депутатів Харківської обласної ради до Кабінету Міністрів України
щодо врегулювання розміру абонентної плати за користування
універсальною програмною послугою (соціальний пакет)
у кабельних мережах
Ми, депутати Харківської обласної ради, стурбовані напруженою ситуацією, що склалася в регіоні на ринку кабельного телебачення внаслідок неврегульованого державою розміру абонентної плати за користування універсальною програмною послугою (соціальний пакет) у кабельних мережах.
Згідно з пунктом 11 статті 39 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» (3759-12) «Провайдер програмної послуги самостійно, виходячи з ринкового попиту, встановлює розмір абонентної плати за різні пакети програм та інші інформаційні послуги. Державному регулюванню підлягає виключно розмір абонентної плати за користування універсальною програмною послугою».
Таким чином, при не обмеженому законодавством зростанні абонентної плати за різні пакети програм, державне регулювання розміру абонентної плати за користування універсальною програмною послугою (встановлення фіксованої державної ціни або граничних відхилень від неї) має одне з вирішальних значень для забезпечення гарантованої можливості, зокрема соціально вразливим верствам населення, реалізувати своє право на доступ до інформації.
Між тим, до сьогодні розмір абонентної плати за універсальну програмну послугу залежить виключно від «доброї волі» провайдерів програмної послуги. Так, одним із провідних провайдерів програмних послуг міста Харкова вартість за універсальну програмну послугу встановлено у розмірі 4 гривні 80 копійок, а іншим - у розмірі 22 гривні, і саме остання ціна заявлена провайдерами програмної послуги як така, що найближчим часом буде запропонована за універсальну програмну послугу практично всім, а не лише частині абонентів області.
Протягом останнього року десятки тисяч користувачів універсальною програмною послугою Харківської області, зокрема міста Харкова, потерпають від значних матеріальних та моральних збитків через необґрунтоване зростання розміру абонентної плати та відключення від кабельної мережі.
Значна кількість мешканців області можуть користуватися виключно кабельним телебаченням. Вони позбавлені можливості отримувати телевізійний сигнал у інший спосіб (колективні антени ліквідовані; кімнатні антени у 30% жителів багатоповерхових будинків не приймають телевізійний сигнал, у решти - від одного до трьох каналів з дуже слабким та неякісним сигналом). Якщо врахувати при цьому, що 80% соціально вразливих громадян області мають телевізори старого зразка (приймають лише 14-19 каналів) й універсальна програмна послуга є для них єдиною можливістю реалізувати своє право на доступ до інформації, то подальше підвищення абонентної плати за користування нею призведе до суттєвого зростання соціальної напруги.
Вважаємо за необхідне, звернути увагу на розроблений Державним комітетом телебачення і радіомовлення (далі - Держкомтелерадіо) проект Закону України „Про внесення змін до статті 39 Закону України „Про телебачення і радіомовлення” (3759-12) на виконання доручення Кабінету Міністрів Україні. У проекті, після зауважень Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, відповідну норму закону регламентовано наступним чином: «Розмір абонентної плати за користування універсальною програмною послугою визначається органами місцевого самоврядування». У підготовленому Держкомтелерадіо проекті було запропоновано таке формулювання: «…погоджується органами місцевого самоврядування в порядку, визначеному законодавством.» .
Маємо зазначити, що прийняття зазначеного проекту у будь-якому із запропонованих варіантів не може вирішити проблеми.
По-перше, органи місцевого самоврядування не мають повноважень визначати (пропозиція Національної ради) розмір абонентної плати за користування послугами підприємств не комунальної форми власності, а лише погоджувати її (підпункт 2 пункту «а» статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»). (280/97-ВР)
По-друге, у разі прийняття варіанту Держкомтелерадіо («…погоджується органами місцевого самоврядування в порядку, визначеному законодавством») не визначеним залишається головне питання - який саме державний орган встановлює і регулює розмір абонентної плати.
По-третє, термін розгляду зазначеного проекту на засіданні Верховної Ради України неможливо визначити, це може статися й через декілька років.
Враховуючи вищезазначене та з метою якомога скорішого вирішення соціально гострого для населення не лише нашого регіону питання, депутати Харківської обласної ради звертаються до Кабінету Міністрів України з проханням - прийняти (до внесення відповідних змін до Закону) постанову Кабінету Міністрів України щодо визначення абонентної плати за користування універсальною програмною послугою у розмірі, не вищому за запропонований Держкомтелерадіо у першому варіанті (липень 2007р.), а саме: « не вище 1/34 неоподаткованого мінімуму доходів громадян за кожний канал у складі цієї послуги». Ця методика розрахунку свого часу була запропонована Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення і пройшла випробування у Хмельницькій та Сумській областях протягом 2003-2006 років. Вона є простою в реалізації, об’єктивною та має задовольнити як інтереси населення - абонентів кабельного телебачення, так і провайдерів програмної послуги. Контроль за дотриманням розміру абонентної плати може бути покладено на місцеві державні адміністрації.
Сподіваємось на підтримку і сприяння у вирішенні такого болючого для незахищених верств населення питання.
Схвалено
рішенням обласної ради
від 27 червня 2008 року № 822-V (822-5-рр)
(XXIХ сесія V скликання)