рішенням обласної ради
від 19 серпня 2003року (р11-2-4)
(ХІ сесія XXIV скликання)
Програма розвитку дорожнього комплексу
Харківської області на 2004 – 2010 роки
Програма розроблена обласною державною адміністрацією на виконання протокольного доручення прем’єр–міністра України В. Ф. Януковича на нараді “Про будівництво, ремонт та утримання автомобільних доріг та заходи щодо поліпшення їх стану”, яка відбулася 4 квітня 2003 року.
Ця програма визначає основні напрямки розвитку дорожнього комплексу Харківської області на 2004 – 2010 роки.
У цій Програмі наведені нижче терміни вживаються у значенні, визначеному у довідниках державних будівельних норм України “Споруди транспорту. Автомобільні дороги” (ДБН В.2.3-4-200) та “Реконструкція, ремонт, реставрація об’єктів невиробничої сфери. Класифікація робіт з капітального, середнього та поточного ремонту автомобільних доріг” (ВБН В.3.2-218-049-2001), а саме:
Автомобільні дороги загального користування України - дороги, що забезпечують безперервний та безпечний рух автомобілів із встановленими швидкостями, габаритами, навантаженням, враховують адміністративно-територіальний поділ країни, з’єднують населені пункти і є складовою частиною єдиної транспортної системи держави.
Штучні споруди –споруди, що влаштовуються на автомобільних дорогах при перетинанні дорогами рік, ярів, гірських хребтів, ущелин, інших доріг тощо.
Дорожній одяг – багатошарова конструкція у межах проїзної частини автодороги, яка сприймає навантаження від автотранспортного засобу і передає його на грунт.
В залежності від строку служби та рівня надійності дорожні одяги поділяються на 3 типи :
капітальний – матеріал покриття: асфальтобетон I марки, цементобетон;
полегшений – матеріал покриття: асфальтобетон II та III марки, кам’яний матеріал, оброблений в’яжучими з поверхневою обробкою;
перехідний - матеріал покриття: щебінь, гравій, місцеві маломіцні матеріали (біле шосе).
Ремонт доріг :
Капітальний – це є відновлення, а також підвищення транспортно-експлуатаційних якостей доріг і споруд, приведення їх геометричних параметрів, міцнісних та інших технічних характеристик згідно з вимогами діючих правил, норм і стандартів відповідно до категорії дороги, а також з урахуванням дорожніх умов та інтенсивності руху.
Капітальний ремонт проводиться комплексно по всіх елементах і спорудах дороги на дільниці, що ремонтується.
Середній – це є відновлення необхідних транспортно-експлуатаційних показників проїзної частини (рівності та шорсткості удосконалених капітальних та полегшених покриттів і доведення коефіцієнта зчеплення до встановлених нормативів для забезпечення безпечних умов руху автотранспорту).
Поточний – полягає у підтриманні їх транспортно-експлуатаційних якостей шляхом усунення незначних пошкоджень, що виникли в процесі експлуатації, а також у постійному догляді за дорогою, шляховими спорудами та смугою відводу, утриманні їх у чистоті і порядку, виявленні перешкод дорожньому руху та забезпечення їх усунення.
Міжремонтний строк служби одягу (покриття) – період у роках від здачі дороги в експлуатацію до першого капітального (середнього) ремонту або між суміжними капітальними (середніми) ремонтами. До кінця міжремонтного строку служби дорожній одяг вичерпує можливість забезпечувати вимоги до міцності, втрачає необхідну рівність та зчіпні якості, зношується покриття, виникає необхідність у відновленні транспортно-експлуатаційних якостей проїзної частини шляхом ремонту чи зміни покриття (середній ремонт).
Показник
|
Категорія дороги
|
|||||
Іа
|
Іб
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
|
Інтенсивність руху, авт. на добу |
Понад 10000 |
Понад 10000 |
від 3000 до 10000 |
від 1500 до 3000 |
Від 150 до 1500 |
до 150 |
Основна розрахункова швидкість, км/год |
150 |
140 |
120 |
100 |
90 (80) |
90 (60) |
Кількість смуг руху, шт.
|
4 ; 6 ; 8
|
4 ; 6
|
2
|
2
|
2
|
1
|
Ширина смуги руху, м
|
3,75
|
3,75
|
3,75
|
3,5
|
3,0
|
4,5
|
Ширина проїзної частини, м
|
2х7,5 ; 2х11,25 ; 2х15,0
|
2х7,5 ; 2х11,25
|
7,5
|
7,0
|
6,0
|
4,5
|
Ширина узбіччя, м У тому числі:
|
3,75
|
3,75
|
3,5
|
2,5
|
2,0
|
1,75
|
- ширина зупинкової смуги, м
|
2,5
|
2,5
|
2,0
|
2,0
|
-
|
-
|
- ширина укріпленої смуги узбіччя, м
|
0,75
|
0,75
|
0,75
|
0,5
|
0,5
|
-
|
Найменша ширина розділювальної смуги, м
|
6,0
|
5,0
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Ширина укріпленої смуги на розділюваль-ній смузі, м
|
1,0
|
1,0
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Найменша ширина земляного полотна, м
|
28,5 ; 36,0; 43,5
|
27,5 35,0
|
14,5
|
12,0
|
10,0
|
8,0
|
Основні цілі обласної Програми розвитку дорожнього комплексу:
Доведення магістральних автомобільних доріг до євростандартів.
