ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення обласної ради
від 23 грудня 2023 року № 727-VIII
(ХХ сесія VIII скликання)
Програма розвитку соціальних послуг
та психосоціальної допомоги в
Харківській області
на 2023 – 2027 роки
м. Харків
2023 рік
З М І С Т:
1. |
Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма |
3 |
|
|
|
2. |
Мета Програми |
4 |
|
|
|
3. |
Основні завдання Програми |
4 |
|
|
|
4. |
Шляхи і засоби вирішення проблеми, обсяги та джерела фінансування, строки та етапи виконання Програми |
4 |
|
|
|
5. |
Ключові показники результативності Програми |
6 |
|
|
|
6. |
Очікувані результати від реалізації Програми |
7 |
|
|
|
7. |
Координація і контроль за ходом виконання Програми |
7 |
|
|
|
8. |
Завдання та заходи Програми |
8 |
1. Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма
Одним із головних завдань у сфері соціального захисту є забезпечення громадян своєчасною, доступною, якісною підтримкою шляхом розвитку системи надання соціальних послуг та здійснення соціальної роботи, наближеної до кращих європейських практик.
Повномасштабне вторгнення російської федерації в Україну та запровадження воєнного стану стало величезним викликом для системи.
Сутність соціальних послуг полягає в тому, що вони надаються людям, які опинились у біді й не можуть самостійно з цим впоратись.
Шкода, у тому числі психологічна, матеріальна, фізична, що завдана війною, бойовими діями, тимчасовою окупацією, є одним із чинників, який негативно впливає на життя людини, сім’ї, зокрема сім’ї з дітьми, тому сьогодні більшість наших громадян потребують допомоги соціальних працівників, фахівців соціальної роботи, психологів. Надзвичайно загострилася проблема захисту ментального здоров’я.
Організовуючи соціальну роботу в умовах воєнного стану, місцеві органи влади працювали за механізмом екстреного (кризового) надання соціальних послуг: догляд вдома, стаціонарний догляд, надання притулку, консультування, соціальний супровід сімей із дітьми, натуральна допомога та інше.
Надання соціальних послуг регулюється Законом України «Про соціальні послуги».
В області створена мережа суб’єктів, які надають соціальні послуги відповідно до Державних стандартів, з урахуванням особливостей і потреб різних категорій населення (особи похилого віку; особи з інвалідністю всіх вікових категорій; сім’ї/особи, які перебувають у складних життєвих обставинах; багатодітні, малозабезпечені сім’ї; внутрішньо переміщені особи тощо).
У 53 територіальних громадах утворено комунальних надавачів соціальних послуг (територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг), центри надання соціальних послуг, центри соціальних служб та інше). У 3 територіальних громадах (Старосалтівська, Малоданилівська, Петропавлівська) відсутні надавачі соціальних послуг. Разом із тим, Старосалтівська, Малоданилівська громади уклали договори з надавачами соціальних послуг з інших громад з метою забезпечення соціальними послугами мешканців громад.
У 27 громадах надаються 8 та більше послуг, у 21 громаді - від 5 до 7, у 8 - менше 5. Поряд із тим, Законом України «Про соціальні послуги» передбачено надання 18 базових соціальних послуг. Зважаючи на реалії сьогодення, територіальні громади стикаються з проблемою обмежених фінансових ресурсів, що не дозволяє їм самостійно, без додатковї фінансової підтримки, забезпечити розвиток системи надання соціальних послуг та психологічної допомоги. Одним із шляхів вирішення проблеми є залучення коштів міжнародних донорів та надання підтримки з обласного бюджету.
2. Мета Програми
Метою Програми є
- забезпечення розвитку системи надання соціальних послуг та психологічної допомоги в області;
- покращення психічного здоров’я та підвищення якості життя людей, які постраждали від війни, осіб із психічними та інтелектуальними порушеннями;
- сприяння підвищенню рівня життя та включення до соціальних спільнот людей, які постраждали від війни, та осіб із психічними та інтелектуальними порушеннями.
3. Основні завдання Програми
Основними завданнями Програми є:
- проведення інформаційних та організаційних заходів із популяризації охорони психічного здоров’я й розвитку системи надання соціальних послуг та психологічної допомоги;
- здійснення методичного забезпечення та проведення навчальних заходів;
- надання психіатричної допомоги та соціально-психологічної підтримки.
4. Шляхи і засоби вирішення проблеми, обсяги та
джерела
фінансування, строки та етапи виконання Програми
Для досягнення мети необхідна консолідація зусиль для покращення якості життя постраждалого внаслідок війни населення та дотримання прав і свобод людей із психічними та інтелектуальними порушеннями шляхом розбудови системи надання соціальних послуг та послуг у сфері психічного здоров’я та психосоціальної підтримки, психологічної допомоги у різних секторах (освіта, соціальна сфера, охорона здоров'я, культура, спорт тощо).
