Затверджено
рішення обласної ради
від 17 червня 2010 року № 1708-V (1708-5рр)
(LVIII сесія Vскликання)
ПРОГРАМА
розвитку сільськогосподарської дорадчої діяльності
в Харківській області на період до 2015 року
І. Загальна частина
В аграрному секторі області внаслідок реформування сільгосппідприємств відбулися радикальні структурні зміни, в результаті чого закладено принципово нові засади організації сільськогосподарського виробництва та аграрного бізнесу.
Незважаючи на досягнуті з часу реформування позитивні зрушення у сільському господарстві, на сьогодні сільгосппідприємства, фермерські, особисті селянські господарства та сільське населення в цілому зіткнулися з низкою проблем щодо функціонування в умовах ринкового середовища та пристосування до вимог СОТ.
Найбільш характерні з них :
- необхідність самостійного прийняття обґрунтованих управлінських рішень за умови одноосібної відповідальності за кінцевий результат своєї діяльності;
- відсутність достатнього досвіду практичної роботи в ринкових умовах та необізнаність з правилами роботи відповідно до вимог СОТ;
- недостатня кількість кваліфікованих галузевих спеціалістів сільського господарства;
- недостатність знань і практичних навичок господарювання за умови обмежених ресурсів;
- відсутність стабільних і недорогих каналів отримання інформації – технологічної, економічної, правової тощо;
- відсутність досвіду роботи зі створення маркетингових каналів збуту сільськогосподарської продукції;
- необхідність переорієнтації сільськогосподарського виробництва на нові технології;
- необхідність диверсифікації сільськогосподарського виробництва;
- вивільнення робочої сили внаслідок впровадження нових прогресивних технологій господарювання;
- недоступність отримання кредитних ресурсів дрібними сільськогосподарськими товаровиробниками;
- недоступність отримання допомоги в межах державних цільових програм підтримки АПК власниками особистих селянських господарств;
- нерозвиненість ринкової інфраструктури в сільській місцевості.
Тож, такі фактори, як: недостатньо розвинена ринкова інфраструктура, відсутність різнопрофільних сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, після закриття або перепрофілювання заготконтор у системі сільської споживчої кооперації, брак пунктів заготівлі сільськогосподарської продукції, обмеженість мережі мікрофінансування (кредитних спілок) малого та середнього бізнесу та відсутність підприємств сфери комунально-побутового обслуговування, - не сприяють, а в окремих випадках стримують і економічний розвиток сільських територій, і підвищення рівня зайнятості та життя сільських жителів області.
Складно вирішуються демографічні проблеми села, часто відсутнє самовідтворення населення. Зберігається тенденція до занепаду діяльності підприємств і закладів сфери обслуговування та культури, практично не оновлюється матеріальна база соціальної інфраструктури.
На тлі цього виникає потреба в покращенні інформаційно-консультативного забезпечення сільського населення.
Одним з таких, апробованих у світовій практиці, інформаційно-консультативних інструментів, що сприяють розвитку агропромислового виробництва і сільських територій, зростанню добробуту та зайнятості сільського населення через підвищення рівня знань і вдосконалення практичних навичок прибуткового ведення господарської діяльності, поширенню та впровадженню у сільськогосподарське виробництво сучасних технологій та новітніх досягнень науки і техніки, розвитку несільськогосподарського підприємництва в сільській місцевості, зайнятості сільського населення, є сільськогосподарська дорадча діяльність.
Програма розвитку сільськогосподарської дорадчої діяльності в Харківській області на період до 2015 роки (далі – Програма) є одним із механізмів досягнення стратегічних цілей розвитку аграрного сектору, визначеного Державною цільовою програмою розвитку українського села на період до 2015 року, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2007 № 1158. (1158-2007-п)
ІІ. Мета Програми
Метою Програми розвитку сільськогосподарської дорадчої діяльності в Харківській області на період до 2015 року є впровадження державної політики, спрямованої на задоволення потреб особистих селянських і фермерських господарств, господарських товариств, інших сільськогосподарських підприємств усіх форм власності та господарювання, а також сільського населення, підвищення рівня знань і вдосконалення практичних навичок прибуткового ведення господарства, комплексний розвиток сільської місцевості шляхом надання соціально спрямованих дорадчих послуг.
Реалізація Програми дасть змогу сформувати розвинену сільськогосподарську дорадчу мережу в області та сприятиме:
- створенню умов для прибуткового господарювання в агропромисловому виробництві та формуванню конкурентного аграрного ринку;
- розвитку сільських територій і вирішенню соціальних проблем сільського населення;
- формуванню дієздатної мережі сільськогосподарських дорадчих служб і системи розповсюдження сільськогосподарських знань та інформації.
