ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення обласної ради
від 05 жовтня 2023 року № 672-VIII
(ХІХ сесія VIII скликання)
РЕГІОНАЛЬНА СОЦІАЛЬНА ПРОГРАМА ПРОТИДІЇ ТОРГІВЛІ ЛЮДЬМИ НА ПЕРІОД
ДО 2025 року
м. Харків
2023 рік
З М І С Т:
1. |
Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма |
3 |
|
|
|
2. |
Мета Програми |
3 |
|
|
|
3. |
Основні завдання Програми |
3 |
|
|
|
4. |
Шляхи і засоби вирішення проблеми, обсяги та джерела фінансування, строки та етапи виконання Програми |
4 |
|
|
|
5. |
Ключові показники результативності Програми |
5 |
|
|
|
6. |
Очікувані результати від реалізації Програми |
5 |
|
|
|
7. |
Координація і контроль за ходом виконання Програми |
6 |
|
|
|
8. |
Завдання і заходи Програми |
7 |
1. Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма
Внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, розпочатої у 2014 році, та повномасштабного вторгнення на територію України 24 лютого 2022 року значно зросли ризики потрапляння в ситуацію, пов’язану з торгівлею людьми.
Масове переміщення громадян з тимчасово окупованих територій та територій, де тривають бойові дії, пошук нового місця проживання, роботи, високий рівень конкуренції на ринку праці призвели до підвищення рівня уразливості громадян і можливості потрапляння в ситуацію, пов’язану з торгівлею людьми.
Повномасштабне вторгнення російської федерації на територію України у лютому 2022 року спричинило найбільшу міграційну кризу в Європі з часів Другої світової війни. Група експертів Ради Європи з питань протидії торгівлі людьми (ГРЕТА) 04 травня 2022 року опублікувала Рекомендації щодо усунення ризиків торгівлі людьми у зв’язку з війною в Україні та гуманітарною кризою.
Станом на 13.07.2023 в області зареєстровано 505,4 тис. внутрішньо переміщених осіб (ВПО), у т.ч. 444,4 тис. осіб, які звернулися за отриманням довідки ВПО після 24.02.2022. З них, за даними Інформаційно-обчислювального центру Мінсоцполітики, 413,4 тис. сімей ВПО, з яких 283 – багатодітні сім'ї, 129,6 тис. осіб – пенсіонери, 22,6 тис. осіб з інвалідністю, 91,9 тис. дітей віком до 18 років, потребують працевлаштування – 20,5 тис. осіб.
Значна частина таких осіб досі не мають можливості повернутися до покинутого місця проживання через пошкодження чи руйнування житла, перебування його на окупованій території чи території ведення бойових дій. При цьому для значної кількості ВПО актуальними залишаються питання пошуку постійного джерела доходу, що підвищує ризик потрапляння в ситуацію, пов’язану з торгівлею людьми.
2. Мета Програми
Метою Програми є удосконалення механізму запобігання торгівлі людьми, підвищення ефективності виявлення осіб, які вчиняють злочини, пов’язані з торгівлею людьми, а також забезпечення захисту прав осіб, які постраждали від торгівлі людьми, та надання їм необхідної допомоги.
3. Основні завдання Програми
Основними завданнями, необхідними для розв’язання зазначених проблем, є:
удосконалення нормативно-правової бази у сфері протидії торгівлі людьми;
посилення інституційної спроможності, координація політики та зміцнення співпраці суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми;
посилення міжнародного співробітництва;
запобігання торгівлі людьми, її первинна профілактика;
протидія кримінальним правопорушенням у сфері торгівлі людьми;
захист осіб, які постраждали від торгівлі людьми, та надання їм допомоги;
упровадження системи збору даних, обміну інформацією та проведення моніторингу діяльності суб’єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми.
