ПІДСУМКОВИЙ ЗВІТ
про результати виконання
Програми забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків на період до 2021 року у Харківській області, затвердженої рішенням обласної ради від 30 серпня 2018 року № 773-VII (зі змінами) за 2021 рік
Програма забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2021 року у Харківській області, затверджена рішенням обласної ради від 30 серпня 2018 року № 773-VII зі змінами, внесеними рішеннями обласної ради від 15 серпня 2019 року № 1059-VII.
Замовником та відповідальним виконавцем програми є Департамент соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації.
2. Мета програми та результати її досягнення.
Метою Програми є забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у всіх сферах життя суспільства не тільки за ознакою статі, а і за іншими ознаками (вік, інвалідність, соціально-економічний статус, расова приналежність, місце проживання тощо).
Реалізація заходів Програми дала можливість підвищити кваліфікацію державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, працівників державних та комунальних установ з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, провести низку заходів з подолання гендерних стереотипів шляхом реалізації соціальних проєктів інститутів громадянського суспільства.
3. Фінансування
Фінансування Програми здійснювалося за рахунок коштів обласного бюджету, з урахуванням його реальних можливостей.
Програмою на реалізацію заходів на 2018 - 2021 роки передбачено коштів у сумі 471,0 тис. грн., профінансовано – 293,0 тис.грн., в т.ч. у 2018 році – 5,0 тис.грн., у 2019 році – 6,0 тис.грн., у 2020 році – 121,0 тис.грн., у 2021 році – 161,0 тис.грн.
4. Виконання заходів і завдань.
Програма складається з 7 напрямів діяльності та 20 заходів, виконавцями яких є: Департамент соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації, Департамент масових комунікацій та забезпечення доступу до публічної інформації Харківської обласної державної адміністрації, Департамент економіки і міжнародних відносин Харківської обласної державної адміністрації, Департамент науки і освіти Харківської обласної державної адміністрації, а також інші структурні підрозділи Харківської обласної державної адміністрації, Головне управління статистики у Харківській області, Головне територіальне управління юстиції у Харківській області, Головне управління Держпраці у Харківській області, Харківський обласний центр зайнятості, Харківський регіональний фонд підтримки підприємництва, комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради.
Враховуючи, що звіти з виконання заходів Програми щороку заслуховувались на пленарних засіданнях обласної ради та приймалися відповідні рішення (від 28 лютого 2019 року № 992-VІІ «Про хід виконання у 2018 році Програми забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2021 року у Харківській області, затвердженої рішенням обласної ради від 30 серпня 2018 року № 773-VII»; від 27 лютого 2020 року № 1269-VІІ «Про хід виконання у 2019 році Програми забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2021 року у Харківській області, затвердженої рішенням обласної ради від 30 серпня 2018 року № 773-VII (зі змінами)»; від 11 березня 2021 року № 100-VІІI «Про хід виконання у 2020 році Програми забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2021 року у Харківській області, затвердженої рішенням обласної ради від 30 серпня 2018 року № 773-VІІ (зі змінами)), у підсумковому звіті інформація зазначається за 2021 рік.
1. Розширення переліку статистичних показників за ознакою статі з розбивкою за іншими основними ознаками (вік, місце проживання, інвалідність, соціально-економічний статус тощо)
1.1. Проводити аналіз діючих форм звітності та визначення переліку форм, які потребують внесення змін відповідно до Заключних зауважень Комітету ООН з ліквідації дискримінації щодо жінок та інших міжнародних зобов’язань України.
На виконання Протоколу тематичного засідання Комісії з питань координації взаємодії органів виконавчої влади щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків Міністерством соціальної політики України розроблено проєкти форм звітності про запобігання та протидію домашньому насильству та насильству за ознакою статі та листом від 06.10.2021 року № 17169/0/2-21/57 надіслано на ознайомлення та надання пропозицій. Департаментом соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації, в межах компетенції, спільно з суб`єктами взаємодії у сфері протидії домашньому насильству, опрацьовані та надані Мінсоцполітики відповідні пропозиції.
1.2. Готувати та висвітлювати на офіційному веб-порталі статистично-аналітичні матеріали щодо стану забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків в області, районах, містах (гендерних портретів, інфографіки)
У 2021 році Головним управлінням статистики у Харківській області підготовлені та оприлюднені на офіційному вебсайті у розділі «Статистична інформація»/«Багатогалузева статистична інформація»/«Жінки та чоловіки» наступні інформаційно-аналітичні матеріали.
Населення та міграція
1. Чисельність населення (на 1 січня 1991–2021 рр.) (статистична інформація).
2. Основні демографічні показники (1990–2020 рр.) (статистична інформація).
3. Коефіцієнти народжуваності за віком матері (1990–2020 рр.) (статистична інформація).