Надання дорадчих послуг передбачається здійснювати шляхом:
1. Створення умов для діяльності сільськогосподарських дорадників, експертів-дорадників та дорадчих служб, зокрема:
- професійне навчання та підвищення кваліфікації сільськогосподарських дорадників і експертів-дорадників;
- здійснення через дорадників-науковців прикладних наукових досліджень для методичного, інформаційного і програмного забезпечення дорадчої діяльності.
2. Підвищення рівня ефективності господарювання на землі через:
- навчання та надання консультаційної допомоги сільгоспвиробникам і сільському населенню стосовно прав власності на землю і майно та ефективного використання їх у процесі господарської діяльності;
- інформування про новітні досягнення науки і техніки, поширення та впровадження у виробництво сучасних технологій, передового досвіду господарювання;
- диверсифікацію виробництва;
- освоєння виробництва нових видів сільськогосподарської продукції; активну співпрацю із закладами аграрної науки і освіти з цих питань;
- роз’яснення державної політики та умов участі в державних, обласних, районних програмах економічного і соціального розвитку, програмах розвитку галузей сільськогосподарського виробництва.
3. Підтримки несільськогосподарського підприємництва у сільській місцевості, зокрема:
- проведення навчань для сільських безробітних з питань створення власної справи;
- надання допомоги в пошуку початкового капіталу для створення власного бізнесу;
- надання консультацій щодо реєстрації та діяльності у сфері малого бізнесу.
4. Ініціювання розроблення й сприяння в реалізації інноваційних проектів і програм.
5. Допомоги суб’єктам господарювання та сільському населенню в отриманні кредитів з метою підтримки та розвитку сільських кредитних спілок, зокрема:
- надання консультацій щодо створення та діяльності кредитних спілок в сільській місцевості;
- надання консультацій щодо отримання кредитів у кредитних спілках.
6. Проведення досліджень економічних, соціальних, побутових і культурних проблем розвитку сільської місцевості.
7. Розроблення й забезпечення реалізації програм розвитку сільських громад та сільських територій.
8. Надання консультацій з правових питань.
ІV. Соціально спрямовані дорадчі послуги
Соціально спрямовані дорадчі послуги – це послуги, що надаються суб'єктам господарювання, які здійснюють діяльність у сільській місцевості, та сільському населенню за рахунок коштів обласного бюджету.
Право на отримання соціально спрямованих дорадчих послуг мають фізичні та юридичні особи, які здійснюють господарську діяльність у сільській місцевості, сільське населення, а також органи місцевого самоврядування та органи виконавчої влади.
Оплата за надання соціально спрямованих дорадчих послуг здійснюється у порядку, визначеному законодавством України.
Протягом 2010-2015 років планується розширення мережі сільськогосподарських дорадчих служб, відповідно до вимог чинного законодавства, для надання соціально спрямованих дорадчих послуг суб’єктам господарювання в сільській місцевості та сільському населенню щодо:
- управління, маркетингу, ведення обліку, системи оподаткування, захисту екології, питань зайнятості та самозайнятості сільського населення;
- широкого впровадження у виробництво сучасних технологій, новітніх досягнень науки і техніки, кращого зарубіжного досвіду;
- зайнятості сільського населення шляхом розвитку сільськогосподарського і несільськогосподарського підприємництва та кооперації у сільській місцевості, зокрема розроблення та реалізація молодіжних програм, інших ініціатив громадян;
- надання органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування допомоги у підготовці та реалізації заходів стосовно соціально-економічного розвитку сільських територій;
- формування громадянського суспільства з урахуванням результатів вивчення потреб сільського населення та сільських громад, розроблення й виконання державної та місцевих програм сільськогосподарської дорадчої діяльності.
У процесі виконання Програми забезпечується:
- підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації сільськогосподарських товаровиробників, дорадників і експертів-дорадників;
- розширення зв'язків і налагодження співпраці з громадськими організаціями щодо здійснення інформаційних та просвітницьких заходів;
- розвиток центрів сільськогосподарського дорадництва, наукового, технічного, організаційного;
- співпраця центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання, сільського на принципах партнерства.