Розв’язання вищезазначених проблем передбачається шляхом розроблення заходів щодо підвищення якості надання соціальних послуг, обізнаності громадян про механізми відновлення ментального здоров’я, про засоби та види психологічної допомоги, зміцнення інституту сім’ї, підвищення компетентності працівників, батьків або осіб, що їх заміняють, з питань збереження психічного здоров’я дітей, зокрема:
інформування населення з питань психологічної допомоги, в тому числі шляхом розповсюдження інформаційних матеріалів;
підтримання в актуальному стані інтерактивної карти надання соціальних послуг та психосоціальної підтримки;
здійснення моніторингу стану психосоціальної підтримки населення, запровадження на базі Харківського обласного центру соціальних служб роботи телефонної «гарячої лінії»;
посилення системи надання соціальних послуг та психосоціальної підтримки, у тому числі шляхом:
1) сприяння створенню центрів життєстійкості в територіальних громадах області;
2) створення дитячих просторів з кімнатою психосоціальної підтримки для батьків;
3) обладнання приміщень для занять «школи батьківської компетентності»;
4) запровадження послуги денного догляду та підтриманого проживання;
5) соціального замовлення;
вжиття заходів щодо стимулювання комунальних установ та закладів, в яких запроваджено надання соціальних послуг за соціальним замовленням, шляхом придбання для них додаткового обладнання, меблів та технічного оснащення тощо;
створення на базі Харківського обласного центру соціальних служб навчально-методичного центру для підвищення професійних компетентностей та забезпечення його діяльності, зокрема:
- проведення поточного ремонту приміщення центру;
- придбання обладнання та необхідного оснащення;
- утримання центру;
проведення роботи з підбору фізичних осіб, які надаватимуть соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі; направлення їх до служби зайнятості з метою отримання ваучера для проходження відповідного навчання;
вжиття заходів щодо розширення для осіб похилого віку переліку послуг та забезпечення їхнього надання шляхом:
- створення центрів освіти для дорослих (майданчиків для людей поважного віку (шахових клубів, творчих майстерень, класів з комп’ютерної грамотності тощо));
- сприяння створенню рад поважних громадян або рад ветеранів та залучення їх до визначення потреб осіб похилого віку у соціальних послугах;
вжиття заходів із вивчення кращих практик надання соціальних послуг, психологічної допомоги та психосоціальної підтримки з виїздом до громад інших регіонів України; здійснення навчальних візитів за кордон для обміну досвідом;
методичне забезпечення роботи працівників – надавачів соціальних послуг щодо психосоціальної підтримки та психологічної допомоги в умовах війни;
організація та проведення семінарів, тренінгів, вебінарів для працівників – надавачів соціальних послуг з надання першої психологічної допомоги, самодопомоги, профілактики емоційного та професійного вигоряння;
підвищення професійних компетентностей з питань психологічного здоров’я працівників галузей освіти, соціального захисту населення, культури, охорони здоров’я, молоді та спорту (з залученням сторонніх викладачів);
розвиток системи раннього втручання та підготовка команд спеціалістів у громадах області;
навчання фахівців – надавачів соціальних послуг, які надаватимуть соціальну послугу «медіація»;
надання необхідної соціально-психологічної підтримки та допомоги сім’ям із дітьми, які зазнали впливу війни; сім’ям із дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування; сім’ям, які опинились у складних життєвих обставинах; сім’ям військовослужбовців;
здійснення супроводу і лікування дорослих та дітей із психічними розладами на первинному рівні медичної допомоги;
надання психіатричної допомоги дорослим та дітям у стаціонарних умовах;
забезпечення діяльності мультидисциплінарних команд із надання психіатричної допомоги, що діють при закладах охорони здоров’я.
Фінансове забезпечення реалізації Програми.
Джерелами фінансування заходів Програми є кошти обласного бюджету, бюджетів територіальних громад (за умови обов’язкового співфінансування), кошти Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, кошти міжнародних донорів, а також інші джерела, не заборонені законодавством.
Обсяг видатків, необхідних для реалізації Програми, визначається щороку під час складання проєктів обласного бюджету та бюджетів територіальних громад на відповідний рік відповідно до реальних можливостей.
Програму передбачено реалізувати за 5 років: з 2023 року по 2027 рік включно.
Етапність виконання Програми визначається обласною військовою адміністрацією, враховуючи фінансові можливості обласного бюджету та бюджетів територіальних громад.
5. Ключові показники результативності Програми
Ключовими показниками результативності є:
підвищення обізнаності громадян про шляхи відновлення ментального здоров’я, про засоби та види психологічної допомоги;
доступність до інформації про надавачів соціальних послуг та психологічної допомоги;
розбудова системи надання соціальних послуг та психологічної допомоги;
створення сучасного навчального простору;
залучення фізичних осіб до надання соціальних послуг з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі;
застосування найкращих практик з надання соціальних послуг, психологічної допомоги та психосоціальної підтримки;
забезпечення координації роботи надавачів соціальних послуг з надання психосоціальної підтримки та психологічної допомоги;
підвищення та удосконалення професійних навичок працівників – надавачів соціальних послуг; профілактика їхнього професійного та емоційного вигоряння, підтримка емоційної стійкості та згуртованість у колективі;
удосконалення професійних компетентностей працівників закладів освіти, соціального захисту, культури, охорони здоров’я, молоді та спорту;
покращення розвитку дитини та підвищення якості життя родини;
подолання наслідків травмуючих подій та створення середовища, що сприяє здоровому розвитку та благополуччю сімей;
забезпечення надання первинної психологічної допомоги, раннє виявлення психічних розладів;
лікування психіатричних хворих у стаціонарних умовах;
забезпечення мобільної психіатричної допомоги.
6. Очікувані результати від реалізації Програми
Внаслідок реалізації Програми очікується створення цілісної та ефективної системи надання соціальних послуг та психологічної допомоги населенню області, підвищення рівня психічного здоров’я громадян та покращення якості їхнього життя, зокрема планується досягти забезпечення доступності усіх видів соціальної та психологічної допомоги.
7. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Організаційне забезпечення виконання Програми покладається на Харківську обласну державну (військову) адміністрацію.
Координація дій щодо виконання заходів Програми покладається на відповідні структурні підрозділи Харківської обласної державної (військової) адміністрації, які визначені виконавцями.
Контроль за виконанням Програми здійснює Харківська обласна рада.