ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення обласної ради
від 23 вересня 2021 року № 218-VIII
(VII сесія VIII скликання)
розроблення обласних цільових програм, здійснення моніторингу, контролю та надання звітності про їхнє виконання
1. Загальні положення
Обласні цільові програми розробляються відповідно до вимог Бюджетного кодексу України, законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про місцеві державні адміністрації», «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України», Стратегії розвитку Харківської області на 2021–2027 роки та Плану заходів на 2021–2023 роки з реалізації стратегії розвитку Харківської області на 2021–2027 роки, схвалених рішенням обласної ради від 27 лютого 2020 року № 1196-VII, з урахуванням вимог нормативно-правових актів з питань складання документів, пов’язаних із виконанням бюджету.
1.2. Обласна цільова програма (далі – програма) – це сукупність взаємопов’язаних завдань і заходів, узгоджених за строками та ресурсним забезпеченням з усіма задіяними виконавцями, спрямованих на розв’язання найактуальніших проблем розвитку регіону або окремих галузей економіки чи соціально-культурної сфери регіону, реалізація яких здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів (у тому числі коштів обласного бюджету) та інших джерел, незаборонених законодавством.
1.3. Програма вважається:
- комплексною, якщо вона об’єднує декілька програм споріднених напрямів відповідної галузі (сфери) та коли передбачається їхнє фінансування за кількома кодами функціональної класифікації видатків місцевого бюджету. Районні, міські, селищні, сільські програми, прийняті на виконання комплексної програми, вважаються її складовими;
- довгостроковою, якщо строк її виконання розрахований на 5 і більше років, а її заходи виконуються поетапно.
1.4. Підставою для розроблення програми є:
- існування проблеми на рівні області, для розв'язання якої необхідне залучення бюджетних кошів, координація спільних дій органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій (державної та/або комунальної форми власності), а також співпраця з правоохоронними органами та інститутами громадянського суспільства;
- відповідність мети програми стратегічним та оперативним цілям Стратегії розвитку Харківської області на відповідний період згідно з Планом заходів з реалізації такої Стратегії;
- наявність в місцевих бюджетах реальної можливості ресурсного забезпечення для виконання заходів програми.
1.5. Основними стадіями розроблення та виконання програми є:
- ініціювання та розроблення проєкту програми;
- погодження проєкту програми (у тому числі проходження стратегічної екологічної оцінки проєкту програми у випадках, передбачених чинним законодавством України);
- затвердження програми;
- подання бюджетних запитів, затвердження бюджетних призначень (асигнувань) на виконання програми;
- організація виконання завдань і заходів програми;
- здійснення контролю за виконанням програми;
- здійснення моніторингу виконання програми;
- внесення змін до програми (за необхідності);
- підготовка та заслуховування звітів про виконання програми (щорічних, проміжних (за необхідності) та підсумкового).
1.6. У випадку якщо нормативно-правовими актами передбачено інший порядок розроблення окремих цільових програм, цей Порядок застосовується з урахуванням положень таких нормативно-правових актів.
2. Ініціювання та розроблення програми
2.1. Ініціаторами розроблення програми можуть бути Харківська обласна рада (далі – обласна рада), постійні комісії обласної ради, депутати обласної ради, структурні підрозділи виконавчого апарату обласної ради, Харківська обласна державна адміністрація (далі – обласна державна адміністрація), структурні підрозділи обласної державної адміністрації та її апарату, територіальні органи міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, правоохоронні органи. Суб'єктом подання на розгляд обласної ради обласних (бюджетних) комплексних та цільових програм є обласна державна адміністрація та/або обласна рада (у тому числі її постійні комісії та депутати).
2.2. Розробником програми можуть бути структурні підрозділи виконавчого апарату обласної ради, постійні комісії обласної ради, структурні підрозділи обласної державної адміністрації та її апарату, територіальні органи міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, правоохоронні органи.