4. Середня очікувана тривалість життя при народженні (1990–2020 рр.) (статистична інформація).
5. Розподіл постійного населення Харківської області за статтю та віком на 1 січня 2021 року (статистичний бюлетень).
Ринок праці
6. Робоча сила за статтю та місцем проживання у 2020 році (статистична інформація).
7. Середньомісячна заробітна плата за статтю та видами економічної діяльності за IІ квартал 2021 року (статистична інформація).
8. Середньомісячна заробітна плата за статтю та видами економічної діяльності за III квартал 2021 року.
Соціальний захист
9. Сучасна жінка Харківщини: статистичний портрет (інформаційний бюлетень).
2. Удосконалення нормативно-правових актів з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у всіх сферах життєдіяльності суспільства
Враховувати особливі потреби дівчат та жінок з інвалідністю із сільської місцевості, жінок, які самі виховують дітей, жінок похилого віку під час прийняття та/або внесення змін до чинних нормативно-правових актів.
Під час укладання колективних договорів значна увага приділяється забезпеченню гендерної рівності працівників відповідно до Закону України від 08.09.2005 № 2866-IV «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» та наказу Міністерства соціальної політики від 29.01.2020 за № 56 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо внесення до колдоговорів та угод положень, спрямованих на забезпечення рівних прав і можливостей жінок та чоловіків у трудових відносинах». Протягом двомісячника з укладання колективних договорів, керівникам підприємств, установ, організацій різних форм власності рекомендувалося при розробці колективних договорів включати заходи з врахуванням особливих потреб дівчат та жінок з інвалідністю із сільської місцевості, жінок, які самі виховують дітей, жінок похилого віку.
3. Зменшення гендерного дисбалансу у сфері державної служби та органах місцевого самоврядування
3.1. Проводити для державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування, працівників державних та комунальних підприємств, установ та організацій, галузевих спеціалістів методичних навчань з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків, протидії дискримінації за ознакою статі, гендерного портретування тощо.
У 2021 році кошти з обласного бюджету на зазначений захід не виділялися, одночасно з цим, протягом звітного періоду проведено низку методичних навчань, а саме:
- онлайн-заходи у рамках «Тижня Відкритого Уряду», для представників сільських, селищних, міських рад та громадських об`єднань «Гендерний аудит міського простору», «Політика недискримінації та гендерної рівності»;
- 12.10.2021 – онлайн-дискусія «Стамбульська конвенція – не лише про домашнє насильство: як ратифікація Стамбульської конвенції посилить запобігання і протидію різним видам гендерно зумовленого насильства в Україні?», організована ГО «Ла Страда-Україна»;
- 25-26.10.2021 – онлайн-заходи щодо Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами, організовані за ініціативи ГО «Український жіночий фонд» та ГО «Ла Страда-Україна» за участю Урядової уповноваженої з питань гендерної політики;
- 26-27.10.2021 – тренінг «Локалізація НПД 1325: комунікація та ефективне планування», проведений Міжнародним благодійним фондом «Український Жіночий Фонд» у рамках проєкту «Рівність заради безпеки»;
- 16.11.2021 – тематичне засідання Комісії з питань координації взаємодії органів виконавчої влади щодо забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків «Результати річниці впровадження Плану заходів з реалізації зобов`язань Уряду України, взятих в рамках міжнародної ініціативи «Партнерство Біарріц» з утвердженням гендерної рівності в 2021 році, плани на 2022 рік» (онлайн, офлайн захід);
- 10.12.2021 – зустріч за участі представництва державної влади та громадського сектору на базі ГО «Центр гендерної культури» на тему «Обговорення діяльності Коаліції організацій #Харківщина_1325»;
- 21.12.2021 – онлайн-воркшоп «Застосування стандартів Стамбульської конвенції при наданні допомоги постраждалим від гендерно зумовленого, зокрема, домашнього насильства», для спеціалістів центрів соціальних служб та спеціалістів системи безоплатної правової допомоги регіонального та місцевого рівнів, організований ГО «Ла Страда-Україна»;
- 22.12.2021 – онлайн-дискусія «Реалізація принципу скоординованої політики Стамбульської конвенції в Україні: нові виклики в умовах децентралізації», організована ГО «Ла Страда-Україна» за участю Урядової уповноваженої з питань гендерної політики.
3.2. Надавати організаційно-методичну допомогу при створенні гендерних центрів.
У 2021 році забезпечувалася діяльність 15 гендерних центрів у провідних закладах вищої освіти області. Проводилася системна робота щодо залучення викладачів і студентів до інформаційно-просвітницьких заходів.
Нові центри протягом 2021 року не створювалися.
3.3. Проводити семінари із роботодавцями щодо впровадження норм Закону України «Про зайнятість населення», з урахуванням принципу рівності прав та можливостей жінок і чоловіків при працевлаштуванні.
