядування щодо вирішення питань місцевого значення (муніципальної діяльності). Конституційно-правові основи місцевого самоврядування в Україні визначено в Конституції України, де закріплено найважливіші аспекти організації та функціонування місцевого самоврядування в Україні, зокрема територіальну організацію місцевого самоврядування, порядок і форми його здійснення, порядок формування й використання комунальної власності, гарантії самоврядних прав територіальних громад тощо.

Ефективність регіонального розвитку і реальність місцевого самоврядування визначаються, в першу чергу, матеріальними і фінансовими ресурсами, якими розпоряджаються територіальні громади і які в сукупності становлять матеріально-фінансову основу місцевого самоврядування. Конституція України (стаття 142) до матеріальної і фінансової основи місцевого самоврядування відносить рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об’єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.  Територіальна громада безпосередньо або через органи місцевого самоврядування володіє, користується і розпоряджається належним їй на основі права комунальної власності рухомим і нерухомим майном, коштами та іншими об'єктами з метою забезпечення надання населенню передбачених законом громадських послуг.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Зважаючи на зазначене, питання ефективності використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області є актуальним на сучасному етапі розвитку місцевого самоврядування, а майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об'єктами права комунальної власності, мають забезпечити економічні основи місцевого самоврядування, повноту та доступність надання послуг населенню.

Функції щодо управління майном спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області за дорученням відповідних рад  області здійснює Харківська обласна рада.

Тож, з метою забезпечення ефективного управління майном є необхідність розроблення та впровадження комплексу заходів, що мають сприяти розвитку територіальних громад та забезпечити майнові основи місцевого самоврядування в Харківській області, що вельми необхідно на сучасному етапі  становлення територіальних громад і органів муніципальної влади всіх рівнів, розташованих на її території. З метою реалізації таких заходів розроблено Програму сприяння ефективності використання та збереження майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області на 2022-2024 роки (далі – Програма).

Строк дії даної Програми, з урахуванням динаміки суспільно-політичних та соціально-економічних процесів, становитиме 3 роки: з 2022 по 2024 роки.  

Програма розроблена відповідно до статей 140, 142, 143 Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Європейської хартії місцевого самоврядування та спрямована на подальший розвиток місцевого самоврядування в Харківській області.

 ІІ. МЕТА ПРОГРАМИ, СТРАТЕГІЧНІ ПРІОРИТЕТИ ТА ОСНОВНІ НАПРЯМИ І ЗАВДАННЯ ПРОГРАМИ

1.         Метою даної Програми є раціоналізація та підвищення ефективності використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області, підвищення ефективності управління суб’єктами господарювання, які є у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області, та створення єдиної системи інформаційного забезпечення через запровадження геоінформаційної системи регіонального розвитку Харківської області.

Зазначену мету планується досягти наступними шляхами:

1. Раціоналізація та підвищення ефективності використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області шляхом:

-          запровадження комплексного механізму щодо виконання дохідної частини обласного бюджету від надходжень за оренду та відчуження майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, відрахувань від частини чистого  прибутку обласних комунальних підприємств;

-          забезпечення проведення незалежної оцінки, реєстрації права власності на об'єкти спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області та впорядкування прав користування земельними ділянками, на яких вони розташовані;

-          ведення позовної роботи у випадках невиконання або неналежного виконання умов договорів оренди, користування або відчуження майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-          передачі зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області та прийняття у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області рухомого та нерухомого майна.

2.        Підвищення ефективності управління суб’єктами господарювання, які є у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області, шляхом:

-          раціонального управління трудовими ресурсами суб’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-          оптимізації складу суб’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-          реорганізації (злиття, приєднання, поділ чи перетворення), ліквідації, створення обласних комунальних підприємств, установ, закладів.

3.         Створення єдиної системи інформаційного забезпечення шляхом запровадження геоінформаційної системи регіонального розвитку Харківської області, яка б дозволяла вести облік суб’єктів господарювання, майна та нематеріальних активів спільної власності територіальних громад міст, сіл, селищ Харківської області.

Стратегічними пріоритетами Програми є:

              - формування єдиної майнової та фінансово-економічної політики щодо управління майном та суб’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-    забезпечення доступності управлінських та громадських послуг;

-    забезпечення керованості системними перетвореннями на рівні області;

-                 зміцнення економічних основ територіальних громад області шляхом удосконалення системи функціонування спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області, упорядкування її обліку.

Основними напрямами та завданнями Програми є:

1.             Забезпечення організаційних заходів щодо контролю за ефективністю використання та збереженням майна, що є у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області.

2.             Облік майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області.

3.             Створення, реорганізація, ліквідація комунальних підприємств.

4.             Приватизація об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області.

5.             Розвиток орендних відносин об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ,  міст Харківської області.

