Пояснювальна записка до проекту рішення

Харківської обласної ради

«Про звернення депутатів Харківської обласної ради до Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України щодо необхідності усунення дискримінації у пенсійному забезпеченні осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та є особами з інвалідністю»

 

1.      Обґрунтування необхідності прийняття рішення

Чорнобильська катастрофа є катастрофою планетарного масштабу. Конституцією України передбачено, що одним із обов’язків держави є подолання наслідків Чорнобильської катастрофи.

Відповідно до п.1 ч.1 ст. 9 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі за текстом – Закон), особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, є учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків.

Спеціальним призначенням Закону є реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров'я і його спрямовано на захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та розв'язання пов'язаних з нею проблем медичного і соціального характеру, що виникли внаслідок радіоактивного забруднення території.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 13 Закону, держава бере на себе відповідальність за завдану шкоду громадянам та зобов'язується відшкодувати її за пошкодження здоров'я або втрату працездатності громадянами та їх дітьми, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Однією із найважливіших соціальних гарантій для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є встановлення справедливого та однакового пенсійного забезпечення.

Пункт 1 частини 1 статті 14 Закону визначає, що для встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи: особа з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 1011 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1.

До категорії 1 належать як військовослужбовці, так і інші особи з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Проте, враховуючи норми Закону та Постанови Кабінету Міністрів України «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», військовослужбовці учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які належать до категорії 1 (далі за текстом – військовослужбовці), отримують значно більший розмір пенсії, ніж інші особи учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які належать до категорії 1 та не мають статусу військовослужбовця (далі за текстом – цивільні громадяни).

Ч. 3 ст. 59 Закону визначає, що особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням таких осіб - з п’ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

З вищевказаної статті вбачається, що право на отримання пенсії з п’ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року мають лише військовослужбовці дійсної строкової служби, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи. Інші особи, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, які не є військовослужбовцями дійсної строкової служби, такого права не мають.

Також різний порядок обчислення пенсії для військовослужбовців та цивільних громадян встановлений Постановою Кабінету Міністрів України «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

З вищевикладеного вбачається, що по відношенню до осіб, які є особами з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та не належать до військовослужбовців, встановлюється дискримінація у пенсійному забезпеченні.

Так, і військовослужбовці, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та внаслідок цього стали особами з інвалідністю, так і інші особи, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та внаслідок цього стали особами з інвалідністю, виконували державне замовлення – ліквідація наслідків Чорнобильської катастрофи, знаходилися в однакових умовах, на одній радіаційно забрудненій території, отримували однакову дозу радіаційного забруднення. Проте вказані категорії громадян отримують різний розмір пенсійного забезпечення.

Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого на запит від 20.09.2021 року представника ініціативної групи Григорія Турченка надав пропозиції ініціативній групі з представлення інтересів та захисту  Конституційних прав людини і громадянина, членів територіальних громад  сіл, селищ та міст України, які брали безпосередню участь у ліквідації  Чорнобильської катастрофи – катастрофи планетарного масштабу та її  наслідків, які постраждали від радіаційного впливу та які потребують  повного відшкодування шкоди, заподіяної здоров’ю внаслідок  Чорнобильської катастрофи. Відповідно до вказаних пропозицій форма залучення (спосіб направлення) осіб до ліквідації  Чорнобильської катастрофи (буть-то військовослужбовці, тимчасово направлені  або відряджені) юридичного значення не має, оскільки усі перелічені особи  відносяться до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Тобто форма залучення (спосіб направлення) осіб до ліквідації Чорнобильської катастрофи не є підставою для диференціації в правовому регулюванні соціального забезпечення вказаних осіб. Встановлений у підзаконному  нормативно-правовому акті порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи не відповідає конституційним принципам  рівності, справедливості та верховенства права (ст.ст. 8, 24 Конституції України) а також положенням Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Встановлення Законом рівня соціального захисту учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, у тому числі визначення пенсій згідно зі статтею 59 Закону військовослужбовцям, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, має базуватися на єдиних критеріях, якими є: характер роботи осіб, які безпосередньо брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, та шкода, заподіяна їх життю та здоров'ю, а не на такому критерії, як виконання цими особами військового обов'язку.

Окрім того, вищевказана ситуація порушує основні принципи міжнародного права. Так, Верховною Радою України було прийнято  Закон України «Про ратифікацію Конвенції про права осіб з інвалідністю і Факультативного протоколу до неї». Відповідно до Конвенції про права осіб з інвалідністю "дискримінація за ознакою інвалідності" означає будь-яке розрізнення, виключення чи обмеження з причини інвалідності, метою або результатом  якого є применшення або заперечення визнання, реалізації або здійснення нарівні з іншими всіх прав людини й основоположних свобод у політичній, економічній, соціальній, культурній, цивільній чи будь-якій іншій сфері. Вона включає всі форми дискримінації, у тому числі відмову в розумному пристосуванні. Статтею 3 Конвенції про права осіб з інвалідністю визначено, що принципами цієї Конвенції є: недискримінація.

Військовослужбовці, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та внаслідок цього стали особами з інвалідністю та інші особи, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та внаслідок цього стали особами з інвалідністю, належать до категорії 1. Визначення в межах категорії 1 різного пенсійного забезпечення для різних категорій осіб є дискримінацією.

Прийняття рішення дозволить зосередити увагу Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України на питанні дискримінації у пенсійному забезпеченні інших осіб, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та внаслідок цього стали особами з інвалідністю та належать до категорії 1.

 

2.      Мета і завдання прийняття рішення

Метою та основними завданнями прийняття рішення є:

-          зосередження уваги Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України на питанні дискримінації у пенсійному забезпеченні інших осіб, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та внаслідок цього стали особами з інвалідністю та належать до категорії 1;

-          порушення питання щодо внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та Постанови Кабінету Міністрів України «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо забезпечення для інших осіб, які є особами з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та належать до категорії 1 розміру пенсійного забезпечення на рівні з військовослужбовцями, які є особами з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та належать до категорії 1.

 

3.      Загальна характеристика та основні положення рішення

Рішення стосується направлення звернення депутатів Харківської обласної ради до Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України щодо необхідності усунення дискримінації у пенсійному забезпеченні осіб, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та є особами з інвалідністю.

 

4.  Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація цього рішення не потребує додаткових витрат з Харківського обласного бюджету.

 

 

 

 

Депутати   обласної ради                                             Ольга ЛЕХАН

Олександр ДОРОШЕНКО

                                                                          Роман СЕМЕНУХА