ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення обласної ради
від 23 грудня 2023 року № 728-VIII
(ХХ сесія VIII скликання)
Комплексна Програма підтримки захисників і захисниць України та членів
їхніх сімей в Харківській області
на 2024 – 2028 роки
м. Харків
2023 рік
З М І С Т:
1. |
Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма |
3 |
|
|
|
2. |
Мета Програми |
3 |
|
|
|
3. |
Основні завдання Програми |
4 |
|
|
|
4. |
Шляхи і засоби вирішення проблеми, обсяги та джерела фінансування, строки та етапи виконання Програми |
4 |
|
|
|
5. |
Ключові показники результативності Програми |
7 |
|
|
|
6. |
Очікувані результати від реалізації Програми |
7 |
|
|
|
7. |
Координація діяльності й контроль за виконанням Програми |
7 |
|
|
|
8. |
Завдання та заходи Програми |
8 |
1. Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма
Комплексну Програму підтримки захисників і захисниць України та членів їхніх сімей в Харківській області на 2024 – 2028 роки (далі – Програма) розроблено відповідно до статей 43, 44 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законів України «Про державні цільові програми», «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.2000 № 644 «Про затвердження Порядку формування та виконання регіональної програми і проекту інформатизації», з урахуванням рекомендацій учасників слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів «Інструменти суспільної підтримки ветеранів – учасників бойових дій у післявоєнний період», схвалених рішенням Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів (протокол від 05.04.2023 № 147).
Під «захисниками і захисницями» в Програмі вважаються:
особи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і безпосередньо брали участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення чи у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі й стримування збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їхнього проведення;
особи, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і безпосередньо брали участь у заходах щодо забезпечення оборони України, безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з повномасштабною воєнною агресією російської федерації проти України;
особи, які отримали інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі й стримування збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їхнього проведення;
особи, які отримали інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з воєнною агресією Російської Федерації проти України;
особи, яких було позбавлено особистої свободи державою-агресором, її органами, підрозділами, формуваннями, іншими утвореннями у зв'язку із захистом державного суверенітету, незалежності, територіальної цілісності й недоторканності України внаслідок збройної агресії проти України;
члени сімей військовослужбовців із числа вищезазначених осіб, що загинули (померли).
Членами сім’ї захисників та захисниць в цій Програмі вважаються їхні діти, дружина (чоловік), а за їхньої відсутності – батьки.
З 14.04.2014 на сході України тривала антитерористична операція (АТО), після АТО – операція Об'єднаних сил (ООС). 24.02.2022 розпочалася масштабна збройна агресія російської федерації проти України.
У Харківській області, відповідно до даних Єдиного державного реєстру ветеранів війни (далі – ЄДРВВ), станом на 24.02.2022 налічувалося 25323 учасники бойових дій АТО/ООС; членів сімей загиблих (померлих) – 1076 осіб.
Після 24.02.2022 (станом на 01.11.2023) кількість учасників бойових дій збільшилась на 3856 осіб, членів сімей загиблих (померлих) захисників і захисниць – на 2 252 особи.
Значна частина цих людей потребує ефективної системи державної підтримки. Наразі актуальними є питання адаптації та професійного розвитку захисників і захисниць України у переході від військової служби до цивільного життя. Гострою є потреба у послугах психосоціальної підтримки та медико-психологічної реабілітації, без яких неможливо повернення захисників та захисниць України до повноцінного цивільного життя. До того ж вплив їхньої травматизації поширюється на їхні сім’ї та оточення.
Саме врахування потреб та їхнє задоволення стимулюватиме захисників і захисниць України до більш активної участі у житті громади, області, суспільства та сприятиме їхній швидкій адаптації до мирного життя.
2. Мета Програми
Метою Програми є сприяння інтеграції та поглиблення соціальної підтримки та адаптація захисників і захисниць України шляхом поєднання зусиль органів влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій різних форм власності для реалізації комплексу заходів, спрямованих на забезпечення умов для переходу захисників і захисниць України від військової служби до цивільного життя, надання додаткових соціальних гарантій, підтримки розвитку ветеранського спорту, отримання послуг у сфері освіти і культури, сприяння працевлаштуванню та бізнес-ініціативам, вшанування захисників і захисниць України та увічнення пам’яті загиблих.