Протягом 2021 року службою зайнятості Харківської області проведено майже 70 семінарів для роботодавців з питань запровадження стандартів рівності жінок і чоловіків у сфері праці, забезпечення рівних можливостей для працівників (у тому числі осіб з інвалідністю) при прийнятті на роботу, за участю близько 350 роботодавців.
4. Подолання гендерних стереотипів.
4.1. Здійснювати заходи з підтримки жінок і чоловіків похилого віку, зокрема чоловіків і жінок, яким виповнилося 100 років.
Представниками органів виконавчої влади та місцевого самоврядування приділялася належна увага особам, яким виповнилося 100 і більше років.
Громадян, яким виповнилося 100 років вітали, як правило, керівні посадові особи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування із врученням подарунків, також надавалася натуральна та гуманітарна допомога.
Станом на 01.01.2022 в області налічується 241 особа, якій виповнилося 100 і більше років. У 2021 році органами місцевого самоврядування виплачувалася одноразова матеріальна допомога особам, яким виповнилося 100 років у розмірі від 500 до 1000 грн.
Соціальними службами проводилася оцінка потреб жінок і чоловіків похилого віку, зокрема чоловіків і жінок, яким виповнилося 100 років, у разі необхідності приймалися відповідні рішення про надання соціальних послуг.
4.2. Надавати фінансову підтримку інститутам громадянського суспільства соціального спрямування на програми (проєкти, заходи), спрямовані на подолання гендерних стереотипів.
У 2021 році Конкурсною комісією з розгляду конкурсних пропозицій громадських об`єднань проведено відбір проєктів інститутів громадянського суспільства соціального спрямування щодо подолання гендерних стереотипів. Переможцями конкурсу визначено два інститути громадянського суспільства, які отримали фінансову підтримку на реалізацію власних проєктів, зокрема: Благодійна організація «Молодіжний благодійний фонд «Ініціатива» проєкт «New way» (Новий шлях) – 84,0 тис.; громадська організація «Арт оборона» проєкт «Не жіноча справа» (присвячений жінкам «чоловічих» професій») – 45,0 тис.
У рамках проєкту «Не жіноча справа» зібрана інформація про жінок на Харківщині, які працюють на (умовно) тяжких професіях; написано сценарій фільму за участю чотирьох героїнь, які працюють: механікинею СТО, військовою полковникінею, операторкою телебачення, арбітринею з футболу. Знято документальну стрічку про жінок, які долають стереотип про існування виключно «чоловічих» професій. Презентація документальної стрічки відбулась з 23 по 30 вересня (охоплено понад 200 осіб). Інформація про проведення презентації розміщена в групі ФБ «Арт – Оборона» та інших дружніх групах.
У рамках реалізації проєкту «New way» проведено 13 квестів і 7 ярмарок, охоплено 413 осіб, загальна кількість охоплених інформаційною кампанією понад 3,0 тис. осіб.
4.3. Проводити соціологічні дослідження серед різних соціальних груп населення з проблем гендерного розвитку з метою виявлення рівня обізнаності щодо гендерної проблематики.
У 2021 році зазначений захід з обласного бюджету не фінансувався, у зв’язку з чим соціологічні дослідження серед різних соціальних груп населення з проблем гендерного розвитку не проводилися.
4.4. Надавати фінансову підтримку громадським об’єднанням на проведення навчань з паритетної демократії та активізації участі жінок у політиці (на конкурсній основі).
У 2021 році кошти з обласного бюджету на зазначений захід не виділялися, одночасно з цим, у територіальних громадах проводилося навчання державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування з паритетної демократії та активізації участі жінок у політиці.
Так, на місцевому рівні громадською організацією «Агенція з розвитку та інвестицій» реалізовувався проєкт щодо створення на території Мереф’янської міської об’єднаної територіальної громади Центру жіночих ініціатив шляхом розвитку неформальної освіти жінок, активізації їх участі у процесах прийняття рішень на місцевому та регіональному рівнях.
Цільовою групою ініціативи були жінки, серед яких – членкині Жіночої ради Мереф’янської громади, Мереф’янської міської організації ветеранів України, Комунальної установи «Мереф’янський центр надання соціальних послуг», активні громадянки, представниці організацій громадянського суспільства, органів самоорганізації населення, установ та організацій. Кінцевими бенефіціарами проєкту є 45 жінок Мереф’янської громади.
Проведено 24 тренінги (144 години) для 45 жінок в рамках трьох Академій при Центрі Гендерної культури: 15 жінок пройшли навчання в Академії Лідерства, 15 – в Академії Підприємництва; 15 – в Академії управління проєктами. Сім жінок стали ініціаторами написання проєктних заявок для участі у різноманітних грантових конкурсах. Не менше 20 жінок, які пройшли навчання, увійшли до складу проєктних команд. 20 жінок ініціювали, організували заходи на території Мереф’янської громади та об’єднали навколо себе однодумців.
