Звернення
Харківської обласної ради до Кабінету Міністрів України
Уже тривалий час інклюзивне навчання є невід’ємною частиною освітнього процесу країн Європейського Союзу. В Україні, починаючи з 2016 року, також розпочато впровадження інклюзивної освіти. Упродовж 2016-2021 років кількість дітей у Харківській області, охоплених інклюзивним навчанням, збільшилася в декілька разів. Ключову роль у цьому процесі відіграло реформування у 2017 році застарілих психолого-медико-педагогічних консультацій на сучасні Інклюзивно-ресурсні центри (далі – ІРЦ).
Проте, 21 липня 2021 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України № 765 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами» (далі - постанова), якою, серед іншого, було внесено зміни до Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року № 545 року (далі - Положення), та виключено із завдань ІРЦ надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг для учнів інклюзивних шкіл та вихованців інклюзивних груп дитячих садочків.
Водночас, станом на 2021 рік, ІРЦ Харківської області забезпечують психолого-педагогічними та корекційно-розвитковими послугами 9143 дитини з особливими освітніми потребами. Всього в Харківській області налічується 35 ІРЦ, з яких один знаходиться в місті Харкові. Враховуючи недостатню кількість у Харківській області педагогічних працівників, зокрема дефектологів, логопедів, психологів, реабілітологів, реалізація зазначених змін призведе до позбавлення дітей, охоплених інклюзивним навчання, права на якісну кваліфіковану допомогу від працівників ІРЦ, та їхнього повернення на індивідуальну форму навчання.
З метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги в ІРЦ, враховуючи норми Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю та Саламанської декларації, звертаємося з проханням внести відповідні зміни до Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року № 545 року, зокрема:
- передбачити серед переліку завдань ІРЦ надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах (групах) у закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття загальної середньої освіти;
- скасувати право ІРЦ на проведення додаткової медичної діагностики для комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини.
СХВАЛЕНО
Рішення обласної ради
від ________ 2019 року № ____-VIIІ
(VІІI сесія VІІI скликання)