ЗАТВЕРДЖЕНО
рішення обласної ради
від 23 грудня 2010 року № 29-VI
(ІІІ сесія VІ скликання)
Регіональна Програма
будівництва (придбання) доступного житла
в Харківській області
на 2010-2017 роки
ПАСПОРТ
регіональної Програми будівництва (придбання) доступного житла
в Харківській області на 2010-2017 роки
1. Регіональна Програма будівництва (придбання) доступного житла в Харківській області на 2010-2017 роки (далі – регіональна Програма) розроблена на виконання п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року № 1249 «Про затвердження Державної цільової соціально-економічної програми будівництва (придбання) доступного житла на 2010-2017 роки».
2. Розробник регіональної Програми – Управління містобудування та архітектури Харківської облдержадміністрації.
3. Співрозробники регіональної Програми: Головне управління житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури Харківської облдержадміністрації, Головне управління економіки Харківської облдержадміністрації.
4. Керівник регіональної Програми – заступник голови Харківської обласної державної адміністрації згідно з розподілом обов’язків.
5. Відповідальний виконавець регіональної Програми: Управління містобудування та архітектури Харківської облдержадміністрації.
6. Учасники (співвиконавці) регіональної Програми: Головне управління економіки Харківської облдержадміністрації, Головне фінансове управління Харківської облдержадміністрації, Головне управління житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури Харківської облдержадміністрації, Управління капітального будівництва Харківської облдержадміністрації, Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Харківській області, Харківське регіональне управління «Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву», районні державні адміністрації, районні та міські ради.
7. Строк реалізації регіональної Програми: 2010-2017 роки.
8. Прогнозні обсяги фінансових ресурсів, необхідних для реалізації регіональної Програми.
Джерела фінансування |
Обсяг фінансування (млн. грн.) |
У тому числі за роками |
|||||||
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
||
Державний бюджет |
1239,285 |
52,815 |
61,425 |
104,918 |
122,385 |
159,375 |
208,635 |
241,072 |
288,66 |
Місцеві бюджети |
413,095 |
0 |
20,475 |
34,972 |
40,795 |
53,125 |
69,545 |
80,358 |
113,825
|
Інші джерела (кошти населення) |
3850,045 |
123,059 |
190,827 |
325,944 |
380,209 |
495,125 |
648,159 |
748,932 |
937,790 |
Усього: |
5502,425 |
175,874 |
272,727 |
465,834 |
543,389 |
707,625 |
926,339 |
1070,362 |
1340,275
|
Мета регіональної Програми
Метою регіональної Програми будівництва (придбання) доступного житла в Харківській області на 2010-2017 роки є: забезпечення житлом громадян регіону, підвищення рівня забезпечення громадян, що потребують поліпшення житлових умов відповідно до законодавства; забезпечення житлом шляхом запровадження нового ефективного фінансово-інвестиційного механізму державної підтримки – будівництва (придбання) доступного житла.
За участю держави реалізація заходів регіональної Програми дозволить досягти показника забезпечення населення житлом у 2017 році на рівні 27 кв.метрів на 1 особу.
Визначення
проблеми, на виконання якої спрямована
регіональна Програма
Житлова сфера є важливою складовою частиною економіки України, яка суттєво впливає на всі галузі господарства.
Середня забезпеченість житлом по Харківській області складала в 2009 році 22,3 кв. метрів загальної площі, що нижче аналогічного рівня забезпеченості в розвинутих країнах у 2,5-3 рази. При цьому близько третини населення проживає у незадовільних умовах – гуртожитках, комунальних квартирах, будинках, в орендованих квартирах, де забезпеченість площею менше 9 кв. м на одну людину.
На квартирному обліку в Харківській області станом на 1 січня 2010 року перебуває 58,58 тис. сімей та одинаків.
Низький рівень доходів значної частини населення, неадекватний вартості спорудження житла, не дає підстав для надії у вирішенні своїх житлових проблем у сучасних умовах.
Проблеми будівництва житла обумовлені потребою значних інвестицій в організацію будівництва, нестачею обігових коштів, недостатньо високим рівнем купівельної спроможності населення (хоча існує позитивна динаміка), частими змінами податкового та регулюючого законодавства в галузі будівництва.