4.5. Надати фінансову підтримку громадським об’єднанням на вивчення та розповсюдження кращих практик державно-приватного партнерства у сфері забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків (на конкурсній основі)
У 2021 році зазначений захід з обласного бюджету не фінансувався, одночасно з цим, Департаментом соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації проводився моніторинг щодо наявності існуючих практик державно-приватного партнерства у сфері забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків, з метою доцільності включення зазначеного напряму до Конкурсу соціальних проєктів, розроблених інститутами громадянського суспільства соціального спрямування, для надання фінансової підтримки.
5. Протидія дискримінації за ознакою статі та дискримінації за кількома ознаками, однією з яких є ознака статі
5.1. Проводити інформаційні кампанії (форуми, засідання «круглого столу», акції, зустрічі тощо), які спрямовані на запобігання та протидію дискримінації та насильства за ознакою статі.
У 2021 році зазначений захід з обласного бюджету не фінансувався, одночасно з цим, проведено низку інформаційних заходів для представників різноманітних цільових груп.
У рамках Всесвітньої кампанії «16 днів проти насильства», в територіальних громадах області проведено 18 вуличних акцій, 42 засідання «круглих» столів, 29 конкурсів та виставок малюнків, 5 флешмобів, 24 відеолекторії, 27 тренінгів, 73 бесіди, 14 лекцій, 4 дискусії (охоплено близько 14000 осіб); розміщено 66 публікацій на офіційних вебсайтах місцевих державних адміністрацій/органів місцевого самоврядування та у засобах масової інформації.
Всі зазначені заходи проводилися із суровим дотриманням встановлених карантинних обмежень.
Учнівська, студентська молодь, педагогічні працівники також активно долучилися до проведення Всесвітньої кампанії «16 днів проти насильства».
Серед обласних заходів можна відзначити:
- методичний колоквіум на базі Комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти» для керівників та координаторів психологічних служб районів, міст, територіальних громад «Організація діяльності психологічних служб на сучасному етапі реформування системи освіти в Україні: вебінар «16 днів проти насильства» (18.11.2021 р.);
- захід з нагоди старту Всесвітньої компанії проєкту «Міста та громади, вільні від насильства», організованому Представництвом Фонду ООН у галузі народонаселення (25.11.2021 р.);
- інтерактивний онлайн-захід «Дій проти насильства!» за участі команд Гендерних центрів 6-ти закладів вищої освіти (26.11.2021 р.);
- флешмоб у соціальних мережах членів Харківської обласної студентської ради «Права людини в моїй країні» (10.12.2021 р.);
- онлайн-вебінари у рамках «Майстерні гендерно чутливого вчительства» ГО «Центр гендерної культури»: «Особливості проведення Всесвітньої кампанії «16 днів проти насильства» (18.11.2021 р.) та «Підсумки кампанії «16 днів проти насильства» (16.12.2021 р.);
- відкриття муралу «Всі люди, всі рівні» (вул. Скрипника, 16), створеного за ініціативи Моніторингової місії ООН з прав людини (10.12.2021 р.);
- Всеукраїнський урок «Права людини в сучасному світі» з нагоди Міжнародного дня прав людини за участі учнів і вчителів закладів загальної середньої освіти, організований Національним юридичним університетом імені Ярослава Мудрого (10.12.2021 р.).
- флешмоб курсантів і солдатів «Я – проти насильства!» Національної академії Національної гвардії України (25.11.2021 р.)
У рамках проєкту «Попередження ґендерно зумовленого насильства, торгівлі людьми та порушення прав дитини», що реалізується у Харківській області ГО «Ла Страда Україна» тренерами Національно тренерської мережі проведені інформаційні заходи для учнів та педагогічних працівників закладів освіти.
З метою запровадження дієвого механізму врегулювання конфліктних ситуацій, пов’язаних із дискримінацією та сексуальними домаганнями, у Національному юридичному університеті імені Ярослава Мудрого наказом ректора Університету від 11 січня 2021 р. № 23 створено Комісію з запобігання, попередження та боротьби з сексуальними домаганнями і дискримінацією.
5.2. Надавати фінансову підтримку молодіжним та дитячим громадським об`єднанням для реалізації проєктів, спрямованих на забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків (на конкурсній основі).
У 2021 році зазначений захід з обласного бюджету не фінансувався, тому конкурс проєктів молодіжних організацій не проводився, разом з цим, Управлінням у справах молоді та спорту Харківської обласної державної адміністрації спільно з громадськими об’єднаннями області, протягом року проведено 20 заходів. При проведенні заходів збережено рівний доступ до участі в них жінок і чоловіків. Кількісний склад учасників по заходам становить 60 % жінок і 40 % чоловіків.