Співрозробниками програми можуть бути структурні підрозділи обласної державної адміністрації або її апарату, структурні підрозділи виконавчого апарату обласної ради, територіальні органи міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, правоохоронні органи, заклади освіти і культури, наукові установи, підприємства, установи, організації, громадські об’єднання, які залучені до розроблення програми.
2.3. Розробка проєкту програми здійснюється розробником самостійно або за участю співрозробників, ініціатора розроблення програми, відповідального виконавця програми та інших суб’єктів, які у подальшому можуть бути залучені як виконавці та/або учасники програми.
За необхідності може бути утворена робоча група з підготовки проєкту програми, до складу якої за наявності відповідних згод можуть входити депутати обласної ради та працівники її виконавчого апарату, працівники структурних підрозділів обласної державної адміністрації та її апарату, працівники територіальних органів міністерств, наукових установ, громадських організацій тощо.
2.4. Відповідальним виконавцем програми може бути: обласна рада, обласна державна адміністрація, структурні підрозділи обласної державної адміністрації, територіальні органи міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, правоохоронні органи. Відповідальним виконавцем програми може бути визначена лише юридична особа.
Виконавцями та учасниками програми можуть бути обласна рада, структурні підрозділи та посадові особи її виконавчого апарату, обласна державна адміністрація, структурні підрозділи обласної державної адміністрації та її апарату, територіальні органи міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, правоохоронні органи, заклади освіти і культури, наукові установи, підприємства, установи, організації, громадські об’єднання, суб’єкти господарювання незалежно від форм власності, фізичні особи.
Ініціатором, розробником та відповідальним виконавцем може бути як один і той же суб’єкт, так і різні суб’єкти, зазначені у цьому Порядку.
Головним розпорядником бюджетних коштів, виділених на виконання програми за бюджетними призначеннями, визначеними рішенням про обласний бюджет, можуть бути виконавчий апарат обласної ради, обласна державна адміністрація, структурні підрозділи обласної державної адміністрації відповідно до ст. 22 Бюджетного кодексу України.
3. Вимоги до змісту програми
3.1. Програма має містити такі розділи:
паспорт програми;
визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована програма;
мета та завдання програми;
перелік напрямів і заходів програми (в якому у тому числі визначаються обсяги і джерела фінансування, строки та етапи (за наявності) виконання програми);
результативні показники програми (критерії оцінки ефективності виконання заходів програми);
координація та контроль за ходом виконання програми;
надання звітів про результати виконання програми.
3.2. Вимоги до розділів програми:
3.2.1.Паспорт програми
Зазначений розділ готується за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку і містить загальну характеристику програми (дата, номер і назва розпорядчого документа про розроблення проєкту програми та/або нормативно-правові підстави її розроблення; відомості про ініціатора розроблення програми, розробника, співрозробників (за наявності), відповідального виконавця програми; термін реалізації програми; очікувані обсяги та джерела фінансування).
3.2.2. Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована програма.
Розділ повинен містити чітко сформульоване визначення проблеми та обов’язкове обґрунтування щодо віднесення її до найважливіших на рівні області із використанням офіційних даних не менше ніж за 2 останніх роки (із посиланням на джерела інформації), причини виникнення проблеми, обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, а також необхідності фінансування за рахунок коштів обласного бюджету. Визначення проблеми є основою для формулювання мети та всіх інших розділів програми.
3.2.3. Мета та завдання програми
У цьому розділі чітко і стисло визначається мета програми, з урахуванням напрямів соціально-економічного розвитку та/або стратегічних, оперативних цілей Стратегії розвитку Харківської області на відповідний період, та коротко окреслюються основні завдання програми, виконання яких дозволить забезпечити досягнення мети програми.
3.2.4. Перелік напрямів і заходів програми
У цьому розділі визначається система програмних завдань (напрямів), заходів і показників, строки їхнього виконання (в цілому і поетапно) та виконавці, обсяги і джерела фінансування (з розбивкою за роками), очікуваний результат від виконання конкретного заходу.
Завдання програми визначають перелік конкретних напрямів, реалізація яких повинна забезпечити досягнення цілей програми.