Прийняття регіональної Програми будівництва (придбання) доступного житла в Харківській області на 2010-2017 роки спрямоване на розв’язання як житлових проблем громадян, які перебувають на квартирному обліку та потребують поліпшення житлових умов, так і підтримки будівельної галузі та житлового будівництва шляхом формування платоспроможного покупця на ринку житла.
Обсяг потреби щодо забезпечення житлом, у тому числі – доступним, окремих категорій громадян (у розрізі міст та районів області) наведено у таблиці 1.
Обсяг
потреби щодо забезпечення житлом окремих категорій громадян
в Харківській області (у розрізі міст та районів)
Таблиця 1
Найменування району, населеного пункту |
Кількість сімей та одинаків, які перебувають на квартирному обліку станом на 1 січня 2010 року |
|
усього |
з них мають право на забезпечення доступним житлом |
|
Харківська область |
58580 |
35 148 |
м. Харків |
44905 |
26 943 |
м. Ізюм |
2947 |
1 768 |
м. Куп’янськ |
1060 |
636 |
м. Лозова |
1594 |
956 |
м. Люботин |
129 |
77 |
м. Первомайський |
493 |
296 |
м. Чугуїв |
1450 |
870 |
Усього |
52578 |
31 547 |
Райони: |
|
|
Балаклійський |
1121 |
673 |
Барвінківський |
105 |
63 |
Близнюківський |
74 |
44 |
Богодухівський |
181 |
109 |
Борівський |
63 |
38 |
Валківський |
103 |
62 |
Великобурлуцький |
68 |
41 |
Вовчанський |
108 |
65 |
Дворічанський |
52 |
31 |
Дергачівський |
586 |
352 |
Зачепилівський |
93 |
56 |
Зміївський |
448 |
269 |
Золочівський |
92 |
55 |
Ізюмський (без м. Ізюма) |
0 |
- |
Кегичівський |
74 |
44 |
Коломацький |
12 |
7 |
Красноградський |
920 |
552 |
Краснокутський |
207 |
124 |
Куп’янський (без м. Куп’янська) |
0 |
- |
Лозівський (без м. Лозової) |
0 |
- |
Нововодолазький |
54 |
32 |
Первомайський |
0 |
- |
Печенізький |
46 |
28 |
Сахновщинський |
26 |
16 |
Харківський (без м. Люботина) |
1172 |
703 |
Чугуївський (без м.Чугуєва) |
251 |
151 |
Шевченківський |
146 |
88 |
Усього |
6002 |
3 601 |
Шляхи і способи розв’язання проблеми
Оптимальним способом розв’язання проблеми є зниження вартості житла та надання громадянам державної підтримки на його будівництво (придбання), встановлення нижчих, порівняно з ринковими, відсоткових ставок на будівництво (придбання) житла з метою забезпечення його доступності. При цьому передбачається здійснення поступового переходу від безоплатного надання житла громадянам - до його придбання за рахунок власних коштів, за умови надання державної підтримки.
Розв’язати проблему можливо шляхом:
удосконалення механізму державної підтримки будівництва (придбання) доступного житла;
подальшого розвитку системи іпотечного житлового кредитування;
будівництва доступного житла.
Для досягнення мети регіональної Програми необхідно врегулювати питання щодо:
збільшення обсягу фінансових ресурсів, що спрямовуються на іпотечне житлове кредитування та застосування фінансово-інвестиційного механізму державної підтримки будівництва (придбання) доступного житла;
організаційного забезпечення будівництва доступного житла, зокрема:
- проектування квартир згідно з архітектурно-планувальними, конструктивними та технічними рішеннями, що відповідають параметрам такого житла;
- розроблення проектів житлових будинків, що відповідають економічним і енергозберігаючим вимогам;
- раціонального використання земель способом оптимізації щільності забудови;
- створення при місцевих органах містобудування та архітектури фонду проектів житлової забудови, рекомендованих для масового застосування;
- добудови об'єктів незавершеного житлового будівництва;
- проведення реконструкції житлових будинків перших масових серій;
- відбору інвестиційних проектів на конкурсних засадах;
забезпечення розвитку будівництва доступного житла, зокрема:
- удосконалення виробничої бази індустріального житлового будівництва з урахуванням потреби у створенні нових архітектурно-будівельних систем та використанні швидкозбірних конструкцій;
- збільшення обсягу виробництва високоякісних утеплювальних та покрівельних матеріалів, автономних систем інженерного забезпечення, санітарно-технічного обладнання підвищеної економічності та надійності, інших будівельних виробів і матеріалів.