4. Шляхи і засоби вирішення проблеми, обсяги та
джерела
фінансування, строки та етапи виконання Програми
Вирішити вищезазначені проблеми, пов’язані з торгівлею людьми, передбачається шляхом:
об’єднання зусиль та зміцнення співпраці між органами державної влади, органами місцевого самоврядування та громадськими й міжнародними об’єднаннями;
покращення міжвідомчої взаємодії суб’єктів, які вживають заходів у сфері протидії торгівлі людьми, для забезпечення надійного і швидкого обміну інформацією з метою своєчасного виявлення злочинів, пов’язаних із торгівлею людьми, або запобігання їм та аналізу поточної ситуації;
проведення спеціалізованих навчань суб’єктів, які вживають заходів у сфері протидії торгівлі людьми, зокрема, державних службовців місцевих державних (військових) адміністрацій, посадових осіб місцевого самоврядування;
налагодження дієвої співпраці з міжнародними та громадськими організаціями, зокрема щодо надання необхідної допомоги постраждалим від торгівлі людьми особам;
проведення інформаційно-просвітницької роботи, із залученням громадських об’єднань, засобів масової інформації, а також суб’єктів взаємодії, які вживають заходів у сфері протидії торгівлі людьми, з використанням сучасних каналів комунікації для підвищення рівня обізнаності громадян та усвідомлення ними проблеми торгівлі людьми, сприяння самоідентифікації осіб, які, ймовірно, постраждали від торгівлі людьми;
проведення освітніх заходів із запобігання випадкам торгівлі людьми, внесення до програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників спецкурсів з питань запобігання та профілактики торгівлі людьми;
вжиття заходів для підлітків у закладах освіти області щодо запобігання потраплянню в ситуації, пов’язані з торгівлею людьми;
розповсюдження інформаційних матеріалів серед шукачів роботи у центрах зайнятості населення та серед громадян, які оформлюють паспорти для виїзду за кордон, про способи убезпечення від торгівлі людьми;
налагодження взаємодії органів Національної поліції та міжнародних і громадських організацій у сфері протидії торгівлі людьми;
популяризація «гарячих» телефонних ліній з питань протидії торгівлі людьми;
надання дієвої допомоги та послуг особам, які постраждали від торгівлі людьми, з урахуванням їхніх потреб, у тому числі надання безоплатної допомоги, передбаченої у законах України «Про протидію торгівлі людьми», «Про безоплатну правничу допомогу», та спеціалізованих послуг.
Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів, виділених із обласного бюджету, у межах його можливостей, а також джерел, не заборонених чинним законодавством України (міжнародних організацій, громадських об’єднань тощо).
Обсяг видатків, необхідний для реалізації Програми, визначається щороку під час складання проєкту обласного бюджету, з урахуванням реальних можливостей.
Фінансова складова Програми може бути скоригована шляхом внесення змін до Програми.
Програму передбачено реалізувати за 3 роки, у період з 2023 року по 2025 рік включно.
Етапність виконання Програми визначається обласною державною (військовою) адміністрацією, враховуючи фінансові можливості обласного бюджету.
5. Ключові показники виконання Програми
Ключовими показниками результативності Програми є:
підвищення кваліфікації суб’єктів, які вживають заходів у сфері протидії торгівлі людьми, зокрема державних службовців місцевих державних (військових) адміністрацій, посадових осіб місцевого самоврядування;
отримання необхідної допомоги постраждалими від торгівлі людьми особами;
підвищення рівня обізнаності громадян та усвідомлення ними проблеми торгівлі людьми;
підвищення самоідентифікації осіб, які постраждали від торгівлі людьми.
6. Очікувані результати від реалізації Програми
Реалізація Програми дозволить:
посилити взаємодію і співпрацю суб’єктів, які вживають заходів у сфері протидії торгівлі людьми, зокрема соціальних служб і органів Національної поліції, міжнародних організацій та громадських об’єднань, з питань протидії торгівлі людьми з метою забезпечення надійного і швидкого обміну інформацією між ними;
підвищити рівень професійної компетенції державних службовців місцевих державних (військових) адміністрацій та посадових осіб місцевого самоврядування у сфері протидії торгівлі людьми;
знизити у громадян рівень вразливості до потрапляння в ситуацію, пов’язану з торгівлею людьми, та збільшити кількість самоідентифікованих осіб, які постраждали від торгівлі людьми, через охоплення інформаційними кампаніями;
збільшити кількість осіб, які скористалися всіма видами безоплатної допомоги та спеціалізованими послугами.
7. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Організаційне забезпечення виконання Програми покладається на Харківську обласну державну (військову) адміністрацію.
Координація дій щодо виконання заходів Програми покладається на структурні підрозділи Харківської обласної державної (військової) адміністрації, які визначені виконавцями.
Контроль за виконанням Програми здійснює Харківська обласна рада.