Продовження будівництва автодороги Харків – Красноград – Перещепіне.
Будівництво під’їздів до сільських населених пунктів.
Доведення параметрів місцевих доріг до вимог щодо відкриття
автобусного сполучення. Забезпечення виконання Програми розвитку
автотранспортного обслуговування населення у сільській місцевості на
2003-2004 роки “Сільський автобус”.
Збереження існуючої мережі автодоріг в умовах обмеженого
фінансування за рахунок збільшення обсягів середніх ремонтів.
Впровадження сучасної технології і матеріалів та придбання передової
техніки.
Створення умов для безпечного руху автомобільними дорогами області
пасажирів та вантажів шляхом удосконалення та розвитку мережі
автомобільних доріг загального користування.
Сприяння реалізації програм економічного розвитку області, росту
суспільного виробництва, вирішенню соціальних проблем населення.
Сучасний стан дорожнього комплексу області
Автомобільні дороги загального користування, мости і шляхопроводи мають особливе значення у розвитку економіки області. Від їх наявності та стану залежить ефективність роботи промисловості, сільськогосподарського виробництва, забезпечення належного життєвого рівня людей. Крім того, недостатній розвиток дорожньої мережі зводить нанівець вигоди унікального географічного розташування області, яке дозволяє прогнозувати отримання коштів від транзитних міжнародних перевезень.
Понад 80% доріг області побудовані піввіку тому і вже не відповідають вимогам сучасного автомобільного руху. Зросли осьові навантаження автотранспортних засобів, з причини недостатнього фінансування не витримуються міжремонтні терміни, тонкошарові дорожні покриття не витримують навантажень автомобілів великої вантажопідйомності, різко збільшилася інтенсивність руху, знос проїзної частини доріг збільшився у 8-9 разів. Значна кількість моделей вітчизняної дорожньо-будівельної техніки застаріла і не відповідає сучасним техніко-економічним вимогам. Використання старої техніки, що виробила свій ресурс, обертається для шляховиків великими збитками.
Територія області становить 31,4 тис.км2. Забезпеченість автомобільними дорогами на 1000 км2 території складає 303,7 км (по Україні 281 км). На 1000 чоловік населення – 3,3 км (по Україні 3,5 км).
У цілому по Україні 590 населених пунктів, або 2,1% від загальної кількості, не мають під’їздів з твердим покриттям, а в Харківській області ця кількість складає 56 населених пунктів, або 3,3 % від загальної кількості населених пунктів області.
Мережа доріг загального користування у Харківській області складає 9543 км (додаток 1), в тому числі:
дороги державного значення:
- автодороги магістральні – 433,1км;
- автодороги регіональні – 109,6 км;
дороги місцевого значення:
- автодороги територіальні – 1606,1 км;
- автодороги районні – 4575,3 км;
- сільські автодороги – 2818,9 км.
Із загальної мережі - 9233,9 км – це автодороги з удосконаленими типами та з перехідними типами покриття (біле шосе, бруківка), що складає 96,8%. Перехідні типи покриття потребують удосконалення.
Наявність доріг I та II категорій складає 658,9 км, або 6,9 % мережі доріг області. З них лише 166,0 км побудовані за параметрами I категорії.
З 1976 року в області ведеться будівництво автомагістралі 1 технічної категорії Харків-Сімферополь- Севастополь. Дорога з'єднує промислові райони Харківської, Дніпропетровської, Запорізької областей та республіки Крим, забезпечує зв'язок з Росією та курортними зонами Азовського та Чорного морів. Прискорення терміну завершення будівництва магістралі стане початком розбудови міжнародного транспортного коридору “Північ- Південь”.
На мережі доріг розташовані 790 мостів та шляхопроводів загальною довжиною 24211 м, з яких 678 залізобетонних і 112 металевих. Із загальної кількості мостів 335 не відповідають сучасним потребам, а 29 мостів є дефектними.
