ЗВЕРНЕННЯ
Харківської обласної ради
до Президента України, Верховної Ради України,
Кабінету Міністрів України щодо розподілу коштів від збору за забруднення навколишнього природного середовища
Однією з найгостріших проблем сучасності є проблема поліпшення екологічної ситуації, зниження викидів і скидів забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище.
За ступенем забруднення 40 відсотків загальної земельної площі України визнані забрудненими, 30 відсотків - дуже забрудненими та майже 1 відсоток всієї території України - зоною екологічної катастрофи (це, насамперед, зона відчуження після аварії на ЧАЕС та райони, прилеглі до неї).
Регіони з найбільш напруженою та кризовою екологічною ситуацією мають найвищу щільність населення. На території Донбасу, Кривбасу, Харківської, Запорізької та Дніпропетровської промислових агломерацій проживає понад чверть усього населення України, і воно зазнає значного негативного впливу та інтоксикації надмірно забрудненого і отруєного довкілля, особливо повітря, води і ґрунтів. Такий стан екології значною мірою призвів до того, що у зазначених регіонах зафіксовано найвищий в Україні рівень смертності та найнижчий показник середньої тривалості життя.
Відповідно до статі 16 Конституції України (254к/96-ВР) забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, збереження генофонду Українського народу є обов'язком держави.
Держава з метою забезпечення екологічної безпеки визначає джерела фінансування природоохоронних заходів, серед яких одним з найважливих є збір за забруднення навколишнього природного середовища.
Частиною 4 статті 46 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 № 1264-ХІІ (1264-12) визначено, що кошти від збору за забруднення навколишнього природного середовища розподіляються між місцевими (сільськими, селищними, міськими), обласними та республіканським Автономної Республіки Крим, а також Державним фондами охорони навколишнього природного середовища у співвідношенні відповідно 20, 50 і 30 відсотків. Отже, 70 відсотків збору повинні використовуватися на природоохоронні заходи на місцевому рівні, 30 відсотків - на державному.
На жаль, з 2006 року Законами України про Державний бюджет на відповідний рік зупиняється дія частини 4 статті 46 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» (1264-12) і встановлюється наступний розподіл збору за забруднення навколишнього природного середовища - 65 відсотків збору спрямовуються до спеціального фонду Державного бюджету України, 35 відсотків збору спрямовуються до спеціального фонду місцевих бюджетів (в тому числі: до місцевих (сільських, селищних, міських) - 10 відсотків, обласних та АР Крим - 25 відсотків). У проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік» знов передбачено такий же розподіл.
Як свідчать проведені розрахунки, коштів, що залишаються у розпорядженні органів влади на місцях, вкрай недостатньо. Тож, оскільки реальна потреба у видатках на ліквідацію наслідків забруднення довкілля значно вища, ніж фактичне забезпечення її відповідними коштами, є об'єктивна необхідність відновити у 2008 році передбачене частиною 4 статті 46 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» (1264-12) співвідношення розподілу збору за забруднення навколишнього природного середовища.
Враховуючи вищевикладене та керуючись статтею 66 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (280/97-ВР), статтею 7 Бюджетного кодексу України (2542-3) та статтею 16 Закону України «Про Комітети Верховної Ради України» (116/95-ВР), Харківська обласна рада звертається до суб'єктів законодавчої ініціативи з вимогою відновити дію частини 4 статті 46 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища». (1264-12)
Схвалено
рішенням обласної ради
від 28 лютого 2008 року № 638-V (638-5-рр)
(ХХІV сесія V скликання)
Голова обласної ради В. Салигін