ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення обласної ради
від 27 червня 2024 року № 902-VIII
(XXІV сесія VIII скликання)
Порядок
проведення обласного конкурсу
«Кращий заклад інклюзивної освіти»
І. Загальні положення
1.1. Порядок проведення обласного конкурсу «Кращий заклад інклюзивної освіти» (далі – Порядок) визначає механізм та умови проведення обласного конкурсу «Кращий заклад інклюзивної освіти» (далі – Конкурс).
1.2. Метою Конкурсу є підтримка
діяльності сучасних закладів освіти
з інклюзивним навчанням, напрацювання
механізмів щодо забезпечення ефективного функціонування та розвитку закладів
освіти з інклюзивним навчанням у Харківській області.
1.3. Завдання Конкурсу:
- виявлення кращих практик інклюзивного навчання у Харківській області;
- орієнтування закладів освіти з інклюзивним навчанням на інноваційний шлях розвитку;
- створення безбар’єрності та доступності в закладах освіти з інклюзивним навчанням;
- налагодження шляхів обміну досвідом
між закладами освіти
з інклюзивним навчанням;
- підвищення соціального статусу
працівників закладів освіти
з інклюзивним навчанням;
- упровадження нових підходів до надання освітніх послуг в умовах воєнного стану та дистанційної форми роботи.
1.4. Конкурс проводиться щороку протягом строку дії обласної Програми розвитку освіти «Освіта незламної Харківщини» на 2024 – 2028 роки, затвердженої рішенням обласної ради від 20 лютого 2024 року № 787-VIII.
Конкурс проводиться у два етапи:
І (перший) етап – у травні – липні поточного року на рівні територіальних громад;
ІІ (другий) етап – у серпні – листопаді поточного року на рівні області.
ІІ. Умови участі та порядок проведення Конкурсу
2.1. Учасниками Конкурсу є заклади дошкільної, загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням Харківської області.
2.2. У І етапі Конкурсу беруть участь заклади дошкільної, загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням сільських, селищних, міських рад територіальних громад Харківської області.
У ІІ етапі Конкурсу беруть участь заклади освіти, які посіли І місце у відповідній номінації І етапу Конкурсу.
2.3. І етап Конкурсу організовують та проводять місцеві органи управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад територіальних громад Харківської області.
ІІ етап Конкурсу організовують та проводять Департамент науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації, КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ХАРКІВСЬКА ГУМАНІТАРНО-ПЕДАГОГІЧНА АКАДЕМІЯ» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ.
2.4. Конкурс проводиться за номінаціями:
заклад дошкільної освіти з інклюзивним навчанням;
заклад загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням.
2.5. І етап Конкурсу оголошується наказами місцевих органів управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад територіальних громад Харківської області, де визначаються умови його проведення.
ІІ етап Конкурсу оголошується наказом директора Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації, де визначаються умови його проведення.
2.6. Для участі у І та ІІ етапах Конкурсу до організаційних комітетів відповідного етапу його учасники мають надати:
- мотиваційний лист (у довільній формі);
- інформацію про здобутки закладу освіти в організації та супроводі інклюзивного навчання відповідно до критеріїв оцінювання, визначених у пункті 4.1 розділу 4 цього Порядку.
Учасники ІІ етапу додатково подають копію рішення журі І етапу про визначення їх переможцями І етапу Конкурсу.
ІІІ. Прядок утворення та роботи організаційного комітету та журі
3.1. З метою організації підготовки та проведення І та ІІ етапів Конкурсу створюються організаційні комітети.
Організаційні комітети І етапу Конкурсу формуються з числа працівників місцевих органів управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад територіальних громад Харківської області.
Організаційний комітет ІІ етапу Конкурсу формується з числа представників організаторів Конкурсу – Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації, КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ «ХАРКІВСЬКА ГУМАНІТАРНО-ПЕДАГОГІЧНА АКАДЕМІЯ» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ.
3.2. Персональний склад організаційних комітетів відповідних етапів затверджується наказами керівників органів управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад територіальних громад Харківської області (І етап) та директором Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації (ІІ етап).
