Пояснювальна записка
до проєкту рішення обласної ради
«Про затвердження Програми територіальної оборони Харківської області на 2022 рік»
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Підставою для розроблення Програми територіальної оборони Харківської області на 2022 рік (далі – Програма) є необхідність завчасно у мирний час створити сприятливі умови для вжиття відповідних додаткових заходів щодо удосконалення:
формування у мирний час та розгортання в особливий період підрозділів територіальної оборони;
організації та підтримання у постійній готовності системи управління територіальною обороною в області;
взаємодії обласної державної адміністрації і органів військового управління при підготовці до виконання та при виконанні завдань територіальної оборони;
військово-патріотичного і духовно-морального виховання населення, прищеплення почуття особистої відповідальності за захист Батьківщини, міста, селища, своєї родини.
Також виникає гостра необхідність в удосконаленні теоретичної і практичної підготовки особового складу підрозділів територіальної оборони до виконання завдань територіальної оборони в особливий період з:
адміністративно-правових основ режиму воєнного стану;
порядку взаємодії між державними органами, забезпечення належних умов підтримання публічної безпеки і порядку в умовах особливого періоду;
надійного функціонування в умовах особливого періоду органів державної влади та органів військового управління;
стратегічного (оперативного) розгортання військ (сил) Збройних Сил України та інших військових формувань;
охорони та оборони важливих об’єктів і комунікацій життєдіяльності в умовах особливого періоду;
тактичної, тактико-спеціальної, інженерної, вогневої, медичної та психологічної підготовки особового складу підрозділів територіальної оборони.
Територіальна оборона залишається на сьогодні одним з найбільш економічних та доцільних способів забезпечення і підтримання на високому рівні обороноздатності держави, захисту населення від ризиків виникнення надзвичайних ситуацій та загроз військового характеру. На сучасному етапі діюча система територіальної оборони потребує оновлення, вирішення проблем її функціонування та впровадження нових підходів і методів до її забезпечення. Існує нагальна потреба у вдосконаленні законодавства, систем управління, підготовки військових частин територіальної оборони та населення, логістичного забезпечення.
2. Завдання прийняття акта
Завданнями Програми є сприяння у підвищенні боєздатності та покращення матеріально-технічного забезпечення особового складу підрозділів територіальної оборони та покращення матеріально-технічного забезпечення пункту управління штабу зони територіальної оборони, а також організація та здійснення додаткових заходів щодо:
вдосконалення системи управління територіальною обороною області;
підвищення привабливості та мотивації щодо проходження служби у військовому резерві у військових частинах (підрозділах) територіальної оборони;
широке залучення населення до заходів військової підготовки в цілому та підготовки територіальної оборони;
налагодження системи навчання підрозділів територіальної оборони та населення;
підвищення рівня логістичного забезпечення військових частин (підрозділів) територіальної оборони.
3. Правові аспекти
Конституція України, Закон України від 06 грудня 1991 року № 1932-XII «Про оборону України», Закон України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», Закон України від 09 квітня 1999 року № 586-XIV «Про місцеві державні адміністрації», Закон України від 16 липня 2021 року № 1702-IX «Про основи національного спротиву», Бюджетний кодекс України.
4. Фінансово-економічне обґрунтування
Департамент оборонної, мобілізаційної роботи та взаємодії з правоохоронними органами Харківської обласної державної адміністрації виступає головним розпорядником коштів та несе відповідальність за належне виконання Програми її учасниками.
Загальні обсяги фінансування заходів територіальної оборони Харківської області складає 7 млн. 983 тис. 720 грн.
Контроль за ходом виконання Програми здійснює Харківська обласна рада.
Обсяги фінансування Програми будуть уточнюватися під час внесення змін до обласного бюджету на 2022 рік.
Фінансування заходів, передбачених Програмою буде здійснюватися за рахунок коштів обласного бюджету виходячи з його реальних можливостей та інших джерел, не заборонених законодавством.
5. Громадське обговорення
Реалізація даного проєкту рішення не потребує громадського обговорення.
6. Прогноз результатів
У результаті виконання Програми очікується забезпечення підготовки до вирішення та розв’язання в умовах особливого періоду завдань територіальної оборони, а саме:
своєчасне реагування та вжиття необхідних заходів щодо оборони території та захисту населення на визначеній місцевості до моменту розгортання в межах такої території угруповання військ (сил) або/чи угруповання об’єднаних сил, призначених для ведення воєнних (бойових) дій з відсічі збройної агресії проти України;
участь у посиленні охорони та захисті державного кордону;
участь у захисті населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, ліквідації наслідків ведення воєнних (бойових) дій;
участь у підготовці громадян України до національного спротиву;
участь у забезпеченні умов для безпечного функціонування органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування та органів військового управління;
участь в охороні та обороні важливих об’єктів і комунікацій, інших критично важливих об’єктів інфраструктури, визначених Кабінетом Міністрів України, та об’єктів обласного, районного, сільського, селищного, міського значення, районного у містах рад, сільських, селищних, порушення функціонування та виведення з ладу яких становлять загрозу для життєдіяльності населення;
забезпечення умов для стратегічного (оперативного) розгортання військ (сил) або їх перегрупування;
участь у здійсненні заходів щодо тимчасової заборони або обмеження руху транспортних засобів і пішоходів поблизу та в межах зон/районів надзвичайних ситуацій та/або ведення воєнних (бойових) дій;
участь у забезпеченні заходів громадської безпеки і порядку в населених пунктах;
участь у запровадженні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану в разі його введення на всій території України або в окремих її місцевостях;
участь у боротьбі з диверсійно-розвідувальними силами, іншими збройними формуваннями агресора (противника) та не передбаченими законами України воєнізованими або збройними формуваннями;
участь в інформаційних заходах, спрямованих на підвищення рівня обороноздатності держави та на протидію інформаційним операціям агресора (противника);
створення сприятливих умов для належної підготовки у мирний час особового складу підрозділів територіальної оборони до виконання завдань за призначенням шляхом проведення навчань та тренувань з практичного відпрацювання навичок бойової підготовки.
Директор Департаменту оборонної,
мобілізаційної роботи та взаємодії з
правоохоронними органами
Харківської обласної державної
адміністрації Олексій МАКСИМОВ
Михайло Белявцев 705 43 13