Головні напрямки Програми розвитку дорожнього комплексу області
Головними напрямками Програми є призупинення спаду, стабілізація та нарощування обсягів виконання будівельних та ремонтних робіт на дорогах області, поліпшення експлуатаційного стану доріг, забезпечення безпеки руху, розширення та впровадження сертифікації матеріалів у дорожньому комплексі області, докорінне поліпшення добробуту населення області, створення належних умов для життя.
Головні напрямки реалізації Програми:
1. Будівництво доріг загального користування і під`їздів до сільських населених пунктів.
2. Ремонт доріг загального користування.
3. Ремонт мостів.
Будівництво доріг загального користування і під`їздів
до сільських населених пунктів
Програмою будівництва автомобільних доріг на період 2004-2010 роки планується:
1. Доведення автомобільної дороги Харків – Гоптівка до європейських стандартів. Для вирішення цього питання необхідно залучення з державного бюджету додатково 7,5 млн.грн.
2. Продовження будівництва однієї смуги автодороги I технічної категорії Харків-Красноград-Перещепине на дільницях Мерефа-Люботин та Красноград-Перещепине. Для цього необхідно залучити з державного бюджету додатково 30,8 млн.грн.
3. У області знаходиться 1683 сільських населених пунктів. Станом на 1.01.2003 року до 56 сіл відсутні під’їзди з твердим покриттям, загальна довжина яких складає 114 км. Програмою передбачено побудувати 18 під’їздів (34,2км) у десяти районах області на загальну суму 36,6 млн.грн.(додаток № 2). Перелік під’їздів до сільських населених пунктів визначений виходячи з існуючої проектно - кошторисної документації.
Для реалізації Програми розвитку автотранспортного обслуговування населення у сільській місцевості на 2003-2004 роки (“Сільський автобус”), яка пов`язана з будівництвом під`їздів до сільських населених пунктів, необхідне фінансування на 2004 рік складає 66,7 млн. грн. Виконання цього пункту Програми можливе при умовах централізованого фінансування з державного бюджету.
Ремонт доріг загального користування
Для збереження існуючої мережі автомобільних доріг та здійснення мінімальних обсягів ремонтних робіт виходячи з технічних, науково обґрунтованих нормативів, згідно з міжремонтними термінами, щорічно необхідно проводити :
- капітальний ремонт – 872,8 км, вартість робіт 263,1 млн. грн. Заплановано відремонтувати 16,6 км. на суму 34,0 млн. грн.;
- середній ремонт – 2138,2 км, вартість робіт 128,3 млн. грн. Заплановано відремонтувати за 2004-2010 роки 2563 км на суму 168,2 млн. грн.;
- поточний ремонт доріг - на загальну суму 49,8 млн. грн.. Програмою передбачено виконати роботи по поточному ремонту на суму 241,0 млн. грн. (додаток № 3).
Ремонт мостів
На автомобільних дорогах загального користування області знаходиться 790 мостів довжиною 24211 м, площею 300 тис. м2.
У тому числі:
- великих (довжиною більше 100 м) – 41 шт. протяжністю 7958 пог. м;
- середніх (25-100 м) – 208 шт. –10174 пог. м;
- малих (менше 25 м) – 541 шт. – 6079 пог. м.
Більш ніж 80% від загальної кількості мостів (790 шт. ) побудовано в період з 1955 до 1985 років (644 шт.), а 418 шт. - мають термін експлуатації більше 30 років. Як показали спостереження, цей «вік» є критичним. При ньому настає перелом у бік різкого збільшення кількості істотних дефектів, що викликають непридатний до експлуатації стан споруджень.
Не відповідають діючим нормативним вимогам :
- по вантажопідйомності – 447 шт./9,8 тис. пог. м;
- по габариту – 465 шт./13,2 тис. пог. м.
Із загальної їх кількості одночасно не відповідають вимогам по обох параметрах-335 шт./ 7,8 тис. пог. м.
Усього дефектних мостів, що потребують першочергового ремонту, 29 шт. довжиною 1345,8 пог. м.
Капітальний ремонт мостів
За умови виконання капітального ремонту до 2010 року середні щорічні витрати на нього складуть 19 млн. грн. У зв’язку з тим, що через 5 років середній термін експлуатації мостів досягне критичної величини – 35 років, очікується збільшення кількості дефектних до 20 одиниць. На їх ремонт необхідно залучити з державного бюджету додатково 60 млн. грн.
Прогнозовані обсяги фінансування не передбачають проведення капітального ремонту мостів.
Середній ремонт мостів
Середній ремонт моста необхідно проводити один раз на 10 років, тобто щорічно необхідно ремонтувати 79 мостів (2421 пог. м).
Витрати на 1 пог. м складають 2 тис. грн. Щорічно на середній ремонт всіх мостів, що знаходяться на дорогах загального користування області, необхідно 4,8 млн. грн.