3.3. Організаційний комітет:
здійснює організаційне забезпечення проведення відповідного етапу Конкурсу;
приймає документи на участь у Конкурсі, зазначені у пункті 2.6 розділу IІ цього Порядку, та передає їх журі;
забезпечує підготовку до урочистої церемонії нагородження переможців Конкурсу;
забезпечує висвітлення інформації про переможців відповідного етапу Конкурсу на вебсайтах органів управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад територіальних громад Харківської області та Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації.
3.4. Для оцінювання учасників Конкурсу на відповідному етапі, підбиття підсумків і прийняття рішення про визначення та нагородження переможців створюється журі.
Складу журі І етапу Конкурсу формується з представників науково-методичних і наукових установ, центрів професійного розвитку педагогічних працівників, інклюзивно-ресурсних центрів, представників органів місцевого самоврядування, громадських організацій (за згодою).
До складу журі ІІ етапу Конкурсу залучаються депутати Харківської обласної ради, представники Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації, КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ «ХАРКІВСЬКА ГУМАНІТАРНО-ПЕДАГОГІЧНА АКАДЕМІЯ» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ, інклюзивно-ресурсних центрів, науково-методичних і наукових установ, громадських організацій (за згодою).
3.5. Персональні склади журі відповідних етапів затверджуються наказами керівників органів управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад територіальних громад Харківської області (І етап) та директора Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації (ІІ етап).
3.6. Формою роботи журі є засідання. Засідання журі є правоможним, якщо присутні не менше половини його персонального складу.
3.7. Рішення журі приймаються простою більшістю голосів присутніх на засіданні членів журі шляхом відкритого голосування та оформлюється протоколом.
Члени журі можуть брати участь у засіданні дистанційно, з використанням можливостей інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій, зокрема через відеоконференцзв'язок, за умови забезпечення їхньої належної автентифікації.
3.8. Журі здійснює свою діяльність на засадах законності, незалежності, неупередженості, доброчесності, толерантності, професіоналізму, колегіальності, об'єктивності та обґрунтованості прийнятих ним рішень.
3.9. Члени журі при голосуванні або обговоренні учасників Конкурсу
не можуть мати реального чи потенційного конфлікту
інтересів відповідно до Закону України «Про
запобігання корупції».
ІV. Порядок визначення переможців
4.1. Оцінювання учасників Конкурсу здійснюється шляхом додавання кількості набраних балів за такими критеріями:
1) кадрове забезпечення закладу фахівцями відповідно до контингенту дітей з особливими освітніми потребами; наявність фахової або відповідної освіти;
2) розвиток інклюзивної
компетентності педагогічних працівників
з питань надання освітніх послуг дітям з особливими
освітніми потребами
у закладі освіти з інклюзивним навчанням; підвищення
кваліфікації педагогічних працівників з питань надання освітніх послуг дітям з
особливими освітніми потребами; атестація; робота за індивідуальною освітньою
темою; участь у роботі творчих груп, у підготовці методичних заходів, ділових
ігор, тренінгів, семінарів, засідань у форматі «круглий стіл», конференцій,
майстер-класів;
3) матеріально-технічна база та змістове наповнення інклюзивного освітнього середовища закладу (медіатеки, ресурсні кімнати), облаштування кабінетів (учителя-дефектолога, практичного психолога та інших) тощо;
4) організація та підтримка інклюзивного освітнього середовища в закладі освіти (інновації); використання навчально-методичної бази: відповідність освітнього процесу широкому спектру індивідуальних можливостей учнів (вихованців), доступність та гнучкість адаптованих та модифікованих освітніх програм, навчальних матеріалів відповідно до потенційних можливостей та індивідуальних особливостей розвитку дітей з особливими освітніми потребами, забезпечення необхідними навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками та індивідуальними технічними засобами навчання; доступ до інформаційно-комунікативних технологій;