6. Покращення становища груп населення, які страждають від дискримінації більше ніж за однією ознакою, включаючи ознаку статі
6.1. Забезпечити пропорційну участь жінок із сільської місцевості в розробленні стратегій розвитку територіальних громад, політичному і громадському житті.
За підсумками місцевих виборів 25 жовтня 2020 року серед 120 депутатів Харківської обласної ради 34 жінки (28,3%), серед 332 депутатів районних рад 119 жінок (35,8%), серед 568 депутатів міських рад 184 жінки (32,4%), серед 650 депутатів селищних рад 242 жінки (37,3%), серед 279 депутатів сільських рад 132 жінки (44,9%). Наймолодшому депутату 23 роки, найстаршому – 85 років.
6.2. Організувати проведення семінарів і майстер-класів для бажаючих розпочати власну справу, у т.ч. для жінок.
Асоціацією приватних роботодавців реалізується програма «Новий відлік», яка спрямована на підтримку, започаткування, розвиток або відновлення підприємницької діяльності серед ВПО, учасників АТО та членів їх родин, у тому числі і для жінок.
У рамках співпраці, Асоціацією приватних роботодавців проводяться заходи, під час яких учасники отримують повний бізнес-курс, як започаткувати та реалізувати власну справу; професійну допомогу в написанні бізнес-плану; можливість презентувати готовий бізнес-план потенційним інвесторам і пошук пільгового кредитування та можливість знаходитись в бізнес-середовищі.
У рамках вищевказаного проєкту Харківською обласною громадською організацією «Асоціація приватних роботодавців» проведено 9 занять для 36 осіб. Учасники проєкту взяли участь у бізнес-навчанні щодо планування та ефективного ведення підприємницької діяльності.
- 26.03.2021 року у партнерстві з Комунальною установою «Харківський обласний центр молоді» проведено вебінар на тему: «Стартап в соціальному бізнесі», де було обговорено відмінність класичного бізнесу від соціального та основні тренди соціального підприємництва в ХХІ столітті;
- 08.04.2021 року проведено онлайн-захід «Психологічні аспекти відкриття власного бізнесу. Що заважає це зробити», в рамках якого усі присутні мали змогу провести комплексну оцінку своїх життєвих потреб, можливостей, ресурсів, здібностей та перешкод на шляху до створення власної справи;
- 22-23.06.2021 року в м. Дергачі відбувся перший захід для жінок, які мають бажання відкрити власний бізнес у швейній галузі. Учасниці заходу – жінки, які відносяться до цільових груп проекту (жінки, що належать до вразливих категорій населення, як то ВПО, жінки з інвалідністю та інші групи).
Місцеві територіальні громади також приймають участь у проєкті «Жінки залучені: шлях до зростання та економічної безпеки» («КРИЛА») задля покращення можливостей для працевлаштування та розвитку підприємництва для жінок з уразливих груп населення у Харківській області. Так, мешканка Олексіївської громади, пройшовши програму «Майстерня можливостей» та написавши бізнес-план, отримала підтримку на розвиток майбутньої перепелиної ферми.
У 2021 році реалізовано проєкт «Підтримка економічного процвітання жінок та внутрішньо переміщених осіб в Україні. SEW Ukraine», виконавцями якого в регіоні є БФ «Горєніє» та Канадська фундація кооперативного розвитку. В рамках проєкту навчання за професією «швачка» пройшли майже 100 жінок – безробітних мешканок Куп’янської, Лозівської, Валківської, Красноградської та Чугуївської територіальних громад.
6.3. Надавати безоплатну правову допомогу дівчатам та жінкам, зокрема з інвалідністю, із сільської місцевості, жінкам похилого віку.
Регіональним центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Луганській та Харківській областях разом з місцевими центрами та бюро правової допомоги у 2021 році проведено 154 правопросвітницькі заходи (135 офлайн і 19 онлайн, охоплено 1504 особи, в тому числі і дівчата та жінки, зокрема з інвалідністю, із сільської місцевості, жінки похилого віку). Розповсюджено 820 буклетів.
Система безоплатної правової допомоги надає вторинну безоплатну правову допомогу тим, хто звертається. У звітному періоді зареєстровано 5771 випадок надання Регіональним центром, місцевими центрами та бюро правової допомоги постраждалим від домашнього насильства зазначеної допомоги.
6.4. Сприяти проведенню роботи, спрямованої на задоволення потреб жителів сільської місцевості, зокрема жінок з інвалідністю, похилого віку, у базових соціальних послугах, медичній допомозі, освіті, праці та зайнятості, інфраструктурі та нових технологіях, а також забезпечення доступу до адміністративних послуг, участі у політичному та громадському житті.