Напрями діяльності програми – це конкретні дії, спрямовані на виконання завдань програми, із визначенням шляхів витрачання коштів державного, обласного, місцевих бюджетів та не заборонених законодавством позабюджетних коштів.
Заходи програми – конкретні дії виконавців програми, спрямовані на досягнення визначених завдань (напрямів). Напрями діяльності та заходи програми формуються згідно з додатком 2 до цього Порядку.
Обсяги фінансування Програми обов’язково мають бути обґрунтовані відповідними фінансово-економічними розрахунками, що подаються разом із проєктом Програми.
3.2.5. Результативні показники програми (критерії оцінки ефективності виконання заходів програми).
У цьому розділі визначаються результативні показники програми – кількісні та якісні показники, які характеризують результати виконання програми (в цілому і за етапами, якщо програма довгострокова).
Розробник спільно із відповідальним виконавцем програми визначає результативні показники, за якими комплексно і всебічно можна здійснювати оцінку її виконання. Система вибраних показників використовується для відстеження динаміки процесів та оцінки кількісних змін.
Результативні показники щодо ресурсного забезпечення програми визначають обсяги і структуру ресурсів, які забезпечують виконання програми. Ресурсне забезпечення зазначається за формою згідно з додатком 3 до Порядку.
У зазначеному розділі містяться орієнтовні обсяги фінансових витрат, необхідних для виконання програми в цілому та диференційовано за роками, із визначенням джерел фінансування. Розробник програми складає розрахунок фінансових витрат, який має містити аналіз визначеної вартості у розрізі статей витрат та вартості за одиницю продукту, які також додаються до програми. Крім того, розробником можуть надаватися додаткові матеріали, якими буде підтверджено розрахунок фінансових витрат, необхідних для виконання заходів програми (експертні звіти, аналіз середньоринкової ціни, рахунки-фактури, інвойси тощо).
Інші результативні показники програми, визначені розробником програми (показники продукту; показники ефективності; показники якості тощо) наводяться диференційовано з розбивкою за роками за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку.
На підставі даних про результативні показники, отриманих за результатами виконання програми, проводиться оцінка ефективності використання коштів обласного бюджету на виконання програми, аналіз досягнутих результатів, у тому числі співвідношення досягнутих результатів і витрат, порівняння результатів виконання програми у динаміці за роками, визначаються найефективніші програми.
3.2.6. У розділі «Координація та контроль за ходом виконання програми» визначається орган, який здійснює координацію дій між виконавцями програми та контролює її виконання, визначає порядок взаємного інформування (із зазначенням конкретних строків) та звітування про результати виконання програми перед обласною радою.
4. Порядок погодження проєкту програми та внесення її на розгляд обласної ради для затвердження.
4.1. Проєкт програми, розроблений відповідно до вимог розділу 3 цього Порядку, разом з проєктом рішення обласної ради має бути погоджений відповідальним виконавцем програми, структурними підрозділами обласної державної адміністрації з економічних та фінансових питань, іншими зацікавленими структурними підрозділами обласної державної адміністрації, а також територіальними органами міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, правоохоронними органами (якщо вони є виконавцями або учасниками програми).
У випадках, передбачених чинним законодавством, проєкт програми має пройти стратегічну екологічну оцінку.
4.2. У разі, коли розробником програми є структурний підрозділ обласної державної адміністрації, після погодження проєкту програми відповідно до пункту 4.1. цього Порядку, обласна державна адміністрація подає проєкт програми до обласної ради для розгляду на засіданнях профільних постійних комісіях обласної ради та на пленарному засіданні сесії обласної ради.