3. Основні завдання Програми
Основними завданнями, необхідними для розв’язання зазначених питань, є:
розвиток системи надання послуг, які отримують захисники і захисниці України та члени їхніх сімей;
створення умов для отримання психосоціальної допомоги та реабілітації;
впровадження механізмів підтримки для отримання житла;
матеріальна підтримка членів сімей загиблих (померлих) захисників і захисниць України;
компенсаційна допомога в оплаті за навчання захисників і захисниць України;
задоволення культурних потреб захисників і захисниць України та членів їхніх сімей;
залучення захисників і захисниць України до заходів фізкультурно-спортивної реабілітації;
сприяння зайнятості та інтеграції захисників і захисниць України до місцевого ринку праці;
сприяння вшануванню пам’яті загиблих (померлих) захисників і захисниць України;
підтримка суспільної активності захисників і захисниць України.
4. Шляхи і засоби вирішення проблеми, обсяги та
джерела
фінансування, строки та етапи виконання Програми
Виконання завдань, необхідних для розв’язання вищезазначеної проблеми, передбачається шляхом розроблення заходів дієвої підтримки захисників і захисниць України та членів їхніх сімей, а саме щодо:
проведення моніторингу потреб з огляду на пріоритети різних категорій захисників і захисниць України та членів їхніх сімей;
сприяння самостійному санаторно-курортному лікуванню (отриманню рекреаційних послуг) на території Харківської області особам, які отримали інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час захисту Батьківщини, через механізм відшкодування частини вартості отриманих послуг відповідно до Порядку, затвердженого рішенням обласної ради;
проведення соціально-адаптаційних заходів щодо соціальної профілактики та запобігання потраплянню у складні життєві обставини сімей захисників і захисниць України та членів їхніх сімей, стосовно подолання сімейних криз, поновлення сімейних зв’язків між членами родини;
будівництва (реконструкції) будівель та споруд для належного функціонування реабілітаційного закладу психосоціальної допомоги для захисників і захисниць України та членів їхніх сімей;
закупівлі обладнання для реабілітаційного закладу психосоціальної допомоги для захисників і захисниць України та членів їхніх сімей;
оздоровлення захисників і захисниць України та членів їхніх сімей на базі реабілітаційного закладу психосоціальної допомоги захисникам і захисницям відповідно до Порядку, затвердженого рішенням обласної ради;
компенсації частини відсоткової ставки за кредитами на придбання житла захисникам і захисницям України та членам їхніх сімей згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 02 серпня 2022 року № 856 (зі змінами) відповідно до Порядку, затвердженого рішенням обласної ради;
виплати щомісячної адресної грошової допомоги дітям загиблих (померлих) захисників і захисниць України відповідно до Порядку, затвердженого рішенням обласної ради;
виплати щомісячної адресної грошової допомоги для покриття витрат на оплату житлово-комунальних послуг членам сімей загиблих (померлих) захисників і захисниць України відповідно до Порядку, затвердженого рішенням обласної ради;
надання адресної грошової допомоги на часткову компенсацію оплати навчання захисникам і захисницям України, які є мешканцями Харківської області та здобувають вищу освіту у закладах вищої освіти Харківської області за рахунок власних коштів, відповідно до Порядку, затвердженого рішенням обласної ради;
організації культурно-мистецьких, розважальних, туристичних заходів для захисників і захисниць України та членів їхніх сімей;
запровадження пільгового (безоплатного) відвідування театрально-концертних закладів культури обласного підпорядкування захисниками і захисницями України та членами їхніх сімей;
сприяння організації спортивних заходів для захисників і захисниць України, у тому числі щорічного забігу «Шаную воїнів, біжу за Героїв України»;
сприяння в підготовці та проведенні навчально-тренувальних зборів членів збірних команд України – мешканців Харківської області для участі в міжнародних спортивних змаганнях «Ігри Нескорених» та «Ігри Воїнів»;
заохочення виплатою винагороди кращих спортсменів Харківської області – захисників і захисниць України та їхніх тренерів за результатами участі в міжнародних спортивних змаганнях ветеранів відповідно до Порядку, затвердженого рішенням обласної ради;
організації підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації захисників і захисниць України та видачі їм ваучерів на навчання у закладах освіти, в тому числі в Центрах професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості;
