ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проєкту рішення Харківської обласної ради «Про звернення до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Ради національної безпеки і оборони України щодо забезпечення виконання Закону «Про основи національного спротиву»
Органи місцевого самоврядування Законом «Про основи національного спротиву» визначені як ключові виконавці програм національного спротиву і створення системи територіальної оборони.
Без фінансового, ресурсного забезпечення інститут територіальної оборони не зможе працювати. Місцеві бюджети не здатні покрити самостійно видатки на територіальну оборону, на підготовку національного спротиву.
На місцеві бюджети покладено невластиві функції компенсації різниці тарифів. Зростання цін на енергоносії і наступне здорожчання товарів, робіт і послуг суттєво підвищують вартість соціальних програм, соціального захисту.
Постійна неготовність керівництва держави до чергових хвиль епідемії коронавірусної хвороби щоразу покладає саме на місцеві бюджети задачу порятунку хворих, забезпечення лікарень, виплат для медиків.
При плануванні Державного бюджету на 2022 рік Кабінет Міністрів України і Верховна Рада України заклали завищені показники доходів місцевих бюджетів, уряд запланував рекордні доходи місцевих бюджетів на 2022 рік обсягом в 630 млрд. грн., з них 437 млрд.грн. – власні доходи місцевих бюджетів, перші дві декади січня нового року продемонстрували, що ці плани були надміру оптимістичними, вже у січні ми побачимо відхилення від плану надходжень до місцевих бюджетів. Станом на 21 січня 2022 року отримано лише 13 958,2 млн.грн., тобто 49%.
Обсяг міжбюджетних трансфертів місцевим бюджетам на виконання делегованих повноважень значно занижені запланованих.
Це – всупереч статті 142 Конституції України, яка передбачає, що витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою.
Особливо кризова ситуація – на районному рівні. Згідно з ст.14 Закону, обласні та районні ради забезпечують у межах відповідних видатків місцевих бюджетів належне фінансування заходів територіальної оборони місцевого значення, сприяють створенню добровольчих формувань територіальних громад.
Попередня політика чинної влади привела до того, що у районних бюджетах немає коштів навіть на забезпечення діяльності самих рад; виключення районних бюджетів з системи горизонтального вирівнювання позбавляє районні ради реально брати участь у заходах територіальної оборони. Це означає, що реалізація Закону «Про основи національного спротиву» зі створення системи територіальної оборони може бути повністю провалена, коштів на відповідні програми немає.
У цьому зв’язку виникає необхідність звернутися до вищезазначених органів з вимогою терміново розробити проект Закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» з метою фінансового забезпечення виконання Закону «Про основи національного спротиву».
На час розробки і прийняття комплексного рішення вимагаємо підтримати проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо збільшення видатків на оборону та зміцнення обороноздатності держави (6542 від 24.01.2022).
Ним, зокрема, встановлюється обов’язок Кабінету Міністрів України протягом десяти днів з дня набрання чинності цим Законом забезпечити виділення з резервного фонду Державного бюджету України 300.000,0 тис. гривень для потреб організації територіальної оборони.
Місцеві бюджети вже у І кварталі мають отримати кошти для створення системи національного спротиву. Бездіяльність у цих умовах – це саботаж.
У час смертельної загрози з боку держави-агресора – Російської Федерації ми закликаємо до консолідації всіх державницьких сил, до припинення політичних воєн на знищення.
Ми закликаємо Президента України вилучити з політичного арсеналу практику використання політично мотивованого кримінального переслідування.
Прийняття відповідного рішення місцевою радою дасть сигнал державній владі про те, що суспільство не підтримує подібні сценарії та вимагає дотримуватися чинного законодавства, вимагає від Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Ради національної безпеки і оборони України вжиття відповідних вищезазначених заходів.
Сьогодні і органи державної влади, і органи місцевого самоврядування, і армія, громадянське суспільство – в одному окопі. І лише разом стримаємо ворога.
Депутат Харківської обласної ради Олександр СКОРИК