Реалізація Програми сприятиме адаптації суб’єктів господарювання в умовах ринкової економіки, пристосуванню до роботи з урахуванням вимог СОТ, підвищенню стандартів якості життя сільського населення та комплексному розвитку сільських територій, а саме:
- сприятиме створенню сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів та їх об’єднанню спільно з одним чи декількома оптовими ринками сільгосппродукції в одну дворівневу регіональну економічну структуру (кластер), що створить умови для реалізації особистими селянськими, фермерськими господарствами та фізичними особами – сільського-сподарськими товаровиробниками продукції, в рамках асоціації оптових ринків області (для споживачів регіону) та через транскордонну торгівлю (до Російської Федерації);
- створить передумови для відтворення людського потенціалу, розширення сфери зайнятості сільського населення, наближення рівня оплати праці в сільському господарстві до середнього показника в національній економіці та заохочення молоді до роботи і постійного проживання у сільській місцевості;
- створить умови для ефективного впливу аграрної освіти, науки і дорадництва на сільськогосподарське виробництво з метою переходу галузі на інноваційну модель розвитку;
- сприятиме розвитку сільських територіальних громад, інфраструктури сільських населених пунктів та формуванню середнього класу у сільській місцевості;
- забезпечить підтримання постійного зв’язку місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування із суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сільській місцевості, та сільським населенням - з питань реалізації аграрної політики;
- зменшить навантаження на соціальні фонди, сприятиме збільшенню надходжень до місцевих бюджетів для розв’язання проблем сільської місцевості.
VІІ. Обсяги та джерела фінансування
Обсяги фінансового забезпечення Програми на період до 2015 року з обласного бюджету складають 1800,0 тис. грн.
Для виконання Програми з метою розширення сфери дорадчих послуг можуть залучатися кошти міжнародних програм і проектів, гранти, міжнародна технічна допомога, благодійні внески фізичних і юридичних осіб, кошти суб’єктів господарювання, інших джерел, не заборонених чинним законодавством України.
Координує виконання заходів Програми Харківська обласна державна адміністрація. Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації як головний розпорядник коштів забезпечує організацію виконання заходів Програми.
Обласна рада здійснює контроль за реалізацією Програми та щорічно до 1 лютого заслуховує звіт облдержадміністрації про хід її виконання.
IX. Заходи Програми
№ п/п
|
Найменування завдання
|
Термін виконан-ня
|
Показник |
Всього |
В тому числі за роками (тис.грн) |
|
2010 |
2011-2015 |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1 |
Надання соціально спрямованих дорадчих послуг відповідно до завдань, визначених законом України «Про сільськогосподарську сільську дорадчу діяльність» (1807-15): |
2010-2015 |
тис. грн. |
1800,0 |
300,0 |
1500,0 |
1.1 |
Підвищення рівня знань і вдосконалення практичних навичок прибуткового ведення господарства суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сільській місцевості, та сільського населення в умовах ринкової економіки |
2010-2015 |
тис. грн. |
500 |
80
|
420 |
1.2 |
Сприяння розвитку і стабільному функціонуванню інфраструктури аграрного ринку |
2010-2015 |
тис. грн |
400
|
70 |
330 |
1.3 |
Інформаційно-дорадче забезпечення інноваційної моделі відтворення сільськогосподарського виробництва |
2010-2015 |
тис. грн |
350 |
60 |
290 |
1.4 |
Сприяння розв’язанню проблем сільського населення та комплексному розвитку сільських територій |
2010-2015 |
тис. грн |
500 |
80 |
420 |
1.5 |
Формування мережі сільськогосподарських дорадчих служб |
2010-2015 |
тис. грн |
50 |
10 |
40 |
кількість дорадчих служб |
7 |
2 |
5 |
Примітка: плани заходів з надання соціально спрямованих дорадчих послуг по кожному окремому завданню Програми уточнюються на кожний поточний рік відповідно до визначених Кабінетом Міністрів України та Мінагрополітики пріоритетів та завдань щодо дорадницької діяльності.
Паспорт Програми
1. |
Ініціатор розроблення Програми
|
Харківська обласна державна адміністрація |
||
2. |
Розробник Програми |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації
|
||
3. |
Співрозробники Програми |
ТОВ «Сільськогосподарська дорадча служба в Харківській області»
|
||
4. |
Відповідальний за виконання Програми |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації
|
||
5. |
Учасники Програми |
Сільськогосподарські дорадчі служби області
|
||
6. |
Термін реалізації Програми
|
2010 - 2015 роки |
||
7. |
Етапи виконання Програми
|
2010 рік, 2011 -2015 роки |
||
8. |
Джерела фінансування Програми
|
Обласний бюджет |
||
9. |
Головний розпорядник коштів |
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації
|
||
10. |
Загальний обсяг фінансування Програми (тис.грн.) |
всього |
2010 рік
|
2011-2015 роки
|
1800,0 |
300,0 |
1500,0 |
Перший заступник
голови обласної ради М. Тітов