інформування та залучення захисників і захисниць України до підприємницької діяльності, в тому числі шляхом отримання грантів на створення або розвиток власного бізнесу;
проведення для захисників і захисниць України та членів їхніх сімей заходів з основ підприємництва та самозайнятості;
виплати часткової грошової компенсації за виготовлення та встановлення пам’ятних знаків (надгробків) на могилах загиблих (померлих) захисників і захисниць України відповідно до Порядку, затвердженого рішенням обласної ради;
запровадження відзнаки для мешканців Харківської області з числа захисників і захисниць України з наданням одноразової грошової виплати, відповідно до Положення, затвердженого рішенням обласної ради;
сприяння висвітленню в регіональних медіа прикладів героїзму захисників і захисниць України та вшанування пам’яті загиблих;
проведення круглих столів, семінарів, тренінгів за участю захисників і захисниць України та членів їхніх сімей з актуальних для них питань;
забезпечення діяльності Ради захисників і захисниць Харківщини – консультативно-дорадчого органу при обласній державній (військовій) адміністрації;
залучення захисників і захисниць України до участі в роботі консультативно-дорадчих органів при органах публічної влади, створення інструментів для їхньої участі в справах громад;
проведення щорічного Форуму захисників і захисниць Харківщини;
популяризації кращих прикладів реінтеграції захисників і захисниць України в усі сфери суспільного життя.
Джерелами фінансування Програми є кошти обласного бюджету в межах його фінансових можливостей, бюджетів територіальних громад (за згодою), а також інших джерел, не заборонених чинним законодавством.
Забезпечення реалізації Програми здійснюватиметься із залученням фінансової та технічної допомоги від міжнародних організацій, а також іноземних країн. Технічна допомога може бути залучена у формі експертної допомоги, необхідних матеріальних ресурсів або коштів, виділених на цільові потреби.
Обсяг видатків, необхідних для реалізації Програми, визначається щороку під час складання проєктів обласного бюджету та бюджетів територіальних громад на відповідний рік (за умови передбачення), з урахуванням їхніх реальних можливостей.
Програму необхідно реалізувати за 5 років, у період з 2024 року по 2028 рік включно. Етапність виконання Програми визначається обласною державною (військовою) адміністрацією.
5. Ключові показники результативності Програми
Ключовими показниками результативності Програми є:
задоволення потреб захисників і захисниць України внаслідок постійного моніторингу;
забезпечення для захисників і захисниць України умов для переходу від військової служби до цивільного життя;
сприяння працевлаштуванню захисників і захисниць України і розвитку їхнього бізнесу;
забезпечення захисникам і захисницям України умов для реінтеграції до активного суспільного життя;
надання захисникам і захисницям України та членам їхніх сімей додаткових гарантій соціального захисту, реабілітації, фізичного і ментального відновлення.
6. Очікувані результати від реалізації Програми
Внаслідок реалізації Програми має підвищитися рівень життя захисників і захисниць України та членів їхніх сімей через удосконалення системи соціальної адаптації, посилення спроможності, стимулювання економічної активності, забезпечення реалізації їхніх прав та гарантій, зокрема через:
створення умов для адаптації захисників і захисниць України до цивільного життя;
надання додаткових гарантій у сфері соціального захисту;
забезпечення працевлаштування та залучення до підприємницької діяльності;
отримання послуг у сфері освіти і культури;
розвиток ветеранського спорту;
належне вшанування захисників і захисниць України та увічнення пам’яті загиблих.
7. Координація та контроль за ходом виконання Програми
Організаційне забезпечення виконання Програми покладається на Харківську обласну державну (військову) адміністрацію.
Координація дій щодо виконання заходів Програми покладається на структурні підрозділи Харківської обласної державної (військової) адміністрації, які визначені виконавцями.
Харківська обласна державної (військова) адміністрація щокварталу до 25 числа місяця, наступного за звітним періодом, інформує про хід виконання Програми Харківську обласну раду та постійні комісії Харківської обласної ради: з питань соціальної політики, співпраці з інститутами громадянського суспільства соціального спрямування та у справах учасників АТО/ООС, з питань бюджету.
Контроль за виконанням Програми здійснює Харківська обласна рада.