4.3. Подання про винесення на розгляд обласної ради питання про затвердження відповідної програми вноситься разом із пакетом документів відповідно до Регламенту Харківської обласної ради та Інструкції з питань діловодства в Харківській обласній раді, у тому числі до подання додаються:
- проєкт рішення обласної ради, яким пропонується затвердити програму, разом із відповідним проєктом програми (у проєкті рішення обов’язково зазначаються: відповідальний виконавець програми, головний розпорядник коштів, строки та періодичність звітування про хід виконання програми на сесіях обласної ради; у разі фінансування комплексних програм за декількома кодами функціональної класифікації видатків бюджету, за кожним кодом визначається головний розпорядник коштів);
- обґрунтування розрахунків фінансових витрат, необхідних на реалізацію заходів програми;
- пояснювальна записка до проєкту рішення, яка має містити докладне обґрунтування необхідності розроблення програми, зокрема:
· визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована програма, мети та завдань програми (у тому числі: наводиться аналіз причин виникнення проблеми та окреслюються її масштаби; визначаються пропоновані шляхи вирішення проблеми; зазначається, чому для розв’язання цієї проблеми необхідне розроблення і виконання відповідної окремої програми, та неможливо її розв'язати в рамках виконання державних та/або обласних програм (за їхньої наявності), близькими за своєю метою тій програмі, що запропонована ініціатором);
· обґрунтування відповідності мети програми стратегічним та оперативним цілям Стратегії розвитку Харківської області та / або пріоритетним напрямам державної та регіональної політики;
· статистичні, аналітичні, інші дані, які, на думку ініціатора, мають бути взяті до уваги під час прийняття рішення щодо розроблення програми;
· орієнтовний обсяг ресурсного (у тому числі фінансового) забезпечення, необхідного для виконання програми;
· очікувані результати від виконання програми (економічні, соціальні, екологічні показники тощо).
4.4. Відповідний проєкт рішення обласної ради про затвердження програми проходить процедуру погодження в порядку, визначеному Регламентом обласної ради.
За наявності зауважень та пропозицій до проєкту програми (у тому числі існування необхідності вивчення додаткових документів та матеріалів) від постійних комісій та (або) депутатів обласної ради, проєкт програми доопрацьовується її розробником спільно із відповідними постійними комісіями та (або) депутатами.
За умови погодження проєкту програми профільною постійною комісією обласної ради, постійною комісією обласної ради з питань бюджету та за відсутності висновку юридичного підрозділу виконавчого апарату обласної ради про невідповідність проєкту рішення чинному законодавству, проєкт рішення про затвердження програми виноситься на пленарне засідання обласної ради для прийняття рішення.
4.5. При необхідності внесення змін до програми, відповідний проєкт рішення щодо змін до програми (з уточненими показниками і заходами) погоджується за процедурою, передбаченою цим Порядком для погодження проєктів програм.
5. Затвердження бюджетних призначень (асигнувань) на виконання програми.
5.1. Після затвердження обласною радою програми головний розпорядник коштів надає:
- структурному підрозділу обласної державної адміністрації з економічних питань – пропозиції щодо включення відповідних заходів до проєкту Програми економічного і соціального розвитку Харківської області на відповідний рік;
- структурному підрозділу обласної державної адміністрації з фінансових питань – бюджетний запит щодо її фінансування за рахунок коштів обласного бюджету.
5.2. Структурний підрозділ обласної державної адміністрації з фінансових питань аналізує подані бюджетні запити відповідно до реальних можливостей обласного бюджету та включає їх до проєкту обласного бюджету на відповідний рік.
5.3. Перелік програм, які фінансуються із залученням коштів обласного бюджету, включається окремим додатком до щорічної програми економічного і соціального розвитку області.
5.4. Фінансування програми здійснюється виключно за умови затвердження бюджетних призначень на її виконання рішенням обласної ради про обласний бюджет на відповідний рік (рішенням про внесення змін до обласного бюджету на відповідний рік) згідно з розписом обласного бюджету.
6. Організація виконання програми, здійснення контролю за її виконанням.
6.1. Виконання програми здійснюється шляхом реалізації її заходів і завдань виконавцями, зазначеними у цій програмі.
6.2. На всіх стадіях процесу реалізації програми її учасники в межах своїх повноважень здійснюють оцінку ефективності програми, що передбачає заходи з моніторингу, аналізу та контролю за виконанням заходів і завдань програми і за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів.