6.             Охорона, відновлення та ремонт нерухомих об’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області.

7.             Управління суб’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області.

8.             Управління трудовими ресурсами суб’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області.

 

 


 

 

 

ІІІ. ЗАХОДИ ПРОГРАМИ  ТА ПРОГНОЗНІ РОЗРАХУНКИ  ФІНАНСУВАННЯ

 

/грн/

 

№ з/п

Назва заходу

Виконавці

2022 рік

2023 рік

2024 рік

  1. Ефективність використання майна спільної власності  територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області

1.1.

Виготовлення незалежних звітів про оцінку об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області та рецензій на звіти (якщо метою виготовлення є приватизація, підлягає відшкодуванню покупцями згідно із зобов`язаннями, передбаченими в договорах купівлі-продажу)

Харківська обласна рада

50 000

50 000

50 000

1.2.

Видатки на захист інтересів обласної ради у судових органах та органах державної виконавчої служби

Харківська обласна рада

200 000

200 000

200 000

1.3.

Видатки на банківські послуги з конвертації валюти

Харківська обласна рада

5 000

5 000

5 000

1.4.

Видатки на поштові екcпрес-відправлення

Харківська обласна рада

20 000

20 000

20 000

  1. Управління суб’єктами, що є у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області

2.1.

Фінансове забезпечення припинення обласних комунальних підприємств, установ, закладів, що перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області

Харківська обласна рада                                                       

195 000

195 000

195 000

2.2.

Забезпечення відео- та аудіофіксації усіх засідань конкурсних комісій із обрання керівників закладів культури, освіти, охорони здоров’я та комунальних підприємств відповідної сфери, що перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області;

забезпечення трансляцій онлайн або відео- та аудіофіксації жеребкування кандидатів від громадських організацій для включення до складу конкурсних комісій з обрання керівників закладів культури, освіти, охорони здоров’я та комунальних підприємств відповідної сфери

Харківська обласна рада

 

 

108 000

60 000

101 200

№ з/п

Назва заходу

Виконавці

2022 рік

2023 рік

2024 рік

2.3.

Забезпечення відеофіксації усіх засідань комісії з розгляду питань стосовно списання майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області

Харківська обласна рада

21 600

24 000

26 400

2.4.

Забезпечення проведення незалежної аудиторської перевірки діяльності суб’єктів господарювання, що перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області

Харківська обласна рада

300 000

300 000

300 000

2.5.

Супровід та матеріально-технічне забезпечення комп’ютерної програми «Автоматизована система «МАЙНО» ( «АС «МАЙНО»)

Харківська обласна рада

108 000

120 000

132 000

2.6.

Виконання судових рішень

Харківська обласна рада

200 000

200 000

200 000

2.7.

Розроблення технічного завдання та створення геоінформаційної системи регіонального розвитку Харківської області щодо обліку суб’єктів господарювання, майна та нематеріальних активів спільної власності територіальних громад сіл, селищ міст Харківської області

Харківська обласна рада

2 000 000

2 000 000

2 000 000

 

РАЗОМ:

 

3 207 600

3 174 000

3 229 600

 

                                                                                                                                                                                           


ІV. ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ

 

Реалізація зазначених у Програмі заходів сприятиме:

-      комплексному розвитку місцевого самоврядування в Харківській області;

-      розробці дієвих механізмів громадського контролю за діяльністю суб’єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-      прозорості діяльності органів і посадових осіб місцевого самоврядування, пріоритетному відстоюванню органами місцевого самоврядування інтересів  територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-      широкому залученню громадськості до процесів розробки і прийняття владних рішень з питань управління об’єктами та суб’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-      забезпеченню ефективної взаємодії обласної ради з органами місцевого самоврядування Харківщини у вирішенні спільних завдань територіальних громад сіл, селищ, міст області щодо розвитку Харківської області;

-      проведенню повної технічної інвентаризації об’єктів, що знаходяться у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, впорядкуванню обліку та посиленню контролю за їхнім рухом та збереженням;     

-      реєстрації права власності на всі об’єкти спільної власності та земельні ділянки, на яких вони розташовані;

-      підвищенню ефективності використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;

-      збільшенню обсягів надходжень до обласного бюджету від використання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області;  

-      впровадженню системного підходу при вирішенні завдань щодо виконання обласною радою повноважень по управлінню спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст Харківської області.

V. ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОГРАМИ

Фінансове забезпечення Програми здійснюється за рахунок коштів обласного бюджету.

 

 VI.  КООРДИНАЦІЯ ТА КОНТРОЛЬ

Координатором програми є голова постійної комісії обласної ради з питань спільної власності територіальних громад області.

Контроль за виконанням програми здійснюють постійні комісії обласної ради:  з питань спільної власності територіальних громад області та з питань бюджету.