ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

до проєкту рішення Харківської обласної ради

«Про звернення депутатів Харківської обласної ради до Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо забезпечення гідної заробітної плати педагогічним та науково-педагогічним працівникам»

 

1.          Опис проблем, для вирішення яких підготовлено проєкт рішення, обґрунтування відповідності та достатності передбачених у проєкті рішення механізмів і способів вирішення існуючих проблем.

Закон України «Про освіту» у статті 61 передбачає, що посадовий оклад педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії встановлюється в розмірі трьох мінімальних заробітних плат.

10 липня 2019 року Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки», якою затверджено схему посадових окладів (ставок заробітної плати) педагогічних та науково-педагогічних працівників.

Здавалося б, розміри посадових окладів, а також доплат та надбавок для педагогічних та науково-педагогічних працівників мали б забезпечити обіцяні гідні заробітні плати для освітян. Однак, цього не сталося – з 2019 року постанова Кабінету Міністрів України № 822 від 10 липня 2019 року постійно зупиняється та не виконується. Пояснення Кабінету Міністрів України завжди одне і теж – в Державному бюджеті відсутні кошти на реалізацію нових умов оплати праці для освітян.

У зв’язку з цим, відповідно до Додатку 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2005 р. № 790) посадові оклади педагогічних та науково-педагогічних працівників визначаються на рівні єдиної тарифної сітки (ЄТС), яка передбачає для І-го тарифного розряду упродовж 2024 року – 3195 грн.

Як відомо, з 1 квітня 2024 року в Україні зросла мінімальна заробітна плата – з 7100 грн до 8000 грн.

Проте на сьогодні посадовий оклад педагогічного працівника найвищої кваліфікаційної категорії за 14 тарифним розрядом ЄТС становить 7732 грн і є нижчим на 268 грн від мінімальної зарплати. За 14 тарифним розрядом окрім висококваліфікованих викладачів, оплачується також праця педагогів закладів фахової передвищої  та професійної (професійно-технічної освіти), керівників закладів загальної середньої освіти (де навчається до 300 учнів) та директорів переважної більшості ясел-садків.

Керівникам закладів позашкільної освіти посадові оклади передбачені на рівні 13 тарифного розряду, що на 747 грн нижче мінімальної заробітної плати.

Це негативно відображається на мотивації до праці та соціальному захисті кваліфікованих працівників у сфері освіти.

Беручи до уваги актуальність та важливість даного питання, а також, що порушені у зверненні питання стосуються реалізації Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», який приймається Верховною Радою України, дане звернення, окрім Кабінету Міністрів України, слід направити і до Верховної Ради України.

 

2.          Мета і завдання прийняття рішення.

Метою і завданням даного проєкту рішення є забезпечення гідної заробітної плати педагогічним та науково-педагогічним працівникам, для чого необхідно:

1)       збільшити посадовий оклад працівника І-го тарифного розряду ЄТС до рівня 3600 гривень,  як це передбачено Законом України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», зокрема внести відповідні зміни до Додатка 1 до постанови Кабінету Міністрів України «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» № 1298 від 30 серпня 2002 року;

2)       внести зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування» № 373 від 23 березня 2011 року, якою передбачити твердий розмір надбавки до посадового окладу (ставки заробітної плати) педагогічних працівників закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування у розмірі 30 відсотків;

3)       не зупиняти на 2025 рік дію постанови Кабінету Міністрів України «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки» № 822 від 10 липня 2019 року.

 

 

3.              Загальна характеристика і основні положення проєкту рішення.

Проєктом рішення Харківська обласна рада закликає вжити дієвих заходів для забезпечення гідної заробітної плати педагогічним та науково-педагогічним працівникам.

 

4.              Правове обґрунтування необхідності прийняття рішення.

Регулювання правовідносин у даній сфері здійснюється Конституцією України, законами України «Про статус депутатів місцевих рад», «Про місцеве самоврядування в Україні».

 

5.   Фінансово-економічне обґрунтування.

Реалізація запропонованого проєкту рішення не передбачає виділення коштів із бюджету.

 

6.     Інформація про те, чи містить проєкт рішення інформацію з обмеженим доступом у розумінні статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Проєкт рішення не містить інформацію з обмеженим доступом у розумінні статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

 

7.     Інформація про дотримання прав і соціальної захищеності осіб з інвалідністю.

Проєкт рішення Харківської обласної ради не стосується прав і соціальної захищеності осіб з інвалідністю та не впливає на життєдіяльність цієї категорії.

 

8.     Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття рішення.

В складних умовах воєнного стану педагогічні та науково-педагогічні працівники закладають основу інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку молодого покоління українців.

Прийняття проєкту рішення сприятиме приверненню в черговий раз уваги органів державної влади до проблеми забезпечення гідної заробітної плати педагогічним та науково-педагогічним працівникам.

 

9.     Прізвище або назву суб'єкта подання, прізвище, посаду, контактні дані доповідача проєкту рішення на пленарному засіданні та особи, відповідальної за супроводження проєкту рішення.

Суб’єктом подання проєкту рішення є депутат Харківської обласної ради Олександр Скорик.

Особою, відповідальною за супроводження проєкту рішення та доповідачем проєкту рішення на пленарному засіданні є депутат Харківської обласної ради Олександр Скорик.

 

 

Депутат Харківської обласної ради                                        Олександр Скорик