Програмою передбачено відремонтувати 286 мостів протяжністю 7700 пог. м. на суму 15,4 млн. грн. (додаток № 4).
Поточний ремонт мостів
В області фактичні витрати на 1 м2 поточного ремонту мостів складають 8,0 грн.
Довідково: в державах Європи на поточний ремонт 1 м2 мостових споруд витрати складають 20,7 грн.
З урахуванням загальної площі мостів необхідно щорічно витратити на поточний ремонт мостів 6,2 млн. грн.
Програмою передбачено виконати роботи по поточному ремонту мостів на суму 34,6 млн. грн. (додаток №4).
При існуючому фінансуванні дорожнього комплексу економіка області втрачає 1,4 млрд. грн. внаслідок збільшення транспортних витрат за рахунок підвищення витрат пального та зносу шин, прискорення амортизації транспортних засобів, збільшення часу перевезень, а також збитків від дорожньо-транспортних пригод, не враховуючи моральних збитків.
Низький рівень фінансування, який є на даний час, не дає можливості вчасно проводити планові ремонти доріг, внаслідок чого після зносу верхнього шару покриття подальше руйнування дорожнього одягу значно прискорюється і замість ремонтних робіт доводиться виконувати практично будівництво нової дороги.
При умові введення в дію всіх норм Закону України “Про джерела фінансування дорожнього господарства України”, надходження до спеціального фонду державного бюджету акцизного збору та ввізного мита на нафтопродукти, акцизного збору та ввізного мита з імпортованих транспортних засобів та шин до них збільшиться удвічі (70% у 2003 році і 100% - згідно з пунктом 3 статті 10 Закону України “Про Державний бюджет України на 2003 рік”).
Програмою передбачено починаючи з 2004 року надходження коштів з Державного бюджету на 5% більше запланованої на 2003 рік суми.
Найменування джерела |
Розрахункові обсяги фінансування на наступні роки |
||||||
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
|
1.Податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів |
12,8 |
13,5 |
14,3 |
15,2 |
16,0 |
17,0 |
18,0 |
2.Плата за придбання торгових патентів пунктами продажу нафтопродуктів |
0,8 |
0,8 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
1,0 |
3.Асигнування із державного бюджету |
55,6 |
58,4 |
61,3 |
64,4 |
67,6 |
71,0 |
74,6 |
ВСЬОГО: |
69,2 |
72,7 |
76,5 |
80,5 |
84,5 |
88,9 |
93,6
|
Введення запропонованої системи фінансування дозволить отримати необхідні фінансові ресурси для збереження і розвитку мережі доріг загального користування, будівництва сільських доріг.
Науково-технічне та технологічне забезпечення розвитку дорожнього комплексу
Науково-технічне та технологічне забезпечення розвитку дорожнього комплексу області здійснюватиметься в напрямках:
1. Розробка, в тому числі на основі розробок Харківського Національного автомобільно-дорожнього університету, та впровадження нових матеріалів і конструкцій, енергозберігаючих технологій у галузі будівництва, ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг та мостів.
3. Сприяння оновленню машинно-механічного парку дорожніх підприємств для ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг на основі використання прогресивних технологій.
4. Розвиток інформаційних технологій управління автомобільними дорогами та мостами.
5. Розробка комплексу організаційно-технічних заходів підвищення якості будівництва, ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг.
6. Розробка та впровадження ефективних методів підвищення безпеки дорожнього руху та екологічної безпеки.
Контроль за виконанням заходів Програми покладено на постійну комісію обласної ради з питань промислової політики, транспорту, зв'язку, паливно-енергетичного комплексу.
Забезпечення виконання Програми здійснює обласна державна адміністрація в особі її структурних підрозділів:
- Головного управління промисловості, транспорту та зв’язку;
- Головного фінансового управління;
- Головного управління економіки та ринкових відносин,
а також Служба автомобільних доріг у Харківській області.
У результаті реалізації Програми очікується:
- доведення транспортно-експлуатаційних показників доріг до нормативних вимог;
- забезпечення безперебійного, безпечного та зручного руху транспортних засобів та пасажирів з розрахунковими швидкостями, навантаженнями;
- ліквідація недоліків на ділянках концентрації дорожньо-транспортних пригод;
- упорядкування руху транспорту в місцях конфліктуючих потоків;
- збільшення можливості виконання маневрів для запобігання
дорожньо-транспортним пригодам, збільшення швидкості руху автотранспорту та пропускної здатності мережі автомобільних доріг;
- зменшення витрат на перевезення вантажів та пасажирів; розширення мережі автобусного сполучення, підвищення життєвого рівня сільських мешканців.
За умови виділення додаткових фінансових коштів у 2004 році з державного бюджету всі сільські населені пункти області будуть забезпечені автобусним сполученням.