Відповідно до Закону України «Про соціальні послуги» до повноважень районних державних адміністрацій, виконавчих органів міських рад міст обласного значення, виконавчих органів сільських, селищних, міських рад територіальних громад належать: виявлення вразливих груп населення та осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, забезпечення надання таким особам/сім’ям базових соціальних послуг відповідно до їхніх потреб, вжиття заходів з надання інших соціальних послуг.
В області функціонує розвинена мережа суб’єктів, якими надаються соціальні послуги з урахуванням особливостей і потреб різних категорій населення (територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг), центри надання соціальних послуг, відділення з надання соціальних послуг у територіальних громадах, інтернатні установи та недержавні організації.
На сьогодні по області до Реєстру надавачів соціальних послуг включено 191 надавач соціальних послуг, з них 40 недержавних організацій (благодійні, громадські організації, товариства з обмеженою відповідальністю), 14 з яких фізичні особи - підприємці.
Протягом 2021 року понад 90 тис. осіб отримали соціальні послуги, з них понад 50,0 тис. жінок з інвалідністю та похилого віку, які проживають в сільській місцевості.
Станом на 01.01.2022 року у територіальних громадах області з представниками різних цільових груп працюють 192 фахівці із соціальної роботи, у тому числі 164 фахівці, які безпосередньо надають соціальні послуги особам/сім`ям, що перебувають у складних життєвих обставинах.
З метою забезпечення рівного доступу громадян до якісного та ефективного медичного обслуговування у сільській місцевості відповідно до сучасних вимог законодавства України, в області реформовано первинну медичну допомогу. На сьогодні надання медичної допомоги сільським мешканцям здійснюють: центри первинної медико-санітарної допомоги, заклади вторинного рівня спеціалізованої медичної допомоги, а при необхідності – заклади третинної високоспеціалізованої медичної допомоги.
У переважній більшості закладів охорони здоров`я вжито заходи для забезпечення доступності медичних послуг для осіб із інвалідністю: облаштовуються пандуси у приймально-діагностичних відділеннях центральних районних лікарень, центральних міських лікарень, закладів м. Харкова та обласного підпорядкування, амбулаторіях сімейної медицини, поліклініках, філіалах аптек, що розташовані у закладах охорони здоров`я.
Розпорядженням голови Харківської обласної державної адміністрації від 11.11.2021 № 560 затверджено План заходів в Харківській області на 2021-2022 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, який включає в себе 40 завдань за 6 напрямками, що визначені в Національній стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року (фізична, інформаційна, цифрова, суспільна та громадянська безбар’єрність, освітня, економічна безбар’єрність).
На території області у 2021 році відповідно до Порядку проведення моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності об’єктів фізичного оточення і послуг для осіб з інвалідністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2021 року № 537, проведено моніторинг, з урахуванням гендерного аспекту, по об’єктам: заклади охорони здоров’я, закладів освіти, центрів надання адміністративних послуг. Загальна кількість перевірених об’єктів становить – 2281, з них безбар’єрні – 334.
Позитивним прикладом щодо співпраці з громадськими об`єднаннями у сфері надання соціальних послуг особам з інвалідністю є реалізація у 2021 році громадською організацією «Креавіта» двох проєктів: «Соціальне таксі» та «Доступний туризм у Харківській області», які здійснювалися за рахунок коштів обласного бюджету.
За проєктом «Соціальне таксі» в 12 громадах області функціонують відповідні служби перевезень, які надають послуги по безкоштовному та пільговому перевезенню окремих категорій громадян (у 2021 році виконано понад 2,5 тис. замовлень).
Окрім того, в результаті проведення конкурсу соціальних проєктів інститутів громадянського суспільства та у межах реалізації проєкту «Пілотна модель соціальної транспортної послуги для жителів Харківської області», з червня 2021 року розпочала функціонувати спеціалізована транспортна послуга для перевезення маломобільних груп населення «Таксі Пульс», яка надає послуги жителям області (станом на 01.01.2022 року виконано 276 замовлень).
Метою проєкту «Доступний туризм у Харківській області» є проведення моніторингу доступності для людей з інвалідністю 4 туристичних маршрутів по області: «97,3. Висота Перемоги», «Стежками мандрівного філософа», «Слобожанські скарби Рєпіна», «Благословенні храми Харківщини». За результатами моніторингу напрацьовані рекомендації щодо підвищення рівня доступності туристичних маршрутів та культурних об'єктів регіону.
З метою задоволення потреб мешканців сільської місцевості, службою зайнятості постійно ведеться системна робота шляхом надання широкого спектру соціальних послуг. На обліку в службі зайнятості перебувало близько 29 тис. осіб з числа безробітних, що проживають у сільській місцевості, або 35,7% від загальної кількості безробітних. Працевлаштовано 11,7 тис. таких осіб (рівень працевлаштування 41%), професійне навчання проходили 4,9 тис. таких осіб. До громадських робіт та інших робіт тимчасового характеру було залучено більше 5,2 тис. таких осіб.