Безпосередній контроль за виконанням заходів і завдань програми здійснює відповідальний виконавець.
6.3. Профільні постійні комісії обласної ради здійснюють контроль за виконанням рішень обласної ради в порядку, визначеному Регламентом Харківської обласної ради.
7. Здійснення моніторингу, контролю та надання звітів про результати виконання програми.
7.1. Відповідальний виконавець програми щокварталу та щороку за формами та у строки, визначені цим Порядком, або рішенням обласної ради про затвердження відповідної програми, інформує обласну раду про результати виконання програми, стан фінансування та ефективність реалізації її заходів.
Зазначена інформація виноситься на розгляд профільної постійної комісії обласної ради та використовується для контролю за виконанням заходів програми, досягненням очікуваних показників програми і цільовим та ефективним використанням фінансових ресурсів програми.
7.2. Щорічні звіти (у формі доповідей та інформацій) про виконання програми заслуховуються на пленарних засіданнях сесій обласної ради. Під час заслуховування таких звітів на пленарних засіданнях сесій обласної ради доповідають відповідальний виконавець та інші виконавці програми (якщо вони забезпечували виконання заходів програми, на які було виділено бюджетні кошти).
7.3. Звіт (інформація) про результати виконання та стан фінансування заходів обласної програми готується відповідальним виконавцем за формою, визначеною у додатку 5 до цього Порядку, та подається до обласної ради щоквартально (до 25-го числа місяця, наступного за звітним періодом).
Звіт (інформація) про виконання заходів програми за наступний звітний період надається наростаючим підсумком з початку календарного року.
Якщо неможливо визначити значення того чи іншого показника, передбаченого формою звіту (інформації), відповідальний виконавець роз’яснює причини відсутності інформації у пояснювальній записці до звіту (інформації), яка складається за формою, визначеною у додатку 6 до цього Порядку. Пояснювальна записка до звіту (інформації) має містити аналітичну текстову інформацію про обсяги та джерела фінансування, напрями фінансування, а також виконання конкретних заходів і завдань, визначених програмою за звітний період, оцінку ефективності та пропозиції щодо її оптимізації.
7.4. Відповідальний виконавець програми щороку здійснює оцінку результатів виконання програми та, за потреби, розробляє пропозиції стосовно доцільності подовження тих чи інших заходів, включення додаткових заходів і завдань, уточнення показників, обсягів і джерел фінансування, переліку виконавців, строків виконання програми та окремих заходів і завдань тощо.
Відповідальний виконавець довгострокової програми після завершення відповідного етапу її дії готує пропозиції щодо уточнення показників, обсягів і джерел фінансування, строків виконання програми, окремих заходів і завдань на наступний етап програми.
7.5. Виконання програми припиняється після закінчення строку, на який вона була прийнята, після чого до 25 лютого наступного року відповідальний виконавець програми складає підсумковий звіт про результати її виконання та подає його для розгляду на сесії обласної ради.
Підсумковий звіт про результати виконання програми складається за формами, зазначеними у додатках 5 та 7 до цього Порядку, і має містити основні дані про програму, її мету та результати досягнення мети, інформацію про фактичні обсяги та джерела фінансування програми, виконання завдань і заходів, оцінку ефективності виконання програми. Підсумковий звіт подається до обласної ради разом із відповідним проєктом рішення в установленому Регламентом Харківської обласної ради порядку.
7.6. Підсумковий звіт про результати виконання програми оприлюднюється на офіційному веб-сайтах обласної ради та органу, до структури якого належить відповідальний виконавець програми.
7.7. Виконання програми припиняється достроково за поданням відповідального виконавця програми, в разі:
- припинення фінансування завдань і заходів програми;
- втрати актуальності головної мети програми.
Рішення про дострокове припинення програми приймає обласна рада.
Керуючий справами
виконавчого апарату
обласної ради Оксана МАЛИШЕВА