ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проєкту рішення Харківської обласної ради
«Про зміну меж регіонального ландшафтного парку
«Фельдман – Екопарк»
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Проєкт рішення Харківської обласної ради «Про зміну меж регіонального ландшафтного парку «Фельдман – Екопарк» підготовлено згідно з вимогами Закону України «Про природно-заповідний фонд України».
Регіональний ландшафтний парк «Фельдман – Екопарк» розташований поблизу с. Лісне, неподалік від м. Харків, був створений рішенням Харківської обласної ради від 20 червня 2013 року № 762-VI, зі змінами, внесеними рішенням Харківської обласної ради від 29 серпня 2013 року № 826-VI, для забезпечення рекреаційних потреб мешканців м. Харків в умовах природного середовища – лісу, який зберіг свої природні властивості.
Регіональний ландшафтний парк «Фельдман – Екопарк» на сьогоднішній день – один з найпопулярніших еколого-освітньо-виховних об’єктів у м. Харків та в сусідніх регіонах України, який відвідують понад 2 млн. громадян на рік.
Постійно зростаючий потенціал парку має потребу у збільшенні об’ємів рекреаційних послуг, які пропонуються для населення, що стримується невеликою площею території парку (140,5 га).
2. Мета і завдання прийняття акта
З метою забезпечення виконання завдань, визначених Стратегією розвитку Харківської області на 2021 – 2027 роки в частині збільшення площі природно-заповідного фонду області, ураховуючи наукове обґрунтування необхідності зміни меж регіонального ландшафтного парку «Фельдман – Екопарк», яке розроблено науково – дослідною установою «Український науково – дослідний інститут екологічних проблем», та погодження Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України, пропонується збільшення території регіонального ландшафтного парку «Фельдман – Екопарк» шляхом включення до його складу земельних лісових ділянок державного підприємства «Харківська лісова науково-дослідна станція» Українського ордена «Знак Пошани» науково-дослідного інституту лісового господарства та агролісомеліорації ім. Г.М. Висоцького (далі – УкрНДІЛГА ім. Г.М. Висоцького) загальною площею 468,5 га. Водночас, у зв’язку з втратою природоохоронної та рекреаційної цінності, земельну ділянку (кадастровий номер 6322083000:04:000:0363), яка належить ТОВ «Лісова галявина», та прилягає до кв. 152 площею 18,15 га, пропонується вилучити зі складу парку.
Регіональний ландшафтний парк «Фельдман – Екопарк» у нових межах забезпечить більш ефективний розвиток рекреаційної діяльності, охорону унікального лісового масиву, проведення екологічної освітньо-виховної роботи.
3. Загальна характеристика та основні положення акта
Проєкт рішення Харківської обласної ради підготовлено Департаментом захисту довкілля та природокористування Харківської обласної державної адміністрації на підставі наукового обґрунтування необхідності зміни меж регіонального ландшафтного парку «Фельдман – Екопарк», яке розроблено науково – дослідною установою «Український науково – дослідний інститут екологічних проблем».
Площа регіонального ландшафтного парку «Фельдман – Екопарк» на теперішній час становить 140,5 га. Відповідно до зазначеного наукового обґрунтування запропоновано збільшити площу даного об’єкту природно-заповідного фонду до 590,85 га.
4. Стан нормативно правової бази у даній сфері правового регулювання
Предметом правового регулювання цього рішення є відносини у сфері заповідної справи в частині створення об’єктів природно-заповідного фонду України.
На законодавчому рівні суспільні відносини, що діють в межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду, регулюються Законами України «Про природно-заповідний фонд України», «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про тваринний світ», «Про рослинний світ», «Про Червону книгу України», Земельним кодексом України, Лісовим кодексом України, Положенням про Зелену книгу України, а також нормативними актами законодавства України.
5. Фінансово-економічне обґрунтування
Відповідно до статті 46 Закону України «Про природно – заповідний фонд України» фінансування заходів щодо регіональних ландшафтних парків, а також ботанічних садів, дендрологічних парків та зоологічних парків місцевого значення здійснюється за рахунок місцевих бюджетів. Для цієї мети можуть також залучатися кошти позабюджетних і благодійних фондів, кошти підприємств, установ, організацій та громадян.
У разі необхідності проведення спеціальних заходів, спрямованих на запобігання знищенню чи пошкодженню природних комплексів територій та об'єктів природно-заповідного фонду зазначених категорій, можуть виділятися кошти місцевих бюджетів – для територій та об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення.
6. Позиція заінтересованих органів
Зміну меж регіонального ландшафтного парку «Фельдман – Екопарк» погоджено з власником та первинним користувачем природних ресурсів у межах території, рекомендованої для заповідання – з державним підприємством «Харківська лісова науково-дослідна станція» УкрНДІЛГА ім. Г.М. Висоцького, ТОВ «Лісова Галявина», а також ПО «Регіональний ландшафтний парк «Фельдман-Екопарк», Департаментом захисту довкілля та природокористування Харківської обласної державної адміністрації та Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України.
7. Прогноз результатів
Прийняття рішення Харківської обласної ради є частиною процесу формування національної екологічної мережі в області та збільшення відсотку заповідності, визначеного Державною стратегією регіонального розвитку на 2021 – 2027 роки, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 року № 695, та Стратегією розвитку Харківської області на 2021 – 2027 роки, схваленою рішенням Харківської обласної ради від 27 лютого 2020 року № 1196-VIІ.
Надання природоохоронного статусу цій території забезпечить збереження цінних природних, типових, рідкісних і зникаючих видів рослин та історико-культурних комплексів і об’єктів, що знаходяться на запропонованій до заповідання території.
В.о. директора Департаменту захисту довкілля
та природокористування Харківської
обласної державної адміністрації Андрій НЕРЕТА
Тетяна Михайличенко 725 38 53