Всі громадяни, які звернулись за сприянням у працевлаштуванні до служби зайнятості, отримують послуги профорієнтаційного характеру.
Чисельність жінок, які отримали статус безробітних, становить майже 46,0 тис. осіб або 57% від загальної кількості безробітних, що перебували на обліку в службі зайнятості. На постійні робочі місця працевлаштовано 12,2 тис. жінок, професійне навчання проходили більше 4,0 тис. жінок, до громадських робіт та інших робіт тимчасового характеру залучено 5,1 тис. жінок.
Також, у 2021 році тривала робота з організації якісного надання адміністративних послуг.
Відповідно до Закону України «Про адміністративні послуги» в Харківській області створені та діють 74 точки доступу до адміністративних послуг. З них: Центри надання адміністративних послуг (далі – ЦНАП) – 36, територіальні підрозділи у м. Харкові – 11, віддалені робочі місця ЦНАП – 26, мобільний ЦНАП у Лозівському районі – 1.
З метою організації якісного надання адміністративних послуг на постійній основі для райдержадмінстрацій, органів місцевого самоврядування області проводяться консультації з поточних питань роботи ЦНАП (телефоном та в онлайн режимі); вжито додаткових санітарно-епідеміологічних заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби; облаштовані та розміщені у доступній зоні інформаційні стенди із зразками відповідних документів та інформації щодо організації прийому відвідувачів.
Крім того, на регулярній основі продовжується проведення інформаційних кампаній щодо можливості отримання адмінпослуг онлайн.
До ЦНАП м. Харкова та його територіальних підрозділів можливо потрапити за допомогою онлайн черги, запровадженої на власній веб-сторінці. В ЦНАП області опрацьовується питання щодо запровадження функціонування онлайн черг на веб-сторінках ЦНАП або органу, що його утворив.
У 14 ЦНАП регіону (у т.ч. 9 офісів ЦНАП м. Харків, ЦНАП м. Чугуїв, м. Ізюм, м. Мерефа, Нововодолазької селищної ради, Старовірівської сільської ради) встановлено робочі станції для оформлення та видачі паспорта громадянина України для виїзду за кордон з електронним носієм та паспорта громадянина України у формі ID-картки, для реєстрації/зняття з реєстрації місць проживання/перебування осіб (внесення змін ID-карток) з комплектом обладнання для взяття біометричних даних (параметрів) та надаються паспортні послуги.
Для громадян з обмеженими фізичними можливостями створені сприятливі умови для безбар’єрного доступу до приміщення ЦНАП. З 74 точок доступу до адміністративних послуг: 43 – облаштовані пандусами, 43 – сходами з поручнями, у 31 – є туалетна кімната для осіб з обмеженими фізичними можливостями, у 26 – матеріали надруковані шрифтом Брайля, у 16 – запроваджені технічні рішення для обслуговування осіб з порушенням слуху, у 43 – є місце для тимчасового розміщення інвалідних та дитячих колясок.
У Лозівській громаді за підтримки Програми «U‑LEAD з Європою» створено Мобільний центр надання адміністративних послуг. З 01.05.2021 року за допомогою цього ЦНАП здійснюється прийом громадян за затвердженим графіком та маршрутами три рази на тиждень, наближаючи адміністративні послуги до мешканців віддалених населених пунктів громади. Для комфортного і повноцінного прийому мобільний ЦНАП облаштований двома робочими місцями, необхідною офісною технікою, платіжним терміналом, пандусом, кондиціонером, системою обігріву, відеоспостереженням. Для людей з особливими потребами придбали спеціальне обладнання, щоб фахівці могли обслуговувати їх вдома.
Для забезпечення доступності мешканців Первомайської громади Харківської області щодо отримання адміністративних послуг відновлена робота мобільного віддаленого робочого місця для роботи адміністраторів Центру надання адміністративних послуг в м. Первомайський зі спеціальною валізою «Кейс «Мобільний Офіс» (комплект сучасної портативної техніки, який дозволяє у форматі віддаленого робочого місця здійснювати повноцінний прийом документів для отримання адміністративних послуг за місцем перебування громадян).
Послуги за допомогою «Кейсу «Мобільний Офіс» мають можливість отримати мешканці громади з інвалідністю, хворі, що за станом здоров’я не мають можливості самостійно пересуватись, хворі які перебувають на стаціонарному лікування у КНП «Первомайській центральній районній лікарні» та люди похилого віку від 80 років.
По Харківській області працюють 13 «Кейсів «Мобільний Офіс».