5) забезпечення дітей з особливими освітніми потребами в закладі освіти засобами корекції (приклади використання); застосування принципів універсального дизайну, архітектурної доступності, забезпечення безперешкодного доступу до будівель та приміщень дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, зокрема тих, що пересуваються на візках, та дітей з порушеннями зору; наявність необхідного розміру місця, простору: доступні навчальні місця для учнів, у тому числі з прилеглим простором для асистентів учителів, фізична безпека при пересуванні в закладі освіти, вільна навігація (орієнтування) у закладі освіти та прилеглою територією під час отримання освітніх послуг;
6) управління закладом освіти з інклюзивним навчанням, діяльність та порядок організації команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в умовах інклюзивного навчання, співпраця педагогів та фахівців закладу освіти (психолога, дефектолога, реабілітолога, асистента вчителя/вихователя, інших фахівців) з інклюзивно-ресурсним центром з питань надання корекційно-розвиткових послуг та методичного забезпечення відповідно до потреб учнів (вихованців) з особливими освітніми потребами. Психолого-педагогічне супроводження дітей з особливими освітніми потребами (практичним психологом, соціальним педагогом), надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги);
7) сформованість інклюзивних цінностей
в закладі освіти. Залучення дітей з особливими освітніми потребами до
позакласної та позашкільної роботи, з урахуванням їхніх інтересів, нахилів,
здібностей, побажань, віку, індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної
діяльності та стану здоров'я. Взаємодія з батьками дітей з особливими освітніми
потребами щодо створення інклюзивного освітнього середовища, надання
інклюзивних освітніх послуг, створення позитивного клімату в закладі освіти.
Спільні творчі ініціативи педагогів закладу освіти, батьків, дітей,
громадськості. Виховання толерантності у формуванні в учнів (вихованців)
стійкого прояву дружелюбності до однокласників та однолітків, ввічливості у
відносинах
з людьми, стриманості в прояві негативних почуттів,
нетерпимого ставлення
до насильства. Популяризація ідеї інклюзії у співпраці з
громадськими організаціями та батьківськими об'єднаннями щодо гуманного
ставлення та допомоги один одному;
8) оригінальність, естетичність та наповненість вебсайту закладу освіти (наповненість відповідно до вимог законодавства, естетичне оформлення, якість висвітлення базової інформації та новин тощо);
9) волонтерська діяльність закладу освіти (допомога ЗСУ, постраждалим від бойових дій тощо).
За кожним критерієм можна набрати від 0 до 5 балів. Максимально можлива кількість набраних учасником балів – 45.
4.2. Переможці визначаються шляхом складання рейтингового списку учасників у кожній номінації.
4.3. Переможці ІІ етапу Конкурсу у кожній номінації нагороджуються дипломами І, ІІ, ІІІ ступенів, грошовими винагородами.
У номінації «Заклад дошкільної освіти з інклюзивним навчанням» за І місце планується грошова винагорода у розмірі 200,0 тис. грн, за ІІ місце –150,0 тис. грн, за ІІІ місце – 100,0 тис. грн.
У номінації «Заклад загальної середньої освіти з інклюзивним навчанням»: за І місце – 200,0 тис. грн, за ІІ місце – 150,0 тис. грн, за ІІІ місце – 100,0 тис. грн.
Нагородження відбувається у листопаді. Виплата грошової винагороди здійснюється Департаментом науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації.
4.4. Інформація про переможців Конкурсу оприлюднюється на вебсайтах Департаменту науки і освіти Харківської обласної державної (військової) адміністрації, місцевих органів управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад територіальних громад Харківської області.
V. Фінансове забезпечення Конкурсу
Фінансування витрат
на проведення Конкурсу здійснюється за рахунок коштів, передбачених в обласному
бюджеті на реалізацію обласної Програми розвитку освіти «Освіта незламної
Харківщини» на 2024 – 2028 роки, затвердженої рішенням обласної ради
від 20 лютого 2024 року № 787-VIII,
а також за рахунок коштів, не
заборонених чинним законодавством.
Керуючий справами
виконавчого апарату
обласної ради Оксана МАЛИШЕВА