Визначення замовника (забудовника) будівництва доступного житла проводиться на конкурсних засадах.
Етапи виконання регіональної Програми
Регіональна Програма виконується у три етапи.
На першому етапі (2010-2011 роки) передбачається:
прийняття участі у розробленні проектів нормативно-правових актів з питань впровадження фінансово-інвестиційного механізму державної підтримки будівництва (придбання) доступного житла;
апробація механізму фінансування будівництва доступного житла, передбаченого регіональною Програмою, шляхом реалізації пілотних проектів.
На другому етапі (2012 - 2014 роки) передбачається:
впровадження механізму цільового виділення земельних ділянок і планування територій для будівництва доступного житла;
проведення реконструкції житлових будинків перших масових серій, будівель нежитлового призначення;
будівництво доступного житла;
формування матеріально-технічної бази житлового будівництва на основі сучасних архітектурно-планувальних, конструктивних та технічних рішень.
На третьому етапі (2015 - 2017 роки) планується впровадження нового фінансово-інвестиційного механізму державної підтримки будівництва (придбання) доступного житла, що дасть можливість збільшити обсяг такого будівництва.
Виконання регіональної Програми дасть змогу:
створити умови щодо доступності будівництва (придбання) житла для громадян, які потребують поліпшення житлових умов;
скоротити строк перебування громадян на квартирному обліку до 10 років та збільшити частку громадян, які вирішують своє житлове питання, до 8 відсотків (щорічно);
впровадити новий фінансово-інвестиційний механізм державної підтримки, спрямований на забезпечення максимальної ефективності використання державних коштів;
добудувати припинені будівництвом об’єкти житла;
створити умови для стабільної роботи підприємств будівельної галузі та збереження робочих місць.
Очікувані результати від виконання регіональної Програми наведено у таблиці 2.
Фінансування регіональної Програми здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, інших джерел, у тому числі власних коштів громадян.
Суми фінансового забезпечення регіональної Програми на 1-му етапі передбачають покриття витрат на дослідження ринку житла, організацію процесу виконання регіональної Програми та апробацію фінансово-кредитних механізмів підтримки житлового кредитування населення й складають 448,601 млн. грн., у тому числі бюджетні витрати - 134,715 млн. грн..
Сума фінансування 2-го етапу щодо виконання регіональної Програми складає 1716,848 млн.грн., в тому числі бюджетні витрати - 515,57 млн. грн., які повністю використовуються на впровадження нових фінансово-кредитних механізмів стимулювання кредитування населення.
Сума фінансування 3-го етапу - 3336,976 млн. грн., в тому числі 1002,095 млн. грн. - бюджетні витрати (є прогнозною, з урахуванням послаблення фінансової участі державних структур у механізмах реалізації регіональної Програми, переходу здебільшого до регуляторної та контрольної діяльності з їх боку).
Всього на виконання регіональної Програми передбачається залучити 5502,425 млн. грн., у тому числі кошти місцевих бюджетів – 413,095 млн. грн., кошти державного бюджету – 1239,285 млн. грн., без урахування щорічної інфляції.
Координація та контроль за ходом виконання регіональної Програми
Координацію дій між виконавцями регіональної Програми та контроль за її виконанням, визначення порядку взаємного інформування (із зазначенням конкретних строків), звітування здійснює відповідальний виконавець регіональної Програми - Управління містобудування та архітектури Харківської обласної державної адміністрації.
Виконавці заходів регіональної Програми надають інформацію про їх виконання відповідальному виконавцю щокварталу до 10 числа місяця, наступного за звітнім періодом.
Харківська обласна державна адміністрація інформує про стан виконання заходів регіональної Програми постійні комісії обласної ради з питань промисловості, будівництва, транспорту, шляхів і зв'язку та з питань бюджету щокварталу до 20 числа місяця, наступного за звітнім періодом.