7. Зменшення розриву в оплаті праці жінок і чоловіків
7.1. Проводити інформаційні кампанії для заохочення чоловіків користуватися відпусткою для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.
Під час проведення нарад для керівників структурних підрозділів соціального захисту населення органів місцевого самоврядування, акцентується увага на необхідності доведення інформації до сімей, у яких народилася дитина, щодо можливості оформлення відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку на батька, за бажанням, відповідно до статті 18 Закону України «Про відпустки».
З метою забезпечення активної участі обох батьків у вихованні дітей з моменту народження, у жіночих консультаціях працюють «Школи відповідального батьківства», де вагітні та майбутні батьки-чоловіки проходять навчання по догляду за новородженими, отримують інформацію стосовно права вибору для батьків, щодо оформлення відпустки по догляду за дитиною до досягнення нею 3-х річного віку, у тому числі, можливість оформлення відпустки чоловіками.
7.2. Проводити інформаційні кампанії щодо популяризації серед дівчат та жінок професійно-технічної освіти.
У вищих навчальних закладах області створено умови щодо популяризації професійно-технічних спеціальностей та здобуття дівчатами перспективного фаху (STEM-освіти).
У Національному технічному університеті «Харківський політехнічний інститут» продовжується реалізація міжнародного проєкту «DIGI WOMEN - інструменти цифрового підприємництва та підтримка жінок-підприємців», що реалізується в рамках програми Erasmus+КА2.
У Харківському національному університеті внутрішніх справ триває реалізація проекту EQUALS-EU «Європейське регіональне партнерство з гендерної рівності в епоху цифрових технологій» у рамках програми Horizon 2020.
Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця та Українська інженерно-педагогічна академія у жовтні 2021 року офіційно отримали статус «Філіал «Дівчата STEM» – ініціативи Центру «Розвиток КСВ».
Протягом звітного періоду обласною державною адміністрацією надано організаційну та інформаційну підтримку заходам проєкту «Лідерки покоління F, що реалізовувався Центром гендерної культури», для старшокласниць закладів загальної середньої освіти області.
Представниці наукового світу регіону власним прикладом доводять можливість отримання рівного доступу та високого звання у сфері технічних і точних наук. Так, Ірина Беспалова, докторка технічних наук, провідна наукова співробітниця Науково-технологічного комплексу «Інститут монокристалів» НАН України стала лауреаткою Премії L’Oréal-UNESCO «Для жінок у науці»; Катерина Музика, професорка кафедри біомедичної інженерії Харківського національного університету радіоелектроніки увійшла до десятки фіналісток Конкурсу.
7.3. Проводити перевірки, інспекційні відвідування, невиїзні інспектування з питань дотримання роботодавцями Законів України «Про оплату праці», «Про зайнятість населення», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» та надавати рекомендації стосовно включення до колективних угод і договорів положень щодо зменшення гендерного розриву в оплаті праці
Протягом 2021 року Головним управління Держпраці у Харківській області проведено 634 інспекційних відвідування державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю, загальнообов’язкове державне соціальне страхування, зайнятість населення, працевлаштування осіб з інвалідністю, надано 1370 приписів про усунення виявлених порушень, складено та передано до суду 701 протокол за ознакою ст. 41 КУпАП, складено 171 протокол та винесено 15 постанов за ознаками ст. 188-6 КУпАП, винесено 167 постанов за ознакою ст. 265 КЗпП України, проведено 1137 інформаційних заходів, в тому числі
відвідувань роботодавців, охоплено працівників, інших осіб (студенти, школярі, безробітні, пенсіонери) з метою інформування про найбільш ефективні способи дотримання законодавства про працю.
У ході проведення заходів інспекторами Головного управління Держпраці у Харківській області розглядаються усі питання в межах повноважень, у тому числі з питань гендерної рівності. Протягом 2021 року порушень щодо забезпечення гендерної рівності не встановлено.
5. Оцінка ефективності виконання програми.
Завдяки реалізації заходів Програми:
- надано фінансову підтримку інститутам громадянського суспільства соціального спрямування на реалізацію проєктів, спрямованих на подолання гендерних стереотипів;
- підвищено кваліфікацію державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування працівників державних та комунальних установ з питань забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків;
- проведено низку інформаційних кампаній (форуми, засідання «круглого столу», акції, зустрічі тощо), які спрямовані на запобігання та протидію дискримінації та насильства за ознакою статі;
- збільшилась частка жінок депутаток, порівняно з минулими скликаннями, у Харківській обласній раді, районних, міських, селищних та сільських рад.
Додаток: Інформація про результати виконання та стан фінансування заходів обласної програми на 1 арк. у 1 прим.
Директор Департаменту соціального
захисту населення Харківської обласної
державної адміністрації Юрій ШПАРАГА